torsdag 8 juni 2023

Bygg Guds rike med Stefan Edefors, - en del TR en del NAR.

Finner detta märkligt rent ut sagt. Det låter för en hel del bra och sunt, även såna som jag trodde skulle kunna se igenom detta. Det jag tar ut av det han säger sätter jag i rött, mina kommentarer i svart.



Videon som finns i länken under är kort utdrag ur den längre predikan, jag lägger in länk till den längre ner. Först tar jag det som jag hakar upp mig på i denna lilla snutt. Textad utöver att han predikar på svenska.

https://www.facebook.com/jonnie.strom/posts/pfbid02iSYuywhKe5F8mE4ZG9CdFeSZwSC1EiMJeDtteucnVshMrPNGmxLN97NPMWuikk4ml

Så Jesus predikade om två saker riket och den Helige Ande.

Jag skulle vilja säga här; Ge mig bibelverser som stödjer det du säger. När Jesus predikade om riket så var det i termen; Omvänd er ty Guds rike är nära! Så vad menar han med att Jesus predikade om riket?

Jesus predikade om den Helige Ande. Och att han ska ge oss kraft att leva för riket och i riket.

Jesus förklarade att han skulle be Fadern om att sända den Helige Ande hjälparen. Och att denna hjälpare skulle ge oss kraft att vara Hans vittnen. Joh 14:16, 15:26-27

Detta är för mig inte att predika om den Helige Ande.: Men kanske är jag kritisk i överkant, kanske behöver jag lyssna på hela predikan. Dock tycker jag att endast denna snutt låter lik trosrörelsen. Längre in så går han in på;

Om jag tar upp kallelsen och börjar gå så måste Gud på nåt sätt välsigna mig och sedan kan jag jobba på rättfärdigheten. Det är precis tvärt om enligt bibeln, rättfärdigheten får du - och när du får rättfärdigheten så blir du smord - och när du blir smord så blir du kallad.

Skriften säger oss att ingen rättfärdig finns, inte en enda. Rom 3:10

Hur går det ihop med vad han säger här? Givetvis måste vi jobba på att vara och leva rättfärdiga liv, även om vi aldrig kommer att helt kunna nå målet att nå total rättfärdighet i Guds ögon. Gud väljer att tillräkna oss Jesu rättfärdighet, d.v.s. Han, Gud väljer att se på oss syndiga, fallna människor som tagit emot Jesus som vår frälsare genom en slöja av Jesu blod. Och eftersom Jesus var rättfärdig så ser Gud oss som rättfärdiga, så länge som vi lever i konstant omvändelse.

Detta är faktiskt inte helt lätt att se igenom, för mycket av det han säger är just sant. Att vi får rättfärdigheten, eller rättare sagt får tillräkna oss Jesu rättfärdighet, trots att vi inte är rättfärdiga i oss själva.

Hela predikan https://www.lightcast.com/embed/player.php?id=549933&type=video

½ min in; Du behöver gå på mirakelmöten, för där sker det mirakler. Förr eller senare blir det som han (Gud) har sagt. Förr eller senare blir det så som han (Gud) har lovat.

Om igen ge mig en bibelvers på detta. Visst kan Gud bekräfta sitt ord, med tecken och under, men det är sitt skrivna, utandade ord, bibeln, som Han bekräftar, inte att vi vill se mirakler. Heb 2:4. Utöver det så säger Jesus själv om sin generation att ett ont och trolöst folk söker efter tecken Matt 16:4. Och om det var sant då, så är det än mer så idag. Idag är detta det enda som verkar vara på agendan, att få se under, tecken och mirakler. Jag tror visst att Gud kan göra mirakler, under och tecken, så det är inte det det handlar om.

0.50 min in; Ber i tungor högt, utan uttydning.

1 Kor 14:27-28 Om någon talar tungomål får två eller högst tre tala, en i sänder, och någon ska uttyda. Finns det ingen som uttyder ska tungomålstalaren vara tyst i församlingen och i stället tala för sig själv och för Gud.

Ca 1,25 in; Det finns ett uppdrag som Gud har lagt på ditt liv, som du ska utföra med glädje och bravur, i den Helige Ande.

Vilket är det uppdrag som Jesus har gett åt oss alla?

Matt 28:19-20 Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad Jag har befallt er.

Lilla snutten jag lagt in ovanför kommer in ca 6 min – 7 ½ min. in, i hela predikan.

7 55 in; Du kan inte jobba på rättfärdigheten för den är en gåva, du kan inte kvalificera för att bli den Gud säger att du är, för det är något som han ger dig fritt och för intet. Så det ögonblick som vi börjar arbeta på vår rättfärdighet så har vi tappat den. Då är vi tillbaka i lagen och den kan vi aldrig uppfylla.

1 Pet. 2:24 Han, Jesus, bar våra synder i Sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten.

Han, Gud, älskar de om följer rättfärdigheten. Ordspr. 15:9

Så jag instämmer inte, utan jag anser att detta är ett verk precis som det är att arbeta på vår frälsning. Frälsningen är också en fri gåva, men det betyder inte att vi slipper arbeta på den. Detsamma gäller orättfärdigheten.

Än så länge har han endast läst en bibelvers från GT och sedan följt upp med att muntligt återge vad det handlar om, istället för att läsa hela sammanhanget från skriften, i typisk TR & NAR stil. När han då säger att vi är tillbaka i lagen om vi arbetar på vår rättfärdighet, så blir min gissning att han menar denna vers;

Jesus bröt/omintetgjorde lagens förbannelse. Gal 3:13

Problemet är att den versen talar om den Mosaiska lagen, inte om att vi nu inte längre har några lagar alls, vilket flera i NAR, i USA säger att det handlar om. Men att lyda det som skriften säger för oss inte tillbaka in under den Mosaiska lagen. Vi behöver skilja på vad som ingår i de 613 lagarna i den Mosaiska lagen, och sånt som vi ändå behöver arbeta på och hålla oss till ifråga om regler. Han fortsätter lite till och så säger han;

8,18 in;Då är vi tillbaka i det Jesus frälste oss ifrån (han talar om lagen). Mitt eget liv, nån blir frälst så jag jobbar på, halleluja och min egen rättfärdighet, den får jag jobba på under vägen. Sen tror vi att vi en dag ska uppnå en slags rättfärdighet inför Gud, för vi gjorde det Han vill att vi ska göra. Det var ju lite välsignat, för ordet är ju ändå levande, folk blev frälsta och det hände nåt. Men Gud säger, Jesus säger Jag känner dig inte.

Jag förstår inte alls varför han hänvisar till detta? Snacka om att ta en snutt ur den versen ur sitt sammanhang. Kullerbytta i min skalle pågår. Den versen handlar inte alls över huvud taget om att vi är tillbaka i lagen, genom att vi arbetar på det som vi är tillsagda att arbeta på.

Matt 7:21-23 Inte alla som säger Herre, Herre till mig ska komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många ska säga till Mig på den dagen (domens dag): Herre, Herre, har vi inte profeterat i Ditt namn och drivit ut onda andar i Ditt namn och gjort många kraftgärningar i Ditt namn? Men då ska Jag säga dem sanningen; Jag har aldrig känt er. Gå bort från mig, ni laglösa/ni arbetare av orättfärdighet.

Detta vänder sig till de som inte alls lyder det som Jesus har sagt åt oss att lyda, nämligen Guds utandade ord, skriften och det som står där. Jesus håll lagen till punkt och pricka. I Hans fall var det den Mosaiska lagen, det innebär inte att vi inte har några som helst regler och förordningar. Se Missionsbefallningen längre upp.

9,35 in; Jag kan inte ro iland den skutan för det finns ingen rättfärdighet att uppnå. Det finns bara en rättfärdighet att få. Och man kan tappa den rättfärdigheten, om man inte vet att man har fått den och att man inte kan göra något för att behålla den. Det är bara nåd. Guds gåva är det till dig. Så allt börjar med att du får rättfärdigheten som en gåva.

Om igen samma smörja och det värsta är att det låter rätt. Men rättfärdigheten är inte en av gåvorna, så vi kan alltså inte få den som en gåva. Rättfärdigheten är ett utbyte, där jag får tillräkna mig Jesu rättfärdighet, så länge som jag lever i omvändelse. Vilket betyder att man inte kan tappa den. För det ögonblick som jag omvänder mig från synden, vilket bör ske dagligen - vet vi tack vare den bön Jesus lärde oss – förlåt mig mina synder som och jag förlåter dem som är mig skyldig.

Jag har blivit korrigerad om detta med att rättfärdigheten inte är en av gåvorna, och det har personen rätt i. Så jag lägger till det här. Det är en gåva, vilket jag instämmer i, även om det inte är en av gåvorna. Dock inte så att vi helt slipper att arbeta mot att bli rättfärdiga. Möjligen och troligtvis klumpigt skrivet av mig. 

Rättfärdighet kan brett definieras som "moraliskt acceptabelt beteende". Bibliskt sett är de som är rättfärdiga godtagbara för Gud. Detta har gjorts möjligt av Gud. Rättfärdighet förmedlar en känsla av rättvisa eller gudomlig helighet. Gud är rättfärdighetens standard. Att vara rättfärdig är att vara rätt med Gud. Kristi rättfärdighet tillräknas oss när vi blir frälsta, men det är också något vi är kallade att sträva efter. Vi är kallade att leva för rättfärdighet. Så den biten måste vi jobba på.

Att leva för rättfärdighet betyder att vi helhjärtat inser att synd inte behagar Gud. På grund av detta strävar vi efter helighet istället för synd i våra tankar, ord och handlingar. När vi lever för rättfärdighet underkastar vi även vårt tankeliv det som är rättfärdigt:

För övrigt bröder, allt som är sant, allt som är sant och värdigt, rätt och rent, allt som är värt att älska och uppskatta, allt som kallas dygd och förtjänar beröm, tänk på allt sådant Fil 4:8

Att leva för rättfärdighet betyder att önska att Gud ska förvandla våra sinnen (Rom 12:2) och forma oss "till hans Sons avbild" (Rom 8:29).

10,22 in; När du tror på Hans son, så blir du rättfärdig. Och när du blir rättfärdig så kommer den Helige Ande över dig och smörjer dig. Och när Han smörjer dig så får du ett uppdrag att gå.

Om igen se missionsbefallningen. Den har inget att göra med att jag måste ha en speciell smörjelse att göra. Det är något som vi faktiskt alla ska göra. Nu är jag petnoga, men han går utanför skriften här.

10,32 in; Men det börjar med att förstå att jag är rättfärdig utifrån en gåva. Guds gåva är det för att jag inte ska berömma mig av nåt. Jag kan inte göra något annat, och i samma ögonblick som jag tror att jag är rättfärdig har jag tappat det.

Sedan använder han en annan bibelvers som inte alls handlar om detta, för att bekräfta det han säger. Aja, baja.

Ef 2:8-9 Av nåd är ni frälsta, genom tron, inte av er själva. Guds gåva är det, inte på grund av gärningar för att ingen ska berömma sig.

1 Mos 27:1-33 läser han högt och talar om det. Hur Jakob med mammas hjälp lyckas stjäla till sig Esaus välsignelse.

21.32 in; Känner du att vi är på väg någonstans? Det finns en tråd här, som jag hoppas du börjar känna igen och börja dra i lite grann. För det här gäller dig. Det gäller din rättfärdighet. Det gäller din position inför Gud. Det gäller vem du är och vem Han säger att du är.

Den röda tråden han frågar om jag hittar, kan jag inte hitta i detta alls. Så nu handlar berättelsen om Esau och Jakob och hur Jakob lyckades stjäla Esaus välsignelse, som han fick av Jakob, oss, dig och mig? Och den dubbla välsignelsen som Jakob fick – handlar om min rättfärdighet,, min position inför Gud – vem jag är och vem Gud säger mig vara? Snacka om att läsa in oss själva i bibeltexten. Ett historiskt event är just det. Och jag kan inte få speciella saker från de historiska eventen i bibeln, något mer än jag kan få något ifrån historien om andra världskriget.

21,50 in; Vi ska bygga Guds rike, då måste vi vara medborgare i Guds rike, vi måste företräda Guds rike, vi måste bära Guds rike, vi måste ha auktoritet i Guds rike, vi måste liksom börja kunna leva ut Guds rike. Och då måste vi ha välsignelsen från Guds rike.

Han återgår till att återge om den välsignelse som Jakob fick. Jag skriver inte ut allt han säger.

22,20 in; Jakob blir välsignad med överflöd, rådande, familj, nationer, alla ska va välsignade i Isaks namn. Alla personerna i detta representerar och symboliserar någon. Isak i det här fallet representerar Fadern, Gud. Isaks mor representerar den Helige Ande, Esau symboliserar Jesus. Och Jakob symboliserar dig och mig. 22.49

Nej och nej och nej o nej, det kan inte katten hjälpa (d)mig, är en del av en sång som kommer upp i skallen. Ärligt talat så vet jag inte ens hur jag ska gå emot detta. Men en sak är säker, att dessa är inte representanter för det som han hävdar. Det är rent dravel och nonsens.

24 in; Om vi inte ikläder oss Sonen så kan vi inte komma inför Fadern, men när vi ikläder oss Sonen så börjar den Helige Ande smörja oss direkt och tala om vad som är vårt, vad vi kan, vad vi ska, vad vi bör, vart vi ska gå, vad vi ska göra. Halleluja

Den Helige Andes uppgift är att visa oss på Kristus och hjälpa oss förstå Guds ord, och på ett rätt sätt kunna dela Guds ord. Men det går inte utan att vi verkligen vet vad skriften faktiskt säger. När vi kan skriften så kan den Helige Ande påminna oss om den. Ojojoj, hur han går utanför texten efter detta, med jämförelsen om de olika personerna och vilka de representerar. Ids inte ens ta med allting. Vill man själv lyssna på dravlet, så kan man ju göra det.

25,10 in; Du kan inte göra något för välsignelsen, du får den, den uttalas över dig. Om du kommer i rätt namn, om du lyssnar på den Helige Ande, om du kommer inför Fadern. Vi ska utbreda Guds rike, vi ska bli femtiotusen, vi ska skaka Uppsala.

Detta är inte en sammanhängande predikan och den röda tråden har jag tappat för länge sedan. Jag undrar hur jag ens orkade lyssna på sånt här när jag var i det. Utbreda Guds rike, med en falsk andemakt, låter inget vidare. Inte heller låter det speciellt bra att skaka Uppsala.

25,45 in; När du kommer till Gud så är det enda som Gud ser Sonen. Det enda Han förstår det är Sonen, det enda Han ser är ett fullbordat verk på Golgata. Det enda Han ser är blodet som rann för dig. Det enda Han känner sin Son med. Samma mantel, samma smörjelse och samma kallelse får du. Det är dags att ta tag i rättfärdighetens mantel.

Notera hur fint han blandar sanningen med lögnen. Jesu uppgift när Han kom till jorden 1:a gången, var dels att predika;

Herrens Ande är över mig, för Han har smort mig till att förkunna glädjens budskap för de fattiga. Han har sänt mig att utropa frihet för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren. Luk 4:18-19

Dels var det för att dö i vårat ställe, för att öppna vägen för oss människor till att om igen kunna ha kontakt med Gud. Ta våra synder på sig själv, att ta det straff som du och jag rätteligen förtjänar. Detta är ingenting som vi kan göra. OM vi kunde det så skulle Jesus inte ha behövt dö i vårt ställe. Så nej, vi har inte samma kallelse eller uppgift som Jesus hade. Ren lögn.

26,40 in; det är en fantastisk berättelse det här, jag är så fascinerad av den. Så ber han en liten skvätt i tungor. Halleluja, tack Jesus 3 gånger. Ny skvätt med tungotal. Så när Jakob kommer inför Fadern så får han allt detta som modern den Helige Ande säger att han skulle få. För att han kommer i rättfärdighetens mantel.

Rent oskick att be i tungor och inte lyda det som Paulus uttryckligen säger. Sedan använder han Jakobs namn om Isak, och det är inte första gången, men nu tar jag upp det. Och så har vi då modern den Helige Ande.

Idag har så mycket av detta faktiskt smugit sig in via NAR, där många predikar just detta, att Gud är Fadern, Jesus Sonen, och den Helige Ande modern. Nu kan jag inte längre låtsas om att jag inte har hört det förut inom NAR, utan det är där det kommer ifrån. Ett litet felsägande, kan vara en liten snubbling av tungan, men knappast när det repeteras.

Han babblar på och så kommer en snutt till av tungotal, ca 29,36 in.

29,45 in ; Så mycket som vi ska lägga ner, som inte betyder nåt. Och vi ska sluta döma varandra. Vem är jag att ha en åsikt om dig? Vem är jag om att jag ska ha en åsikt om att du gör fel? Käre gode tid hade du vetat mina fel. Hur kan jag ens få för mig om ditt liv?

Jag kan tala om vad bibeln säger om ditt liv. Men jag behöver inte ha en egen åsikt. Jag sa någonstans att jag behöver inte ha en åsikt om HBTQ, jag kan bara älska dom och tala om vad bibeln säger. Jag har inga problem med vilka synder folk begår, jag kan tala om vad bibeln säger. För jag har själv blivit förlåten. Och det gäller oss alla.

Döma rätta domar när det gäller vad bibeln säger om synder och falska läror är båda rika riktiga. Nu kan jag ju inte med säkerhet veta om detta har med det att göra, döma ut oss som varnar. Men han har rätt i att hur en person lever sitt liv, det kan jag inte döma om. Min gissning är att detta är dubbelsidigt menat, och jag har den åsikten för jag vet vad många andra säger om oss som varnar, men jag kan ha fel.

31,35 in; Vi ska älska alla in i Guds rike, men inte döma dem in i Guds rike. Vi ska inte heller acceptera synd. Men Jesus säger; döm inte för inte heller du blir dömd.

Döma för att inte själv bli dömd,(Matt 7:1-2) handlar om att inte döma fel domar, hycklande domar. Där jag själv dömer ut en person som gör något som jag själv också gör. Jag måste först ta itu med min egen synd, sedan kan jag döma den andre för hans synd.

34,54 in; Ja Stefan du är frälst, men det är inte bara att komma till Gud, du måste ju skärpa dig. Du kommer inte till Gud för att du skärper dig. Du kommer till Gud för att du är rättfärdig och där får du kraft att skärpa dig. Du tar inte tag i ditt liv innan du får kraft att göra det. Kraften till förändring kommer efter att du har blivit rättfärdigförklarad. Då kommer smörjelsen över ditt liv, till att förändra ditt liv.

Ja och nej. Vi blir frälsta av nåd och utbytet sker, vi får ta del av Jesu rättfärdighet, precis som han redan tagit del av våra synder. Men kraften till att arbeta på sin helgelse kommer inte av en speciell smörjelse. Då går vi in på ytterligare ett ämne, nämligen en speciell smörjelse i den Helige Ande. Vilket vi inte alls hittar i skriften. Den Helige Ande får vi som hjälpare. Men det finns inga speciella smörjelse-dop eller elds-dop att få i den Helige Ande.

36 in; Och när de blir rättfärdiga, så får de den Helige Ande. Och när de får den Helige Ande så kan de ändra på sitt liv. Och när de börjar ändra på sitt liv så börjar de att leva det liv som Gud har kallat dem att leva.

Den Helige Ande får vi det ögonblick som vi blir frälsta.

36,40 in; Han välsignade kampanjerna, för ordet hade framgång. Jag har levt så och arbetat på min frälsning, och Guds ord har haft framgång. Jag har nog lett en miljon till frälsning på alla mina kampanjer. Och så jobbade jag på min egen rättfärdighet.

Hur kan han ha lett fram 1 miljon människor till frälsning till den sanna Guden, då han predikar en blandning av sanning och lögner/halvlögner. Som i alla andra falska läror, så är det inte sanningen. Och det enda som kan sätta människor fria, och som kan ha förmågan att leda människor till en sann tro, är bibelns ord på ett korrekt sätt predikat.

Tro kommer av predikan och predikan i kraft av Kristi Ord. Rom 10:17

40,45 in; Den enda synd som Gud håller emot dig är att du inte tro på hans enda son Jesus, Kristus. Så bara ta emot Jesus Kristus i ditt hjärta. Be Jesus Kristus komma in i ditt hjärta och bli din Herre. Just nu, så gör Han det. Bön i tungotal igen. Den Helige Ande är här för att få dig att förstå.

Ingen omvändelse, inget behov av att be Gud om att förlåta ens synder. Bara pang på rödbetan, be Jesus flytta in och du är frälst. Detta är inte frälsning. Frälsning kommer av att vi blir överbevisade om att vi är syndare i behov av att bli räddade, inget annat. Därefter ber vi Gud att förlåta oss våra synder, och när vi gör det så kommer hjälparen och tar sin boning i oss. 


6 kommentarer:

  1. Du säger ovan att rättfärdighet inte är en av gåvorna som ges den troende. Och det är ju sant. Men Paulus använder faktiskt ordet gåva i Rom 5:17 och 5:18, när han förklarar att Jesu rättfärdighet tillskrivs den troende, som inte lever av sin egen röttfärdighet efter lagen, eller efter egna regler för rätt och fel, längre utan räknas rättfärdig genom Jesu verk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt, förmodligen klumpigt skrivet av mig. Rättfärdigheten är en gåva, men längre ner förklarar jag också att vi behöver arbeta på att bli rättfärdiga, eftersom vi är kallade att leva för rättfärdighet. Vilket gör det som i fallet med frälsningen, att vi får det gratis, fritt och för intet, sedan måste vi arbeta för att behålla det. Det sagt, jag kan ha uppfattat den biten fel. Ingen av oss är fullkomlig, och jag hävdar inte att jag är det, eller att jag kan allting.

      Radera
  2. Om man lyssnar på dagens predikningar hamnar människan i fokus, allt vad hon skall göra för Gud, all kraft och smörjelse hon kan få och skall ha, men Paulus menar att kraften kommer när människan inte förmår. det är bedrägligt att lyssna på många av dagens förkunnare.

    SvaraRadera