torsdag 8 september 2022

"Bussresa till framtiden"

Från Indien tillbaka till England. I England fann Caryl New Age och läror som hon aldrig accepterat i Indien.

Av Caryl Matrisciana 18 dec 2013 och 13 dec 2016 Lighthouse Trails författare

Översatt och inlagt med tillstånd från Lighthouse Trails


Yoga är på frammarsch i västvärlden. Även i kristna kretsar utövas yoga i stor utsträckning. "Kristna" yogalärare säger att övningarna kan göras utan att åberopa österländsk mystik. Men detta är inte korrekt information. Caryl Matrisciana är född och uppvuxen i Indien. Idag, som kristen filmskapare, vittnar hon om att yoga är hinduismens hjärtslag.

När jag var tjugo år gammal återvände min familj till vårt hemland England, från Indien där jag föddes och bodde under större delen av mitt liv. Det var under det turbulenta sextiotalet, och jag var på väg att introduceras för en rörelse som inte ens hade ett namn än. Hur kunde jag överhuvudtaget ha vetat då att den märkliga och mystiska religion som jag hade varit omgiven av i Indien en dag skulle vara i hjärtat av en andlighet som skulle påverka miljoner runt om i världen?

Jag kommer aldrig att glömma den varma, kvava dagen i London sommaren 1966 när jag var tjugo år gammal. Hur kunde jag glömma? Det var trots allt dagen som förändrade mitt liv för alltid.

Kanske om jag hade varit ute på den engelska landsbygden eller vid havet, skulle den varma, kvävande dagen ha varit uthärdlig – men i staden var det eländigt. Åh, att vara i en trädgård med dess rogivande sortiment av färgglada blommor, mina fötter dinglande i en sval vår!

Verkligheten var alltför uppenbar. Den brittiska huvudstaden var genomsyrad och puttrade i sitt eget myller av rörelse, intensiva oväsen och rusningstrafik. Vid dagens slut kunde jag knappt stå ut med ljudet och svetten av det hela när jag trängdes fram i en överfull, röd dubbeldäckad buss genom rusningstrafiken.

Ändå, trots allt obehag, fyllde en andlös förväntan min själ. Den stigande spänningen var min enda motivation att kämpa över det blåsande heta London. Jag visste att jag var på väg mot en fantastisk upplevelse.

Så småningom rundade bussen Piccadilly Circus och tutade otåligt på de myriader av fotgängare som svämmade över på gatorna. Trottoarförsäljare och små butiker vimlade av hundratals turister. T-shirts som hängde på butikernas tak hade sloganen "swinging London", tillsammans med kaffemuggar, vykort och dussintals andra souvenirföremål.



Ett nytt andligt evangelium

Frasen "swinging London" hade nyligen stänkts över världens tidningskiosker av Time magazine 1 och hade fångat en atmosfär som verkligen genomsyrade Londonluften. Jag solade mig stolt i energin som omgav mig, förtrollad av lyckan att bo och arbeta i denna pulserande metropol.

Bussen växlade högljutt och blåste ut smutsiga dieselångor. Vi rörde oss sakta nerför Shaftesbury Avenue, hjärtat av teaterlandet, i Soho. Min puls bultade hårdare. Nästa stopp var min destination.

Jag trängde mig igenom den fullsatta bussen och hoppade av med en spruta av entusiasm. Förnyad kraft fick mig att utan ansträngning knuffa mig igenom skaror av teaterbesökare som trängdes på trottoarerna. Äntligen kom jag! Jag stod stilla i vad som verkade vara ett oändligt ögonblick och absorberade de lysande neonreklamen som försäkrade mig om att jag var på rätt plats.


Teatertältet bar bara ett ord. Namnet på showen var Hair. 2

Snart skulle jag uppleva denna musikaliska blockbuster som hela världen sjöng om. Människorna som malde runt mig såg helt annorlunda ut än de på bussen. Denimjeans, avslappnade indiska bomullsskjortor och hippies informalitet identifierade nästan alla. Frisyrer varierade från långa till längre till längsta.

Jag flinade för mig själv och insåg att jag också såg ut som den i generationen. Samtidigt var det en lättnad att veta att mina föräldrar inte kunde se mig nu. De skulle hävda att jag inte överensstämde med den "krävda London-teaterklänningen".

Jag hade väntat i månader för kvällens föreställning. Biljetter till Hair (musikalen hår) var nästan omöjliga att köpa. Jag höll skyddande i min biljett och väntade på att få trängas in genom dörren. Jag skannade mängden och letade efter vännerna jag skulle träffa.

Luften surrade när folk nynnade på olika låtar från partituren som skulle börja. Aldrig tidigare hade jag gått till en show som redan var så bekant med dess texter och låtar. I flera månader hade etern burit dessa melodier runt om i världen.

Ändå kunde jag inte föreställa mig vilken inverkan själva showen skulle ha på mitt liv och mitt tänkande. Jag skulle inte ha gissat hur religiöst jag skulle följa detta nya andliga "evangelium". Jag var på väg att bli "omvänd" av Hairs budskap, tillsammans med tusentals andra människor i min generation.

Vi gick in och hittade våra platser. Teatern mörknade. Prasslet av program tystnade. Frossa och gåshud spred sig genom publiken när orkestern började spela. Det var tung, hög rockmusik medans magnifika, fylliga röster svällde i harmoni. Det fanns färger, ljus och ljud. Allt blandades för att dra mig villigt, passionerat, in i fenomenet. Aldrig tidigare hade jag känt ett så intensivt engagemang i en teateruppsättning.

Med spännande extravagans animerade och populariserade showen upprörande fräcka och riskfyllda idéer. Knepiga små sånger piskade oss in i attityder av uppror och promiskuitet. Vi jublade och applåderade familjens, samhällets, regeringens och landets bortgång. Vi förnekade det förflutna och dess värderingar. Vi sjöng om det hopplösa tillståndet på vår planet; vi hostade och kvävdes angående föroreningarna och grät över krigets sorg.


Biljett till produktionen av Hair på Shaftsburys teater i London

Varje person i publiken förvandlades till en mystisk sökare genom sångernas texter. Alla funderade på den klagande frågan som ställdes: "Vart ska jag?" Just den låten fick oss att följa allt, ingenting, och till och med mig själv. Det fick oss att ställa den eviga frågan som ställs i texten: "Kommer jag någonsin att upptäcka varför jag lever och dör?" 3

Som många andra i min ålder hade jag aldrig funderat på det ämnet förut, men jag skulle göra det tusen gånger under de kommande dagarna och månaderna. Den kvällens föreställning skulle leda mig, och otaliga andra, in på en andlig strävan.

Efter att ha förringat det förflutna och nuet och sett bistert in i tomheten av ingen lösning, gav Hair plötsligt en strimma av hopp. Vi ropade extatiskt genom den underbara flykten som presenterades i "Hashish". Denna glada låt främjade den wow-upplevelse man kunde uppnå genom inte mindre än tjugofem olika toppar.

Under de kommande åren skulle jag fastna för en speciell high och prova flera andra. Jag skulle alltför väl förstå överklagandet av att ersätta realism med psykedelia.



Ett nytt sätt att tänka

Jag förstod väldigt lite då, att jag genom den här musikalen på ett subtilt sätt introducerades till ett nytt religiöst system. En sång förlöjligade min ungdoms tro. Det uppmuntrade oss att inte tro på Gud i sig, utan istället att se att vi själva var som gudar. Med glädje sjöng vi den store poeten William Shakespeares odödliga ord, hämtade från hans pjäs Hamlet:

Vilket jobb man är! Hur ädel i förnuftet, hur oändlig i förmåga. I form och rörande, hur uttryckligt och beundransvärt, i handling hur som en ängel, I oro hur som en gud. 4

Min uppfattning om världen var på väg att förändras. Från och med nu introducerades jag för ett nytt alternativ till mitt gamla sätt att leva – ett som i framtiden svartsjukt skulle leda mig in i en kompromisslös andlig dimension. "Låt solskenet komma in", sa skådespelarna. 5

"Släpp in solskenet!" vi svarade på toppen av våra röster. Åh ja, åh ja! Släpp in solskenet! Mitt hjärta värkte av hopp. Hur jag längtade efter att få uppleva denna nya "öppning" och dess utlovade sensation. Hur som helst skulle det ha varit hopplöst att kämpa mot den överväldigande känslomässiga, mentala och sensuella förförelsen som äger rum.

Vi lockades att smaka på frukterna av ett annat medvetande genom droger. I spännande harmoni bjöds vi in att låsa Bussresan till framtiden 17 18 Ut från Indiens dörrar till våra sinnen och dra ner persiennerna. - "total självkännedom avsikten." 6

Dessa texter skickade oss på en resa in i våra kroppar och in i den inre världen. Vi leddes genom guidade bilder, visualisering, rytmisk musik och entusiastisk energi – att smälta samman med universum. Genom kraftfulla förslag vävdes färger samman och individer förenades i en kosmisk kraft – en kraft som jag så småningom lärde mig att kalla "Gud".

Våra själar kunde befrias från våra kroppar genom astral projektion och förenas med denna "Gud". När vi kom in i hans närvaro, rörde vi vid honom! "Åh, herregud," nynnade jag med rollfigurerna, "din hud är mjuk, jag älskar ditt ansikte." Jag grät tyst i extas. I mitt euforiska tillstånd invaggades mitt sinne och leddes av musikalen genom många scener och idéer.

Och det som gjorde det djupaste intrycket på mig var de som ledde genom Indiens stigar. Det var inte så mycket att jag kunde relatera till de andliga alternativen som förkunnades i sång; det var att landet Indien fanns i mitt hjärta. Jag hade bott där under de största delarna av de senaste nitton åren. Jag var född där och ansåg att det var mitt riktiga hem.

Ironiskt nog började min förtrogenhet med Indien vid det här laget att bekymra mig lite. Jag blev lätt störd när Hair tog en ny vändning. Scenen fylldes med musikaliska ljud från min ungdomstid – sitar-twangs och skin trumbeats. Livlig musik ackompanjerade tillbedjare av Krishna (en av miljontals Indiens gudar) upp på scenen.

Krockande cymbaler, hypnotisk rytm och melodiska sånger uppmuntrade oss att upprepa "Hare Krishna, Hare Krishna!" Jag kände mig motvillig. Nervöst såg jag mig omkring, men de flesta av publiken anslöt sig. De verkade omedvetna om att de bad. De insåg inte att de åkallade och prisade en indisk gudom.

Krishna-lärjungar var inte helt nya för någon av oss. De hade varit en högprofilerad kuriosa på Oxford Street, Londons köpcentrum, i månader när de rörde sig med kraft bland butiksbesökare och turister. Jag ser nu att de saffransklädda anhängarna så glamoröst porträtterade på scenen gav gruppen en respektabilitet som förändrade dess framtida uppdrag i väst. Detta skulle så småningom föra in tusentals konvertiter i sina led.

Inte ens i Bengalen, där jag hade tillbringat större delen av mina uppväxtår, visade denna sekt (som etablerades där på 1400-talet e.Kr.) den sortens fanatiska transliknande galenskap som vi bevittnade på Oxford Street eller på scenen där Hair spelades. Jag undrade varför västerlänningar var så hänförda av en religiös aktivitet som inte väckte mycket entusiasm ens bland det egna folket i Indien?

Föreställningen fortskred fram, fängslande. På samma sätt som Hare Krishna-sekten glorifierades, glorifierades plötsligt Yoga. Yoga! Alarmklockor ringde i mitt sinne. Yogan jag hade sett i Indien var intensiv, mödosam och allvarlig – en disciplin som undervisades av erkända andliga mästare som förberedde sina lärjungar för döden. Så varför åkte Hairs hjälte i låten "Donna" till Indien för att se yogaljuset? Varför förknippades det med droger och reinkarnation och presenterades som en sådan söt, ny andlig upplevelse?

Jag var mer än lite förvirrad nu. I Indien hade jag förstått reinkarnation som ett fruktansvärt fängelse utan flykt. Nu hörde jag den här unge mannen sjunga att han var reinkarnerad och det var vi alla! Här var han och återkallade alla sina mystiska upplevelser i Indien – yoga, reinkarnation och droger – och berättade för oss att detta skulle hjälpa oss att "utvecklas", framkallas, utbredas och öppnas.

Jag ville desperat tillhöra denna energi – även om det innebar att ge upp det gamla och omfamna det nya (även om jag inte riktigt förstod det), även om det innebar att jag vänder mig till begrepp som jag tyckte var underliga och konstiga och kanske till och med fel. Resultatet skulle vara värt det!

Dessutom, sa jag till mig själv, kanske begreppen inte är fel; kanske är de bara olika. Kanske var min skyddade uppväxt på internatskolan och mitt skyddade liv i Indien för trångt. Jag undrade varför jag på något sätt hade missat att se alla dessa viktiga mystiska aspekter av Indien. Varför kunde jag bara minnas tragedin, fattigdomen, sjukdomen, grymheten och apatin?

Alla dessa människor här ikväll kan säkert inte ha fel. Jag brottades med mitt hjärta och själ för att okritiskt acceptera allt jag hörde, såg och kände. Jag längtade efter att fånga denna spänning för mig själv. Bussresa till framtiden 19 20 Ut ur Indien.

Artisterna var laddade med entusiasm. De hoppade av scenen och umgicks med publiken – för mig en teatrisk förstagångsupplvelse. Det var överväldigande att de rörde vid oss, sjöng och dansade omkring oss. Nu uppmuntrade de oss att gå med i hymnen "Vattumannen".

Den där välbekanta låten förde mig tillbaka till föreställningen med ett ryck...
När månen är i det sjunde huset, och Jupiter är i linje med Mars. Då kommer fred att styra planeterna, och kärlek kommer att styra stjärnorna. Detta är gryningen av Vattumannens tidsålder! .

Harmoni och förståelse, Sympati och förtroende i överflöd Inga fler falskheter eller hån Gyllene levande drömmar om visioner, Mystisk kristalluppenbarelse, Och sinnets sanna befrielse Vattumannen! Vattumannen 7

Showen var över. Snart var teaterscenen mörk. Men min andliga resa på jakt efter ljus hade precis börjat.

Under en tid framöver blev stammarna av "Vattumannen" starkare och mer distinkta bland unga människor i hela den västerländska kulturen. Den låten sammanfattade en generations nyfödda förhoppningar: dess texter förklarade tydligt hoppet och visionen om den nya tiden.

Idag, som aldrig förr, är vår planet fylld av desperata människor som står inför problemet med en ständigt försämrad värld. Å ena sidan är människan desillusionerad av sig själv, men å andra sidan söker hon alltid efter svar inom teknik och andra uttryck för mänsklig potential. Han drömmer om att ett mer fullständigt utvecklat, upplyst mänskligt exemplar kommer att etablera en utopisk värld, en med ett perfekt politiskt och socialt system, utan sjukdom, fattigdom eller lidande.

För flera år sedan profeterade Hair att denna utopi skulle komma igenom ockulta, mystiska världar. Vår riktning skulle komma genom drömmar och visioner, genom mystisk uppenbarelse och genom stjärnorna (astrologi).



Ett mycket mer utvecklat trossystem, en mycket mer aggressiv grupp av ledare och en mycket mer bestämd massa av anhängare har blivit det som kallas New Age-rörelsen. Hairs visionärer kunde inte ha hoppats på mer.

Nu ser jag tillbaka och inser den förödande inverkan som Hairs budskap hade på mitt tänkande, religiösa synsätt, attityder och moral. Hair ledde inte bara mig, och miljoner andra som mig över hela världen, in i ett nytt sätt att rationalisera, det betingade och finslipade oss för saker som skulle komma.

Hair representerade de grundläggande idéerna som förberedde oss och vår värld för de principer som ligger till grund för dagens mest inflytelserika tänkesätt – New Age-tänkande.



Vattumannens tidsålder och ett löfte om fred

Miljontals människor som påverkas av New Age inser inte att de betingas av en kraftfull religiös och politisk struktur: globalism är målet och fred är löftet.

Jag minns oändliga konversationer med jämnåriga på 60-talet som Hairs roll-listas fotosång ”I Got Life on Broadway = Jag har liv på Broadway”—1970 ”Bus Ride to the Future = Bussresa till framtiden” 21 22 ”Out of India = Ut från Indien” var övervägande fokuserade på hopplös dysterhet. Med obotlig paranoia diskuterade vi samhällets otillräckligheter. "Allt," kom vi överens om, "är korrupt." Detta inkluderade medicin, mat, miljö, politik och utbildning.

En odlad atmosfär av rädsla och undergång tvingade oss att fly in i våra egna konstgjorda lösningar, eftersom svar bara kunde komma från oss, medvetenhetsbrigaden och våra upplysta alternativ. Liksom miljontals andra drog vi slutsatsen att en ny världsordning var vår enda räddning. Våra andliga resurser kan, om de uppmuntras och utnyttjas på rätt sätt, ge godhet, harmoni och fred till världen.

Resultaten av nästan femtio år av New Age-infiltration i västvärlden är häpnadsväckande. 1980 skrev Marilyn Ferguson, en stor New Age-profetissa, ett veritabelt manifest av New Age-filosofin med titeln Vattumannens konspiration. Hon förklarar valet av titel för sin bästsäljare och säger så här:

Konspirera, i sin bokstavliga mening, betyder "att andas tillsammans." Det är en intim koppling. För att klargöra den välvilliga karaktären av denna sammanfogning, valde jag ordet Vattuman - efter en mörk, våldsam tidsålder, med Fiskarna, går vi in i ett årtusende av kärlek och ljus – med orden i den populära sången "The Age of Aquarius = Vattumannens era", tiden för "sinnets sanna befrielse". 8

Även om otaliga argument kommer fortsätta att diskutera insinuationen av New Age-tänkandet i vår kultur, är konsensus att en omfattande förändring av medvetandet äger rum. Och detta visar sig i vår vardag, precis under näsan på oss!

New Age-förespråkaren David Spangler beskriver detta hopp om en New Age-värld:

Jorden [går] in i en ny cykel av evolution, som [kommer] att präglas av uppkomsten av ett nytt medvetande inom mänskligheten som kommer föda en ny civilisation. - De ska sedan gå in i en ny tidsålder av överflöd och andlig upplysning – Vattumannens tidsålder. 9

Denna "andliga upplysning" kan kapslas in i dessa karaktäristiska punkter i New Age:

1. Gud ses mer som en flödande energi eller skapande kraft som finns i allt snarare än som en personlig Gud som är skild från människan och skapelsen.

2. Människan ses som gudomlig, i huvudsak en del av Gud.

3. Frälsning för själen är något som uppnås när man blir en väckt själ genom att förstå sin gudomlighet och enhet med alla. Detta uppvaknande sker genom användningen av olika ritualer och mystiska metoder som hjälper till att ta bort ens anknytning till världen.

4. Klyftan mellan gott och ont är utrotat. Med andra ord, det finns inget ont – allt är gudomligt.



New Age erbjuder nya idéer om fred, kärlek, integritet och gemenskap – allt som en behövande värld hungrig efter. Den försöker reformera religiösa ideal baserade på judisk-kristna principer med en förbättrad tillämpningsformel. Den försöker ersätta urgamla känslor av patriotism och traditionella moraliska normer med en ny filosofi. Alla gammaldags ideal avfärdas som vardagliga och ålderdomliga.

Den ger också den allvarligare anklagelsen att de "gamla sätten" endast tjänar till att hindra framstegen för ett samhälle som är strävar efter en uppåtgående utveckling till ett högre medvetande - den nya makten.

Konditioneringen av en potentiell New Age-lärjunge kan börja undermedvetet i tidig ålder. Kanske försöker han hitta svar och syften med sitt liv. En svår familjemiljö kan få honom att fortsätta. Besvikelser kan skapa behov. Missnöje med religiöst hyckleri kan få någon att utforska andra filosofier. I mitt fall bidrog alla dessa till min känsla av maktlöshet och resulterande strävan.

Jag blev djupt engagerad i New Age-agendan, även om jag måste erkänna att jag inte förstod de andliga konsekvenserna. Jag längtade bara efter självförbättring och hungrade efter någon form av frid och kärlek. I mer oroliga stunder kände jag ett märkligt erkännande av New Age-lära och kände ibland en oroande spänning när jag insåg att någon underbar ny idé från mig ursprungligen hade skrivits tusentals år tidigare – i hinduiska läror.

Mina livserfarenheter hade lärt mig mer om Indien och dess religiösa följder än någon av mina upplysta vänner skulle ha vågat gissa. Och i mitt minne lovade ingenting som fanns att hitta längs gatorna i Calcutta, Bombay eller Madras ett bättre liv för någon.

Så, när jag accepterade New Age-lära på 1960-talet, hade jag på något sätt accepterat just den religion som hade skrämt mig så mycket som barn? Om så är fallet, hade jag på något sätt missuppfattat synen, ljuden och lukterna från min barndom? Hur var dessa år i Indien egentligen?


Ur boken: Ut ur Indien; https://www.lighthousetrails.com/discernment-books/140-out-of-india.html?search_query=caryl+matriciana&results=6

Finner du det som utgetts av Lightuose Trails och deras författare intressant så finns det nu inlagt på svenska på egen blogg; https://fyrhusstigen.blogspot.com

Slutnoteringar:

1/Bus Ride to the Future 1. “You Can Walk Across it on the Grass” (Time magazine, April 15, 1966, http://www.time.com/time/printout/0,8816,835349,00.html, accessed 05/2008), cover story.

2. A musical, written by James Rado, Galt Macdermot, and Gerome Ragni, first opening at opening in New York at the Biltmore Theatre on West 47th Street in 1968.

3. “Where Do I Go?,” song in the production, Hair. All Rights Reserved. Used with permission of ALFRED PUBLISHING CO., INC. (see Lyric Credits, p. 232).

4. William Shakespeare, Halmet (Courier Dover Publications, 1992 edition written around 1600), p. 42.

5. “Let the Sunshine In,” song in the production, Hair.

6. “Walking in Space,” song in the production, Hair. All Rights Reserved. Used with permission of ALFRED PUBLISHING CO., INC. (see Lyric Credits, p. 232).

7. “Aquarius,” song in the production, Hair. All Rights Reserved . Used with permission of ALFRED PUBLISHING CO., INC. (see Lyric Credits, p. 232).

8. Marilyn Ferguson, The Aquarian Conspiracy (Los Angeles, CA: J. P. Tarcher, Inc., 1980), p. 19.

9. David Spangler, Emergence (Delta 1984), p. 17.

10. Rhonda Byrne, The Secret (Hillsboro, OR: Beyond Words Publishing, 2006), pp. 175, 164.

11. Neale Donald Walsch, Conversations with God, Book 1 (New York, NY: G. P. Putnam’s Sons, First Hardcover edition, 1996), p. 61. 222



Photograph and Illustration Credits

1/Bus Ride to the Future p. 14: William Messing; used with permission from BigStockPhoto.com. p. 16: Hair logo and artwork copyright Michael Butler; used with permission. p. 21: Photo Copyright Michael Butler; used with permission. p. 24: Alex Bramwell; used with permission from BigStockPhoto.com.

2/India from a Child’s Eyes pp. 26, 28, 30, 31: photos from Caryl Matrisiciana’s personal collection. p. 33: Vladislav Lebedinski; used with permission from BigStockPhoto.com. p. 34: top: Joe Scarangella; used with permission from BigStockPhoto.com. bottom: Duncan Walker; used with permission from iStockPhoto.com.

3/Living in a Paradox p. 39: Public domain; from Compendium of Illustrations; Hindu potter, Lahore, India; Indika. p. 41: Public domain; from Compendium of Illustrations; Century Magazine. p. 46: top: Jeremy Edwards; used with permission from iStockPhoto.com. bottom: Max Beaton; used with permission from BigStockPhoto.com.

4/Milestones in Madness p. 49. S M M A Rizvi; used with permission from BigStockPhoto.com p 50, 53: photo from Caryl Matrisiciana’s personal collection. p. 52: Arlene Gee; used with permission from BigStockPhoto.com.

5/Landing in the Butter p. 60: Dean Tomlinson; used with permission from iStockPhoto.com. p. 62: Nic Taylor; used with permission from iStockPhoto.com.

6/In Search of the Lost Chord p. 72: Graça Victoria; used with permission from BigStockPhoto.com. p. 80: Clemente do Rosario/PhotoShelter; used with permission from www.PhotoShelter.com.

8/A New Heart p. 88: Nicholas Sutcliffe; used with permission from BigStockPhoto.com. 231 232 Out of India p. 98: Jennifer Ruch; used with permission from iStockPhoto.com. 10/In the Land of the Guru p. 124: Public domain; from Compendium of Illustrations; Taj Mahal, Uttar Pradesh, India; Incredible Structures. p. 126: Michal Sosna; used with permission from 123rf.com. p. 127: Richard Robinson; used with permission from BigStockPhoto.com. p. 131: Sathish V J; used with permission from iStockPhoto.com.

11/Aquarian Fairs—East and West p. 140 top: Jeremy Roberts; used with permission from BigStockPhoto. com. middle: Sunil Kumar used with permission from 123rf.com. bottom: Jeremy Roberts; used with permission from BigStockPhoto.com. p. 148: Holger Mette, used with permission from BigStockPhoto.com. p. 149: Oksana Perkins; used with permission from iStockPhoto.com.

14/Yoga Uncoiled p. 181: Ron Riesterer/PhotoShelter; used with permission from www. PhotoShelter.com. p. 183: Iofoto; used with permission from 123rf.com. p. 184: Christos Georghiou; used with permission from BigStockPhoto.com. 15/The New (Age) Christian p. 194: Paul Giamou; used with permission from iStockPhoto.com.

16/ “The Dawning of the Age” p. 215: Mahesh; used with permission from iStockPhoto.com. Border through book: Public domain; from Compendium of Illustrations.

Cover Photos:

Background: Melaney Kakkar; used with permission from BigStockPhoto.com. border-Mehndi Arch: Heidi Priesnitz; used with permission from iStockPhoto.com. background: Konstantin Kalishko; used with permission from BigStockPhoto.com. sunrise: Alexander Briel Perez; used with permission from BigStockPhoto.com. Girl meditating: Alex Bramwell; used with permission from BigStockPhoto.com.

Lyric Credits

WHERE DO I GO (from “Hair”) Lyrics by JAMES RADO and GEROME RAGNI Music by GALT MACDERMOT © 1966, 1967, 1968, 1970 (Copyrights Renewed) JAMES RADO, GEROME RAGNI, GALT MACDERMOT, NAT SHAPIRO and EMI U CATALOG, INC. All Rights Administered by EMI U CATALOG, INC. (Publishing) and ALFRED PUBLISHING CO., INC. (Print). All Rights Reserved Used with permission of ALFRED PUBLISHING CO., INC.

WALKING IN SPACE (from “Hair”) Lyrics by JAMES RADO and GEROME RAGNI Music by GALT MACDERMOT © 1966, 1967, 1968, 1970 (Copyrights Renewed) JAMES RADO, GEROME RAGNI, GALT MACDERMOT, NAT SHAPIRO and EMI U CATALOG, INC. All Rights Administered by EMI U CATALOG, INC. (Publishing) and ALFRED PUBLISHING CO., INC. (Print). All Rights Reserved Used with permission of ALFRED PUBLISHING CO., INC.

AQUARIUS (from “Hair”) Lyrics by JAMES RADO and GEROME RAGNI, Music by GALT MACDERMOT © 1966, 1967, 1968, 1970 (Copyrights renewed) JAMES RADO, GEROME RAGNI, GALT MACDERMOT, NAT SHAPIRO and EMI U CATALOG, INC. All Rights Administered by EMI U CATALOG, INC. (Publishing) and ALFRED PUBLISHING CO., INC. (Print) All Rights Reserved Used with permission of ALFRED PUBLISHING CO., INC.

LTRP Obs: I december 2016 åkte Caryl Matrisciana hem för att vara med Herren. Även om hon kommer att vara fruktansvärt saknad av så många familjemedlemmar, vänner och medarbetare i tjänsten, kommer hennes outtröttliga arbete med att försvara den kristna tron att leva vidare.

Finner du det som utgetts av Lightuose Trails och deras författare intressant så finns det nu inlagt på svenska på egen blogg; https://fyrhusstigen.blogspot.com

https://www.lighthousetrails.com/oiachapter1.pdf

Posted in: Book/Music ExcerptsNew Age movement Tagged: caryl matriscianaenglandHinduismNew Age movementout of india

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=21887



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar