torsdag 1 september 2022

Paul Washer om tillbedjan

Psalmboken är en sångbok, av tillbedjan.



Så ja, du kan sjunga. Men här är något väldigt viktigt för dig att förstå: om du någonsin skriver en bok om Guds lära, kommer du att märka något mycket ovanligt. Vad jag menar med Guds lära är att du skriver en bok om all Bibelns undervisning om Guds egenskaper. Vet du vad du kommer att upptäcka? Att mer än 50 procent av hela din bok kommer från Psaltaren. Du hittar de flesta texterna om Guds egenskaper i Psaltaren.

Så vår sång borde vara teologiskt korrekt. Och om du ska ha en lovsångs-ledare måste han / hon vara teolog. Han / hon behöver verkligen känna Gud. Och han behöver vandra i gudsfruktan och helighet förmodligen ännu mer än den som predikar Ordet. Det är en fruktansvärd sak vad vi gör i kyrkor när det gäller tillbedjan. På grund av att vi inte känner fruktan för Gud.

En ung kille / tjej har en gitarr och kan sjunga bra - låt oss låta denna person leda vår tillbedjan. Vi borde inse att i 3 Mosebok 10 (Nadab och Abihu) dödade Gud två lovsångs-ledare. Eftersom de inte tillbad honom i enlighet med skrifterna. Tillbedjan är en farlig sak.

En annan sak som vi måste inse är detta: gudstjänst ska vara didaktisk. Det är tänkt att vara ett verktyg för undervisning. Låt mig citera en text för dig.

Kol 3:16 Låt Kristi ord rikligen bo ibland er i all visdom. Undervisa och förmana varandra med psalmer och lovsånger och andliga sånger och sjung med tacksamhet till Herren i era hjärtan.

Så tillbedjan växer fram ur någon som är mättad av Guds ord. Och syftet med att sjunga i kyrkan är först och främst att välsigna Gud. För det andra är det pedagogiskt att undervisa de som sjunger, att förmana dem, uppmuntra dem och till och med vara (antar jag) ett vittnesverktyg för de inte troende som lyssnar. Det här är ett problem jag har med mycket av den moderna musiken. Inte allt, men mycket. De följer inte dessa principer. Det handlar mer om känslor.

Jag ska vara väldigt ärlig mot dig. Och om du ska bli arg på mig, förlåt mig bara.

Mycket tillbedjan i kyrkorna idag är inget annat än en hyllning av köttet. Det är en övning i känslor. Om du börjar känna Guds närvaro under sångens höga emfatiska toner, när rytmen har höjts och musiken bara är härlig – känner du endast av Guds närvaro då - då är det inte Guds närvaro du känner - enbart känsla / upplevelse. Några av de heligaste människorna jag känner sitter ner och tillber. De har ingen musik.

Jag säger inte att detta är det enda sättet att göra det på. Det är det absolut inte. Men de har ingen musik. Någon skulle säga ”Låt oss sjunga psalm nummer 52 och de börjar sjunga. Sedan säger en annan person; Kan vi sjunga psalm 103 också? och de kommer att börja tillbe. Dessa tillhör några av de mest gudomligaste människorna på den här planeten som jag känner, och de förstår tillbedjan djupt.

Ändå om du tar med dig dessa till en kyrka där allt handlar om musiken / sången, så kommer de säga; "det här är dött". Eftersom deras (där det endast handlar om musiken / sången) idé om vad livet handlar om inte är Kristi sanna närvaro. Det är dessa fantastiska låtar som lyfter dina känslor, istället för Gud själv. Det är inte nödvändigtvis något fel med det, men var mycket försiktig.

En gång var jag med en grupp och de sa "Gud är här. Musiken gick, Gud är här!" Jag sa "nej, det är han inte". Och de sa "hur vet du det?" ”För att de flesta av er skulle vara döda om Gud var här. För att han är en helig Gud. Och ni vet synden som pågår i denna kyrka. Människor blir så i köttet för att de känner något.

Jag har hört folk säga "Jag rakade mig i morse och Jesus visade sig för mig". Slutade du raka dig? De är så nonchalanta om Guds närvaro. I Bibeln när Guds närvaro dök upp "Ve mig, jag förgås, ty jag är en man med orena läppar, och jag bor mitt bland ett folk med orena läppar, ty mina ögon har sett kungen, HERREN Sebaot." Jesajas erfarenhet i Jes 6:5.

Jes 6:1-7 I det år då konung Ussia dog såg jag Herren sitta på en hög och upphöjd tron, och släpet på hans mantel uppfyllde templet. Serafer stod omkring honom. Var och en av dem hade sex vingar: med två betäckte de sina ansikten, med två betäckte de sina fötter, och med två flög de. Och den ene ropade till den andre och sade: »Helig, helig, helig är HERREN Sebaot; hela jorden är full av hans härlighet.» Och dörrtrösklarnas fästen darrade, när ropet ljöd; och huset blev uppfyllt av rök. Då sade jag: »Ve mig, jag förgås! Ty jag har orena läppar, och jag bor ibland ett folk som har orena läppar, och mina ögon hava sett Konungen, HERREN Sebaot.» Men en av seraferna flög fram till mig, och han hade i sin hand ett glödande kol, som han med en tång hade tagit på altaret. Och han rörde därmed vid min mun. Därefter sade han: »Se, då nu detta har rört vid dina läppar, har din missgärning blivit tagen ifrån dig, och din synd är försonad.»

Du säger "det är Gamla testamentet". Johannes på ön Patmos när Kristus visar sig faller ner som en död man. Jag säger inte att Guds närvaro alltid är så. Men när det aldrig är så, när det alltid är "välsigna mig, välsigna mig, välsigna mig", "glädje, glädje, glädje", "dansa, dansa, dansa", är något fruktansvärt fel.

https://nothingbetween.wordpress.com/2009/09/10/paul-washer-on-worship/





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar