tisdag 27 september 2022

Är TRO en "KRAFT?"

Av David A. DePra














Bilden och bibelversen, mitt (översättarens) tillägg.

Tro är INTE en kraft. Tro är ett relationsord. Det är ett beroende och en tillit till Gud. Det är ytterst ovillkorlig överlämnande till Gud. Det är att lita på Honom, vilket inkluderar att tro Honom. Som du kan se ska tron styra hela våra liv. Vi ska VANDRA I TRO på Jesus Kristus.

Detta är viktigt att förstå eftersom det idag finns en falsk lära som säger att tron ÄR en kraft – verkligen en kraft som DU genererar gentemot Gud. Vad detta leder till är en hel rad andra falska läror. Först och främst betyder det att du kan och måste generera "trons kraft", som kommer att verka på Gud och få honom att röra vid dig.

Med andra ord, om du ber om något, och har tro, är tron du skapar en kraft som påverkar Gud, ja den skapar faktiskt det du vill ha. Från detta kommer "nämn det och kräv det", kätteriet. Det hänger också ihop med felet att om du TALAR något så kommer det att existera, vilket lärs ut i den "positiva bekännelsen" kätteriet. På samma sätt, om du talar negativt, kommer det leda till dåliga saker i ditt liv.

Falska lärare har liknat tro vid gravitation. De säger till och med att Gud har tro! Naturligtvis är detta rent nonsens. Strunt såklart, om du inte har någon förståelse för vad tro är. Om tron var en kraft, då antar jag att Gud skulle ha tro. Men när vi väl ser att tro är tillit, tilltro och beroende, ser vi att Gud inte behöver någon tro. Han har ingen att lita på!

Lägg märke till grundfelet här: Felet säger att tro är en kraft DU genererar som påverkar Gud. Bibeln lär att tro är en tillit till Gud och en önskan om hans vilja. Kan vi se konsekvenserna av var och en av vem som är ansvarig? Misstag ger oss ansvaret, och vi använder vår tro för att agera på Gud.

Sanningen sätter Gud i ledningen och säger åt oss att överlämna oss till honom för hans vilja.

Hebr 11:1 Men tron är en övertygelse om det som man hoppas, en visshet om det man inte ser.

Det finns andra konsekvenser också. Om tron är en kraft, så är tron makten. DU genererar det. Och det gör saker, eller får Gud att göra saker. Men biblisk tro gör ingenting. Det öppnar upp saker för Guds vilja så att HAN kan göra det. Tro är alltså inte makt. Gud är makten.

Faktum är att vi INTE har NÅGON MAKT alls. Sannerligen, verklig tro är resultatet av att vi ser att vi inte har någon makt, inga förtjänster och ingenting i oss själva som förpliktar Gud att göra något för oss. Tro är tilliten och försäkran om att alla Guds löften finner sitt JA I HONOM. Inte i oss. Inte i vår tro. Och inte för att vi sa de rätta orden.

I varje generation verkar det som att kristna kommer med en ny gimmick om hur man ska få Gud att göra det vi vill att han ska göra – även om det inte brukar uttryckas så. Istället får vi veta att Gud redan vill att vi ska berätta för honom vad vi ska göra. Så vi kommer på sätt på vilka MAN kan göra detta. Ser någon Satan bakom detta? Han är. Det är klassisk Satan, som använder religiöst kött och män med korrupta sinnen, för att främja kätteri i kyrkan.

Låt mig vara ärlig: Det är helt enkelt inte möjligt att lära ut ett sådant fel och känna Jesus Kristus. Det är det bara inte. Denna lära är själva motsatsen till nådens evangelium, den snedvrider det grundläggande i tron och leder människor bort från en grundad relation med Kristus.

Om den Helige Ande verkligen levde i sådana människor, och de gav efter, hur kunde ett sådant kätteri förbli okontrollerat, och hur kunde den Helige Ande inte övertyga dem? Dessutom har de välkända predikanterna som undervisar om dessa misstag ständigt kontaktats och tilltalats med avseende på denna undervisning. Det är ingen gissning -- DE säger så på TV. Således lär de inte bara fel ute, utan försvarar det.

Tro är ingen kraft. Tro är ett relationsord. Genom tro förblir vi i Kristus och vandrar med honom. Genom tro ser vi att vi inte har något att hjälpa oss själva. Genom tro överlämnar vi våra liv till honom för hans vilja och syfte.



https://www.goodnewsarticles.com/Jan05-7.htm



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar