onsdag 21 september 2022

Vad säger bibeln om att följa ditt hjärta?

"Follow your Heart = Följ ditt hjärta" är ett uttalande vi hör överallt nuförtiden: på TV, i många filmer, i otaliga låtar. Men är det rätt sak att göra?

Vad betyder det att följa sitt hjärta och är det bibliskt?

Denna idé kommer från tron att dina instinkter, dina magkänslor, kan vara din andliga guide och att du bör lita på dig själv och ditt eget omdöme för att avgöra om något är rätt eller fel, och om något känns rätt i ditt hjärta, helt enkelt baserat på dina känslor och instinkter, det måste betyda att det måste vara rätt, och därför bör din inre röst, ditt hjärtas råd, följas.

"Följ ditt hjärta"-idén har förvandlats till en riktigt andlig New Age-rörelse och den predikas av många nuförtiden. De lär ut att ditt hjärta är bra i sig och att lära sig att följa det, och att följa din inre röst, är den enda vägen till frälsning, den enda vägen ut ur den här världens ondska. När allt kommer omkring, om något kommer rakt från hjärtat kan det inte vara ont, det måste vara bra. Eller hur?

Fel!



Detta nya trossystem är det ultimata bedrägeriet: det gör människans hjärta till en idol, en ny gud, att lita på, tro på och i slutändan följa blint. Det är ett mystiskt förhållningssätt till andlighet som säger dig att ditt hjärta är rent och som sådant borde det vara i centrum för din värld.

Denna trosbekännelse säger att hjärtat aldrig har fel, det säger att det är ofelbart. Och eftersom ditt hjärta tillhör dig och inte har ett eget liv, betyder det att du, baserat på denna nya filosofi, bör stå i centrum för din egen värld och avguda dig själv och varje tanke som kommer från ditt hjärta!

Att bestämma rätt från fel baserat på känslor och / eller instinkter är inte säkert, det är faktiskt väldigt farligt och kan få allvarliga konsekvenser! Det är världens väg och Bibeln varnar oss för det både i Gamla och Nya testamentet.

Tron på "Följ dina känslor och instinkter" försämrar ditt omdöme, förlamar din visdom i Kristus och kommer i slutändan att bedra och vilseleda dig. Hjärtat är en lögnare och det kan lätt lura dig. Skriften är mycket tydlig angående det:

Jer 17:9 Hjärtat är bedrägligt framför allt och dödligt sjukt; vem känner det?

Sedan mänsklighetens fall i synd har världen fungerat enligt följande:

* Människor väljer synden i sitt hjärta, syndar och skadar någon;

* Offren blir förkrossade i hjärtat och förblir antingen tyngda av sorg för alltid eller bestämmer sig för att hämnas och blir därigenom precis som förövarna, de väljer synden i sitt hjärta, syndar och skadar någon;

* De flesta förövarna är hjärtkrossade individer som väljer slarv och fortsätter cykeln av synd och kränkande av andra



Vad säger bibeln om människornas hjärtan

Guds ord säger att ur hjärtat kommer alla livets frågor och därför bör du vara mycket vaksam; du bör skydda det. Om du låter den öppna dörren till synden kommer du att bli korrumperad, och om du tillåter den att öppna dörren till kränkning kommer du att bli förkrossad, och en person som får sitt hjärta krossat blir ofta arg, hämndlysten och slarvig när det gäller att krossa någon annans hjärta.

Ordspr 4:23 Bevara ditt hjärta med all flit, ty ur det kommer livets frågor.

Faktum är att Bibeln säger att människans hjärta är fördärvat och ur det kommer all slags synd.

Luk 6:45 En ond man ur sitt hjärtas onda skatt fram ondska.

Matt 15:19 Ur hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, stölder, falska vittnen, hädelser.

Vi varnas också för den yttersta konsekvensen av att följa vårt hjärtas vägar.

Pred 11:9-10 Gläd dig, du yngling, din ungdom, och låt ditt hjärta unna dig fröjd i din ungdomstid; ja, vandra de vägar ditt hjärta lyster och så, som det behagar dina ögon. Men vet att Gud för allt detta skall draga dig till doms.

Jesus varnar oss för att ge oss in i tjafs, fylla, okontrollerat och ohämmat nöje, alla distraktioner i detta liv, eftersom dessa saker belastar hjärtat, leder en människa vilse och in i Guds dom.

Luk 21:34 Ta er i akt på er själva, så att era hjärtan inte tyngs ner av tjafs, berusning och distraktioner i detta liv, och att den dagen (= Domedagen) oväntat kommer över er.

Den Människa som följer sitt hjärta definieras som en dåre i Bibeln, eftersom hjärtat inte är en källa till visdom och det är inte en vägvisare att följa efter.

Ordspr 28:26 Den som litar på sitt eget hjärta är en dåre, men den som vandrar förståndigt kommer att bli räddad.



Vilka är farorna och fällorna i en god människas hjärta?

Kärlek som en känsla, är en farlig grund. Denna typ av kärlek är inte från Gud, den är av världen, den kommer att lura dig och leda dig in på fel väg, och när du kommer att stå ansikte mot ansikte med de svåra konsekvenserna av det misstaget, kommer du att lämnas med ånger och självförbittring, för att inte tala om förbittringen mot personen som du litade på och gav din kärlek till.
Bibeln definierar Kärlek mycket tydligt, Kärlek är inte en känsla du känner, Kärlek är att hålla Guds bud.

2 Joh 1:6 Detta är kärlek: att vi vandrar enligt Guds bud.

Om du inte lever efter Guds bud, har du inte kärlek, det du har är en känsla, ett bedrägeri inifrån ditt hjärta som vägleder dig att göra det som nu verkar rätt, men som senare kommer att visa sig vara fel med andra ord synd.

Om någon annan säger att de älskar dig, men inte lever efter Guds lagar, har de inte kärlek till dig, de har en känsla, som är synd, eftersom den bara kommer att vara en tid. Människor faller in och ut ur kärlek väldigt snabbt, och när kärlekskänslan är borta kommer det krossa ditt hjärta och du kommer krossas, eftersom den här typen av falsk kärlek snabbt kan förvandlas till hat.

Ordspr 15:13 Ett glatt hjärta gör ansiktet ljust, men vid hjärtesorg är modet brutet.

1 Joh 5:2 Därför, när vi älska Gud och hålla hans bud, då veta vi att vi älska Guds barn.



Om Gud och Hans lag inte finns i det så är det inte sann kärlek. Det är ditt hjärta som bedrar dig!

Att acceptera andra "som de är", med alla deras brister, laglöshet och orättfärdighet inför Gud, är en form av falsk kärlek, en känsla från ditt bedrägliga hjärta som säger till dig att det inte är något fel med att någon väljer att leva på det sättet, men det finns faktiskt något fel på dig om du vägrar att acceptera dem med deras synd;

Den känslan säger att om du avvisar dem är du dömande. Detta bedrägeri kommer att binda dig till någon som medvetet väljer det onda på grund av stolthet och uppror, och de kommer också snart att krossa ditt hjärta!

Innan han gick tillbaka till sin Fader varnade Jesus sina lärjungar för vad de kommer att hitta där ute, i en fallen värld; Han var väl medveten om att en fallen värld är en farlig plats och de skulle ha hittat övergrepp och förföljelse, så han gav dem följande bud:

Matt 10:16 Se, jag sänder ut er som får bland vargar. Var därför visa (= antyder en försiktig karaktär, men skarp i urskillning) som ormar och ofarliga som duvor.



Vad kan du göra om ditt hjärta bedrar / förleder dig?

Lyssna inte på ditt hjärta!

Objektiv sanning är det enda som kan ge dig rätt vägledning; om du letar efter vägledning från ditt hjärta att vägledning är subjektiv, är den baserad på dina känslor och instinkter. Det är fel och farligt!

Vi läste precis i Jer 17:9 att hjärtat är bedrägligt framför allt och dödligt sjukt.

Bedräglig = (Hb. 'aqob) bedräglig, slug, bedräglig, snett. I ursprunglig mening, från idén om en kulle som hindrar och håller tillbaka dem som går upp.

Dödligt sjuk = (Hb. 'anash) obotlig, extremt sjuk, dödssjuk. Används för att beskriva en sjukdom som knappast går att bota.

Du kan inte bota och hela ditt hjärta, du behöver ett nytt hjärta!



Så vd bör du följa för att vara säker?

Du ska följa Gud och inte ditt hjärta! Din tillflykt är Gud och Han är den ende som kan ge dig objektiv sanning och korrekt vägledning, den ende som du kan lita fullt ut och följa.

Ordspr 3:5-7 Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta och lita inte på ditt eget förstånd; bekänn honom på alla dina vägar, så skall han rikta dina stigar. Var inte vis i dina egna ögon, frukta för Herre (= respektera och ära Gud) och avvik från det onda.

Och Gud kommer att ge dig ett nytt hjärta!

Hes 36:26 Jag (=Gud) ska ge dig ett nytt hjärta och lägga en ny ande inom dig; jag ska ta stenhjärtat ur ditt bröst och ge dig ett hjärta av kött.

Detta händer inte på en dag, ett nytt hjärta kommer inte att falla på ditt huvud av magi om du reciterar en bön av engagemang till Gud. Det är en process som börjar när du förenar dig med Gud.

Den fortsätter när du lär dig hans lag från hans ord, nämligen principerna som hans kungarike står på, och lever efter den (= bibeln). Detta kommer att tillåta Gud att ta bort ditt gamla hjärta och ersätta det med ett nytt, eftersom visdomen i hans ord tillämpas på ditt liv och metaboliseras, när det blir en del av dig och när du anpassar dig till Jesus.

Rom 12:1-2 Jag ber er därför, bröder, vid Guds barmhärtighet, att ni framställer era kroppar som ett levande heligt offer, behagligt för Gud, vilket är er andliga tjänst. Och anpassa är inte efter denna värld, utan förvandlas genom att förnya ditt sinne, så att du genom att pröva kan urskilja vad som är Guds goda och godtagbara och fullkomliga vilja.

Testning = (Gr. Dokimazō) erkänns som äkta efter undersökning



Lär kyrkan oss att följa efter Gud eller vårt hjärta?

Om du har gått in i en kyrka minst en gång, har du hört det falska evangeliet om "Följa ditt hjärta" i förklädnad. Även om det kan skilja sig åt i vissa aspekter av teologi, följer all organiserad religion samma doktrinära synsätt och samma grundläggande uppsättning läror. Den karismatiska rörelsen har gjort känslor och instinkter, nämligen hjärtat, till centrum för sin hängivenhet, men andra samfund eller icke-konfessionella kyrkor är inte immuna mot detta.

* De talar om kärlek som kristendomens grundpelare, men misslyckas med att definiera den bibliskt, och genom att göra det gör de kärleken till en fråga om känslor, när verklig biblisk kärlek i själva verket, inte har något med det att göra

* Vissa gammaldags samfund predikar en hustrus totala underkastelse till sin man, även när mannen lever i synd, vilket tillåter att makars övergrepp på detta sätt kan blomstra i tysthet. De säger att om en hustru älskar Gud, kommer hon att underkasta sig sin man och lyda honom, och om hon inte gör det, anklagar de henne för att vara en upprorisk kvinna, som inte vill underkasta sig Guds lag.

Detta förstör en kvinnas identitet, gör henne till slav under sin man och till den falska läran att kalla det onda gott i kärlekens namn, och att acceptera ondska och övergrepp som om det vore Guds lag, när det i själva verket är det motsatta.

* De talar om att göra goda gärningar och visa vänlighet mot andra som inte tror och vandrar i rättfärdighet, som ett sätt att uttrycka Guds kärlek till dem. Men kärlek är att vandra i Guds bud och ett av hans bud är att undvika sådana människor. Precis motsatsen!

* De säger att när du accepterar Jesus, ger Gud dig automatiskt ett nytt hjärta och sedan lägger han in sin egen vilja i det, och citerar som referens skriftställen som;

Fil 2:13 Ty Gud är den som verkar i eder både vilja och gärning, för att hans goda vilja skall ske.

Baserat på detta tillägger de att allt som ditt hjärta önskar är från Gud och är i linje med hans vilja. Men det här är en lögn! Guds vilja blir din vilja efter en process av helgelse genom omvändelse från synd och djup andlig rening.

För att Guds vilja och önskningar ska finnas i ditt hjärta, behöver ditt hjärta tömmas på alla personliga önskningar, synder och allt som inte stämmer överens med Hans Ord. Först efter att ditt hjärta inte längre önskar dig själv, kommer Gud att kunna lägga sin vilja i dig. Tills dess är allt som kommer från ditt hjärta från dig och inte från Honom

* Ett annat sätt som kyrkan kommer att lära dig att lyssna på och följa ditt hjärta är genom att säga: "Om Gud lägger på ditt hjärta att göra ”si eller så” Då kommer ditt hjärta att styra dig att göra ”si eller så” precis som det vill, annars får du bära pinsamheten att Gud inte talar till ditt hjärta och inte lägger något på ditt hjärta. Så ditt hjärta kommer att säga åt dig att låtsas att Gud har sagt ”si och så” på det. Men det är bara en fars

* Listan fortsätter…

Att gå i kyrkan, bli döpt, läsa Bibeln och förstå den utifrån den tolkning som kyrkan ger är ingen garanti för att det du har i dig faktiskt är ett nytt hjärta enligt Skriften; Det är inte en garanti att du känner till Guds ord och att det du gör är baserat på tillämpningen av de sanna principerna för Guds kungarike.

För tyvärr är verkligheten den att du inte känner till Guds ord, och inte heller de sanna principerna för Guds kungarike baserat på vad du fick lära dig.

I kyrkan finns det överflöd av bedrägeri, och om du fortsätter att tro och tillämpa det du har lärt dig, kommer du att fortsätta att följa ditt hjärta i synd och träldom. Vad du behöver är att undvika kyrkan och alla som lär ut en lögn och börja om från början, i ödmjukhet och med en önskan att lära dig sanningen och verkligen känna Gud



Bibeln säger följ Gud inte ditt hjärta!

Sammanfattningsvis, "följ ditt hjärta" är budskapet om ett falskt evangelium som predikas av en generation som försöker framstå som och tror att de är "gudaktiga bortsett från Gud och hans lag", men i verkligheten är det ett budskap om synd och uppror, eftersom hjärtat är ont av naturen. För vissa finns det en väg ut om de verkligen hatar denna fallna värld och älskar Gud, och de kan återhämta sig själva.

Matt 22:37 Jesus sade till honom: Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd (= förmåga att förstå)."

Vägen ut är vägen för omvändelse från synd och vägen att följa Guds lag! Att lita på dig själv och ditt hjärtas känslor kommer att leda till att du begår synd, och synd har alltid allvarliga konsekvenser. Om du sätter din tillit till Gud och följer hans lag kommer du inte att göra misstag.

Jer 17:7 Välsignad är den man som förtröstar på HERREN, vars förtröstan är på HERREN.

Jesus kom för att läka såren hos dem som har ett brustet hjärta; Han kom för att befria dem från träldomen genom evangeliet, de goda nyheterna.

Luk 4:18 Herrens Ande är över mig (= Jesus), eftersom han har smort mig för att predika evangeliet för de fattiga; han har sänt mig för att bota de som har ett förkrossat hjärta.

Jes 61:1 Herrens, HERRENS Ande är över mig, ty HERREN har smort mig till att förkunna glädjens budskap för de ödmjuka; han har sänt mig till att läka dem som hava ett förkrossat hjärta, till att predika frihet för de fångna och förlossning för de bundna,

Ps 147:3 Han helar dem som hava förkrossade hjärtan, och deras sår förbinder han.

Joh 14:27 Fred lämnar jag åt dig, min frid ger jag dig; inte som världen ger ger jag dig. Låt inte ditt hjärta oroas och frukta inte.

Följ Gud genom att följa hans lag som finns i hans ord; följ inte ditt hjärtas lag, det är bedrägeri!

https://www.conformingtojesus.com/biblical_meaning_of_following_your_heart.htm

Artikeln är mycket bra, men jag vill ta upp detta som ett litet plus. Så mycket av detta har smugit sig in via New Age men också trosrörelsen. Trosrörelsens sätt att se på att följa sitt hjärta är ett New Age sätt att se på det, även om det finns flera. När jag sökte hittade jag 7 sätt att följa ditt hjärta från kenneth Copelands ministerie.

Kenneth Coplenand

1. Fånga en vision

2. Ta avstånd från världen

3. Kasta av oförlåtenhet

4. Förenkla inte kärlek

5. Skapa en tankevärlds kontakt

6. Håll ut i tro

7. Skapa ett hjärta av tacksamhet

Som alltid i trosrörelsen = TR och Nya apostoliska Reformationen = NAR så handlar det om att använda sig av plock-i-pinn i bibeln, där man tar ut en vers eller en liten snutt av en vers vilket man bygger stegen på.

1. Fånga en vision. Om du kan se den så kan du få den Du kan få det i din inre människa.

2. När du kastat visionen är det dags att ta emot den. Det gör du genom att kasta av dig världen och söka Gud, som vill ge dig det du vill ha.

3. Sedan måste du ta itu med oförlåtenhet, har du saker som du inte förlåtit i ditt liv, så står dessa i vägen för att du ska få din vision.

4. Att få det ditt hjärta vill ha innebär många arbets-steg. I den andliga sfären är kärleken det centrala, utan kärleken kan kroppen förfalla och orsaka sjukdomar. Kärleken är blodflödet till ditt hjärtas begär.

5. Nästa steg att skapa en tankevärlds kontakt är viktig. Det är som med att veta vilken sladd till bomben som ska kapas så den inte smäller av. Om endast en av dessa trådar saknas kommer din tro försvinna. Men när trådarna är rätt anslutna så har det kraften att skapa -tanke – ord.

6. Stå ut i tro handlar om att vänta. Under den tiden får du inte låta någon försöka tala dig ur det som du väntar på.

7. Utveckla ett hjärta av tacksamhet. Det finns en stor möjlighet att väntan kan få en person att ge upp, så utöva tacksamhet för att du har det som du väntar på, även om du inte har det ännu.

Här ser vi klart och tydligt att det handlar om att vi ska skapa eller ha en vision och sedan stå i tro och utföra ett arbete i flera steg, för detta. Detta ska i sin tur ska påverka Gud så att han ger oss det som vi vill ha. När vi själva skapar oss en vision eller har en vision, så menas det här mera som en bild av det vi vill ha, vilket i New Age termer är fråga om visualisering, vilket vi faktiskt är förbjudna att hålla på med.

Är det korrekt enligt bibeln? Nej, givetvis inte. Vi kan inte på något vis få Gud att ge oss det som vi vill ha. Vi kan inte heller skapa det genom tanken, eller tala ut det till existens, vi är inte små gudar.

Jak 4:3 Dock, ni ber, men nir inget, ty ni ber illa, nämligen för att kunna i era lustar förslösa vad nir.

https://blog.kcm.org/7-steps-to-receiving-the-desires-of-your-heart/



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar