onsdag 7 september 2022

Är det någonsin rätt att bli arg på Gud?

Av John Piper 16 Okt, 2002



Jag lärde mig nyligen att när en person använder orden, "Är det rätt att vara arg på Gud? han kanske ställer en helt annan fråga: Är det rätt att uttrycka ilska mot Gud? Det är inte samma frågor, och svaret är inte alltid detsamma.

Frågan uppstår vanligtvis i tider av stort lidande och förlust. Sjukdomen hotar att göra om intet alla dina drömmar. Döden tar ett dyrbart barn från din familj. Fullständigt oväntad övergivenhet och skilsmässa skakar grunden för din värld. Vid dessa tillfällen kan människor bli väldigt arga, till och med på Gud.

Är det här rätt? För att svara på denna fråga kan vi kanske fråga den arga personen: Är det alltid rätt att bli arg på Gud? Med andra ord, kan en person bli arg på Gud av alla skäl, och ändå ha rätt? Var det till exempel rätt av Jona att vara arg på Guds nåd över Nineve?

Jona 3:10-4:1 Då nu Gud såg vad de gjorde, att de vände om från sin onda väg, ångrade han det onda som han hade hotat att göra mot dem, och han gjorde icke så. Men detta förtröt Jona högeligen, och hans vrede upptändes.

Jag antar att svaret är nej. Vi borde inte bli arga på Gud av någon anledning.

Men då ställer vi frågan: Vilka av Guds gärningar är det rätt att bli arg på, och vilka är det inte? Det är svårare att svara på. Sanningen börjar sluta sig om det arga hjärtat.

Hur är det med de saker som misshagar oss? Är det här såna handlingar av Gud där det är bra att vara arg på? Är det Guds handlingar som skadar oss?

5 Mos 32:39 Sen nu att jag allena är det, och att ingen Gud finnes jämte mig.  Jag dödar, och jag gör levande, jag har slagit, men jag helar ock. Ingen finnes, som kan rädda ur min hand.

Är det dessa handlingar som motiverar oss att rikta vår vrede mot Gud? Eller är det hans val att tillåta djävulen att trakassera och tortera oss? "HERREN sade till Satan:

Job 2:6-7 HERREN sade till Åklagaren: »Välan, han vare given i din hand; allenast hans liv må du skona.» Så gick Åklagaren bort ifrån HERRENS ansikte och slog Job med svåra bulnader, ifrån fotbladet ända till hjässan.

Rättfärdiggör Guds beslut att tillåta Satan att skada oss och våra barn vår ilska mot honom?

Eller kom på det från andra sidan. Vad är ilska?

Den vanliga definitionen är: Ett intensivt känslomässigt tillstånd inducerat av missnöje (Merriam Webster).

Men det finns en tvetydighet i denna definition. Du kan bli "missnöjd" av en sak eller av en person.

Ilska över en sak innehåller inte indignation över ett val eller en handling. Vi gillar helt enkelt inte effekten av saken: den trasiga kopplingen, eller sandkornet som bara blåste i vårt öga, eller regn på vår picknick. Men när vi blir arga på en person är vi missnöjda med ett val de gjort och en handling de utfört. Ilska mot en person innebär alltid starkt ogillande. Om du är arg på mig tror du att jag har gjort något som jag inte borde ha gjort.

Det är därför det aldrig är rätt att vara arg på Gud. Det är fel - alltid fel - att ogilla Gud för vad han gör och tillåter.

1 Mos 18:25 Bort det, att du skulle så göra och döda den rättfärdige tillika med den ogudaktige, så att det skulle gå den rättfärdige likasom den ogudaktige; bort det ifrån dig! Skulle han som är hela jordens domare icke göra vad rätt är?

Det är arrogant för ändliga, syndiga varelser att ogilla Gud för vad han gör och tillåter. Vi kan gråta över smärtan. Vi kan vara arga på synd och Satan. Men Gud gör bara det som är rätt.

Upp 16:7 Och jag hörde altaret säga: »Ja, Herre Gud, du Allsmäktige, rätta och rättfärdiga är dina domar.»

Men många som säger att det är rätt att vara arg på Gud menar verkligen att det är rätt att uttrycka ilska mot Gud. När de hör mig säga att det är fel att vara arg på Gud, tror de att jag menar "tryck ner dina känslor och var en hycklare." Det är inte vad jag menar. Jag menar att det alltid är fel att ogilla Gud i någon av hans domar.

Men om vi upplever den syndiga känslan av ilska mot Gud, vad då? Ska vi lägga hyckleriets synd till vredens synd? Nej. Om vi känner det, bör vi bekänna det för Gud. Han vet det i alla fall. Han ser våra hjärtan.

Om ilska mot Gud finns i vårt hjärta, kan vi lika gärna säga det till honom och sedan säga till honom att vi är ledsna, och be honom hjälpa oss att ta bort den genom tro på hans godhet och vishet.

När Jesus dog på korset för våra synder, tog han för alltid bort Guds vrede från våra liv. Guds inställning till oss nu är helt och hållet barmhärtighet, även när den är svår och disciplinär

Rom 8:1 Så finnes nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus.

Därför kommer de i Kristus dubbelt att vända sig bort från det fruktansvärda spöket av vrede mot Gud. Vi kan gråta i vånda: "Min Gud, min Gud, var är du?" Men vi kommer snart att följa med: "I dina händer överlåter jag min ande."

Ödmjuk under den mäktiga och barmhärtiga handen,

Pastor John

https://www.desiringgod.org/articles/is-it-ever-right-to-be-angry-at-god

Så långt John Piper, för det som kom upp i mig när jag hörde kommentaren; Det är ok om du blir arg på Gud, var; Är det verkligen det? Säger inte skriften att vi ska glädjas i alla livets förhållanden?

Fil 4:4-9 Gläd er i Herren alltid. Åter vill jag säga: Gläd er. Låt ert saktmod bli kunnigt för alla människor. Herren är nära! Gör er inget bekymmer, utan låt i allting edra önskningar bliva kunniga inför Gud, genom åkallan och bön, med tacksägelse. Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar, i Kristus Jesus. För övrigt, mina bröder, vad sant är, vad värdigt, vad rätt, vad rent är, vad som är älskligt och värt att akta, ja, allt vad dygd heter, och allt som förtjänar att prisas - tänk på allt sådant, Detta, som ni har lärt och inhämtat och har hört av mig och sett hos mig, det ska ni göra; och så skall fridens Gud vara med er.

Det som vi har sett av Paulus liv ska vi göra. Och igenom allting så ser vi hur han prisade och tackade Gud. Ingenstans ser vi hur han agerar ut i ilska mot Gud på grund av det som händer honom. Och oj, hade han anledning att bli sur.

2 Kor 11:24-25 Av judarna har jag fem gånger fått fyrtio slag, på ett när. Tre gånger har jag blivit piskad med spön, en gång har jag blivit stenad, tre gånger har jag lidit skeppsbrott, ett helt dygn har jag drivit omkring på djupa havet.

Han fick utstå mycket, men vi har också beskrivningar av hur han prisade Gud i fängelset.

Jag säger inte att det är enkelt, för när det är jobbigt eller vi blir sårade så har vi en tendens att skrika åt Gud, eller bli arga på honom. Men modellen är ändå, Prisa Gud, tacka Gud och gläd er i Gud, i alla livets förhållanden.

Jag lyssnade på en predikant som sa; När Gud har något viktigt att säga så säger han det en gång i skriften, är det extra viktigt så säger han det två eller fler gånger. Detta bibelord repeteras

Gläd er i Herren alltid, åter säger jag Gläd er.

Med andra ord så är det en viktig sak som vi behöver lära oss. Skriften säger ju också att vi inte kommer bli prövade övre vår förmåga. Personligen tror jag det finns en fördel i att hela tiden glädja sig och tacka Gud, istället för att bli arg. Som jag redan sagt jag tror inte det är enkelt att få oss att omändra hurdana vi är. Men jag tror att vi verkligen behöver försöka.

Ps. Jag tror att John Piper är kalvinist (inte säker) och de har fel i sin lära, men jag delar sånt som jag själv kan stå för och för mig är detta en sån artikel. Ds.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar