torsdag 11 maj 2017

The SHACK, falsk komfort??

SE UPP FÖR FALSK KOMFORT I "THE SHACK", varnar skriftlärd
Populär roman och film byggd på falsk doktrin om "universell försoning"
Paul Bremmer 21 mars 2017



image: http://www.wnd.com/files/2015/03/Heaven.jpg



Imagine there’s … no hell below us = Föreställ dig...inget helvete under oss, --det är bara en snutt av John Lennons berömda textlinje, men kristna universalister tror det finns en himmel och ALLA kommer till slut komma dit, och lämnar ingen kvar i helvetet och ingen anledning för dess fortsatta existens
Den tron är den centrala principen om universell försoning, den doktrin som ligger bakom den populära romanen "The Shack" och den nya filmen med samma namn. Och enligt James De Young, professor i Nya Testamentets språk och litteratur vid Western Seminary i Portland, Oregon, är en universell försoning, en falsk doktrin.



"De skapar en annan teologi som ger ett förmodat hopp till människor bortom graven, och det är en lögn som utan någon annan förklaring måste ha kommit ut ur gropen, det är från djävulen själv", deklarerade Young i en nylig intervjun om "Revealing the Truth" med Rabbi Eric Walker.
James B De Young, som en gång var en vän till "The Shack" författaren William Paul Young, utmanade sin gamla väns teologi i sin egen bok, "Burning Down = bränna ner the Shack: Hur den "kristna" bästsäljaren bedrar miljontals." Länk till boken, finns att få billigare begagnat via amazon.co.uk. https://superstore.wnd.com/burning-down-the-shack-paperback/?promocode=MSTORY
De Young sade; universalister tror att alla i slutändan kommer till himlen och Gud genom Jesus Kristus och om de inte accepterar Jesus innan de dör kommer de att göra det efter de dött.
"Den första principen om kristen universalism är att Gud är ”kärlek", förklarade De Young. "Kärlek begränsar Guds andra egenskaper som rättvisa, helighet och så vidare. Så det vidmakthåller att Gud är så invecklad eller förbrukad av kärlek att det inte kan finnas någon kvar i universum som i slutändan fortfarande är fientligt inställd mot honom. Så helvetet blir en plats där branden, figurativt sett, är skärseld eller korrigering eller disciplin; det är inte straff. Och så går folk igenom det här, de kommer till en bättre förståelse av vem de är, de bekänner att de behöver Jesus och de tas ut ur helvetet in i himmelen, så att i det verkliga slutet, ingen inte ens djävulen eller hans änglar lämnas kvar där, och helvetet upphör att existera. "



Ett av problemen med det, enligt De Young, är att Jesus själv säger att porten är vid och vägen bred som leder till fördärvet och många går in genom den, men porten är liten och vägen smal som leder till livet, och bara några få finner den (Matteus 7: 13-14). Faktum är påpekar De Young att Jesus talade mer kraftfullt om helvete och dom än någon annan figur i Bibeln.
Dessutom säger Bibeln aldrig att helvetet bara är en tillfällig mellanlandning på vägen till himlen, enligt De Young.
"Det finns ingen vers i hela Bibeln som säger att människor kan ändra sitt öde efter att de dött", berättade han. "Det här är en fabrikation, och den är baserad på en teori eller en en sorts förklaring som de hävdar, när det gäller förståelsen av Guds kärlek, och ändå går det emot skriften helt och hållet. Så det här är det faktum att skriften inte längre är framträdande eller övertygande. "
De Young säger universalisterna ”plockar körsbär” - de plocka de delar av Bibeln som talar om Guds kärlek medan de avvisar allt som talar om Guds dom. Han förstår dock varför universell försoning vädjar till så många människor.
"Du vill hellre tro på att Gud är kärlek, att alla kommer till himlen i slutet och så vidare; men det är inte sanningen, "förmanade De Young" Vad säger skriften? Och om vi inte kommer gå genom skriften, blir vad som helst Paul Young, eller Rob Bell eller någon annan, en standard, och det finns ingen enhet där; Det finns ingen avgjord sanning.
"Så det är en mycket kraftfull sak att vädja till människor idag, särskilt i vår ålder av mångfald, vår ålder av inklusivism. Ingen vill vara exklusiv, men Jesus var exklusiv. Han sade: "Jag är vägen, sanningen och livet, och ingen kommer till Fadern utom genom mig."
The Shack = Ödehuset är en av de mest framgångsrika "kristna" böckerna i historien faktiskt främjande av antikristliga trosuppfattningar? Låt dig inte luras. Ta reda på den hemska sanna historien bakom "The Shack" och avslöja de kätterska doktrinerna som främjas. Din själ kan vara på spel. "Brinnande.



Och ändå, som De Young noterat, befinner sig kristna idag bombarderade med argument att de måste se på alla som en bror eller syster i Kristus. Faktum är sa han, att universalismen genom årtiondena har fokuserat på Guds natur samtidigt som den gett Jesus ger kortare frist på grund av sin exklusiva natur. Det går tillbaka till universalisters övertygelse om att kärleken begränsar Guds andra egenskaper.



"Det finns en tonvikt på Jesu Kristi person, för han är väldigt exklusiv - Han är den enda vägen till Gud", sa De Young. "De gillar inte de här uttalandena, så det finns en överskattning på Guds faderskap och en brist på undervisning om Jesus Kristus. Men när du tittar på Nya testamentet och profetiorna i Gamla testamentet är Jesus Kristus främst och Han är den vi går till; för att förstå sanningen, hur vi hittar tröst och uppmuntran i vårt dagliga liv och så vidare. "



De Young sa att Paul Young var långt ifrån den första för att uttrycka tanken på universell försoning. Omkring det tredje århundradet omfamnade några kyrkofäder begreppet att Gud inte kunde undergrävas genom varaktigt uppror någonstans i universum, så varje uppror måste försonas med en kärlekens Gud.
"Kyrkan identifierade tidigt detta som kätteri, men det fortsätter att komma tillbaka i takt med att tiden rullar på och i Amerikas begynnelse upplevde den en betydande väckelse och blev mycket kraftfull under de första hundra åren från, säg 1750-1850," sa De Young. "Och då började de kristna skriva för att motsätta sig det och det fick en nedgång, men nu 1950 och framåt har det upplevt en återuppkomst.



"Och så har vi alla slags människor - Rob Bell och Brian McLaren och andra människor – som skriver för detta, många i den framväxande kyrkan, och sedan kommer Paul Young och producerar inte bara en bästsäljarbok, men nu är den gjord till film. Så filmen får detta typ av tänkande att framskrida, till en sån grad som aldrig har hänt tidigare i universalismens historia. "



De Young begär inte att kristna ska undvika att se "The Shack" -filmen; Snarare hoppas han att de ska gå till teatern med en filmkritikers tankegång och fråga sig om det finns uttalanden i filmen som strider mot skriften.



Han sa att han har fått e-post från flera personer som fann tröst eller uppmuntran i "The Shack". Många av dem hade upplevt tragedi eller bräcklighet i sina liv och kunde identifiera sig med huvudpersonen. Men De Young sade att de måste inse att sann tröst och uppmuntran kommer från Jesus, som identifierade sig med oss i våra synder. Han sa att detta är ett problem för universalister, för de tror inte att Kristi död, var försoningen för världens synder, och det som ursprungligen var Guds plan.



"Det enda sättet vi finner Guds tröst i slutändan, om vi ska vara sanna är att identifiera oss med Jesu Kristi arbete på korset, och om det inte var viktigt, om det inte fanns någon försoning för synden, om vi aldrig hade blivit förlösta från ett förlorat liv, om vi aldrig hade blivit försonade med Gud, om vi aldrig hade rättfärdigats, förklarade rättfärdiga av Gud, allt på grund av korsets arbete, så är den otroliga komfort och uppmuntran finner vi en falsk komfort och uppmuntran , "Förklarade han.



Vår själs enda ankare är Jesu Kristi död och uppståndelse, enligt De Young.



"Mitt hjärta går till människor som försmäkta i smärta, obekväma saker och obehag, men svaret är inte att få ett falskt hopp och en falsk grund för vår komfort, utan att hitta den i Jesu Kristi kors."



De Young noterade Paul Young är motiverad av en önskan att fundamentalt omvandla kyrkan, eftersom författaren nyligen förklarade att kyrkan behöver en annan reformation, och han tror att den redan är i bröjan av den reformationen. De Young anser emellertid att kyrkan måste återvända till reformationsprinciperna för 500 år sedan, huvudprincipen är Skriftens auktoritet, vilken universalister flyttar sig ifrån. ”We don´t need revival we need reformation Paul Young ej översatt” http://wmpaulyoung.com/we-dont-need-revival-we-need-a-reformation/



"Paul Young och andra universalister har det som sitt mål att förändra kyrkan, och jag tror inte att det kommer att hända som de tror, för att det aldrig kommer att hålla emot Guds ord" hävdar De Young.



"Det kommer emellertid att finnas tillräckligt med människor - och det här är tragedin av alltihopa - det kommer att finnas tillräckligt många människor som kommer att köpa in sig i detta och det kommer att förstöra deras liv, och om inte deras nuvarande liv ger dem det, så sänder det dem till en evighet utan hopp , Utan ett framtida liv med Gud; Och de kommer att tillbringa en evighet i avskildhet från Gud."



The Shack = Ödehuset är en av de mest framgångsrika "kristna" böckerna i historien faktiskt främjande av antikristliga trosuppfattningar? Låt dig inte luras. Ta reda på den hemska sanna historien bakom "The Shack" och avslöja de kätterska doktrinerna som främjas. Din själ kan vara på spel. "Burning Down The Shack: Hur" Christian Bestseller Deceiving Millions "av James DeYoung finns nu i WND Superstore.
https://superstore.wnd.com/burning-down-the-shack-paperback/?promocode=MSTORY



http://www.wnd.com/2017/03/beware-of-false-comfort-in-the-shack-warns-scholar/





1 kommentar:

  1. Vet ni inte om att ALLA kommer böja sina knän inför YHWH och Yahushua och bekänna Yahushua (Jesus) som Herren? Och att ingen kan bekänna att Yahushua/Jesus är Herren, UTOM vid den Heliga Anden!? (1 Korinthierbrevet 12:3) Och att ingen kan ha den Heliga Anden utan att tillhöra Messias?!

    Och eftersom Yahushua är allas frälsare, SPECIELLT (Inte enbart) de som tror (1 Timotheosbrevet 4:10), så betyder detta att, i slutet, så kommer allting att underkasta sig Honom så att Gud ska bliva allt i alla.

    "Sedan kommer slutet, när han överlämnar riket åt Gud, fadern. Då har han förintat varje välde och varje makt och kraft, ty han måste härska tills han har lagt alla fiender under sina fötter. Den siste fienden som förintas är döden, ty allt har han lagt under sina fötter. När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom. Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt överallt!"
    - Korinthierbrevet 15:24-28

    Detta är Bibelns Budskap. Budskapet som kungjordes även via Paulus som predikade om mysteriet i Guds vilja om försoning för alla;

    "Allt detta har sitt upphov i Gud, som har försonat oss med sig genom Kristus och ställt mig i försoningens tjänst. Ty Gud försonade hela världen med sig genom Kristus: han ställde inte människorna till svars för deras överträdelser, och han anförtrodde mig budskapet om denna försoning"

    - 2 Korinthierbrevet 5:18-19

    Jesus frid vare med er.


    SvaraRadera