torsdag 8 september 2022

Vad är generationsförbannelser och är det en verklighet idag?

Clarence L- Haynes Jr. 9 Okt 2020


Photo credit: ©Getty Images/Romolo Tavani

En term som ofta hörs i kristna kretsar är termen generationsförbannelse. Jag är inte säker på om människor som inte är kristna använder den terminologin eller åtminstone har jag aldrig hört det om de gör det. Många kanske undrar vad som egentligen är en generationsförbannelse. Vissa går till och med ett steg längre för att fråga är generationsförbannelser verkliga idag? Svaret på d en frågan är ja, men förmodligen inte på det sätt som du kanske tror.

Photo credit: ©Getty Images/grinvalds


Vad är en generationsförbannelse?

Till att börja med vill jag omdefiniera begreppet eftersom det folk ofta beskriver som generationsförbannelser egentligen är generationskonsekvenser. Vad jag menar är att det som förs vidare inte är en "förbannelse" i den meningen att Gud förbannar (eller har förbannat) familjen. Det som går i arv är konsekvensen av syndiga handlingar och beteenden. Således är en generationsförbannelse egentligen en funktion av sådd och skörd som går i arv från en generation till nästa. Tänk på:

Gal 6:7-8 Faren icke vilse. Gud låter icke gäcka sig. Ty vad människan sår, det skall hon ock skörda. Den som sår i sitt kötts åker, han skall av köttet skörda förgängelse, men den som sår i Andens åker, han skall av Anden skörda evigt liv.

Generationsförbannelsen är en övergång av syndigt beteende som replikeras i nästa generation. En förälder förmedlar inte bara fysiska egenskaper utan också andliga och känslomässiga egenskaper. Dessa attribut kan ses som en förbannelse och i vissa avseenden är de det. Men de är inte en förbannelse från Gud, i betydelsen att han lade dessa på dig, de är ett resultat av synd och syndigt beteende.


Vad är det sanna ursprunget till generationssynden?

För att förstå ursprunget till generationssyndens måste du gå tillbaka till början.

Rom 5:12 Därför är det så: Genom en enda människa har synden kommit in i världen och genom synden döden; och så har döden kommit över alla människor, eftersom de alla hava syndat.

Syndens generationsförbannelse började med Adam i trädgården, inte med Moses. På grund av Adams synd är vi alla födda under syndens förbannelse. Denna förbannelse gör att vi alla föds med en syndig natur som är den sanna katalysatorn för alla syndiga beteenden vi uppvisar. Som David sa:

Ps 51:7 Se, i synd är jag född, och i synd har min moder avlat mig.

Om synden lämnas åt sig själv kommer synden att löpa linan ut. Om det aldrig åtgärdas kommer det att sluta i evig separation från Gud själv. Detta är den ultimata generationsförbannelsen. Men när de flesta människor talar om generationsförbannelser, tänker de inte på arvsynden. Så låt oss överväga all tidigare information och formulera ett fullständigt svar på frågan är generationsförbannelser verkliga idag?


Photo credit: ©Getty Images/pcess609


Var i bibeln ser vi generationsförbannelser?

Mycket fokus och tankar kring frågan om huruvida generationsförbannelser är verkliga idag kommer från;

2 Mos 34:7 som bevarar nåd mot tusenden, som förlåter missgärning och överträdelse och synd, men som ingalunda låter någon bliva ostraffad, utan hemsöker fädernas missgärning på barn och barnbarn och efterkommande i tredje och fjärde led.

När du läser detta isolerat är det förståeligt om du tänker generations-förbannelser är verkliga idag och baserar slutsatsen på den här skriftversen.

Men jag vill titta på vad Gud sa precis innan detta:

2 Mos 34:6-7 Och HERREN gick förbi honom, där han stod, och utropade: »HERREN! HERREN! - en Gud, barmhärtig och nådig, långmodig och stor i mildhet och trofasthet, som bevarar nåd mot tusenden, som förlåter missgärning och överträdelse och synd, men som ingalunda låter någon bliva ostraffad, utan hemsöker fädernas missgärning på barn och barnbarn och efterkommande i tredje och fjärde led.

Hur förenar du dessa två olika bilder av Gud? Å ena sidan har du en Gud som är medkännande, nådig, sen till vrede, förlåter ondska, uppror och synd. Å andra sidan har du en Gud som verkar straffa barn för deras föräldrars synder.

Hur dessa två gudsbilder gifta sig med varandra?

Svaret för oss tillbaka till principen som nämns i Galaterbrevet. Till den som omvänder sig förlåter Gud. Till den som vägrar sätter de igång sådd och skörd av syndigt beteende. Det är vad som går i arv från en generation till nästa.


Photo credit: ©Getty Images/Deagreez


Är generationsförbannelser fortfarande verkliga idag?

Som du kan se finns det faktiskt två svar på denna fråga, och den är baserad på hur du definierar termen. För att vara tydlig, är arvsyndens generations-förbannelse fortfarande levande och verklig idag. Varje människa föds under denna förbannelse. Det som också är levande och verkligt idag är de generationskonsekvenser som kommer från de syndiga val som gått i arv genom generationer.

Men detta betyder inte att om din far var alkoholist, äktenskapsbrytare eller fastnat i vilket annat syndigt beteende som helst, att det är vad du kommer att bli. Vad det betyder är att detta beteende som din far eller föräldrar visar kommer att få konsekvenser i ditt liv. Vare sig det är bra eller dåligt, kan de forma ditt sätt att se på livet och de beslut och val du gör.


Är inte generationsförbannelser orättvisa och orättfärdiga?

Ett annat sätt att se på denna fråga är om Gud är rättvis, varför skulle han förbanna generationer? För att vara tydlig är det viktigt att komma ihåg att Gud inte förbannar generationer. Gud tillåter konsekvensen av obotfärdig synd att löpa ut, vilket jag antar att du kan hävda är en förbannelse i sig själv. I slutändan i Guds plan är varje person ansvarig för sitt eget syndiga beteende och kommer att bedömas därefter. Tänk på;

Jer 31:29–30 På den tiden skall man icke mer säga: »Fäderna hava ätit sura druvor, och barnens tänder bliva ömma därav.» Nej, var och en skall dö genom sin egen missgärning; var man som äter sura druvor, hans tänder skola bliva ömma därav.

Även om du kanske måste ta itu med effekterna av dina föräldrars orörda syndiga beteende, är du fortfarande ansvarig för dina egna val och beslut. De kan ha påverkat och format många av de åtgärder du vidtar, men de är fortfarande åtgärder du måste välja att vidta.


Photo credit: ©Getty Images/Fizkes


Hur bryter man generationsförbannelser?

Jag tror inte att du bara kan stanna vid frågan om generationsförbannelser är verkliga idag? Den mer angelägna frågan i mitt sinne är hur man då bryter dem? Vi är alla födda under generationens förbannelse av Adams synd och vi uthärdar alla generationskonsekvenserna av våra föräldrars obotfärdiga synd. Hur bryter du allt detta? Romarbrevet ger oss svaret.

Rom 5:17-18 Och om döden på grund av en endas fall kom till konungavälde genom denne ene, så skola ännu mycket mer de som undfå den överflödande nåden och rättfärdighetsgåvan få konungsligt välde i liv, också det genom en enda, Jesus Kristus. - Alltså, likasom det, som kom genom en endas fall, för alla människor ledde till en fördömelsedom, så leder det, som kom genom rättfärdiggörelsedomen förmedelst en enda, för alla människor till en rättfärdiggörelse som medför liv.

Botemedlet för att bryta förbannelsen av Adams synd och följden av dina föräldrars synd finns i Jesus Kristus. Varje person som är född på nytt i Jesus Kristus har blivit helt ny och du är inte längre under någon synds förbannelse.

Tänk på den här versen:

2 Kor 5:17 Därför om någon är i Kristus [det vill säga ympad in, förenad med honom genom tron på honom som Frälsare], är han en ny varelse [pånyttfödd och förnyad av den helige Ande]; de gamla tingen [det tidigare moraliska och andliga tillståndet] har försvunnit. Se, nya saker har kommit [eftersom andligt uppvaknande ger nytt liv], AMP = Amplified Bible =förstärkta bibeln

Oavsett vad som har hänt tidigare, när du väl är i Kristus är allt helt nytt. Detta enda beslut att omvända sig och välja Jesus som din frälsare gör slut på alla generationsförbannelser eller konsekvenser som du varit fast under.

Om frälsningen bryter den ultimata generationens förbannelse av arvsynd, kommer den också att bryta följden av alla dina fäders synder. Utmaningen för dig är att fortsätta att gå ut i vad Gud har gjort i dig. Om du är i Kristus är du inte längre en fånge i ditt förflutna, du har blivit fri.

Ärligt talat finns ibland ärren från ditt tidigare liv kvar men du behöver inte förbli offer för dem eftersom Jesus har gett dig en ny väg. Som Jesus har förklarat i;

Joh 8:36 Den Sonen gör er fri, han är verkligen fri.


Överlämna gudsfruktan

Du och jag föddes under en förbannelse och en konsekvens. Ursyndens (Adams) förbannelse och konsekvenserna av våra föräldrars beteenden. De goda nyheterna är att precis som syndiga beteenden kan föras vidare, så kan gudomliga beteenden. När du väl är i Kristus kan du börja ett nytt familjearv av människor som vandrar med Gud från en generation till nästa.

Eftersom du tillhör honom kan du förvandla din släktlinje från generations-förbannelse till generationsvälsignelse. Du är ny i Kristus, du är fri i Kristus så vandra i den nyheten och friheten. Oavsett vad som har hänt tidigare, på grund av Kristus har du seger. Jag ber dig att leva i den segern och ändra kursen för din familjs framtid för kommande generationer.


https://www.biblestudytools.com/bible-study/topical-studies/what-is-a-generational-curse-and-are-they-real-today.html





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar