onsdag 7 september 2022

Varför är kristen gemenskap så viktigt?

Upplagt den 26 maj 2021 av Todd Lewellen

Gud hade aldrig för avsikt att hans folk skulle vara separata. Gud avsåg aldrig att "människor" skulle vara åtskilda. I början sa Gud: "Det är inte bra för människan att vara ensam." Det har inte ändrats. Det är ännu viktigare för Jesu Kristi efterföljare att komma samman.

Termer som "familj", "tillsammans", "gemenskap" är alla viktiga begrepp i nya testamentet för att vi ska kunna samlas och uppmuntra varandra.

Även om pandemin har varit verklig, och människor har haft oro för säkerheten, tror jag att vår fiende också har gått in för att främja separationen och ansträngt sig för att hålla Guds familj åtskilda och invagga oss till att tro att vi kan växa starka samtidigt som vi stannar kvar. Separat.

Jag har läst och hört mycket nyligen (artiklar, podcaster, predikanter som David Jeremiah) som pratar om vikten av att nu kommer tillbaka tillsammans och återupprättar Guds familj. Jag skulle vilja dela följande artikel med dig.



Varför är kristen gemenskap så viktig?

Gemenskap ger oss en bild av Gud

Var och en av oss tillsammans visar alla Guds nåder till världen. Ingen är perfekt. Vi syndar alla, men var och en av oss har ett syfte här på jorden att visa aspekter av Gud för dem omkring oss. Var och en av oss har fått specifika andliga gåvor. När vi träffas i gemenskap är det som att vi som helhet demonstrerar Gud. Tänk på det som en tårta. Du behöver mjöl, socker, ägg, olja och mer för att göra en tårta. Äggen blir aldrig mjölet. Ingen av dem gör kakan ensam. Men tillsammans skapar alla dessa ingredienser en utsökt tårta. Det är så med gemenskap. Alla vi tillsammans visar Guds härlighet.

Paulus säger till oss i;

Rom 12:4-6 Ty såsom vi i en och samma kropp har många lemmar, men alla lemmarna inte har samma förrättning, så utgöra ock vi, fastän många, en enda kropp i Kristus, men var för sig är vi lemmar, varandra till tjänst. Och vi har olika gåvor, alltefter den nåd som har blivit oss given. Har någon profetians gåva, så bruka han den efter måttet av sin tro;



Gemenskap gör oss starkare

Oavsett var vi är i vår tro, ger gemenskap oss styrka. Att vara runt andra troende ger oss chansen att lära oss och växa i vår tro. Det visar oss varför vi tror och ibland är det den utmärkta maten för våra själar. Det är fantastiskt att vara ute i världen och evangelisera andra, men det kan lätt göra oss hårda och tära på vår styrka.

När vi hanterar en hårdhjärtad värld kan det bli lätt att falla och bli hård-hjärtade och ifrågasätta vår tro. Det är alltid bra att tillbringa lite tid i gemenskap så att vi kommer ihåg att Gud gör oss starka.

Jesus säger i;

Matt 18:19-20 Ytterligare säger jag er, att om två av er här på jorden kommer överens att be om något, vad det vara må, så skall det beskäras dem av min Fader, som är i himmelen. Ty var två eller tre är församlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem.



Gemenskap ger uppmuntran

Vi har alla dåliga stunder. Oavsett om det är förlusten av en nära och kära, ett misslyckat prov, problem med pengar eller till och med en troskris, kan vi befinna oss nere. Om vi går för lågt kan det leda till ilska och en känsla av besvikelse över Gud. Ändå är dessa låga tider varför gemenskap är viktigt.

Att umgås med andra troende kan ofta lyfta oss lite. De hjälper oss att hålla ögonen på Gud. Gud arbetar också genom dem för att ge oss det vi behöver i mörkare tider. Att komma tillsammans med andra kan hjälpa oss i vår läkningsprocess och ge oss uppmuntran att gå framåt.

Hebr 10:24-25 Och låt oss akta på varandra för att uppliva varandra till kärlek och goda gärningar; låt oss inte överge vår församlingsgemenskap, såsom somliga har för sed, utan må vi förmana varandra - detta så mycket mer som ni ser hur »dagen» nalkas.



Gemenskap påminner oss om att vi inte är ensamma

Att komma tillsammans med andra troende i gudstjänst och samtal hjälper oss att påminna oss om att vi inte är ensamma i denna värld. Det finns troende överallt. Det är fantastiskt att oavsett var du är i världen när du träffar en annan troende, så är det som att du plötsligt känner dig hemma.

Det var därför Gud gjorde gemenskap så viktigt. Han ville att vi skulle komma tillsammans så att vi alltid vet att vi inte är ensamma. Gemenskap tillåter oss att bygga dessa varaktiga relationer så att vi aldrig är själva i världen.
Paulus säger till oss i;

1 Kor 12:21 Ögat kan inte säga till handen: »Jag behöver dig inte», ej heller huvudet till fötterna: »Jag behöver er inte.»

Gemenskap hjälper oss att växa

Att mötas är ett bra sätt för var och en av oss att växa i vår tro. Att läsa våra biblar och be är bra sätt att komma närmare Gud, men var och en av oss har viktiga lärdomar att ge varandra. När vi träffas i gemenskap lär vi varandra saker. Gud ger oss en gåva att lära och växa när vi möts i gemenskap och vi visar varandra hur vi ska leva som Gud vill att vi ska leva och hur vi ska gå i hans fotspår.

1 Kor 14:26 Vad följer då härav, mina bröder? Jo, när ni kommer tillsammans, så har var och en något särskilt att meddela: den ene har en psalm, den andre något till undervisning, en annan åter någon uppenbarelse, en talar tungomål, en annan uttyder; allt detta må nu ske så, att det länder till uppbyggelse.

Låt oss motstå frestelsen att förbli åtskilda. Låt oss komma tillbaka tillsammans och uppmuntra varandra.

Låt oss inte försumma vårt möte tillsammans... utan uppmuntra varandra, särskilt nu när det är hans dag, återkomsten närmar sig.

Hebr 10:25 Låt oss inte överge vår församlingsgemenskap, som somliga har för sed, utan må vi förmana varandra - detta så mycket mer som ni ser hur »dagen» nalkas.



https://www.sciocommunity.org/2021/05/26/why-is-christian-fellowship-so-important/ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar