onsdag 14 september 2022

Kristna ledares nya öppenhet mot den katolska kyrkan.

Av Ray Yungen 6 Jul 2021 Lighthouse Trails author

Översatt och inlagt med tillstånd från Lighthouse Trails

Det jag lägger till är i brunt

Värt att notera:

Informationen i den här artikeln skrevs för några år sedan, men den är fortfarande lika relevant idag som då – faktiskt mer så vilket du kan se från artiklarna vi lagt in länkar till längst ner i den här artikeln. Om du inte förstår vad den katolska kyrkan verkligen lär ut och står för, läs Ray Yungens bok ”Simple Answers = Enkla svar” och / eller Roger Oaklands bok, ”Another Jesus = En annan Jesus”.

Om du är katolik eller har en älskad som har och inte har råd att skaffa en av dessa böcker, skicka ett e-postmeddelande till oss på editors@lighthousetrails.com, så skickar vi ett gratis exemplar till dig (USA-adresser). Vi har också många utmärkta och väldokumenterade artiklar på denna webbplats som du är fri att skriva ut och dela. (obs på engelska)



Det är inte bara av en slump eller avvikelse som de evangeliska kyrkorna och den katolska kyrkan kommer i linje med varandra. Den katolska kyrkan tar ett mjukare förhållningssätt till den evangeliska kyrkan, och den evangeliska kyrkan börjar tona ned de traditionella och betydande skillnader som har hållit den på avstånd från den romersk-katolska kyrkan.

Medan kyrkohistorien har sett martyrer som inte skulle böja sig på doktrinära frågor om frälsning, bevittnar vi idag ett paradigmskifte från en betoning på biblisk lära till den upplevelsemässiga och mystiska. Konsensus blir att det inte är så viktigt vad vi tror på längre utan vad vi gör – nämligen att vi måste uppleva Gud och komma överens med alla.

Och det är här den katolska kyrkan kommer in när den främjar enhet (en enhet av alla religiösa traditioner under den katolska kyrkans paraply) och ett stort antal religiösa sedvänjor som kommer tillbaka till kyrkofäderna för att tillfredsställa dragningen till det upplevelsemässiga.

Följande exempel illustrerar hur detta föränderliga landskap uppstår—

Rick Warren och den katolska TV värden Raymond Arroyo på bilden till vänster


Rick Warren

År 2014 intervjuades den evangeliska syftesstyrda pastorn Rick Warren av EWTN-värden (Catholic T.V. Network = Katolska Tv´ns nätverk) Raymond Arroyo. 1 I denna intervju gjorde Warren det mycket tydligt att han inte såg något inom den katolska kyrkan som skulle hindra honom från att förena sig med katoliker från en andlig synvinkel.




Intervjun visade också Warrens samhörighet med katolsk kontemplativ bön.* Han listade ett antal katolska mystiker som han vände sig till (Thomas à Kempis, broder Lawrence, Desert Fathers, St. John of the Cross och Teresa of Avila 2) och berättade för Arroyo dessa mystikers skrifter var "stora, klassiska hängivna verk." 3

Warren berättade för Arroyo att hans egen "andliga chef" vid ”Saddleback Church = Sadelryggens kyrka” utbildades av en katolsk mystiker vid namn Jean Vanier. När du läser följande beskrivning av Vanier tror jag att du kommer att förstå varför Rick Warren ingår i det här avsnittet av enkla svar:

Vanier är en kontemplativ mystiker som främjar ”interspiritualitet = interandlighet och interreligiösa övertygelser och kallar hinduen Mahatma Gandhi "en av vår tids största profeter" och "en man sänd av Gud."

(interandlighet och interreligiositet innebär kortfattat att ta saker som man gillar från alla religioner och låta bli det som man inte gillar)

I boken Essential Writings talar Vanier om att "öppna dörrar till andra religioner" och hjälpa människor att utveckla sin egen tro, vare sig det är hinduism, kristendom eller islam. 4

Warren / Arroyo-intervjun avslöjade mycket mer om Rick Warrens benägenhet gentemot den katolska kyrkan. Till exempel erkände han att han älskar att titta på EWTN, och ett av hans favoritprogram är ”Chaplet of Divine Mercy = Kaplett av gudomlig nåd”, som består av "obibliska metoder med rötter i hedendomen." 5

(kaplett 1. en krans eller krans för en persons huvud. 2. en sträng med 55 pärlor (en tredjedel av radbandsnumret) för att räkna böner, eller som ett halsband. 3. ett metallstöd för kärnan i en ihålig gjutform.)



Beth Moore

Beth Moore är den mest populära kvinnliga bibelläraren i världen idag. Många människor läser också hennes läror. Hon var med i en kristen film från 2015 med titeln ”War Room = Krigsrum” som fortfarande är mycket populär och anses vara symbolen för de konservativa evangeliska. Hon har dock varit en förespråkare för den kontemplativa bönerörelsen i ett antal år.

I sin bok, ”When Godly People Do Ogodly Things = När gudomliga människor gör ogudomliga ting ”stödjer hon och resonerar med den katolska kontem-plativa utövaren Brennan Manning. 6 Och i den kontemplativa informations-reklamfilmen ”Be Still = Var stilla” sa Moore att vi inte riktigt kan känna Gud utan den kontemplativa ”stillheten”. 7

Liksom Rick Warren har Beth Moore levererat ett meddelande till sina anhängare att hon ser den katolska kyrkan som en legitim del av Kristi kropp. Hon har till exempel varit en vanlig lärare i James och Betty Robisons program, ”Life Today = Livet idag”. Familjen Robison har gjort uttalanden som visar deras starka kamratskap till den katolska kyrkan. Till exempel, i en artikel från maj 2014 skriven av James Robison på sin webbplats med titeln " Pope Francis on life today = Påve Franciskus om livet idag", säger Robison:

Jag tror att det finns ett viktigt andligt uppvaknande som börjar i hjärtat hos de som verkligen är engagerade i Kristus i de protestantiska och katolska samfunden. Är det möjligt att påven Franciskus kan visa sig vara ett svar inte bara på katolikernas böner, utan även på de som kallas protestanter? 8

Vissa tycker kanske att Beth Moore gör sig ”skyldig genom förening” när hon erkänner att hon håller med Robison i den katolska frågan bara för att hon undervisar i hans show. Men för att ytterligare illustrera hennes samhörighet, vid en konferens där Beth Moore talade, kallade hon upp flera kvinnor från publiken till scenen och lät dem sitta i olika grupper baserat på deras religiösa tillhörighet.

Hon berättade för de närvarande kvinnorna att dessa grupper alla var en del av Kristi kropp. Även om de flesta av grupperna skulle falla inom den protestan-tiska kyrkan, inkluderade hon också en grupp från den katolska kyrkan och sa att dessa olika grupper tillsammans bildar en gemenskap som är "kyrkan som Jesus ser den." 9 Detta är bara ytterligare ett exempel på hur klyftan mellan de evangeliska och katolicismen håller på att förminskas.


Påve Franciskus med flera evangeliska ledare inklusive James Robison (2:a till höger om påven, frun snett framför), Tony Palmer (anglikansk präst längst till höger) och Kenneth Copeland (närmast påven på vänster sida)

I januari 2014 besökte Tony Palmer, en anglikansk präst som fungerade som ambassadör för påven Franciskus (kallar påven sin mentor) till den evangeliska kyrkan, den karismatiske ledaren Kenneth Copelands kyrka. I en video från mötet berättade Palmer för församlingen att han skulle komma i "Elias ande" som liknar Johannes Döparens. 10

Palmer sa att det som skulle komma var "försoning" (vilket betyder att protestanter försonar sig med "Moder"-kyrkan. ) och att reformationen inte längre behövdes. Palmer berättade för Copelands församling att splittringen bland kristna var djävulsk och att det var läran som splittrade men Guds "närvaro" som förenade oss. 11

När Palmer talade applåderade och bekräftade församlingen entusiastiskt honom. Palmer sa att "Luthers protest är över", och "om det inte finns fler protester, hur kan det finnas en protestantisk kyrka?" 12

När Palmer var färdig med att prata spelade han upp ett klipp av påven Franciskus som hälsade Copelands församling. Påven Franciskus talade om separationen mellan katoliker och protestanter. Han uttalade:

Jag är nostalgisk över att denna separation tar slut och ger oss gemenskap - Vi måste möta varandra som bröder - Låt oss be till Herren att han förenar oss alla - Enhetens mirakel har börjat. 13

I juni samma år träffade Tony Palmer påven Franciskus och överlämnade till påven ett dokument kallat "Declaration of Faith in Unity for Mission = Deklara-tion om tro i enhet för mission" som Palmer hoppades att Vatikanen och de evangeliska ledarna skulle underteckna 2017, 500-årsdagen av reformationen .

Deklarationen angav att de evangeliska och katolikerna båda predikade samma evangelium, och därför borde det finnas enhet.

En månad efter att Palmer hade mötet med påven Franciskus dödades Palmer i en motorcykelolycka i Storbritannien, vilket stoppade hans ekumeniska arbete. Många kände igen hans ansträngningar som Boston Globe rapporterade vid tiden för hans död:

Nyheten chockade många i den kristna världen som var medvetna om att den osannolika vänskapen mellan Palmer och påven Franciskus bakom kulisserna var katalysatorn för ett extraordinärt historiskt genombrott i relationerna mellan den katolska kyrkan och den evangeliska världen. Påven Franciskus skapade det starka intrycket att det arbete han och Palmer hade påbörjat skulle fortsätta. 14

Och så, även om Palmer är borta, fortsätter ansträngningarna att överbrygga klyftan mellan evangelisk / protestantisk kristendom och den katolska kyrkan med andra.



Alfakurs / Nicky Gumbel

2015 var det en ”Alpha Leadership Conference = Alfa ledare konferens”, värd var Nicky Gumbel (den nuvarande chefen för Alfa programmet och kyrkoherde för ”Holy Trinity Brompton Church = Bromtons heliga treenighetskyrka” i Storbritannien).

Den populära ”name-it, claim-it = Nämn det, kräv det” läraren Joyce Meyer var för övrigt också en av talarna vid evenemanget. Följande är några citat hämtade från Gumbels föredrag på konferensen och som gavs till min förläggare av någon som tittade på föredragen online:

Denna kris [av brist på enhet] är en enorm möjlighet för kyrkan att stå tillsammans och kämpa tillsammans.

I slutändan är enhet inte doktrinär, den är relationell.

Enhet är inte ett alternativ – Jesus ber fortfarande för vår enhet – så att världen blir ett.

Jag har kommit att älska den katolska kyrkan – om Gud har gett dem samma Ande, vilka är vi då att motsätta oss Gud?

Samma Ande bor i katolikerna, de ortodoxa, pingstfolket, protestanterna, till och med anglikanerna har samma Helige Ande boende inom sig. Det är det som gör oss till ett!

Enighet betyder inte att vi inte är intresserade av sanningen! Det enda sättet att få sanning är genom enhet!

Vi lever i en splittrad värld som kräver en enad kyrka.

Roten till alla problem i världen är splittring. Paulus ger oss svaret på detta – det är i relationer! 15

I en kommentar i ”Alpha News = Alfa nyheter” 2004, uttalade Gumbel, som är anglikanskt följare, vilket visar hans acceptans och främjande av romersk katolicism och det katolska påvedömet:

Det var en stor ära att presenteras för påven Johannes Paulus II, som har gjort så mycket för att främja evangelisation runt om i världen. Vi har blivit enormt berikade av vår interaktion med katoliker i många länder. 16

Och i en intervju 2009 mellan Nicky Gumbel och den brittiska tidningen”The Guardian = Väktaren”, sa Gumbel:

En av den Helige Andes starkaste rörelser är förmodligen i den romersk-katolska kyrkan, så det finns inte någon stor teologisk skillnad mellan den katolska kyrkans och den anglikanska kyrkans officiella lära, till exempel. 17



Wheaton College

Den 26 mars 2012 höll evangeliska Wheaton College ett evenemang med titeln "A Conversation on Unity in Christ's Mission = En konversation om enht i Kristi mission". De två talarna för evenemanget var en evangelisk pastor, författare och adjungerad professor vid Wheaton John Armstrong och den katolske kardinalen George av Chicago. En flygblad för evenemanget löd:

En kväll med dialog som utforskar den gemensamma grunden och nuvarande utmaningar som katoliker och evangeliska protestanter möter i kristen tro och mission. 18

Detta var inte en debatt av två personer med motsatta åsikter. Tvärtom var diskussionen fokuserad på hur man kan skapa enhet mellan de evangeliska och katolicismen. I januari 2012 skrev Armstrong följande på sin blogg:

Det finns en lång historia bakom den världsomspännande uppmaningen till bön för kristen enhet, men jag blev mycket medveten om historien bakom denna uppmaning vid ”Centre for Unity = Centret för enhet” i Rom i mars förra året.

Sen i juni - besökte jag gravplatsen för Fr. Paul Wattson, mannen som lans-erade denna globala bönevecka för kristen enhet. Lika djupt intresserad som jag är i detta ämne är jag glad att kunna dela med mig av nyheter idag från Vatikanens informationstjänst den 18 januari. Påvens kommentarer ger en nådig påminnelse om vår gemensamma plikt mot hela Kristi kyrka, inte bara vårt eget samfund eller gemenskap. 19

Armstrong postade sedan en artikel från Vatikannyheterna där det delvis stod:

Ekumeniken, enligt definitionen av Vatikankonciliet II och den välsignade Johannes Paulus II, är "hela kyrkans och alla de döptas ansvar, som måste förstärka den partiella gemenskap som redan finns bland kristna tills de uppnår full gemenskap i sanning och välgörenhet.

Bön om enhet - måste då vara en integrerad del av alla kristnas böneliv, i alla tider och på alla platser, särskilt när människor från olika traditioner samlas för att arbeta för seger i Kristus över synd, ondska, orättvisa och kränkningen av människovärdet. 20

Wheaton College är bara ytterligare en eker i ett hjul som driver framåt för att förena den evangeliska kyrkan med den katolska kyrkan.



Franklin Graham

Biskop David Zubik

Den 15-17 augusti 2014 leddes och organiserades en sammankomst kallad "Three Rivers Festival of Hope = Tre floders festival av hopp" i Pittsburgh, PA av Franklin Graham. Till öppningsbönen på scenen inför en stor publik tog Graham in den katolske biskopen David Zubik. Biskopen, under sin bön, erkände sin tro att protestanter och katoliker alla är en del av samma kyrka.

Även om vi vet att Grahams far, Billy Graham, tillät katolska rådgivare vid sina egna korstågsmöten (som tyvärr skapade ett prejudikat), är det ett stort steg att ge en katolsk präst plattformen vid en evangelisk händelse - att leda i en ekumenisk bön som sätter katolicismen i paritet med protestantisk kristendom.

En tidningsartikel som annonserade om Franklin Graham-evenemanget sa:

Biskop David Zubik sa att festivalen stämmer överens med de senaste påvarnas uppmaningar till en "ny evangelisering", vilket för tillbaka katoliker, som flytt eller blivit främmande från tron, från vaggan.

"Vi kände att så länge det fanns en katolsk komponent i det här korståget, ville vi vara en del av det", sa biskop Zubik.

De som svarar på pastor Grahams inbjudan att fatta ett beslut för Kristus, och som identifierar sig som katoliker, kommer att ges möjlighet att gå till ”Epiphany Church = Uppenbarelsekyrkan” – i anslutning till ”Consol Energy Center = Consols energicenter” – för försoningens sakrament eller bekännelse.

"Vi är precis bredvid," sa biskop Zubik.

Biskop Zubik sa att katoliker inte delar alla pastor Grahams kontroversiella politiska uttalanden men tillade: "Det är inte vad det här handlar om. Hela poängen är att föra människor tillbaka till Jesus.” 21

I ett pastoralt brev skrivet av biskop Zubik med titeln "The Church Evangelizing = Kyrkans evangelisation"! uttrycker Zubik sitt stöd för påvedömets "New Evangelization = Nya evangelisations" -program. I brevet säger Zubik:

Som katoliker inbjuder vi andra att "komma till Jesus" inte bara vid evenemang på arenor, utan att komma till honom i sakramenten, särskilt nattvarden. 22

Många evangeliska förstår inte vad den katolska kyrkan lär om "sakramenten" och "eukaristin". De inser inte att den katolska tron är att oblaten faktiskt är Jesus Kristi bokstavliga kropp och hans blod är vinet, och denna "transsubstan-tiation" äger rum endast när en katolsk präst ber över brödet och vinet. Denna ständiga återkorsfästelse av Kristus är riktmärket för katolska kyrkans doktrin.



Lifeway Survey = Livsvägs-undersökning” (Södra Baptisterna)

Förmodligen det mest talande exemplet på detta paradigmskifte är en studie gjord av ”LifeWay Research =Livsväg undersökning” (en avdelning av ”LifeWay Christian Resources = Livsväg kristna resurser”, resurs-delen av Södra Baptisternas konvent). En artikel i ”Christianity Today = Kristendomen idag” som heter "Från antikrist till broder i Kristus:

Undersökningen beskriver hur protestantiska pastorer ser på påven". Den första referensen handlar om den negativa attityd som evangeliska pastorer haft under de senaste femhundra åren angående den katolska kyrkan, som baserades på fientlighet och förkastande av protestantismen.

Med andra ord skulle de flesta evangeliska pastorer se påven som en fiende till det kristna evangeliet. Men nu, enligt undersökningen, ser 58% av evangeliska pastorer påven som "en genuin kristen och en broder i Kristus." Ytterligare 19 % är inte säkra. 23

Den allmänna strömningen av evangeliska tankar börjar flöda i riktning mot den katolska kyrkan som ett giltigt och legitimt uttryck för kristendomen. Jag hörde en intervju 2016 som illustrerar detta perfekt. Intervjun var med den populära katolske kontemplativa prästen och författaren Richard Rohr som avslöjade att hans förläggare berättade för honom att hans största segment av läsare är unga evangeliska män! 24 Detta skulle man praktiskt taget inte ha hört talas om för några decennier sedan.

Jag tycker att det är ironiskt att ”LifeWay = Livsväg”, som genomförde under-sökningen som visar detta paradigmskifte hos attityden av de evangeliska till den katolska kyrkan, själva är en del av problemet.

Genom sina online- och ”walk-in = gå-in” -bokhandlar säljer de många böcker skrivna av dem som hjälper till att överbrygga klyftan mellan katolicism och protestantism. En bok de säljer med titeln ”A Guide to Prayer for All God’s People = En guide till bön för alla Guds folkinnehåller skrifter av katolska mystiker som Thomas Merton och Henri Nouwen.

En annan bok som ”LifeWay = Livsväg” säljer är den kontemplativa pionjären Richard Fosters bok ”25 Books Every Christian Should Read = 25 Böcker alla kristna borde läsa: A Guide to the Essential Spiritual Classics = En guide till väsentliga andliga klassiker” (där han inkluderar ett antal katolska mystiker och ”emergentn = framväxande”** författare).

En av personerna som anges i boken är Richard Rohr som är med i redak-tionen. Rohrs andlighet är i samma läger som sådana som den episkopala panenteisten Matthew Fox (författare till ”The Coming of the Cosmic Christ = Den kosmiska Kristus kommande”).

På Rohrs webbplats har han en artikel med titeln "Den kosmiske Kristus", 25 som är "Kristus" vars väsen de säger bor i varje människa (d.v.s. Kristi medvetande). Det är nedslående att veta att Rohrs största publik är unga evangeliska män!



Fördömande eller djupa skillnader?

Jag har inte nämnt alla dessa personer eller organisationer i det här kapitlet med avsikten att smutskasta dem. Mitt motiv har varit att med detta lilla axplock visa hur den evangeliska kyrkan hjälper till att åstadkomma ett ekumeniskt katolskt bundet landskap.

De katolskt vänliga individerna jag just har citerat skulle i verkligheten erkänna att det finns skillnader mellan den evangeliska och den katolska tron. Men de förvisar dessa särdrag som mindre frågor, och att fokusera på dem på något negativt sätt ses som teologiskt skärpt och splittrande.

Det svar som oftast ges av evangeliska pastorer, kyrkoledare och auktoriteter är att kritik är dömande – en last snarare än en dygd – och att de som tar upp dessa invändningar – där frågorna ses som mindre - leder människor bort från det som är viktigt.

Men vårt fokus här är att visa att det finns djupgående skillnader som påverkar frälsningen, som inte bara är icke skriftenliga utan också anti-skriftliga och anti-evangeliska. Kontroverserna är inte bara baserade på missförstånd eller trångsynthet, utan har en solid grund i urskiljning genom skrifterna.

Vissa idéer som presenteras som sanning måste klara lackmustestet om de verkligen är av Gud eller har gått utanför märket, därav termen urskiljning, som betyder att ha förmågan att särskilja eller diskriminera. Den viktiga delen är att skilja mellan enbart mänsklig åsikt och objektiv sanning.

I verkligheten måste det finnas en mätare, något som mäter ett perspektiv eller undervisning. Och i kristendomen är den mätaren evangeliet som det presenteras i Bibeln. Annars är allt och alltting tillåtet och som det brukar sägas idag, "alla vägar leder till Gud."

Vi kan se detta illustrerat i Gamla testamentets berättelse om guldkalven, som var tänkt att hedra Jehova Gud som räddade dem ur Egypten, men folket gjorde något som inte behagade Gud. Istället för ren tillbedjan av Herren använde de en bild (som är avgudadyrkan) som ett fordon och slutade faktiskt med att de dyrkade en annan gud under ett annat evangelium.

Några kommentarer måste göras om vad ekumenik handlar om ur den offici-ella katolska synvinkeln. Även om det här kapitlet har titeln "En ny öppenhet", är öppenhet inte verklig om den inte är ärlig och rättfram. Den sanna inne-börden av katolsk ekumenik är att med tiden kommer de "förlorade bröderna" (d.v.s. protestanter) att återupptas i den katolska kyrkan, och det är detta som den nya evangeliseringen handlar om.

Även om det kan vara sant att ett fåtal katolska präster ser de evangeliska som sanna kristna, och medan de flesta katoliker är oförstående över vad den officiella katolska läran lär, ser den katolska kyrkan officiellt de "förlorade bröderna" som just det - "förlorade". ”

Det ärliga tillvägagångssättet skulle naturligtvis vara att den katolska kyrkan låter de evangeliska veta var de står rent doktrinärt. Men, som Machiavellis gamla axiom säger, "ändamålet rättfärdigar medlen", har den katolska kyrkan tagit det vänliga förhållningssättet för att vinna protestanter tillbaka till fållan.

Om du tänker på att "enhet" här verkligen betyder "återupptag", kommer pusselbitarna att passa ihop och den katolska kyrkans till synes motsägelse-fulla beteende kommer att börja bli meningsfullt.

*Kontemplativ bön är en praxis som har kommit in i den evangeliska kyrkan genom ”Spiritual = Andlig” formation-rörelsen och har sina rötter i katolsk mystik och panenteism (Gud finns i allt).

Övningen innebär att upprepa ett ord eller en fras (ofta kallat ett heligt ord) för att "ta bort distraktioner", försätta sinnet i ett neutralt tillstånd, och i detta förändrade tillstånd hoppas den kontemplativa utövaren få höra Guds röst. Jag diskuterar kontemplativ andlighet och dess faror på djupet i min bok, ”A Time of Departing = En tid av avsked”.

*** Emergent eller "framväxande kyrka" avser de som följer en lös uppsätt-ning doktriner som främjar en omdefiniering av kristendomen och införlivar i sina gemenskaper en del eller allt av följande:

Romersk-katolsk mystik och kontemplativ bön, österländsk meditationsteknik, hednisk religiös praxis som att gå i labyrinten, Lectio Divina, gå in i tystnaden, mantran, etc.

Den framväxande / emergenta kyrkan är mycket ekumenisk, och fokus ligger på social rättvisa och kulturell relevans snarare än evangeliet och Guds ord.

Tonvikten ligger på ett socialt evangelium i motsats till ett personligt evangelium.

(Denna definition hämtad från Kevin Reeves häfte D är för Deception = B för bedrägeri: The Language of the New Christianity = Språket hos den nya kristendomen” utgiven av Lighthouse Trails.


Relaterade artiklar från fyr
hus stigar från 2017 till 2021 som visar protestanters och evangeliska fortsatta "öppenhet" för den katolska kyrkan

Är det inte översatt ännu, så kommer det. Det är i alla fall tanken.

Francis Chan’s Dangerous Path to “Unity” and a Eucharistic Christ

Passion of the Christ Sequel May Be Coming—First One Promoted Roman Catholicism Amid Immense Evangelical Support

Catholic Priest Believes Francis Chan Heading Into Catholic Church Based on Eucharistic Sermon

World Leader of Salvation Army Meets With Pope Francis/Vatican to Discuss Ecumenical Plans

Wycliffe, YWAM, & Other Evangelical Groups to Take Part in Roman Catholic-Endorsed Global Event in 2020

Navigators Welcomes 2019 With Their Contemplative Trend By Promoting Jesuit Prayer Practice

Kenneth Copeland Carries On Tony Palmer’s Crusade to End the Protestant Church

Pictures That Say a Thousand Words – What Would the Reformers Think of Them?

Rick Warren, Calif. Bishop Hail Unity as Model for Evangelicals and Catholics to Follow”

(photo at top from the cover of Simple Answers; design by Lighthouse Trails; photos by bigstockphoto.com; used with permission)

Finner du det som utgetts av Lightuose Trails och deras författare intressant så finns det nu inlagt på svenska på egen blogg; https://fyrhusstigen.blogspot.com

Slutniteringar

1. The interview can be viewed by clicking on the following link: https://www.youtube.com/watch?v=dVCY8pW-ACsRoger Oakland wrote about this interview in his booklet Rick Warren and His Dangerous Ecumenical Path to Rome (you can read this booklet at http://www.lighthousetrailsresearch.com/blog or purchase it at www.lighthousetrails.com).
2. To understand the meaning of contemplative prayer and learn about some of these Catholic mystics, read my booklet 
5 Things You Should Know About Contemplative Prayer, or for a more exhaustive study read my book A Time of Departing, both available through Lighthouse Trails Publishing.
3. Warren/Arroyo interview, op. cit.
4. Roger Oakland,
 Rick Warren’s Dangerous Ecumenical Path to Rome (Eureka, MT: Lighthouse Trails Publishing, 2015), p. 11.
5. Ibid., p. 17.
6. Beth Moore, 
When Godly People Do Ungodly Things (Nashville, TN: Broadman & Holman Publishers, 2002), pp. 72-73.
7. Beth Moore, 
Be Still DVD (Fox Home Entertainment, April 2006), section: “Contemplative Prayer: The Divine Romance Between God and Man” (transcript on file at Lighthouse Trails).
8. James Robison, “Pope Francis on Life Today” (May 2, 2014, http://www.jamesrobison.net/pope-francis).
9. Lighthouse Trails Editors, “Is Beth Moore’s ‘Spiritual Awakening’ Taking the Evangelical Church Toward Rome?” (
http://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=15914). You can watch the video clip of Moore on YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=IqUiqdGYit8.
10. Watch this video at: 
https://www.youtube.com/watch?v=uA4EPOfic5A.
11. Ibid.
12. Ibid.
13. Ibid.
14. Austen Ivereigh, “Pope’s Protestant Friend Dies, But Push for Unity Lives” (
Boston Globe, August 7, 2014, http://www.bostonglobe.com/news/world/2014/08/07/pope-protestant-friend-dies-but-push-for-unity-lives/v7y0x8NglzPe6oNWoXIKdJ/story.html).
15. “Letter to the Editor: Alpha Course Founder, Nicky Gumbel, Asks for Ecumenical Unity with Catholic Church” (
http://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=17458).
16. Roger Oakland, “Alpha and the Pope” (http://www.understandthetimes.org/commentary/c25.shtml), quoting Nicky Gumbel from Alpha News, March-June 2004, p. 7.
17. “Nicky Gumbel Interview Transcript” (
The Guardian, August 28, 2009, http://www.theguardian.com/commentisfree/belief/2009/aug/28/religion-christianity-alpha-gumbel-transcript).
18. “Wheaton College ‘Dialogue’ Evening—Exploring ‘Common Ground’ with Catholicism in ‘A Conversation on Unity’” (
http://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=8647).
19. “The Week of Prayer for Christian Unity” (
http://johnharmstrong.typepad.com/john_h_armstrong_/prayer).
20. Ibid.
21. Peter Smith, “Revival Headliner Franklin Graham Has Trail of Support, Polarizing Comments” (
Pittsburgh Post-Gazette, August 9, 2014, http://www.post-gazette.com/local/2014/08/10/Franklin-Graham-coming-to-Pittsburgh-known-for-outreach-but-also-divisive-comments-on-Islam-Hinduism-and-gay-marriage/stories/201408100022).
22. Bishop David Zubik, “The Church Evangelizing!” (April 17, 2014, 
http://www.dioceseofpgh.org/sites/default/files/FINALchurchevangelizingnewsrelease.pdf), p. 8.
23. Lisa Cannon Green, “From AntiChrist to Brother in Christ: How Protestant Pastors View the Pope” (
Christianity Today, September 25, 2015, http://www.christianitytoday.com/news/2015/september/antichrist-brother-christ-protestant-pastors-pope-francis.html).
24.The Liturgists Podcast (April 11, 2016, 
http://podcast.theliturgists.com/e/episode-35-the-cosmic-christ-with-richard-rohr).
25. Richard Rohr, “The Cosmic Christ” (The Center for Action and Contemplation, November 5, 2015,
 https://cac.org/the-cosmic-christ-2015-11-05).

Posted in: A Global SpiritualityBeth MooreEcumenismOne-World ReligionRick WarrenRoad to RomeThe New Evangelization Tagged: alphaBeth Moorebrother lawrencecatholic churchEcumenismjames robisonjean vanierkenneth copelandlifewaymysticsnicky gumbleone world religionRay YungenRick WarrenRoad to RomeRoger OaklandRoman CatholicismsbcSouthern Baptisttony palmer

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=33962






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar