måndag 12 september 2022

Se upp för Betel Redding:

En kort sammanfattning av Bill Johnsons obibliska undervisning.

By Bill Randles 20 Jun 2016 Lighthouse Trails author

Översatt och inlagd med tillstånd från Lighthouse Trails


Vad skulle du tycka om en bibelskola som skickar ut unga människor för att bokstavligen
lägga sig på avlidna predikanters gravar så att eleverna kan ta till sig ”smörjelsen” som dröjer kvar på gravarna?

Vad sägs om en kyrka där en dimma som innehåller fjädrar, guld och juveldamm faller ned över tillbedjarna i helgedomen? Vad sägs om en kyrklig konferens som innehåller profetiska "tatueringsläsningar" som en av de som har workshoparna?

Vad skulle du förvänta dig av en kyrka som är en kombination av trosrörelsens fel och Kenneth Copelands och Kenneth Hagins välståndsevangelium, Oral Roberts och Benny Hinns tecken och under, de falska antagandena om den "andliga krigföringen" och hyper -befrielserörelsen, den "profetiska rörelsen" och Toronto-välsignelsens gnostiska mystik?

Du behöver inte undra längre, för det finns en sådan "tjänst" som för närvarande är den profetiska rörelsens mest igenkännliga och inflytelserika ansikte. Jag hänvisar till Bill och Beni Johnson som pastorspar Betelkyrkan i Redding, Kalifornien och dess relaterade ministerier inklusive "Jesus Culture = Jesus kulturen" (ungdomsband) och Betels övernaturliga planteringsskola.

Bill Johnson, en känd konferenstalare och ledare, är författare till flera bästsäljande böcker och anses vara en apostel och ledare inom Apostla och Profet rörelsen. Hundratusentals har påverkats av hans tjänst och har deltagit i retreater och konferenser där de har "förmedlats" med "smörjelsen".

För att till fullo förstå denna profetiska rörelse i dess nuvarande tillstånd, måste vi undersöka Bill Johnsons lära och tjänst i ljuset av Guds ord. Varnade inte Jesus oss för att inte vara naiva utan att "varje träd är känt på sina frukter"?

Akta er för falska profeter, som kommer till er i fårakläder, men inombords är glupande vargar. På deras frukter skall ni känna dem. Plockar människor vindruvor av törne eller fikon av tistlar? Likaså bär varje gott träd god frukt; men ett fördärvat träd bär ond frukt. Ett gott träd kan inte bära ond frukt, inte heller kan ett korrupt träd bära god frukt. Varje träd som inte bär god frukt huggas ned och kastas i elden. Därför skall ni känna dem på deras frukter. Matt 7:15-20

Den primära "frukten" av varje bekänd profet ska vara undervisningen. (Detsamma gäller för vilken pastor eller apostel som helst eller någon som står i Guds namn).

Låt oss undersöka några av Bill Johnsons läror som går fel på så många nivåer att det är svårt att bestämma var man ska börja. För korthetens skull kommer jag att ta upp fyra områden av oro:

A) The Word of Faith Movement = Ord av tro = trosrörelsen,

B) Johnsons läror om inkarnationen,

C) smörjelsen (Helig Ande),

D) hans erfarenhetsteologi.

Jag uppmanar dig att vara domare enligt testet i 5 Mos 13.



A. Trosrörelsen

Det tar inte lång tid att se genom att läsa hans böcker att Johnson är en förespråkare för trons ord, popularicerat av Kenneth Hagin och Kenneth Copeland. Därför är det nödvändigt att ge en kort översikt över den lärans undervisningen för att kunna se var Johnson kommer ifrån.

Undervisningen baseras i ett nötskal, på en gnostisk tolkning av syndafallet och av återlösning. Följande är min parafras av deras förklaring:

När Gud skapade Adam gav han honom all makt över jorden, för att styra och regera som Guds regent. Men när Adam föll, genom att han löd Satan, överlämnade han det gudagivna herraväldet till Satan, som blev "den här världens gud". Gud, Fadern, kunde inte bara komma in och ta tillbaka makten – efter att Adam hade gett bort den.

Gud var tvungen att hitta ett sätt för en man att komma in, som en man, och ångra Adams dårskap och få tillbaka den auktoritet som Adam gav Satan. Jesus är den mannen. (trosrörelsens lärare erkänner att Jesus är Gud men tror att han "la sin egen gudomlighet åt sidan" i inkarnationen).

Som man kom Jesus till världen, stod emot alla frestelser som Adam och Eva och människosläktet dukade under för och dog på korset som ett offer för våra synder.

Men det finns en twist, för troslärarna insisterar på att frälsningen inte var säkerställd för människan i Jesu död på korset som en ersättning för våra synder. Snarare var Jesus först tvungen att stiga ner i helvetet och lida av Satans och hans undersåtar tills Gud var övertygad om att det var tillräckligt och lagligt kunde uppväcka Honom från de döda.

Naturligtvis säger Guds ord att Jesu död på korset var tillräcklig, och det när han sa: "Telestai!" (Det är gjort / det är fullbordat), då var det verkligen klart. Men Copeland och Hagin lär ut att det inte var färdigt förrän Jesus bokstavligen hade "blivit synd" och uthärdat demonisk plåga i helvetet.

Syndafallet, enligt trosläran, handlade lika mycket om förlusten av makt och auktoritet som det handlade om synd och alienation från Gud. Därför handlar frälsning om återställande av makt och auktoritet, såväl som syndernas förlåtelse. Vi får tillbaka makten och kan nu utöva herravälde över detta liv och ta auktoritet över det onda.

På grund av denna skeva uppfattning är trosrörelsen en maktreligion. Det är därför trosrörelsens kristna ofta talar i termer av auktoritet; de "binder och / eller löser" änglar och demoner; de dekreterar, tillrättavisar och talar på annat sätt i termer av att "släppa" frid, nåd eller barmhärtighet i den här eller den andra situationen.

Kärnan i denna teologi är återställandet och den praktiska användningen av "befogenheten till den troende".

Idealet inom trosrörelsens kretsar är det för den pånyttfödda mannen med makt och auktoritet, mirakelmannen som har kommit in till "uppenbarelse-kunskapen" om "vem han är i Kristus" och visar kraften i "smörjelsen" för en förlorad värld.

Det har utvecklats omfattande mytologier kring verkligt historiska personer som John Alexander Dowie, John G. Lake och William Branham. Det här är männen som verkligen "tog auktoritet", säger de, och visade oss alla vad alla troende kunde göra om han bara hade tron och "smörjelsen" för att göra det!

WOF är en utlöpare av ett tidigare uttryck för just dessa ideal, de manifesterade Guds söner (MSG), som en gång förnekades av ”Assemblies of God = Guds församlingar” på 1940-talet men som nu är allmänt omfamnade i denna nya form. MSG bygger på en felaktig tolkning av;

Rom 8:19 Ty skapelsens trängtan sträcker sig efter Guds barns uppenbarelse.

Traditionell kristendom har hävdat att denna vers hänvisar till vad som händer vid Herrens kroppsliga ankomst. När Jesus återkommer kommer förbannelsen över skapelsen äntligen att tas bort, och Guds sanna barn kommer att uppen-baras.

Men MSG lär ut att denna vers betyder att skapelsen väntar på att kyrkan ska nå kunskapen om makten och auktoriteten, för att "manifestera" vårt Son-skap för världen, genom tecken och under. Allt detta måste ske innan Jesus kan komma tillbaka!

Detta är sammanhanget för att förstå var Bill Johnson, Jesus Kulturen och Betels övernaturliga skola kommer ifrån, när de försöker föra kyrkan till kraften och smörjelsen av deras "mystiska väckelse".



B. Inkarnation

I sin undervisning om inkarnationen säger Bill Johnson, och med rätta, att Jesus Kristus är Gud. Men Johnson betonar också en obiblisk ytterlighet att Jesus helt lade undan sin gudom:

Denna strävan efter mirakelkraft är missriktad och har lett många till bedrägeri. Jesus gjorde inte sina mirakel för att "visa oss att vi kan göra det." Jesu mirakel är manifestationer av den barmhärtige Guden, vare sig de är i evangelierna eller i Apostlagärningarna, eller de som görs i hans namn över hela världen idag. "Dessa tecken kommer att följa dem som tror." Vi ska inte söka dem. Det är bara en "ond och trolös generation (som) söker efter tecken."

Johnson hävdar faktiskt att alla troende har potential att uppleva det mesta av vad Jesus upplevde i evangelierna, till och med förvandlingen! Han säger: Jesus hade ingen förmåga att bota sjuka. Han kunde inte driva ut djävlar, och Han hade ingen förmåga att uppväcka de döda. Han sa om sig själv i Joh 5:19, "Sonen kan inte göra något av sig själv." Han hade lagt sin gudomlighet åt sidan.

Han gjorde mirakel som människa i rätt relation till Gud eftersom han satte fram en modell för oss, något för oss att följa. Om han gjorde mirakel som Gud skulle vi alla bli extremt imponerade, men vi skulle inte ha något tvång att efterlikna honom. Men när vi ser att Gud har gett oss i uppdrag att göra vad Jesus gjorde – och mer – då inser vi att han satte självpåtagna restriktioner på sig själv för att visa oss att vi också kunde göra det. Jesus tömde sig själv så att han var oförmögen att göra vad som krävdes av honom av Fadern – utan Faderns hjälp. 1

Det finns flera problem med denna undervisning av Johnson. Till exempel är det teologiskt felaktigt att säga att ”Jesus inte hade någon förmåga . . .” och att Jesus "avsatte sin gudomlighet". Det är farligt nära ett förnekande av Kristi gudom, för gudomlighet kan per definition inte "sättas åt sidan" och inte heller kunde Gud någonsin sägas sakna förmåga i någon mening.

I inkarnationen blev den evige Guden en människa, fastän Han aldrig upphörde att vara Gud. Han hade alltid all makt, men höll den tillbaka och avslog maktens och majestätets privilegier, som var och är inneboende i honom, för att han skulle leva och dö för oss som sann människa.

Ett annat problem med detta är att Johnson hävdar att Jesus utförde mirakel för att ”sätta fram en modell för oss . . . för att visa oss att vi kunde göra det (miraklen) också . . .”

Detta är själva kärnan i trons ords undervisning som Johnson har kommit ur. Förmodligen kan och bör vi som enskilda troende göra alla Jesu mirakel, i Andens kraft. Till Johnson kom Jesus i köttet, delvis för att visa oss att vi också kunde göra det han gjorde!

Nästan alla upplevelser av Jesus som finns nedtecknade i Skriften var profetiska exempel på de världar i Gud som görs tillgängliga för den troende. Förvandlingens berg höjde ribban avsevärt för potentiella mänskliga erfarenheter. . . Den överväldigande lärdomen i denna berättelse är att Jesus Kristus, Människosonen, hade Guds härlighet över sig. Jesu ansikte lyste av Guds härlighet, liknande Moses efter att han kom ner från berget. 2

Johnson tycks misslyckas med att inse att även om Jesus blev "som en av oss" i inkarnationen, så kan hans unika karaktär inte minskas på ett säkert sätt. Föreställ dig en andlighet som ägnas åt att försöka uppnå en förvandling! Inte konstigt att Johnsons elever går så långt när de söker "härlighetsupplevelser".



C. "Smörjelsen"

Den andra aspekten av Johnsons undervisning som är farlig och har lett till den hänsynslösa mystiken där så många förknippade med Betel är inblandade är vad han lär om den Helige Ande, särskilt "smörjelsen". Johnson säger:

Kristus är inte Jesu efternamn. Ordet Kristus betyder "Smorde" eller "Messias . . . [Kristus] är en titel som pekar på en upplevelse. Det var inte tillräckligt att Jesus sändes från himlen till jorden med en titel. Han var tvungen att ta emot smörjelsen i en upplevelse för att åstadkomma det som Fadern önskade. 3

Först och främst, här är ett exempel på en lärare som lägger fram en obiblisk separation mellan personen "Jesus" och ordet "Kristus". Detta är en mycket farlig sak att göra; det liknar vad New Age-rörelsen hävdar, och det görs mot ett liknande mål.

New Agers vill etablera den (falska) idén att Jesus bara var en upplyst person, en som smorts (kristnats) vid trettio års ålder, mycket lik andra anmärknings-värda människor som Gandhi och Zoroaster. Denna "smörjelse" är en självför-verkligande upplevelse.

Johnson verkar försöka slå fast att precis som mannen Jesus var tvungen att bli smord med den Helige Anden för att (som en man) kunna göra de mirakel han gjorde, så kan vi också ha samma erfarenhet att göra samma sak, för Jesus är vår modell.

Bibeln gör inte detta med ordet "Kristus". Apostlarna förvisade aldrig Kristus som en titel, inte heller som en upplevelse. Kristus är en beteckning på Jesu gudom. Skriften insisterar på att Jesus är Kristus, och den hänvisar till Jesus som Kristus, ”Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv . . .” Kristus är en evig person, gudomens andra person, utvald av Fadern och därmed smord med den Helige Anden.

När Jesus kom till världen var han redan Kristus; han behövde aldrig bli Kristus, och ingen kan heller bli Kristus om han inte är en falsk Kristus (d.v.s. antikrist).

Om samma ämne – ”smörjelsen” – fortsätter Johnson:

Ordet smörjelse betyder "smeta". Den Helige Ande är Guds olja som smetades ut över hela Jesus vid Hans dop i vatten. Namnet Jesus Kristus antyder att Jesus är den som är nersmetad med den Helige Ande.

Andens utgjutelse behövde också hända Jesus för att han skulle bli fullt kvalificerad. Detta var hans sökande. Att ta emot denna smörjelse kvalificerade honom att kallas Kristus, vilket betyder "den smorde". Utan erfarenheten [smörjelsen] kunde det inte finnas någon titel. 4

Ser du de problem som Johnsons lära om "smörjelsen" väcker?

Till exempel, blev Jesus Kristus, vid sitt dop? Om "Kristus" bara är giltig på en upplevelse, vad var Jesus innan den Helige Anden kom över honom i Jordan? Var han bara en okvalificerad "man med en titel" fram till dess?

Johnsons syn på Kristus påminner slående om ett misstag som uppstod tidigt i kyrkans historia och som förnekades som kätteri. Det kallas adoptionism. Det hävdar att Jesus var en troende man som inte blev "kristen" förrän han var trettio år gammal när han smorts av den Helige Anden. Det var genom den Helige Anden som han gjorde sina mirakel, men "smörjelsen" lämnade honom när han dog på korset. Om Jesus kunde göra dessa saker (genom uppenbar-elsekunskap och smörjelse), så kan alla andra troende det också.

Det finns ett ställe i 1 Joh 5 som motbevisar just detta misstag om Kristus:

1 Joh 5:6 Han är den som kom genom vatten och blod, Jesus Kristus, icke med vattnet allenast, utan med vattnet och blodet. Och Anden är den som vittnar, eftersom Anden är sanningen.

Kättarna lärde ut att Jesus inte var Kristus förrän han blev döpt i vatten och smord med Anden. Han förblev Kristus tills han utgjöt sitt blod. Men aposteln insisterar på att "Han kom med vatten och blod." det vill säga, han var redan Kristus när han döptes och förblev det på korset och genom sin uppståndelse. Beteckningen "Kristus" var och är mer än en upplevelse; det är inneboende för Jesus, den gudomliga guden / människan.



D. Tonvikten på erfarenhet, minskad betoning på läran

Slutligen, Betel (och Bill Johnson) är faktiskt farlig i sin inställning till doktrin och erfarenhet och har utsatt sina anhängare för följande praxis:

* Falsk profetia,

* Visualisering,

* Firetunnels, = eldtunnlar, kärlekstunnlar,

* Gravblötnings-resor, 5

* Kontemplativ bön,

* Meditationsövningar

* Sång,

* Blötläggning,

* Andligt fylleri

* Toking den Helige Anden (som att röka en cannabis eller hasch cigarett) för att bli "hög på Jesus"

Förutom "normala" profetiska ord fick de som deltog i Betels "Makt och kärlekskonferens" i februari 2014 läsningar baserat på sina tatueringar och piercingar. Doug Addison kan tolka de dolda budskapen på din kropp och till och med träna dig att göra detsamma. Du behöver inte ens flyga dit han är; för en rimlig avgift på 150 $ kan han kittla dina öron över telefon i trettio minuter. 6

Tro mig när jag säger att jag endast har skrapat på ytan av de irrationella, obibliska och till och med antibibliska metoderna i Bill Johnsons inflytelserika ministerium håller på med. Hur blir bekännande kristna så oklara?

Det finns en aspekt av Betel som kanske är den farligaste. Johnson, som så många pingstmänniskor och evangelikaler som har föregått honom, har en stark antidoktrinär betoning. För den nya apostoliska reformationens nya mystiker har doktrinen en dödande effekt och är endast giltig i den mån den framkallar erfarenhet. Läran är "bokstaven som dödar" och leder till "huvudkunskap" i motsats till den personliga erfarenheten av Gud, baserad på individuell uppenbarelse.

De som insisterar på att hålla fast vid den sanna läran karikeras som fariséer. Det finns välbekanta klichéer i dessa kretsar som "Gud förolämpar sinnet för att nå hjärtat" och "en man med en erfarenhet är aldrig utlämnad till en man med en doktrin." Den här typen av predikanter njuter ofta av att säga: ”Jag ska höja din teologi nu . . .” när de avslöjar den senaste guldklimpen av sin egen uppenbarelse. För att illustrera detta sa Bill Johnson:

Jesus gjorde ett skrämmande uttalande om dem som håller fast vid bibelstudier kontra erfarenhet,

Joh 5:39 Ni utforskar skrifterna, ty i dem tror ni att ni har evigt liv, och det är dessa som vittnar om mig.

Om vårt studium av Bibeln inte leder oss till en djupare relation (ett möte) med Gud, så bidrar det helt enkelt till vår tendens till andlig stolthet. Vi ökar vår kunskap om Bibeln för att må bra med vår ställning hos Gud och för att bättre rusta oss för att argumentera med dem som inte håller med oss.

Varje grupp som vill försvara en doktrin är benägen till denna frestelse utan ett möte med Gud. . . Jesus sa inte "Mina får kommer att känna min bok." det är hans röst vi ska känna. 7

Johnson dekonstruerar de som söker skriftkunskap som att de riskerar att bli "andligt stolta", som att dessa ökar sin kunskap för att "må bra angående sin ställning med Gud" och för att bättre kunna vinna argument med dem som inte håller med dem! Vilken pastor! Det är nästan som om han skulle motverka önskan att växa till i skriftens kunskap!

But on the other hand, it is the ones seeking “deeper knowledge” (than that which Scripture reveals?) and a deeper “encounter” with God (experience) whom Johnson considers to be blessed. Imagine a young person sitting under a steady diet of this, and you will see why Bethel, Jesus Culture, and the School of Supernatural Ministry are given over to the most sensual mysticism!

Men å andra sidan är det de som söker "djupare kunskap" (än det som Skriften uppenbarar?) och ett djupare "möte" med Gud (erfarenhet) som Johnson anser vara välsignad. Föreställ dig en ung person som sitter under en stadig diet av detta, och du kommer att se varför Betel, Jesus Kulturen och den övernaturliga skolan överlämnas till den mest sensuella mystiken!

Joh 10:27-28 Mina får hör min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Och jag ger dem evigt liv; och de skola aldrig förgås, och ingen skall rycka dem ur min hand.

Om du vill beställa kopior av Beware of Bethel: A Brief Summary of Bill Johnson’s Unbiblical Teachings klickar du här. På originalets sida på engelska

(Se relaterade häften.)

Finner du det som utgetts av Lightuose Trails och deras författare intressant så finns det nu inlagt på svenska på egen blogg; https://fyrhusstigen.blogspot.com

Slutnoter

1. Bill Johnson, The Supernatural Power of a Transformed Mind (Shippensburg, PA: Destiny Image Publishers, first edition, January 1, 2005), p. 50.
2. Bill Johnson,
 Face to Face with God (Lake Mary, FL: Charisma House, 2007), p. 200.
3. Bill Johnson, 
When Heaven Invades Earth (Shippensburg, PA: Destiny Image Publishers, 2005), p. 87.
4. Ibid.
5. http://beyondgrace.blogspot.com/2011/07/bill-johnson-and-john-crowders-leaven.html; http://www.youtube.com/watch?v=LrHPTs8cLls https://www.facebook.com/photo.
6. http://gospelliving.blogspot.com/2013/04/why-jesus-culture-bethel-church-and_15.html.
7. Bill Johnson, 
When Heaven Invades Earth, op. cit., p. 93.

Posted in: Assemblies of GodCharismaticContemplative PracticesDominionismFalse Signs and WondersRESOURCES Tagged: benny hinnbethel churchbethel's school of supernatural ministrybill johnsoncaliforniacharimaticfalse signs and wondersfeathersgold dusthyper-charismaticincarnationprophetic movementreddingthe annointingword of faith movement

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=20820





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar