tisdag 6 september 2022

Kallelsen till Enhet på bekostnad av sanningen

Av Lighthouse Trails författare 14 Sep 2019

Översatt och inlagt med tillstånd från Lighthouse Trails

Detta är givetvis skrivet utifrån USAs kristenhet, men vi har samma enhets-strävan i Sverige och ar haft sedan 1990-talet om inte tidigare. Lägger jag till något mer så är det i brunt.


Idag översvämma
s kyrkans predikningar, böcker, kommentarer och föreläsningar av uppmaningen till enhet, och alla driver på tanken att vi måste ha enhet till varje pris och göra "vad som helst" för att uppnå det målet. Genom åren har vi hört detta "enhetsrop" från olika kristna ledare, som Rick Warren och Beth Moore (två av de mest inflytelserika ledarna i dagens kristendom), och vi får höra av "enhetsevangelister" att enhet är vad som kommer att ge väckelse och till och med rädda världen.

Men en studie av Guds ord visar att ett sådant koncept inte faller inom ramarna för biblisk kristendom. Det skördar inte heller frukten som varje pånyttfödd troende borde hoppas på – uppbyggnaden av Kristi kropp av helgon för arbetet med ämbetet (d.v.s. främjandet av evangeliet).

Vi kan hitta ett perfekt exempel på biblisk enhet kontra felaktigt utformad enhet i Efesierbrevet 4. Kapitlet börjar med att tala om enhet; och till vår bestörtning används denna vers ofta ur sitt sammanhang för att stödja enhetslärarnas åsikter.

Ef 4 1-3 Så förmanar jag nu eder, jag som är en fånge i Herren, att föra en vandel som är värdig den kallelse I haven undfått, med all ödmjukhet och allt saktmod, med tålamod, så att I haven fördrag med varandra i kärlek och vinnläggen eder om att bevara Andens enhet genom fridens band:

Men när vi läser i sammanhanget med resten av kapitlet kan vi se att Paulus inte talar om en enhet till varje pris med alla grupper och alla människor. Det handlar specifikt om de som är födda uppifrån (dvs Kristi kyrka). Harry Ironside ger en inblick i den poängen i sin föreläsning om Ef 4:



Man talar om hjärtlösa splittringar som river sönder Kristi kropp, men dessa splittringar river inte isär Kristi kropp. Kristi kropp är inte sammansatt av alla olika sekter och samfund. Om du skulle samla alla olika samfund och sekter och förena dem alla i en stor kyrka, skulle det inte vara Kristi kropp. Det skulle innehålla väldigt många människor som är i Kristi kropp, men det skulle också inkludera väldigt många som inte är det.

Å andra sidan, efter att du hade samlat alla dessa samfund, skulle det fortfarande finnas många utanför dessa som är lemmar av Kristi kropp. Kyrkan som är hans kropp, och kyrkan som vissa kallar Kristi synliga kropp, är inte samma sak. Kristi kropp består endast av de som är pånyttfödda och födda på nytt av den Helige Ande och förenade med Kristus i härlighet genom Andens dop.

Alla splittringar i kristenheten kan inte splittra den kroppen. Aposteln ville att vi skulle känna igen denna enhet som Gud själv upprättade, och därför sa han: "Sträva efter att bevara Andens enhet i fridens band."

Åter till efesierna, efter att aposteln Paulus beskrivit "en kropp" (v. 4) och "en tro" (v. 5), kommer han tillbaka till ämnet enhet:

Ef 4:4-5 en kropp och en Ande, likasom ni ock blev kallade till att leva i ett och samma hopp, det som tillhör eder kallelse – en Herre, en tro, ett dop, en Gud, som är allas Fader, han som är över alla, genom alla och i alla.

Ef 4:11-13 Och han gav oss somliga till apostlar, somliga till profeter, somliga till evangelister, somliga till herdar och lärare. Ty han ville göra de heliga skickliga till att utföra sitt tjänarvärv, att uppbygga Kristi kropp, till dess att vi allesammans kommer fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, till manlig mognad, och så bliva fullvuxna, intill Kristi fullhet.

Detta efterlängtade resultat, "trons enhet", kopplas i vers 13 till att vi också har "kunskapen om Guds Son, till en fullkomlig människa, till storleken på Kristi fullhet."

Men det är här som många av dagens kristna ledare vilseleder sina anhängare. De säger att vi behöver ha enhet, i vid mening, så att världen blir helad och Guds rike kan upprättas. Men i Efesierbrevet 4:14 ger det ett helt annat skäl för "trons enhet":

Att vi hädanefter inte längre ska vara barn, som kastas fram och tillbaka och förs omkring med varje vindkast i lära, av människors list, varigenom de ligger på lur för att bedra;

Denna diskussion om enhet i tron i Efesierbrevet 4 handlar inte om att förenas för enhetens skull och för att hela världen, utan det handlar om att Kristi kropp inte avfaller i bedrägeri och tar tag i alla slags falska läror.

Vilseledda ledare i dagens kristna kyrka har mobbat och tystat många urskiljande kristna genom att övertyga dem om att att utmana dessa framväxande enhetsledare och deras falska läror är att förstöra enheten och, enligt deras uppskattning, förstöra varje chans att det ska bli väckelse eller att världen ska bli hjälpt.

Francis Chan är ett perfekt exempel på detta när han sa att Gud skulle förstöra (till och med döda) de som utmanar kristna ledare och att Gud vill ha enhet så illa att ”det är en styggelse [för Gud] när det är något som rör sig bland bröderna”.

Beth Moore, som har skapat scenen för denna enhet utan gränser, varnar sina följare att hålla utkik efter ”bespottare” som kommer att omintetgöra planerna på en stor världsomspännande väckelse. Hon tror att dessa bespottare kommer stå i vägen för en enad kyrkas väckelse (en som kommer att inkludera den katolska kyrkan).

Rick Warren har i flera år, genom sin globala P.E.A.C.E. Plan, lärde ut att det måste finnas en "korsning” av alla barriärer, religiösa, politiska och andra, så att världens folk kommer att förenas för att bekämpa jättarna av fattigdom, korruption, okunnighet och sjukdom." Han säger att ”tri”väckelse inte kommer utan enhet (hans definition av enhet).

Men mitt i detta fokus på enhet misslyckas kristna ledare med att varna för verkligheten av andligt bedrägeri och hur vi har en motståndare som ligger och väntar på oss för att lura oss. De pratas inte om att testa andarna. De varnar inte för New Age-läror och praxis som har kommit in i kyrkan.

De identifierar inte verken av det som Bibeln så ofta varnar oss för och kallar "en ljusets ängel" och hans tjänare för "rättfärdighetens tjänare" (2 Kor 11:14-15).

De vrider och manipulerar så ofta Skriften så att den passar in i sina egna former. Och på så sätt tillåter de mängder av kyrkobesökare att "kastas fram och tillbaka" med "varje vindkast i läran".

Romarbrevet 16:17 är en annan vers som associerar enhet med sann biblisk lära:

Nu ber jag er, bröder, lägg märke till dem som orsakar splittring och förolämpningar i strid med den lära som ni har lärt er; och undvik dem. (min kursivering)

Den här versen används ofta felaktigt för att fördöma de som ”namnger” och ropar ut falska läror och säger att det är de som orsakar splittring, när det i själva verket är de som för in de falska lärorna som orsakar splittring och ett brott i trons enhet.

Avslutningsvis kom ihåg uppmaningen i Efesierbrevet 4:15 som säger att vi alltid ska ”tala sanningen i kärlek”. På ett kärleksfullt sätt, ja, men alltid tala sanning, så att vi ”må växa upp till [Kristus] i allt”.



Bilaga: ”Kastade till och från . . .”

Av Harry Ironside

Jag visste aldrig förrän jag blev far, hur mycket som är inblandat i orden som förekommer i en välkänd psalm, "Inget spädbarns föränderliga njutning / är som mitt vandrande sinne." Hur barns sinnen hoppar från en sak till en annan! Vad svårt det är för dem att koncentrera sig!

Och många av Guds barn är precis likadana. Ofta när man försöker förklara en sanning för troende, blir han generad över de frågor som ställs och visar att hans elever inte har koncentrerat sig och därför inte har fattat sanningen. Som ett resultat blir människor aldrig riktigt etablerade i tron.

Det är för att rädda oss från detta som Gud har satt de som är ansvariga i sin kyrka till att undervisa och bygga upp hans heliga, så att de inte ska vara som små barn som kastas fram och tillbaka, som löv som bärs omkring av vinden eller med hjälp av den figur som aposteln hade i åtanke, som små segelbåtar på vattnet, som blåser ur sin kurs och kastas av varje växlande vind.

Kristna som är grundade i Guds sanning är en välsignelse. Men så många människor verkar alltid springa efter någon ny undervisning, utan att de verkar ha någon diskriminering. Låt mig ge dig ett absurt fall.

För år sedan när jag satt på mitt kontor i Oakland kom det in en man genom bokrummet. Han var lång och mager, hade långt svallande hår som kom ner över axlarna och ett långt smutsigt skägg. Han kom fram där jag satt och skrev. Jag ville inte bli avbruten, för jag kände att han skulle slösa bort min tid med något värdelöst religiöst argument.

Han sa: Jag förstår, herre, av böckerna jag har sett i fönstret att du är en sanningssökande, och jag tänkte att jag skulle komma in och prata med dig.

Harry; Du har fel, sa jag; Jag är inte alls en sanningssökande.

"Han; Åh, är du inte det? Får jag fråga varför du inte är det?

Harry; Varför min herre, för jag har funnit Honom som är vägen, sanningen och livet, och därför är mitt sökande slut. En gång var jag en sanningssökare, men nu är jag en sanningsfinnare, för jag känner Kristus.

Han; Tja, men är det inte många saker som du fortfarande behöver veta?

Harry; Åh, ja; det finns väldigt många saker som jag behöver veta, men jag har hittat den store Läraren, och jag går inte runt och söker sanningen längre. Han undervisar mig genom sitt ord.

Han; Tja, vad gäller mig, jag söker alltid; Jag går var som helst och överallt där jag tror att jag kan lära mig mer.

Harry; Ja", sa jag, jag läste om dig i min bibel häromdagen.

Han; Om mig?

Harry; Ja.

Han; Vad sa det om mig?

Harry; Den sa: Lär dig ständigt och kan aldrig komma till kunskap om sanningen

2 Tim 3:7 Fatta rätt vad jag säger; Herren skall giva dig förstånd i allt.

Han; Men det har ingen hänvisning till mig, sa han.

Harry; Ursäkta mig, men du sa att du alltid söker och om en man alltid söker, så hittar han aldrig. Men du förstår, de av oss som känner Kristus har funnit sanningen.

Sedan började han berätta lite om sitt konstiga evangelium för mig.
Vad många människor det finns som honom i någon mån,
de bara springer från en sak till en annan och kommer aldrig någonstans. Aposteln sa:

2 Tim 1:13 Såsom förebild i fråga om sunda ord må du, i tron och kärleken i Kristus Jesus, hava de ord som du har hört av mig.

Du får sunda ord i Guds bok och ingen annanstans.

I vår text läser vi: "Att vi hädanefter inte längre ska vara barn, som kastas fram och tillbaka och förs omkring av alla läror, av människors list och illmariga knep, varigenom de ligger och lurar för att bedra" (Efesierbrevet 4: 14). Denna vers talar om män som har själviska syften att tjäna och som vill göra lärjungar för att dra nytta av dem.

När män kommer till dig med konstiga och nya idéer, be om ett "Så säger Herren." Be dem att ge kapitel och vers i Bibeln för de märkliga doktriner de ger dig.

Om kristna bara gjorde detta, skulle de inte springa efter dessa moderna religiösa modeflugor. Guds eget ord har bestått provet i nittonhundra år, och du kan lita på det. Du kan leva på det; och när du livnär dig på den dyrbara sanningen som uppenbaras på dess sidor, kommer du att växa i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus.

(photo from bigstockphoto.com; used with permission)

Finner du det som utgetts av Lightuose Trails och deras författare intressant så finns det nu inlagt på svenska på egen blogg; https://fyrhusstigen.blogspot.com

Posted in: A Global SpiritualityChurches in Crisis!EcumenismOn Christian FaithOne-World ReligionThe New (False) SpiritualityThe New Spirituality Tagged: Beth Moorechurches in crisiscommunitydenominationsdivisionemerging churchfrancis chanharry ironsideRick Warrenunity



https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=30721



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar