torsdag 15 juni 2023

Kris Vallatton om att inte vara rädd för New Age

Efter det jag la in i går, som Doreen Virtue hade gjort en video om, så har jag fortfarande saker som jag har stört mig lite på det av det som Kris Vallatton sa till Charisma Magazine, angående varför han inte är rädd för New Age.


Ignorera det som står om att komma upp i dagens video, jag tror inte jag använde bilden i gårdagens sak, som var ifrån videon.

Det fanns saker från gårdagens videoinlägg som jag reagerade på, vilket jag vill ta upp här under, som Doreen av naturliga orsaker inte gick in på, för det hon gjorde var att jämför med New Age. Inom rutorna så finns det som är från artikeln. 


Lägger till ett par saker från artikeln som inte är med i bilden ovan. Det som är i rutorna är både engelskan från klippet ovan och svenska översättningen. Mina kommentarer under.

There are certain words in the church that hade often inflicted fear and uncertainty for years - words like psycics, New Age and horoscopes. But should believers be scared of these evil schemes? Should we run from the things we don´t understand and hide from deception of the evil realm?

Det finns vissa ord i kyrkan som ofta har orsakat rädsla och osäkerhet i åratal - ord som psykiska, New Age och horoskop. Men borde troende vara rädda för dessa onda planer? Ska vi fly från det vi inte förstår och gömma oss från bedrägeri från det onda riket?

Om han anser att vi kan låtsas som ingenting när det gäller horoskop, New Age och det som existerar på det psykiska planet, då är han naiv minst sagt. Vi behöver inte vara rädda för det, men helt klart så behöver vi vara observanta och alerta. Om inte varför har vi alla varningarna om det falska som ska komma in i kyrkor och församlingar. Att ignorera detta anser jag är att gömma sig för de bedrägerier som kommit och fortfarande kommer in. Som att sticka huvudet i sanden som en struts, för att undvika se.

Matt 24:4 Jesus svarade dem och sa; Se till att ingen bedrar er.

The challenge is that much of Western church does not discuss the reality of the spiritual realm, but rather soothes the uncertainty with greater intellectual intelligence and furthers spititual incompetence. They make us uncertain of what to do and confuse us with how much power they actually hold. Fear is not our destiny nor the solution to the problem.

Utmaningen är att mycket av den västerländska kyrkan inte diskuterar den andliga sfärens verklighet, utan snarare lugnar osäkerheten med större intellektuell intelligens och främjar andlig inkompetens. De gör oss osäkra på vad vi ska göra och förvirrar oss med hur mycket makt de faktiskt har. Rädsla är inte vårt öde eller lösningen på problemet.

Till viss del har han rätt, för det finns många som inte diskuterar den andliga sfärens verklighet. Problemet är dock att såna som just Bethel Redding och andra, totalt vägrar att se att Satan och resten av änglarna som gjorde uppror mot Gud, kan förklä sig till ljusets änglar hela bunten. De har ju trots allt spenderat ett bra tag ihop med Gud i himmelen, innan de gjorde uppror.

Bethel och andra församlingar köper allting som de ser och hör som om det vore från Gud. Urskiljningen är det inte bara dåligt med, utan den existerar inte över huvud taget. Men vi är tillsagda att testa allting.

1 Joh 4:1 Mina älskade, tro inte varje ande, utan pröva om andarna kommer från Gud. Det finns ju många falska profeter som har gått ut i världen.

Väljer även att hänvisa till Paulus i Apostlagärningarna, eftersom vi inte slipper att göra vårt jobb.

Apg 17:11 Judarna i Berea var mer nobla än de i Tessalonike, de utforskade skrifterna varje dag för att se om det som Paulus sa stämde.

I understand the fear that can surround the tactics of the New Age movement and divination - the deception can be crippling and the disillusionment convincing. Maybe you have fought a spiritual battle that has been riddled with lies of the enemy and tied to demonic power. But the truth is the devil is not a creator, at best he´s a duplicator and the power of God is far more powerful than any plan of the enemy.

Jag förstår rädslan som kan omge New Age-rörelsens taktik och spådom – bedrägeriet kan vara förlamande och bedrägeriet övertygande. Kanske har du utkämpat en andlig kamp som har varit full av fiendens lögner och knuten till demonisk makt. Men sanningen är att djävulen inte är en skapare, i bästa fall är han en duplikator och Guds kraft är mycket mer kraftfull än någon fiendes plan.

Ja, Guds kraft är med mäktigare än Satans, och även om det är sant att Satan oftast härmar det som han ser Gud göra, så är vi varnade för att Gud ska ge tillåtelse till att mirakler, tecken och under sker, som inte är från Honom själv. Det måste ju innebära att Gud kommer tillåta att en del saker som Satan gör kommer se verkliga ut, inte härmade.

Helt klart är ju också att Satan genom sina tjänare lyckades göra exakt samma saker som Gud i Egypten, vilket väl i det fallet måste betyda att Gud gav honom makten där, för att utföra tecken och under. Härma när någon målar eller bygger, är enkelt om man vet hur man målar eller bygger. Men att härma när någon utför under och tecken, om man själv är helt utan kapacitet att göra det, är väl en omöjlighet?

2 Tess 2:9 Den laglöses ankomst är ett verk av Satan som kommer med stor kraft och med lögnens tecken och under.

Det står här inget om att det inte är tecken och under, lögnen i det fallet är att det inte är gjorda av eller genom Guds kraft.

Even before I was a believer, the rpirit realm was apparent to me. When i was a freshman in hign school we had a substitute teacher in history class. Instead of teaching history, this substitute decided to read the palms of all the students in the room. I was young and did not understand the significance of what was released through the pracitce of divination (modern-day witchcraft), so I stood in line to get my palm read with the rest of my fellow students. When it was my turn, the teacher looked at my palm sighed deeply and refused to read it.

I left the class distraught. My head was spinning. All I could do was think, “Why wouldn’t she read my palm?” At the end of the day, I went back and begged her to read my palm. She reluctantly grabbed my hand and began to tell me what she saw in the lines and wrinkles on my palm. “Your lifeline ends early. That means you will die very young,” she said in a timid voice.

Redan innan jag var troende var andevärlden uppenbar för mig. När jag var nybörjare på gymnasiet hade vi en lärarvikarie i historieklassen. Istället för att lära ut historia bestämde sig denna vikarie för att läsa handflatorna på alla elever i rummet. Jag var ung och förstod inte betydelsen av det som släpptes ut genom spådomsutövningen (moderna häxkonster), så jag stod i kö för att få min handläsande uppläst med resten av mina studiekamrater. När det var min tur tittade läraren på min handflata suckade djupt och vägrade läsa den.

Jag lämnade klassen förvirrad. Mitt huvud snurrade. Allt jag kunde göra var att tänka, "Varför skulle hon inte läsa min handflata?" I slutet av dagen gick jag tillbaka och bad henne läsa min handflata. Hon tog motvilligt tag i min hand och började berätta vad hon såg i linjerna och rynkorna på min handflata. "Din livlina slutar tidigt. Det betyder att du kommer att dö väldigt ung”, sa hon med försiktig röst.

Här är det jag stör mig på; Han säger att han inte förstod sig på att detta var spådomsutövning. Men idag så godkänner han och Bill Johnson det som ”Christalignment = Kristusanslutningen” gör med sina ödes-kort, färg-kort och kristaller som de läser över folk, precis som New Age läser sina tarot-kort, färg-kort och kristaller över folk. Det går helt enkelt inte ihop för mig. Om han nu ser igenom handflatsläsning, hur kan han då inte se igenom läsning av kristaller, ödes-kort och färg-kort? Betyder det att han är fullständigt medveten om att det som han håller på med och predikar är fel?

It is apparent the world is searching for spiritual understanding and seeking supernatural significance. Even belieers are haunted by the sense that ther is more but don´t know how to break through, or worse yet, have allowed fear surrounding deceptive spiritual experiences to limit the life that Christ paid for on the Cross. Jesus did not die on the cross just to forgive your sins, but to give you acess to the Holy spirit.

Det är uppenbart att världen söker efter andlig förståelse och söker övernaturlig betydelse. Till och med troende förföljs av känslan av att det finns mer men som de inte vet hur de ska slå igenom, eller ännu värre, har låtit rädsla kring bedrägliga andliga upplevelser begränsa livet som Kristus betalade för på korset. Jesus dog inte på korset bara för att förlåta dina synder, utan för att ge dig tillgång till den Helige Ande.

Jesus dog inte enbart för att förlåta våra synder är nästa sak som jag hänger upp mig på. Det var därför som han kom till jorden, för att dö och bära våra synder på sig, och på så sätt öppna en väg till Gud Fadern för människorna. Ingenstans i skriften kan vi hitta en koppling från korsets död till att få tillgång till den Helige Ande. Ett sånt gräsligt överfokus det har blivit på den Helige Ande, idag.

Jes 53:4-5 Men det var våra sjukdomar Han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi såg Honom som hemsökt, slagen av Gud och pinad. Han blev genomborrad för våra brott, slagen för våra synder. Straffet blev lagt på Honom för att vi skulle få frid.

1 Kor 15:3-4 Jag förde vidare till er det allra viktigaste, vad jag själv har tagit emot; att Kristus dog för våra synder enligt skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen enligt skrifterna.

1 Pet 2:24 Han bar våra synder i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Genom Hans sår är ni helade.

Kopplingen till den Helige Ande som hjälpare kommer först när Jesus återvänder till himlen. Efter att han återvänt så sände Gud den Helige Ande till oss som en hjälpare. Det skedde på den första pingstdagen. (Apg 2:1-3)

The Holy Spirit changed everything; in an instant, we went from sinners to saints, Spiritless - Spiritfilled, from starngers to friends. We are supposed to be led by the Spirit - John 3 says; "I tell you no one can enter the kingdom of God unless he/she is born of water and Spirit." What I am getting at is we were born by the Spirit, but often the only thing we´re feeding is our intellect. Reducing the gospel to something we can wrap our heads around; this is not the fullness of the Gospel. Eph 3:20 says; "God is able to do exceedingly, abundantly above all we ask or think."

Den Helige Ande förändrade allt; på ett ögonblick gick vi från syndare - helgon, Andelösa – Andefyllda, från främlingar - vänner. Det är meningen att vi ska ledas av Anden - Joh 3 säger; "Jag säger er att ingen kan komma in i Guds rike om han/hon inte är född av vatten och Ande." Vad jag menar är att vi föddes av Anden, men ofta är det enda vi matar med vårt intellekt. Att reducera evangeliet till något som vi kan svepa våra huvuden runt; detta är inte evangeliets fullhet. Ef 3:20 säger; "Gud är förmögen att göra ytterst, överflöd över allt vi ber eller tänker."

Det är ett grovt fel att tillskriva den Helige Ande att vi gick från syndare – helgon, från främlingar – vänner. Jesus död på korset köpte oss fria från syndens bojor. Hans blod och inget annat betalade priset för vår synd.

När vi får tillgång till den Helige Ande, vår hjälpare, vilket vi får när vi blir frälsta, så går vi till ett andefyllt liv, istället för att leva ett utan den Helige Ande.

Att vara född av ”Vatten och Ande” syftar på andlig rening. Nikodemus skulle naturligtvis ha förstått det, när Jesus sa till honom att han måste "födas av vatten", syftade han på att Nikodemus var i behov av andlig rening. I hela G.T. används vatten bildligt för andlig rening.

Hes 36:25 Jag skall stänka rent vatten på dig, och du skall bli ren; Jag ska rena dig från alla dina orenheter

Ps 51:2 Tvätta mig ren från min skuld, rena mig från min synd.

Ps 51:7 Rena mig med isop så att jag blir ren, tvätta mig så jag blir vitare än snö.

Nikodemus, en lärare i lagen, skulle säkert ha varit bekant med att fysiskt vatten representerade andlig rening.

Let me be clear, the bible is our roadmap, it is truth and vital to our lives. But we were not given scriptures to have a relationship with the bible, but to have a relationship with the author throught the power of the Holy Spirit. So how do we grow in our spiritual intellegence and hear the voice of God in our lives? I can´t even begin to count the times I´ve been asked; "Why can´t I hear God´s voice?"

Låt mig vara tydlig, Bibeln är vår färdplan, den är sanning och avgörande för våra liv. Men vi fick inte skrifterna för att ha en relation med Bibeln, utan för att ha en relation med författaren, genom den Helige Andes kraft. Så hur växer vi i vår andliga intelligens och hör Guds röst i våra liv? Jag kan inte ens börja räkna de gånger jag blivit tillfrågad; "Varför kan jag inte höra Guds röst?"

Hur kan vi ha en relation med den som har andats ut skriften, om vi inte läser den? Detta är ett luddigt sätt att säga att vi kan ha en relation med skriftens författare, Gud, utan skriften. Och att få den relationen istället genom den Helige Ande. Om igen den Helige Andes betydelse är det som är i fokus.

Höra Guds röst i våra liv? Nu säger han det inte rakt ut här, men oftast handlar det för dessa om att höra Gud tala hörbart. Men om vi lyssnar efter att höra Gud hörbart, då kan vi ju också höra andra röster, från olika andemakter, härskare, änglar och så vidare. Vi är ju inte som radioapparater so kan ställa in en speciell frekvens där endast den kanalen vi lyssnar på kan höras.

Vi hör Gud genom det skrivna ordet. Vi lär känna Gud och vad Han godkänner och inte, genom det skrivna ordet. Det finns inget, absolut inget som Gud har glömt bort att nämna i skriften som vi behöver veta. Allting finns där.

2 Tim 3:16-17 Hela skriften har andats ut av Gud och är nyttig till undervisning, tillrättavisning, upprättelse och fostran i rättfärdighet, så att gudsmänniskan blir fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.

First and foremost you must have faith that the Lord wants to speak to you and believe that you can hear His voice. The word says "my sheep hear my voice" (John 10:27). However, if we only have faith that the Lord will speak to us in an audible voice or through the scriptures we might miss the countless other ways the Lord is communicationg with us. Do you have faith you will hear Him in your heart or in your mind? Now, let me be clear, we all have seasons in which it feels like the Lord is silent, but the truth is the Lord does not punish us with the silent treatment.

Först och främst måste du ha tro på att Herren vill tala till dig och tro att du kan höra hans röst. Ordet säger "mina får hör min röst" (Joh 10:27). Men om vi bara har tro på att Herren kommer att tala till oss med en hörbar röst eller genom skrifterna kan vi missa de otaliga andra sätt som Herren kommunicerar med oss på. Har du tro på att du kommer att höra honom i ditt hjärta eller i ditt sinne?Låt mig vara tydlig, vi har alla säsonger då det känns som att Herren är tyst, men sanningen är att Herren inte straffar oss med den tysta behandlingen.

Om igen vi har fått allt vi behöver för att veta vad Gud säger, vi behöver inte lyssna efter röster.

Joh 10:27 Mina får hör min röst, handlar inte om att vi bokstavligen hör Hans röst idag, som lärjungarna gjorde. Liknelsen Han gör börjar redan i vers 1, att fåren känner sin herde så väl, så de kan känna igen honom på hans röst och därför följer honom. De förstår inte liknelsen, så han får ta om det igen.

Joh 10:9-14 Den som kommer in genom Mig, Jesus, ska bli frälst och Jag har kommit för att de ska ha liv och övernog. Jesus säger att Han är den gode herden som ger sitt liv för fåren. Han säger att Han känner igen sina får och de känner igen Honom. Mycket förkortat.

Vad innebär det att känna Jesus och hur lär vi känna Honom? Genom att studera vad ordet berättar om vem Jesus är, vi lär känna Honom genom allt Han undervisat och lärt oss. Ett får (jag/vi) studerar och lär sig vem Jesus är, det lyder det som Jesus har sagt åt fåret att göra och låter bli sånt som det inte får göra. Vi hopar framåt.

Joh 10:24-30 Då omringade judarna Honom (Jesus) och frågade; Hur länge ska Du hålla oss i ovisshet? Om Du är Messias, så säg det öppet till oss! Jesus svarade; Jag har sagt det till er, men ni tror det inte. Gärningarna som Jag gör i min Faders namn vittnar om Mig. Mina får lyssnar till min röst, och Jag känner dem, och de följer Mig. Jag ger dem evigt liv. De ska aldrig någonsin gå förlorade, och ingen ska rycka dem ur Min hand. Min Fader som har gett Mig dem är större än allt, och ingen kan rycka dem ur Min Faders hand. Jag och Fadern är ett.

Här ser vi exakt vad som menas med att tillhöra ett av fåren. De känner igen att Han är den utlovade Messias. De lyssnar och följer Honom, oavsett vad som sker runt omkring. Det har ingenting med att höra röster tala till oss i våra hjärtan eller inre att göra.

Rather, He is often crafting His finest work in our lives. In Gen 1, God speaks all His work into existence, but I want to point out His finest creation, Adam and Eve - were crafted without words. I want to encourage you, if you feel like you haven´t been able to hear God´s voice for a while, to go back to the last thing He told you. Sometimes, we move on hoping He will move forward with us, but we actually never completed what He asked us to do.

Snarare skapar han ofta sitt bästa verk i våra liv. I 1 Mos 1 talar Gud om allt sitt verk till existens, men jag vill påpeka att hans finaste skapelse, Adam och Eva - skapades utan ord. Jag vill uppmuntra dig, om du känner att du inte har kunnat höra Guds röst på ett tag, att gå tillbaka till det sista han sa till dig. Ibland går vi vidare och hoppas att han kommer att gå vidare med oss, men vi fullbordade faktiskt aldrig vad han bad oss att göra.

Jag vet inte varför det är finare att skapas utan att ord är sagda, än med uttalade ord. Men jag ser inga direkta fel i detta stycke.

When I realized the evil that had been spoken over my life through my encounter with the fortune teller, I broke it off in an instant. If you or someone you know have also had an encounter with divination, I encourage you to do the same. Call up the person and lead them into freedom.

Remember, the battle has already been won. Freedom is available — simply speak the blood of Jesus over your life or your loved one and cancel the schemes of the enemy because no weapon formed against you shall prosper! And just remember: Darkness is powerless to light. Where we welcome light, darkness has to flee.

När jag insåg det onda som hade talats över mitt liv genom mitt möte med spåkvinnan, bröt jag det på ett ögonblick. Om du eller någon du känner också har haft ett möte med spådom, uppmuntrar jag dig att göra detsamma. Ring upp personen och led den in i friheten.

Kom ihåg att striden redan har vunnits. Frihet är tillgänglig - säg helt enkelt Jesu blod över ditt liv eller din älskade och avbryt fiendens planer eftersom inget vapen som bildas mot dig kommer att blomstra! Och kom bara ihåg: Mörkret är maktlöst att ljusa. Där vi välkomnar ljus måste mörkret fly.

Vi har inte makten att bryta något över våra liv. Då blir det vi själva som, lika som små gudar skapar det som vi vill ska ske. Vi kan be Gud om förlåt för vad vi gjort och då förlåter han oss det som vi gjort. Om vi eller någon annan har blivit besatt, så kan vi behöva hjälp. Annars blir vi renade i Jesu blod när vi blir frälsta.

från denna artikel https://charismamag.com/spiritled-living/spiritual-warfare/bethel-s-kris-vallotton-why-the-new-age-movement-doesn-t-scare-me/























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar