fredag 23 september 2022

5 vanliga New Age-uppfattningar i kyrkan och varför kristna borde veta om dem

Av Chelsea Christen 14 Sep 2020 andlig gästförfattares tillväxt.

Jag var inte alltid en Kristi efterföljare. Innan Jesus frälste mig var jag starkt involverad i New Age-metoder. Om du inte är bekant med det, inkluderar New Age-rörelsen ett brett utbud av ideologier som främjar självandlighet med målen personlig tillväxt, evolution och koppling till universum.

Den lär ut att alla vägar leder till himlen och driver en andlighet från Kristus. Slutligen främjar det tron att du kan skapa vilket liv du än önskar genom att helt enkelt ansluta till dina förfäder och andliga vägleder genom andliga metoder. Låter absurt va?

Men för en ung, förkrossad flicka som jag som inte hade någon kunskap om Guds kärlek verkade detta vara svaret. Jag tränade österländsk meditation för att rensa mitt sinne, använde tarotkort för vägledning, gjorde yoga för helande och sa trollformler i ett försök att skapa ett liv värt att leva. Jag gick den här vägen i fyra år och blev praktiskt taget en fullskalig ockultist.


Även om alla dessa saker lovade glädje, var allt jag kände sorg när jag insåg att jag inte kunde manifestera mitt perfekta liv genom att följa dessa metoder. Tack och lov hittade Jesus mig och räddade mig från denna livsstil. Efter en rad andliga attacker kom jag en natt på mig själv och vädjade till Jesus när jag satt i min vardagsrumssoffa. Jag var trött, förvirrad och svag i själen. Jag bad en bön som skulle förändra mitt liv:

Jesus, om du är verklig vill jag träffa dig. Visa dig själv." En stund senare fylldes mitt vardagsrum av Guds kärleksfulla och fridfulla närvaro och allt jag kunde göra var att gråta. Tja, det var mer som en snyftning. Jag hittade äntligen den lättnad jag letat efter under alla dessa år. De närmaste månaderna bestod av att lära bort saker från New Age tron och lära känna Gud genom hans ord.

När jag letade efter en kyrka för att lära mig allt om Jesus, var allt jag hittade mer falsk undervisning. Det var då jag blev medveten om välståndsevangeliet. Jag lärde mig snabbt att många av de New Age läror jag brukade följa hade smugit sig in i kyrkan. Tyvärr finns det bedrägeri runt omkring oss och om vi inte är försiktiga kan vi ledas vilse.

Det är därför jag vill dela med mig av fem vanliga New Age-uppfattningar som har infiltrerat kyrkan. Vi måste vara medvetna om dessa läror så att vi kan undvika dem till varje pris.
















1. Attraktionslagen

Den här är förmodligen den mest populära. Detta är tron att om vi tänker positivt och har tro, kommer vi att få allt vi önskar från Gud. Attraktionslagen är baserad på idén att "lika lockar lika." Lärare i lagen om attraktion kommer ofta att säga till dig att tro, föreställa dig eller visualisera vad du vill ha av Gud och han kommer att göra det sant för dig.

Läs mer här; https://monalola62.blogspot.com/2022/09/vad-ar-attraktionslagen-och-ar-den.html

Men som troende borde vi komma ihåg att vår fulla belöning är i himlen. Missförstå mig inte nu. Jag vill inte att du ska tro att jag säger att Gud inte uppfyller våra önskningar och begärelser. Ändå måste vi fortfarande vara medvetna om att när vi önskar saker (särskilt jordiska skatter), bör vi be att hans vilja ska ske, inte vår.

Vi borde ge oss helt och hållet upp till den plan som Gud har lagt upp för oss och försöka leva ett liv som ärar Honom, inte oss. Vi är kallade att lita på och älska Gud över allt, inte världens ting.

1 Joh 2:15 Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom.



2. Följ ditt hjärta

Nästa lära från New Age som har smugit sig in i kyrkan är tron att vi bör följa våra känslor och att våra känslor är indikatorer på sanning och vägledning. Folk blir ofta tillsagda att göra det som känns rätt. Det låter bra till en början men skrifterna påminner oss om att det är dumt att lita på våra egna sinnen.

Ordspr 28:26 Den som litar på sitt eget sinne är en dåre, men den som vandrar i vishet kommer att bli räddad.

Andra versioner lyder: "Den som litar på sitt eget hjärta är en dåre." Vi vet också att hjärtat är bedrägligt.

Jeremia 17:9 Ett illfundigt och fördärvat ting är hjärtat framför allt annat; vem kan förstå det?

Även om våra känslor är värdefulla för vår mänskliga erfarenhet, bör de inte tjäna som vår kompass. Snarare får vi höra att de som lever i enlighet med Anden ska tänka på det som hör Anden till, inte det köttsliga. Faran med att följa våra hjärtan är att fienden kan använda våra känslor för att förvirra oss och leda oss vilse från Guds vilja, vilket får oss att synda för att det "känns" bra.

Läs mer här; https://vilketevilket.blogspot.com/2022/09/vad-sager-bibeln-om-att-folja-ditt.html



3. Vi är små gudar eller minigudar

Denna övertygelse populariserades av falska lärare som Kenneth Hagin, Kenneth Copeland, Joel Osteen och Oprah bland många, många andra. Tanken är att eftersom vi är Guds barn är vi också små gudar och kan få allt vi vill eftersom vi också är gudomliga till vår natur. Vi ser detta i kyrkan när individer fokuserar på att tjäna sig själv och sin önskan om pengar, berömmelse och materiell rikedom.

De presenterar tanken att Jesus dog så att vi kan få allt vi vill här på jorden. Även om detta kan låta bra för kliande öron, lär Bibeln oss konsekvent att Gud är helig, rättfärdig, allestädes närvarande och allvetande, men ändå är människan full av synd och har endast förklarats oskadlig inför Gud genom Kristi död, inte våra egna medfödda gudomlighet .

Läs mer här; https://vilketevilket.blogspot.com/2022/09/ar-vi-sma-gudar-eller-mini-gudar.html



4. Enhet

Enhet är idén att vi kan bli rättfärdiga eller ett med Gud genom att vara syndfria, inte bara genom tro. Bibeln lär att helgelse är en process och att det inte finns någon destination som vi kommer till här på jorden. Vi blir inte "en" eller fullkomliga i Gud förrän vi är förenade med honom i himlen. Men vi är kallade att lyda Gud genom att förnya våra sinnen dagligen och ångra oss när vi kommer till korta. Guds ord är mycket tydligt:

1 Joh 1:8-10 Om vi säger att vi inte har någon synd, bedrar vi oss själva, och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare, och hans ord finns inte i oss.

Kom ihåg att vi inte är kallade att vara perfekta. Istället är vi kallade att dag efter dag bli mer lika Kristus genom att älska Gud och vår nästa.

Läs mer här; https://vilketevilket.blogspot.com/2022/09/vad-handlar-enhet-om-i-new-age.html



5. Alla vägar leder till himlen

Slutligen är detta läran att man kan tro på Jesus och utöva andra trosuppfattningar. De tror att det finns många andliga eller religiösa vägar till Gud och himlen. När vi läser bibeln ser vi att Jesus är väldigt tydlig med vad som gäller för att bli frälst

Matt 7:13 Gå in genom den trånga porten. Ty vid och bred är den väg som leder till fördärvet, och många är de som gå fram på den.

Joh 14:6 Jesus är vägen, sanningen och livet och ingen kan komma till Gud utom genom honom.

Efter allt mörker och bedrägeri jag har upplevt i mitt liv, är det en sak jag kan intyga, att Jesu kraftfulla och mäktiga namn är namnet över alla namn. Om det är något du tar från det här, ber jag att du tar bort att när vi förlitar oss på vår egen förståelse och ser på oss själva som en sanningsmätare, så hamnar vi bara i bedrägeri.

Även om det är bra att se till pastorer, lärare och andra som påverkar oss för andlig tillväxt och stöd, må vi aldrig glömma att vi har den Helige Ande inom oss. Han är givaren av all kunskap, förståelse och visdom. Må vi aldrig glömma att testa varje ande för att se om den är från Gud.

Till sist, må vi aldrig glömma vår gåva, den heliga bibeln. När vi själva känner till ordet kan vi inte lätt bli lurade eftersom vi är förankrade i Guds sanning, inte i människans åsikter. Vi får aldrig glömma aposteln Paulus varningsord:

2 Tim 4:3 Ty tiden kommer när människor inte kommer att uthärda sund undervisning, men med kliande öron kommer de att samla ihop lärare för att passa sina egna passioner,

Det finns inget behov av att se till världen efter sanning eller vägledning. Vår Fader har försett oss med allt vi behöver veta för att leva ett rättfärdigt och ge Gud äran i våra liv. Håll ögonen och hjärtat fästa på Jesus, vår tros pionjär och fullkomnare.

Bibellärare & Poet Chelsea Christen är grundaren av Love Enhanced, ett friskvårds och temärke som stödjer kvinnor i deras vandring med Kristus genom att främja avsiktligt liv och användning av te för att ta hand om våra kroppar inifrån och ut. Som legitimerad sjuksköterska, bibellärare och poet använder hon sina talanger för att inspirera kvinnor att skina sitt ljus och finna självförtroendet att vandra djärvt i Kristus. När hon inte arbetar kan du se henne njuta av långa promenader i naturen, gå till stranden, träna, dricka te eller besöka ett nytt museum eller en restaurang.


https://dailyshepursues.com/common-new-age-beliefs-church/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar