måndag 12 september 2022

Hamsa Handen

Av Marcia Montenegro

Översatt och inlagt med tillstånd

Hamsa-handen som en amulett


Hamsahanden (se bild), som har många varianter, är en populär bild på smycken och kläder. Denna symbol anses vara en amulett. En amulett är ett föremål som tros ha skyddande krafter. Det liknar en talisman, som tros ge lycka (som en fyrklöver eller kaninfot). Hamsa Handen ses också som en talisman. Dessa är föreställningar från det ockulta men är också populära i New Age och i kulturen i stort.


Hamsa-handen, även känd som Guds hand och Miriams hand, ursprung
et går tillbaka till Mellanöstern som en skyddande symbol från det som kallas det onda ögat. Amuletter som skyddar mot det onda ögat går tillbaka minst 3 300 år (källor: https://tinyurl.com/ys5d7cyp; https://tinyurl.com/mr3pt83r).
En sida ger denna information:

Ordet "hamsa" eller "hamesh" betyder fem. Det finns fem siffror på hamsa-handen, men siffran fem har ytterligare symbolisk betydelse i de judiska och islamiska traditionerna. Fem (hamesh på hebreiska) representerar de fem böckerna i Toran för judar. Den symboliserar också den femte bokstaven i det hebreiska alfabetet, "Heh", som representerar ett av Guds heliga namn. Den symboliserar islams fem pelare för sunniter och de fem mantelns fem personer för shiamuslimer.

I den judiska religionen symboliserar den judiska hamsahanden också Guds hand. Många judar tror att hamsa-hänget symboliserar Miriams hand, Moses och Arons syster. I den islamiska tron symboliserar hamsahanden , Fatimas hand, dotter till profeten Mohammed....Hamsa-händer innehåller ofta en ögonsymbol, som är en kraftfull talisman mot det onda ögat. Från https://tinyurl.com/2p9ekyva

Påståendet att det är kopplat till judendomen betyder inte att det är kopplat till biblisk judendom. Snarare är det en kulturell tro som blandats med juden-domen, som förekommer i många kulturer som absorberar ockulta idéer och metoder. Denna typ av blandning med kulturen är vanlig och är ofta grunden för folksagor, myter och vidskepelser.

Som rapporterats i utdraget ovan och från andra källor som undersökts av denna författare, har Hamsa-handen sitt ursprung som ett sätt att skydda det som kallas det onda ögat. Sådana symboler får ytterligare betydelser hämtade från olika källor över tiden. Detta är karaktären hos symboler som ofta är tvärkulturella och till och med förändras i betydelse.



Det onda ögat

Konceptet med det onda ögat finns i många hedniska kulturer. Det är en övertygelse att man kan bli förbannad av ett skadligt sken, särskilt ett som inspirerats av avund (https://tinyurl.com/ys5d7cyp). Amuletter som påstås skydda en från det onda ögat kallas ofta själva för onda ögat-berlocker, även om de faktiskt inte är det onda ögat. Dessa amuletter är formade som ett öga eller har ett öga eller ögon avbildade på dem. Tron är att om den som vinner rikedom eller gör bra ifrån sig, kommer att locka till sig avund och det onda ögat.

Tron på att ögonen kan utöva en övernaturlig kraft och / eller sätta någon under en förbannelse är i strid med Guds ord. Ingen har makt i sin blick, bländning eller ögon, och ingen har heller makten att förbanna övernaturligt. Ingen behöver skydd mot detta, inte att ett föremål kan ge skydd ändå.
Bibeln och det onda ögat

En artikel i King James Version hänvisar till ett ont öga:

Ordsp 23:6 Ät inte brödet av den som har ett ont öga, och begär inte hans läckra mat.

sv. 1917 Ät icke den missunnsammes bröd, och var ej lysten efter hans smakliga rätter;

Bibeln ger inte giltighet åt vidskepelse och ockulta begrepp så vi vet att det inte syftar på en makt. Andra översättningar återger samma vers i ordspråks-boken annorlunda och mer exakt:

Ät inte en självisk persons bröd; Eller önska hans delikatesser (NAS)

Ät inte brödet av en man som är snål; önskar inte hans läckerheter (ESV)

Ät inte en snål persons bröd och önska inte hans utvalda mat (CSB)

Innebörden av termen som översatts med Evil Eye i King James-versionen är en snål och / eller begärlig person, och kommentarerna bekräftar detta. Den huvudsakliga betydelsen verkar vara avundsjuka:

benignus oculo, betecknar trevligheten och glädjen i social vänskap; så här (jfr 5 Mosebok 15:9; Matt 15:15) malignus oculo, egoismens avund och själviskhet som försöker ha och behålla allt för sig själv. Från Bible Hub

Denna betydelse anses av vissa ligga bakom Jesu ord i Matteus om ett dåligt eller ont öga, vilket verkar vara ett idiom:

Matt 6:22-23 Ögat är kroppens lykta. Om nu ditt öga är friskt, så får hela din kropp ljus. Men om ditt öga är fördärvat, då bliver hela din kropp höljd i mörker. Är det nu så, att ljuset, som du har i dig, är mörker, huru djupt bliver då icke mörkret!

En av betydelserna för ordet översatt som dåligt är avundsjuk. Gill kommenterar:

Men om ditt öga är ont... Om du har ett smutsigt sinnelag, har ett girigt humör, om girighetens synd råder över dig. Gill på Bible Hub

Detta är vettigt med tanke på att sammanhanget för detta uttalande av Jesus i det föregående avsnittet handlar om att inte samla skatter på jorden (v. 19ff); och direktivet från Jesus i vers 24 är att man inte kan tjäna både Gud och rikedom.

Det finns antydningar om detta på andra håll, som i Ordspr 27:20 där det står att människans öga aldrig blir tillfredsställt. Vi ser med våra ögon och det förstärker bara våra begär efter mer.

Helvetet och förstörelsen är aldrig full; så människans ögon blir aldrig nöjda. Ordspr 27:20



Barnes kommenterar:

Hades, de dödas värld och förstörelse (Döden, den förstörande makten, personifierad) har i alla tider och i alla länder betraktats som alltförtärande, omättliga (jämför marginalreferensen). Ändå är en sak lika så, ögats lust, det rastlösa begäret som växer med vad det livnär sig på, Pred 1:8. Från Bible Hub

Detta är ett eko av den första frestelsen i trädgården, när Eva bestämde att det förbjudna trädet var en fröjd för ögonen (1 Mos 6:3a).

Myten om det onda ögat uppstår utan tvekan från rädslor för vad som skulle kunna hända om någon som avundades och eftertraktade ens rikedom eller framgång försökte äventyra den.

Det är en svidande sanning att medan vissa fruktar det onda ögat, säger Gud till människan att mäns ögon är onda i det naturliga tillståndet, de ser med girighet och avund på andra och längtar efter saker som hon önskar.



Amuletters och berlockers meningslöshet

Det är ytterst ironiskt att amuletterna som är avsedda att skydda mot det onda ögat vanligtvis har ögon målade eller snidade på sig, eller så är de formade som ett öga, och liknar därmed själva det onda ögat. När människan söker skydd från det onda på ett onda sätt, avslöjar det hennes brist på tro på den sanne Guden och övergår till avgudadyrkan.

Många artiklar som läser i forskning om detta ämne ger redogörelser för människor som bär en amulett mot det onda ögat och tror på dess skyddande krafter. Jag har lagt märke till fler smycken med det onda ögat på under de senaste åren.

Ingen kristen ska bära något sådant (eller bära / använda så kallade lycko-bringare som en kaninfot eller fyrklöver), inte för att det finns ondska i föremålet, utan för att det skickar fel budskap till andra och är en dåligt vittne om Kristus. Samtidigt ska kristna inte ge makt åt symboler. Symboler representerar bara en tro eller idé och är inte i sig onda (se CANA-artikeln om symboler).

Det finns inget bibliskt stöd för giltigheten av ett onda öga, och Bibeln är emot tro på föremål som har magiska krafter som amuletter. Det är en form av avgudadyrkan att ge makt åt enbart materia eftersom det tillskriver guda-liknande kraft till livlösa föremål, vilket är en ockult och animistisk tro.



Om du använder en amulett.…

Om du använder amuletter eller berlocker eller något liknande och inte har insett att Jesus Kristus är Återlösaren, tänk på detta:

* Alla av oss är naturligt emot Gud eftersom vi vill ha vår vilja framför Guds vilja även om Gud vet bäst eftersom han skapade oss.

* Vi måste erkänna att vi är emot Gud och behöver förlåtelse och återlösning.

* Jesus Kristus dog på korset för att betala straffet för våra synder och uppstod kroppsligen den tredje dagen och erövrade döden och graven.

* Det enda sättet att få förlåtelse och återlösning är att lita på den enda Medlaren mellan Gud och människan, Gud-människan Jesus Kristus.

Jesus sa detta till Marta på väg för att uppväcka Lasarus från de döda:

Joh 11:25-26 Jesus svarade till henne: »Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig, han skall leva, om han än dör; och var och en som lever och tror på mig, han skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?»

Jesus ger evigt liv med Gud till den som tror på honom.

Då talade Jesus åter till dem och sade:

John 8:12 Åter talade Jesus till dem och sade: »Jag är världens ljus; den som följer mig, han skall förvisso icke vandra i mörkret, utan skall hava livets ljus.»

http://www.christiananswersforthenewage.org/Articles_HamsaHand.aspx



https://www.christiananswersnewage.com/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar