tisdag 27 september 2022

Vad smörjelsen inte är

 Av Tony Cooke




Mitt översättarens tillägg är bilden. Det extra tillägg jag gjort är också i grönt.

Duke Ellington, den bortgångne jazzmusikern, kompositören och kända band-ledare, ombads en gång att ge en definition av rytm. "Om du har det", svarade han, behöver du ingen definition. Har du det inte, kommer ingen definition att hjälpa."

Jag tror att samma uttalande kan gälla smörjelsen också!

Ibland är det dock bra att använda elimineringsprocessen för att definiera något. Med andra ord, för att definiera vad det inte är. Till exempel hade en individ karvat ut en elefant ur ett träblock. Någon frågade honom hur han hade gjort. Han sa: Jag skar helt enkelt bort allt som inte såg ut som en elefant."

Kanske kan vi "skära bort" några saker – missuppfattningar – angående smörjelsen.



1. Smörjelsen är inte = ERSÄTTA FÖRBEREDELSER.

Vissa predikanter har förlitat sig på Ps 81:11 när det gäller tjänsten: Jag är HERREN, din Gud, som förde dig ut ur Egyptens land; Öppna din mun på vid gavel, så fyller jag den. Genom att göra det försummade de 2 Tim 2:15, där Paulus sa till sin unga skyddsling: Sträva med all flit efter att själv kunna träda fram inför Gud såsom en som håller provet, en arbetare som icke behöver blygas, utan rätt förvaltar sanningens ord. Spontanitet kan förvisso ha sin plats, men det har studier också.

Ministrarna måste inte bara förbereda buskapet; de måste förbereda sig för att tjäna Guds ord. Jag tror att smörjelsen (närvaron och verksamheten av Guds Ande) kan vara lika mycket en del av förberedelseprocessen som han är en del av förlossningsprocessen.

En minister konstaterade att information och inspiration inte behöver konkurrera med varandra. Donald S. Whitney sa: "Varför verkar vi tro att vi måste välja mellan de två? Varför lever så många kristna som om de hade blivit tillsagda, välj dig i dag vem du vill tjäna: stipendium eller hängivenhet'? Jag hävdar att en bibliskt balanserad kristen har både ett fullt huvud och ett fullt hjärta, som utstrålar både andligt ljus och värme.”

Att vara vårdslös i förberedelserna, samtidigt som man förväntar sig att smörjelsen ska rädda dig i sista minuten, är förmätet. Det kommer att bevisas av ytlig predikan och resultat som är mindre än optimala. Å andra sidan bör vi inte vara så säkra på det vi har förberett, så att vi inte litar på den Helige Ande eller ger efter för hans inflytande när vi tjänar.



2. Smörjelsen är ingen genväg till framgång.

Vissa predikanter (särskilt unga) tänker: ”Om jag bara kunde få den här stora smörjelsen, då skulle jag fixa allting. Smörjelsen skulle driva mig till stor framgång.” Men utan att andra delar av deras liv och tjänst utvecklas och mognas ordentligt, kan för mycket framgång i slutändan vara skadligt. Otaliga ministrar har upplevt ett plötsligt utbrott av (synbar) framgång på grund av en unik eller stark smörjelse, bara för att få sin tjänst skeppsbruten på grund av bristande utveckling inom andra områden.

Någon sa klokt: "Din karisma kan ta dig dit din karaktär inte kan hålla dig."

Det finns inga genvägar (eller ersättare) i ministeriet. Att ha en "smörjelse" tar inte platsen för uthållighet, karaktärsutveckling, tillväxt i Andens frukter, ärlighet, ödmjukhet och att äga en tjänares hjärta. Det verkar som om vissa predikanter har haft tanken att eftersom de har en viss typ av "smörjelse" så är de på något sätt befriade från sådana bibliska uppdrag som att vandra i vänlighet, helighet, integritet, etc.



3. Smörjelsen är inte ett GODKÄNNANDE.

En predikant som blir smord (eller verkar vara smord) är inte ett allmänt stöd av att den personen är av Gud. Det betyder inte att de är ackurata eller korrekta i allt de gör eller säger. Det betyder inte heller att de nödvändigtvis ens lever rätt.

Du kanske minns historien om den outbildade prästen som predikade om Paul och hans fru Silas i fängelse, medan deras stackars son Timothy gick upp och ner på gatorna och grät för att hans mamma och pappa satt i fängelse.

Människor blev frälsta genom den tjänsten, inte för att hans predikan var 100 % korrekt, utan för att det fanns tillräckligt med sanning om Jesus. Den Helige Andes smörjelse övertygade människor och drog människor till Jesus den natten, inte på grund av hans doktrinära noggrannhet, utan trots det.

Vissa predikanter har levt i stor synd, men hela tiden haft smorda budskap och människor har blivit frälsta och helade. Men så småningom kommer synden att komma ikapp dem. Jesus hänvisade en gång till att ge en felaktig predikant "utrymme att omvända sig" (Upp 3:21). Vissa har i sitt bedrägeri och stolthet gjort misstaget att anta att Gud gör någon typ av undantag för dem eftersom deras tjänst är så viktig. De misstolkar hans barmhärtighet som ett stöd, och sedan kommer domen.



4. Smörjelsen är inte EXKLUSIVT SYNONYM MED EN SPECIFIK STIL.

1 Pet 4:10 hänvisar till, "Guds mångfaldiga nåd." Det är viktigt att inse att det finns olika uttryck för Guds Ande. Människor har naturligtvis preferenser. Vissa människor älskar ingenting annat än systematisk undervisning, medan andra mycket hellre vill höra inspirerande predikningar. Ytterligare andra skulle inte vilja ha något annat än att profetera och andra "andliga" demonstrationer. Vissa är välsignade av mjuk, tyst musik, medan andra är inspirerade av hög, energisk musik.

Även om vi alla kanske har våra personliga preferenser, är det viktigt att inte bli slutna, förutsätta att Gud bara kan arbeta eller gå igenom den typen eller stilen av tjänst (särskilt den som vi tycker om och drar nytta av). Vi begränsar Gud genom att tro att han bara kan gå igenom en stil eller en metod. Det som inte är "smord" för dig är exakt vad Gud kommer att använda för att nå vissa människor, och det som är "smort" för dig kanske inte är effektivt för att nå andra.

Jag älskar berättelsen om Elia på berget Horeb (1 Kung 19:11-13). Det var fyra olika manifestationer som ägde rum: en kraftig vind, en jordbävning, en eld och en stilla liten röst. Det har funnits tillfällen då Gud varit i en kraftig vind (som på pingstdagen), men han var inte i den här vinden. Det har funnits tillfällen då Gud var i en jordbävning (som när Paulus och Silas satt i fängelse), men Gud var inte i den här jordbävningen. Det har funnits tillfällen då Gud var i elden (som när Mose stod framför den brinnande busken), men Gud var inte i den här elden. Den här gången var Gud med den stilla lilla rösten.

Vi måste vara försiktiga med att göra automatiska associationer till det yttre – med stilistiska frågor eller till och med med vissa typer av manifestationer (särskilt de som kan imiteras i köttet) – och verkligen vara lyhörda för Honom!

När vi är känsliga för Honom och hans ledarskap kommer vi inte att låsas in i en stel form som vi bara automatiskt upprepar hela tiden. Det är intressant för mig att den näst sista versen i Ps 46 säger: "Var stilla och vet att jag är Gud." Medan den allra första versen i Ps 47 säger: "Ropa till Gud med en röst av triumf." Gud kan vara både i ropet och i tystnaden!

Många människor har antagit att om någon säger ”Ja”, ”Så säger Herren”, ”Mina små barn”, etc., att det måste finnas en profetia som äger rum. Kanske finns det det. Men ingenstans säger Bibeln att sådana fraser måste användas för att kvalificera ett yttrande som profetiskt.

Dessa fraser kan inte vara något annat än "omslagspapper" som vi i våra sinnen förknippar med gåvan. Någon skulle kunna använda alla dessa religiöst klingande fraser, och ändå har det som sägs framtrollats helt ur personens eget sinne. Å andra sidan kan någon verkligen tala med inspiration av den Helige Ande utan att använda någon av dessa fångstfraser.



5. Smörjelsen är inte en KÄLLA TILL ÖVERDRIVEN LAGISKHET.

Gordon Lindsay skrev: "Vissa andliga rörelser har välsignats av Gud och har sedan plötsligt försvunnit på grund av vissa ledares förmätenhet och oberäkneliga beteende.

Ett sådant drag inträffade för några år sedan i Amerika. Till en början gladde vi oss över denna Andes utgjutelse. Men mycket snart såg vi något utvecklas som skrämde oss. En del av ledarna hävdade att de var 'Powerhouse = Krafthus' och alla andra kyrkor var 'uttorkade'. De sa att folk skulle komma till dem för att ladda om. När vi såg sådana djärva anspråk, insåg vi att användbarheten av sådana ledare inte kunde vara länge.”

Tyvärr, när vissa förkunnare börjar uppleva framgång eller flöda effektivt i en viss smörjelse, börjar de tänka mer om sig själva än de borde. Andra sätter dem ibland på en piedestal. Stolthet kan börja infektera deras liv. En person sa: "Stolthet är den enda sjukdom som människan känner till som gör alla sjuka utom den som har den."

Det är viktigt att komma ihåg att den Helige Andes smörjelse inte kommer över en person för att upphöja den personen till någon typ av överlägsen status. Smörjelsen ges så att andra kan bli välsignade. Smörjelsen ges inte för att upphöja en kändis, utan för att ge en tjänare kraft!

• Om Gud låter dig flöda in helande gåvor, är det för att han älskar och vill hjälpa sjuka människor.

• Om Gud ger dig smörjelse till att vara en evangelist, så är det för att Han älskar människor och vill se dem bli nådda.

Inget av dessa saker görs bara för att upphöja prästen, utan för att ge effektiv tjänst åt Guds folk och de förlorade. Präster som glömmer syftet med smörjelsen och börjar utnyttja tjänsten som en möjlighet till självbefordran kan uppleva en säsong av uppenbar framgång, men de kommer i slutändan att hamna på den andliga skräphögen.

6. Smörjelsen är inte SYNONYM MED EN STARK PERSONLIGHET.

I det naturliga finns det vissa underhållare och politiska personer som har mycket starka och fängslande personligheter. Sådana ledare beskrivs ofta som "karismatiska". Sådana personligheter kan vara dominerande, övertygande, charmiga och till och med skrämmande.

Ibland finns det till och med ett element av demoniskt inflytande som kommer över en person, vilket gör det möjligt för honom att utöva otrolig kontroll och inflytande över stora grupper av människor. Hitler är ett extremt exempel på detta. Vissa ofrälsta rockstjärnor och underhållare har kommenterat att "något kommer över dem" när de går upp på scenen.

Kristna ledare som tenderar att ha starka personligheter bör vara försiktiga för att inte blanda ihop sin egen personlighet med smörjelsen. Smörjelsen ges inte för att vi ska kunna dominera, diktera eller driva vår egen agenda, utan för att leda och vägleda i Kristi Ande.

Paulus hänvisade till, "den myndighet som Herren har gett mig till uppbyggelse och inte till att nedbryta." (2 Kor 13:10). Paulus hade förvisso en stark personlighet, men han var noga med att hålla sina motiv och metoder rätt när han sökte gudfruktiga resultat.



7. Smörjelsen ska inte MÄTAS AV MÄNNISKORS EXTERNA SVAR.

Jesus sa (Joh 7:24), "Döm inte efter utseende, utan döm med rättfärdig dom." Paulus frågade (2 Kor 10:7), "Ser ni på saker och ting efter det yttre?"

Förkunnare har ibland en tendens att utvärdera nivån av smörjelse med något annat än det yttre svaret (eller reaktionen) från de som lyssnar. Vi kan anta att om en grupp är verbalt lyhörd betyder det automatiskt att vi verkligen är smorda, men om de är tysta betyder det att de inte får någonting.

I verkligheten kan en tyst person absorbera mycket, medan den mer högljudda personen kan reagera på det sättet bara som ett inlärt eller betingat svar. Vi gillar alla att bli entusiastiskt mottagna, men vi måste komma ihåg att vi inte predikar för att få vårt ego smekt. Vi tjänar för att förmedla liv.

Som en fråga om balans hörde jag en minister säga: "Den enda gången folk säger 'amen' är när du säger något de redan vet och håller med om."

Andra kan anta att om människor faller i en bön-kö betyder det automatiskt att det finns en stark smörjelse. Detta har fått vissa ministrar (medvetet eller omedvetet) att driva människor till att bilda bön-kö. Vi måste komma ihåg att det är tro, inte fall, som ger helande och välsignelse. Jag har faktiskt haft folk som berätta för mig att de "förfalskat" ett fall i en bön-kö eftersom de visste att ministern inte skulle gå vidare förrän de föll. Det är sorgligt!

Kan det finnas yttre (och äkta) resultat när smörjelsen är stark och människor samarbetar med den Helige Ande? Säkert! Men jag tror inte att Jesus var mer smord i Joh 6:2 när "en stor skara följde honom" än han var i Joh 6:66 när "många av hans lärjungar gick tillbaka och vandrade inte längre med honom." Jag tror inte att Paulus nödvändigtvis var mer smord när väckelsen bröt ut än han var när ett upplopp utbröt.



8. Smörjelsen är inte NÅGOT SOM EXKLUSIVT TILLHÖR DET FEMFALDIGA MINISTERIET.

Vissa predikanter tenderar att uteslutande fokusera på den sida av smörjelsen som har att göra med predikstolstjänsten, medan de försummar den sida av smörjelsen som har att göra med hjälptjänsten eller med smörjelsen som finns i varje troende.

Paulus och Johannes pratade till alla troende när de sa:

2 Kor. 1:21-22 Nu han som upprättar oss med er i Kristus och har smort oss är Gud, som också har beseglat oss och gett oss Anden i våra hjärtan som en garanti.

1 Joh 2:27 Men smörjelsen som ni har fått av honom förblir i er, och ni behöver inte att någon lär er; men som samma smörjelse lär er om allt och är sann och inte är en lögn, och precis som den har lärt er, skall ni förbli i honom.

Det är förvisso lämpligt att undervisa om smörjelsen i samband med tjänstegåvor, men om troende slutar tro att predikanter är de enda som har någon form av smörjelse, så har något mycket betydelsefullt utelämnats. Funktionen av femfaldiga tjänstegåvor är viktig, men det är också den troendes prästadöme. Samma Helige Ande som ger predikanter kraft är samma Helige Ande som bor i troende!

Det finns inte bara en smörjelse som särskiljer femfaldiga tjänare från lekmän, utan det finns också en smörjelse som förenar varje troende, oavsett ämbete eller kallelse.

Vår uppgift är inte att använda vår smörjelse för att underkuva människor eller att odla deras beroende av oss själva, utan att befria och släppa dem till en fullständig relation med Gud – för att stärka deras prästadöme. Med andra ord, mitt jobb som lärare är inte att göra en troende mer beroende av mig, utan att göra den troende mer beroende av Ordet och av Jesus.

Mitt översättarens tillägg; Det femfaldiga ministeriet hade många fel, även att vi nu har nya apostlar och profeter. Det var nämligen så att alla skulle ha dessa apostlar och profeter som ett underhuvud under Jesus själv. Det är åtminstone tanken bakom. Och det har nu gått ännu längre i NAR = Nya Apostoliska Reformationen , än det hade när det kom.



SAMMANFATTNING

Vår bön är att denna information ska hjälpa dig att få större förståelse och bli mer urskiljande, och att den också kommer att hjälpa dig att samarbeta mer fullständigt med den Helige Ande. Tänk på att smörjelsen inte är:

• Ett substitut för förberedelser

• En genväg till framgång

• En godkännandestämpel

• Exklusivt synonymt med en specifik stil

• En källa till överlägsenhet

• Synonymt med en stark personlighet

• Att mätas utifrån människors yttre reaktion

• Något som uteslutande tillhör den femfaldiga tjänsten

Låt mig avsluta med ett uttalande om vad smörjelsen är…

Martyn Lloyd-Jones sa: "Johns ord "salvelse" och "smörjelse" är bara ett mycket grafiskt sätt att beskriva den Helige Andes inflytande och inverkan på den troende."

Jesus blev smord (Luk 4:18; Apg 10:38) och han sa till och med: "Jag kan inte göra något av mig själv" och "Fadern som bor i mig gör gärningarna" (Joh 5:30; 14:10) . Paulus förstod också smörjelsen och sa att han utförde sitt verk i tjänsten genom att "Och för det målet arbetar och kämpar jag, i enlighet med hans kraft, som mäktigt verkar i mig. " (Kol 1:29).

https://tonycooke.org/articles-by-tony-cooke/what-the-anointing-is-not/





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar