torsdag 29 september 2022

Kan kulturer förlösas?

 – Förstå en syn som förnekar evangeliet

Av Nanci Des Gerlaise 8 mars 2021 Lighthouse Trails författare

Översatt och inlagt med tillstånd från Lighthouse Trails

Nanci är dotter och barnbarn till en Kanadensisk Cree- indian och medicin man.
Ledare för [urfolksrörelsen] lär att Gud har förlöst kulturer och att han i alla kulturer placerade ett sätt för människan att ha en relation med Gud utanför evangeliet. 1

SKAPADE GUD KULTURER?

En trend i den evangeliska kyrkan är vad som kallas; "förlösa kulturerna" eller "kulturell identifiering". I grund och botten är det tanken att Gud skapade kulturer och inte har någon önskan att någon ska lämna sina kulturella sedvänjor utan kan införliva sin tro på Jesus i sin redan existerande kultur.

Mike Oppenheimer från ”Let Us Reason Ministries = Låt oss resonera ministeriet” har studerat denna "redeeming the culture = Förlösning av kulturer"-rörelse utförligt och skriver:

Den nya idén som presenteras är att Gud har lämnat vissa element i varje kultur som är åter-lösbara egenskaper, vägar till sig själv - att Han uppen-barade sig för nästan alla urbefolkningsgrupper innan evangeliet fördes till dem [och att] "Gud har lämnat skatter och värdiga traditioner inom ursprungs-kulturerna" i varje kultur [och att] vi kan föra Jesus Kristus till människor och sedan lämna dem att dyrka Gud på sina egna kulturella och religiösa sätt.

Det som lärs ut är att Gud lade fram sin frälsningsplan genom alla antika kulturer och att "förlösande analogier" kan hittas i de flesta, om inte alla, kulturer. 2

Men skapade Gud verkligen kulturer? Jag tror inte att han gjorde det eftersom kulturer är skapade av människor. Websters Lexikon definierar kultur som:

"de sedvanliga övertygelser, sociala former och materiella egenskaper hos en ras, religiös eller social grupp." En annan definition säger:

Kvaliteten i en person eller ett samhälle som uppstår ur intresse för konst, brev, vetenskapliga sysselsättningar etc. 2). en viss form eller tillstånd av civilisation. 3

I motsats till vad ledare i "förlösa kulturerna" rörelsen lär ut, var de flesta kulturer "hedniska, polyteistiska och animistiska". 4 För de flesta av dessa kulturer lades en betydande betoning på religiösa sedvänjor.

Oppenheimer påpekar att orden kultur eller samhälle inte kan hittas i Bibeln, utan snarare talar det om "nationer" och hur dessa nationer dyrkade falska gudar i motsats till "den ende sanne Guden" 5 (läs Rom 1).

Vad har Bibeln att säga om de olika nationerna (kulturerna)? I 5 Mosebok är vi varnade att:

5 Mos 12:30-32 tag dig då till vara för att bliva snärjd, så att du efterföljer dem, sedan de hava blivit förgjorda för dig; fråga icke efter deras gudar, så att du säger: »På vad sätt höll dessa folk sin gudstjänst? Så vill också jag göra.» Nej, på det sättet skall icke du göra, när du tillber HERREN, din Gud, ty allt som är en styggelse för HERREN, och som han hatar, det hava de gjort till sina gudars ära; ja, de gick så långt att de brände upp sina söner och döttrar i eld åt sina gudar. Allt vad jag bjuder er, det skall ni hålla och göra. Du skall icke lägga något därtill och icke taga något därifrån.

Och 5 Mos 18:14 säger till oss att inte "följa dessa nationers styggelser".

5 Mos 18:14 Hedningarna som du nu fördriver lyssna väl till sådana som öva teckentydning och trolldom, men dig har HERREN, din Gud, icke tillstatt sådant.

I hela mänsklighetens historia har Gud bara godkänt en kultur, och det var Israel. Detta kan vara en ödmjukande sak för andra kulturer att acceptera, men detta är vad Guds ord tydligt visar när profeten Jesaja sa:

Jes 46:13 Jag ska sätta frälsning i Sion åt Israel, min härlighet.

Se, jag låter min hjälp nalkas, den är ej långt borta, och min frälsning dröjer icke; jag giver frälsning i Sion och min härlighet åt Israel.

Sedan, efter att Jesus kom och dog på korset, fick människor från alla andra kulturer möjligheten att acceptera Guds fria frälsningsgåva genom Jesus Kristus. Bibeln säger att vi kan ympas in som adopterade söner och döttrar.

Och Gud tar den pånyttfödda, inympade troende och skiljer honom eller henne från världen till sig själv "för att ta ett folk ur dem för hans namn" (Apg 15:14). Simeon har förtäljt huru Gud först så skickade, att han bland hedningarna fick ett folk som kunde kallas efter hans namn.

Även i Apostlagärningarna ropade Barnabas och Paulus till hedningarna, som skulle offra till dem, och sade:

Apg 14:16 Han har under framfarna släktens tider tillstatt alla hedningar att gå sina egna vägar.

Paulus och Barnabas sa detta eftersom de var chockade över folkets okunnighet och hädiska beteende.

Aposteln Petrus påminner oss om att Gud har avskilt "ett utvalt släkte, ett kungligt prästerskap, ett heligt folk, ett egendomligt folk" så att vi som tror på honom skulle kallas "ur mörkret till hans underbara ljus" (1 Petr 2:6-10). Gud kallar ut människor från deras kulturer och uppmanar dem att komma in i hans rike.

Det heter nämligen på ett ställe i skriften: »Se, jag lägger i Sion en utvald, dyrbar hörnsten, och den som tror på den skall icke komma på skam.» För eder, ni som tror, är stenen alltså dyrbar, men för sådana som icke tro »har den sten som byggningsmännen förkastade blivit en hörnsten», som är »en stötesten och en klippa till fall». Eftersom de icke hörsamma ordet, stöta de sig; så var det ock bestämt om dem. Ni åter är »ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett egendomsfolk», för att ni skall förkunna hans härliga gärningar, hans som har kallat eder från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut »icke var ett folk», men nu är »ett Guds folk», ni som »icke hade fått någon barmhärtighet», men nu »har fått barmhärtighet».


KAN VI FÖRLÖSA / UTLÖSA KULTURERNA?

I Matteusevangeliet står det:

Matt 28:19-20 Gå fördenskull ut och gör alla folk till lärjungar, döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn, lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens ände.»

Vi ska gå och predika för de olika kulturerna och lära dem "att iaktta allt" som Gud har instruerat i Guds ord. Ingenstans i Skriften finns ens en antydan eller på gränsen av en antydan att ens kultur ska återlösas. Och ändå finns det ledare inom kristendomen som lär ut just detta. I en YWAM utbildningsmanual står det:

Att uppskatta sin kultur är att uppskatta Guds skapelse på ett unikt och vackert sätt. Som Jesu Kristi lärjungar är vi också kallade att återlösa vår kultur när vi växer i Gud. 6

Inom ursprungsfolkets rörelse lär ledare att varje kultur redan hade Guds sanning innan de någonsin hörde evangeliet. Leon Siu, ledare för denna rörelse, säger:

För några år sedan funderade några vänner och jag på hur vi skulle kunna nå urbefolkningar och vi trodde att det som var utbredd vid den tiden var en missuppfattning bland de inom kyrkan av Guds närvaro här på öarna.

Missuppfattningen var som uttryckts tidigare, att Gud inte kom förrän missionärerna anlände. Så när vi började titta på det här började vi titta in i vår kultur och se vilka saker inom vår kultur som Gud ursprungligen hade tänkt för denna speciella grupp människor, hawaiianer. 7

But Scripture tells us that the Gospel was kept a “mystery” hidden “from ages and from generations, but now is made manifest to his saints” (Colossians 1:25-26). This is why Jesus gave that command to the disciples to go to all the nations sharing the truth of God’s Word. The people of the world’s cultures did not have that truth until it was brought to them.

Men Skriften säger oss att evangeliet hölls som ett "mysterium" dolt "från tider och släktled, men nu är uppenbarat för hans heliga" (Kol 1:25-26).

Ty dennas tjänare har jag blivit, i enlighet med det uppdrag av Gud, som har blivit mig givet, att jag nämligen överallt skall för er förkunna Guds ord, den hemlighet som tidsåldrar och släkten igenom har varit fördold, men som nu har blivit uppenbarad för hans heliga.

Det är därför Jesus gav den befallningen till lärjungarna att gå till alla nationer och dela sanningen i Guds ord. Människorna i världens kulturer hade inte den sanningen förrän den fördes till dem.

På Leon Sius ministeriums webbplats står det att de vill visa ”ursprungs-befolkningen, missionärer och kristna - Jesu sanna natur", och sa att hans sätt inte är att vara en "främmande religion som förstör folkgrupper och deras kulturer, utan en som för folkgrupper och deras kulturer till deras högsta uppfyllelse." 8

Sandy Simpson, grundare av ”Deception in the Church = Bedrägeriet inom kyrkan” ministerium på Hawaii, har skrivit ett avslöjande med titeln "Reasons to Reject the World Christian Gathering on Indigenous People's Movement. = Anledning att vägra ta emot världskristna samlingen om de inhemska folkets rörelse”" Han säger till läsarna:

I Gamla testamentet uppenbarade Gud sig exklusivt för judarna och det fanns ingen frälsning förutom för judarna. I Nya testamentet uppenbarade Gud sig genom apostlarna, och särskilt genom Paulus för hedningarna. Alla nationernas gudar var och är falska gudar;

(5 Mos 32:17 De offrade åt onda andar, skengudar, åt gudar som de förut icke kände, nya, som nyss hade kommit till, och som edra fäder ej fruktade för.

1 Kor 10:20 Nej, det vill jag säga, att vad hedningarna offra, det offra de åt onda andar och icke åt Gud; och jag vill icke att ni skall ha någon gemenskap med de onda andarna.

Jer 16:19 HERRE, du min starkhet och mitt värn, du min tillflykt på nödens dag, till dig skola hedningarna komma från jordens ändar och skola säga: »Allenast lögn hava våra fäder fått i arv. fåfängliga avgudar, av vilka ingen kan hjälpa

Amos 2:4 Så säger HERREN: Eftersom Juda har trefalt förbrutit sig, ja, fyrfalt, skall jag icke rygga mitt beslut: eftersom de hava förkastat HERRENS lag och icke hållit hans stadgar, utan låtit förleda sig av sina lögngudar, dem som ock deras fäder vandrade efter. ).

Inte ens nationernas "högsta varelser" är Gud, som i fallet med Amen (Amon) i Egypten (Jer 46:25), Hadad från arameerna (1 Kung 20:28), Marduk av Babylon (Dan 3: 16-18) och många andra "avskyvärda" gudar. 9

Jer 46:25 Så säger HERREN Sebaot, Israels Gud: Se, jag skall hemsöka Amon från No, så ock Farao och Egypten med dess gudar och dess konungar, ja, både Farao och dem som förlita sig på honom.

1 Kung 20:28 Då trädde gudsmannen fram och sade till Israels konung: »Så säger HERREN: Därför att araméerna hava sagt: 'HERREN är en bergsgud och icke en dalgud', därför giver jag hela denna stora hop i din hand, på det att ni mån förnimma att jag är HERREN.»

Dan 3:16-18 Då svarade Sadrak, Mesak och Abed-Nego och sade till konungen: »O Nebukadnessar, vi behöva icke giva dig något svar på detta. Om vår Gud, den som vi dyrka, förmår rädda oss, så skall han ock rädda oss ur den brinnande ugnen och ur din hand, o konung. Men om han icke vill det, så må du veta, o konung, att vi ändå icke dyrka dina gudar, och att vi icke vilja tillbedja den gyllene bildstod som du har låtit ställa upp.»

Ett annat forskningsministerium, ”Discernment Research Group = DRG = Urskiljningens undersökningsgrupp”, varnar för att "de nya villolärorna lär ut att människorna kan komma till Kristus utan det frälsande evangeliet, men i stället genom någon annan väg som är inneboende i deras kultur och religion." DRG beskriver hur denna uppfattning egentligen är:

Och de behöver inte Jesus för att bli frälsta, utan kan åkalla sin egen lokala gudom. Och när de väl blivit "frälsta" kan de "förlösa" de hedniska religiösa sederna i sin kultur och göra det till en del av sin nya tro. De behöver aldrig skiljas från sina gamla sätt. Faktum är att de uppmuntras att ta tillbaka de gamla hedniska sätten! 10

Vi kan inte åkalla främmande gudar och finna frälsning. Bibeln är helt klar om detta:

Ps 81:9-10 Hör, mitt folk, och låt mig varna dig; Israel, o att du ville höra mig! Hos dig skall icke finnas någon annan gud, och du skall ej tillbedja någon främmande gud.

Detta "progressiva" sätt att se på evangelisation är utbredd och vida utsprett nu. En av dess nyckelledare, Daniel Kikawa, författare till ”Perpetuated in Righteousness = Förevigad i rättfärdighet” , tror att:

Kristna borde sluta representera Jesus som Son till ett främmande folks främmande Gud. Vi borde istället presentera Jesus som Son till deras skapargud. 11

John Dawson, president för ”Youth With A Mission = YWAM = Ungdom med Mission”, skulle hålla med om vad Kikawa säger. Han konstaterar att Kikawas bok "ger oss vägen till en spännande ny förståelse" av evangeliet. 12

Men denna "nya förståelse" är mycket felaktig. Du kan inte bara lägga till Jesus till vilken religion eller kulturellt trossystem som helst och säga att det är det bibliska evangeliet. Bibeln säger: "Trång är porten, och smal är vägen som leder till livet" (Matt 7:14).

I människans köttsliga sinne kan hon inte acceptera detta. Men när vi lär oss att lita på Jesus Kristus som vår Herre och Frälsare, och när vi kommer att tro att Bibeln är Guds ofelbara ord, då kan vi glädja oss över att han har gett oss ett sätt att fly från den eviga fördömelsen. Han har inte lämnat oss ensamma.

Vi klagar inte längre över att det bara finns en väg till himlen – snarare gläds vi över att det FINNS en väg till himlen. Det är som den här lilla liknelsen: En kvinna är i ett hus som har fattat eld och det finns inget sätt att ta sig ut. Plötsligt, in genom dörren brister en stor stark brandman. "Frun, jag är här för att rädda dig." Kommer hon att säga, "Är du den ENDA utvägen?" Nej, hon kommer att glädja sig över att det FINNS en utväg. Det är så Gud uppriktigt, nitiskt och svartsjukt längtar efter att ha det med oss.

Rom 1:16 Ty jag skäms inte för Kristi evangelium, ty det är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror. till juden först och även till greken.

Följande jämförelsetabell visar skillnaderna mellan människans syn och Guds syn på kulturer: 13

Människans syn: Alla kulturer är lika i sitt värde.

Guds syn: Alla kulturer är inte lika.

Människans syn: Gud älskar alla kulturer och nationer som de är.

Guds syn: Gud älskar alla människor men inte deras kulturer. Han accepterar inte deras olika sätt att tillbe men har gett människan det rätta sättet att tillbe.

Människans syn: Alla religiösa sedvänjor och ritualer är acceptabla sätt att närma sig Gud.

Guds syn: Endast en väg ges av Gud som är acceptabel, genom Jesus Kristus, hans enfödde Son.

Människans syn: Vi är alla förenade som en mänsklighet och bör acceptera alla som de är.

Guds syn: Vår mänsklighet är förenad i synd (i Adam), vilket resulterar i vår separation från Gud, och vi behöver vara förenade i Kristus. Kristus, och Kristus ensam, blir då vår gemensamma nämnare.

Människans syn: Alla nationernas gudar är lika eller har obetydliga skillnader.

Guds syn: Nationernas gudar är falska; YHWH ensam är Gud, och det finns ingen annan enligt Hans eget Ord.

Efesierbrevet berättar att innan vi hörde Jesu Kristi evangelium var vi utan hopp. Vi kan inte få detta hopp genom gudarna i nationens kulturer.

Ef 2:11-12 Kommen därför ihåg att ni förut, ni som var hedningar i köttet och blev kallade oomskurna av dem som kallas omskurna, efter den omskärelse som med händer görs på köttet - kommen ihåg att ni på den tiden, då när ni var utan Kristus, var utestängda från medborgarskap i Israel och främmande för löftets förbund, utan hopp och utan Gud i världen.

Vad kommer att hända med de falska gudarna, som inte har något liv i sig? Jeremia berättar om deras framtid:



BABELS TORN

1 Mos 11:3-4 talar om var folket bestämde sig för att bygga ett tempel eller ziggurat (ziggurater såg ut som pyramider med trappsteg eller ramper som leder upp på sidorna), som byggdes som ett monument över sin egen storhet. I vers 4 var tornet en stor mänsklig bedrift för människorna själva och inte för Gud.

Och de sade till varandra: »Kom, låt oss slå tegel och bränna det.» Och teglet begagnade de såsom sten, och såsom murbruk begagnade de jordbeck. Och de sade: »Kom, låt oss bygga en stad åt oss och ett torn vars spets räcker upp i himmelen, och så göra oss ett namn; vi kunde eljest bliva kringspridda över hela jorden.»

Vi bygger ofta monument över oss själva som de som beskrivs ovan. Det kan vara i form av dyra kläder, snygga fordon, enorma hem eller jobb med titlar som vi använder för att ge oss identitet och egenvärde. Men när vi gör detta, tillskansar vi oss Gud från hans rättmätiga plats i våra liv.

Finns det sådana här "torn" i ditt liv? Det är en fråga vi alla borde ställa oss själva. Sedan försöket att bygga Babels torn har människan aldrig upphört i sina försök att uppnå storhet och resning.

Kulturell andlighet, med dess många traditioner, stöds inte av Skriften; snarare möts vi av Guds konsekventa varningar genom hela Bibeln, av vilka en finns i Kolosserbrevet:

Kol 2:8 Se till, att ingen får bortföra eder som ett segerbyte genom sin tomma och bedrägliga »vishetslära», i det att han åberopar fäderneärvda människo-meningar och håller sig till världens »makter» och icke till Kristus.

Och i Markusevangeliet finner vi:

Markus 7:13 På detta sätt gör ni Guds budord om intet genom era fäderneärvda stadgar. Och mycket annat sådant gör ni

Ordet "kultur" förekommer ingenstans i Bibeln från början av 1 Moseboken till slutet av Uppenbarelseboken. Det grekiska ordet paradosis översätts till det engelska ordet "tradition". Var noga uppmärksam på vad Gud har att säga om tradition i följande verser:

Matt 15:2–3 »Varför överträda dina lärjungar de äldstes stadgar? De två ju icke sina händer, när de skola äta.» 3Men han svarade och sade till dem: »Varför överträden I själva Guds bud, för edra stadgars skull?

Matt 15:6 I haven så gjort Guds budord om intet, för edra stadgars skull.

Mark 7:3-13 Nu är det så med fariséerna och alla andra judar, att de icke äter något utan att förut, till åtlydnad av de äldstes stadgar, noga hava tvättat sina händer, likasom de icke heller, när de komma från torget, äter något utan att förut hava tvättat sig; många andra stadgar finnas ock, som de av ålder brukar hålla, såsom att skölja bägare och träkannor och kopparskålar. Därför frågade honom nu fariséerna och de skriftlärde: »Varför vandrar icke dina lärjungar efter de äldstes stadgar, utan äter med orena händer?» Men han svarade dem: »Rätt profeterade Esaias om eder, ni skrymtare, såsom det är skrivet: 'Detta folk ärar mig med sina läppar men deras hjärtan är långt ifrån mig; och fåfängt dyrka de mig, eftersom de läror de förkunna är människobud.' Ni sätter Guds bud åt sidan och håller människors stadgar.» Ytterligare sade han till dem: »Rätt så; Ni upphäver Guds bud för att hålla edra egna stadgar! Moses har ju sagt: 'Hedra din fader och din moder' och 'Den som smädar sin fader eller sin moder, han skall döden dö.' Men ni säger: om en son säger till sin fader eller sin moder: 'Vad du av mig kunde ha fått till hjälp, det giver jag i stället såsom korban' (det betyder offergåva), då kan ni icke tillstädja honom att vidare göra något för sin fader eller sin moder. På detta sätt gör ni Guds budord om intet genom edra fäderneärvda stadgar. Och mycket annat sådant gör ni

Kol 2:8 Se till, att ingen får bortföra er som ett segerbyte genom sin tomma och bedrägliga »vishetslära», i det att han åberopar fäderneärvda människo-meningar och håller sig till världens »makter» och icke till Kristus.

Människan utvecklade kultur i Babel och vidarebefordrade samma lära till alla generationer till denna avfälliga tidsålder där vi lever. Morfar brukade berätta hur New Age (den nya andligheten) kapade infödd andlighet. Men i allt detta är en sak säker - all obiblisk undervisning härstammar från Babel.

Återuppkomsten av infödd andlighet gjorde en enorm comeback eftersom dessa traditioner hölls vid liv i den underjordiska världen och härstammar från den urgamla avgudadyrkan och häxkonsten 5 Mos 18:10-11 varnar för.

Hos dig må icke finnas någon som låter sin son eller dotter gå genom eld, eller som befattar sig med trolldom eller teckentydning eller svartkonst eller häxeri, ingen som förehar besvärjelsekonster, ingen som frågar andar, eller som är en spåman, eller som söker råd hos de döda. Ty en styggelse för Herren är var och en som gör sådant, och för sådana styggelsers skull fördriver HERREN, din Gud, dem för dig.

Att blanda fel med sanning resulterar i fördömliga villoläror som resulterar i snabb förstörelse, vilket Bibeln varnar oss starkt för:

2 Pet 2:1 Men också falska profeter uppstod bland folket, likasom jämväl bland eder falska lärare skall komma att finnas, vilka på smygvägar skall införa fördärvliga partimeningar och draga över sig själva plötsligt fördärv, i det att de till och med förneka den Herre som har köpt dem.

Skriften ger ingen som helst indikation på att vi ska uppskatta människors kulturer eller traditioner.

Vi har inte befogenhet att förändra hur vi ska dela evangeliet! Vi har i uppdrag att gå och göra alla folk till lärjungar och döpa dem i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn. Gud är i färd med att förlösa enskilda människor så att han kan avskilja ett folk åt sig själv.

Människans uppror mot Gud i Babel, efter syndafloden, blev återigen en situation som krävde Guds dom och ingripande på grund av mänsklighetens ondska. Hade inte Gud förvirrat människans språk, vilket i sin tur resulterat i att människan skingrades och spreds till nationer, skulle människans ondska bara ha förvärrats utan något slut i sikte. Om du läser från 1 Mos 1 till 1 Mos 11, kommer du att läsa att Gud skapade människan, fåglar, djur, fiskar och krypande saker. Det står inte att han skapade kulturer.

Gud sa åt folket att bli fruktsamma och föröka sig. Människan var olydig och istället försökte människan i sitt uppror bygga en stad för att undvika att bli ivägsända. Men Gud gjorde just det ändå efter att de gjort uppror andra gången genom att vägra gå ut och föröka sig;

1 Mos 10:30-32 Och de hade sina boningsorter från Mesa fram emot Sefar, emot Östra berget. Dessa var Sems söner, efter deras släkter och tungomål, i deras länder, efter deras folk. Dessa var Noas söners släkter, efter deras ättföljd, i deras folk. Och från dem hava folken efter floden utbrett sig på jorden.

1 Mos 11:1-11 Och hela jorden hade enahanda tungomål och talade på enahanda sätt. Men när de bröt upp och drog österut, fann de en lågslätt i Sinears land och bosatte sig där. Och de sade till varandra: »Kom, låt oss slå tegel och bränna det.» Och teglet begagnade de såsom sten, och såsom murbruk begagnade de jordbeck. Och de sade: »Kom, låt oss bygga en stad åt oss och ett torn vars spets räcker upp i himmelen, och så göra oss ett namn; vi kunde eljest bliva kringspridda över hela jorden.» Då steg HERREN ned för att se staden och tornet som människobarnen byggde. Och HERREN sade: »Se, de är ett enda folk och hava alla enahanda tungomål, och detta är deras första tilltag; härefter skall inget bli dem omöjligt, vad de än besluta att göra. Välan, låt oss stiga dit ned och förbistra deras tungomål, så att den ene icke förstår den andres tungomål.» Och så spridde HERREN dem därifrån ut över hela jorden, så att de måste upphöra att bygga på staden. Därav fick den namnet Babel, eftersom HERREN där förbistrade hela jordens tungomål; därifrån spridde ock HERREN ut dem över hela jorden. Detta är berättelsen om Sems släkt. När Sem var hundra år gammal, födde han Arpaksad, två år efter floden. Och sedan Sem hade fött Arpaksad, levde han fem hundra år och födde söner och döttrar.

Människan utvecklade sina egna hedniska traditioner och vidarebefordrade denna lära i Babel. I Gamla testamentet finns det massor av bevis där Gud sa till israeliterna vad de skulle göra om andra gudar som dyrkades inom konstruktionerna av andra trossystem (andra kulturer): Och var försiktiga i allt som jag har sagt er, och gör inte (2 Mos 23:13)

I alla de stycken om vilka jag har talat till eder skall ni taga eder till vara. Och andra gudars namn skall ni icke nämna; de skall icke höras i din mun.

Ps 96:5 Ty folkens alla gudar är avgudar, men HERREN är den som har gjort himmelen.

5 Mos 18:9 När du kommer in i det land som HERREN, din Gud, vill giva dig, skall du icke lära dig att göra efter hedningarnas styggelser.

Joh 3:15så att var och en som tror skall i honom hava evigt liv.

Mer från Lighthouse Trails finna att läsa på denna sida men även på den fristående sidan https://fyrhusstigen.blogspot.com/

För att beställa kopior av ”Can Cultures Be Redeemed = Kan kulturer förlösas ? i häftesformat, klicka här. På engelska åp originalets sida.

Noteringar:

1. Sandy Simpson, Deception in the Church, “Reasons to Reject the “World Christian Gathering on Indigenous People” Movement” (http://www.deceptioninthechurch.com/reasonstoreject.html).
2. Mike Oppenheimer, “Culturizing Christianity” (http://www.letusreason.org/current70.htm).
3. Random House Dictionary, taken from Let Us Reason website: “Looking For God in All the Wrong Places” (http://www.letusreason.org/Emerge13.htm).
4. Mike Oppenheimer, “Culturizing Christianity” (http://www.letusreason.org/current70.htm).
5. Ibid.
6. YWAM, Island Breeze Training, “What is a Discipleship Training School?” (http://web.archive.org/web/20070712212212/http://www.islandbreeze.com.au/training.htm).
7. Leon Siu, Aloha Ke Akua, 
Word to the World with host Danny Lehmann, KLHT, 2001, show #544, courtesy Sandy Simpson, Deception in the Church who transcribed this program.
8. Aloha Ke Akua Ministries (http://akaministries.tripod.com/aloha – no longer online).
9. Sandy Simpson, “Reasons to Reject the ‘World Christian Gathering on Indigenous People’ Movement” (March 2006, http://www.deceptioninthechurch.com/reasonstoreject.html).
10. Discernment Research Group, “The Indigenous People’s Movement” (August 2, 2007).
11. Daniel Kikawa,
 Perpetuated in Righteousness (Aloha Ke Akua Pub; 4th edition, 1994), p. 27.
12. Aloha Ke Akua “Books” page (http://akaministries.tripod.com/aloha/id3.html).
13. Mike Oppenheimer, “Culturizing Christianity,” op. cit.

Related Material:

Ten Questions for Those Who Claim the “Supreme Beings” of the Nations are the True God by Sandy Simpson

Posted in: Book/Music ExcerptsMissionsNative SpiritualityThe Emerging Church

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=33353




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar