söndag 25 juni 2023

En härdsmälta av kristendomen som vi har känt den

av Roger Oakland June 25, 2023

översatt och inlagd med tillstånd från lighthousetrails.com

Sedan millennieskiftet, i synnerhet sedan den 11 september 2001 när Amerika attackerades av terrorister som utlöste ett globalt andligt paradigmskifte, har kristendomen som vi har känt den upplevt en stor härdsmälta. Medan många säger att kristendomen står på randen av en stor väckelse och till och med en "ny reformation", bevittnar vi i verkligheten det största avfallet i vår tids historia.

Med ett ord, kristendomen omdefinieras. Massor av pastorer har valt att överge Bibeln till förmån för postmodernismen (det vill säga vad de ser som progressivt och kulturellt relevant). Ljuset har förvandlats till mörker. Det som en gång troddes vara sant proklameras nu vara en lögn. De som en gång påstod sig vara efterföljare till Jesus och Bibeln följer nu människorna och deras filosofier, och allt utan att ifrågasätta.

Istället för att nå ut till världen med Jesu Kristi evangelium, överger pastorer, professorer och bibellärare Bibeln och omfamnar världen. De letar efter sätt att marknadsföra vad de kallar kristendomen genom att införliva sensuella jippon som är tänkta att locka massorna. Psalmböcker slängs ut ur kyrkorna från bänkarna. Bänkar har ersatts av mjuka teaterstolar och inkluderar i vissa fall även kreditkortsterminaler. Att vara bekväm när man går i kyrkan har blivit standarden. Nämn inte synd eller att Jesus utgjutit sitt blod på korset för att betala för våra synder för det är stötande.

Bibelns Gud, som skapade allt enligt Första Moseboken, har framställts som ingenting annat än en uråldrig religiös myt. Evolutionsteorin har blivit vetenskapen som bevisar att en explosion plus tid och slump är formeln för uppkomsten av allt liv.

New Age-rörelsen har infiltrerat de evangeliska kyrkorna; de har blivit hinduiserade eftersom ett växande antal kristna tror att yoga är en kristen övning. För att höra Guds röst nynnar kristna mantran, "blir centrerad" eller praktiserar "Guds närvaro" (dvs. österländska mystiska kontemplativa böner som för ditt sinne in i ett "heligt utrymme").

Otaliga kristna blir övertagna av utombibliska upplevelser som att bli berusade i "Anden" på grund av den "överlåtbara smörjelsen".

Har mängder av kristna fått sina sinnen borttagna genom förförande demoner när världsomspännande villfarelse blir normen? Förbereds kristna för en stor väckelse, eller förförs de av en annan ande?

Sedan finns det de som anammar den ekumeniska agendan som planerar att förena den protestantiska kyrkan med den romersk-katolska kyrkan och så småningom förena alla religioner till en gemensam kropp. De säger att termen protestant är ett ord som borde dras tillbaka till det förflutna och inte har någon betydelse i kyrkan idag.

Karismatiska ledare hävdar att det inte finns någon skillnad mellan den pingströreslens Jesus och den katolska eukaristiska Kristus som dyrkas och tillbeds i en romersk-katolsk monstrans (behållaren som används när en präst helgar en oblat). De har glömt att i det förflutna genomgick många kristna tortyr och död på grund av just denna fråga eftersom de förstod att nattvarden inneboende är ett verksbaserat evangelium som erbjuds till "en annan Jesus". Eller så kanske de tror att dessa martyrer helt enkelt dog utan anledning alls!

Och ett alarmerande antal förkunnande kristna tror att Jesus inte är något annat än en kosmisk "Kristus" som ser att allt är ett och ett är allt. Denne "Jesus" är den universella Jesus i New Age. De som inte tror på denna "kosmiska Kristus" anses vara förlegade, paranoida, intoleranta och inte villiga att förena sig med resten av mänskligheten för att få den till en harmonisk konvergens.

Sedan finns det den karismatiska bron som ligger på vägen till ekumenisk enhet. Det ger en koppling till den klyfta som en gång fanns mellan romersk-katoliker och de separerade bröderna. Men många av dem på båda sidor inser att "ekumenik" för det katolska prästerskapet inte betyder blandning utan absorption; det innebär att hitta ett sätt att få dem på den protestantiska sidan att gå över bron som är på väg till Rom.

Vissa efterlyser en andra pingst och hävdar att världen kommer att vända sig till Kristus och upprätta Guds rike här på jorden utan konungens närvaro. Många är redan på denna väg, och det är en väg kantad av apostlar och profeter som är mer än villiga att visa vägen att gå.

Dessutom har Israel inte längre en betydande plats i Skriften. Judar och Israel är ett problem för den "nya" progressiva kyrkan. Anhängare av ersättningsteologi (där kyrkan ersätter Israel) har ignorerat Bibelns Israel och ersatt Guds utvalda folk med en kyrka som planerar att etablera Guds rike här på jorden. Kristendomen har med andra ord reformerats, och de som vägrar acceptera detta står i vägen för världsfreden.

Bibelns profetior och varningarna om avfall är helt förvisade till ett museum. En världsreligion för fred är på väg. Det postmoderna tänkesättet har kapat sann biblisk kristendom och gjort Gud till en gud för sin egen fantasi. Guds ord har degraderats till en myt.

Kyrkor som betonar Bibeln och frälsningen enbart genom Jesus Kristus skjuts åt sidan, och herdarna i dessa vanligtvis mindre kyrkor pressas av oroliga äldste-styrelser och församlingar som vill se "framgång" och komma med strömmen. De stora blir större och de små blir mindre. Det verkar som om den bibeltroende kristendomen är på väg att bli näst intill utdöd.

Utspridda, krossade, misshandlade och samlade

Nästan alla har någon gång tänkt på döden. Evigheten är en lång tid att spendera i livet efter detta. Bibeln lär att syndens lön är döden (Rom 6:23), och utan frälsning är helvetet vårt öde. En person dör när hjärtat inte längre slår och livstecken som puls, andning och hjärnaktivitet har upphört.

Nu är en annan viktig fråga för handen. Var ska du eller jag tillbringa evigheten? Svaret på denna fråga är mycket enkelt, men vi måste fatta ett beslut angående Jesus, Frälsaren, den gode herden. När någon tar emot det eviga livets fria gåva kommer den personen att leva med honom för alltid. När du förkastar vem han är och vad han gjorde för dig på Golgata och väljer något annat trossystem, är dina verk värdelösa. Jesus är den vars liv offrades för synden. Hans blod utgjuts som det perfekta offret. Allt som krävs är ett medvetet val att acceptera Honom och be om förlåtelse. "Han är trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet" (1 Joh 1:9). Hans Ande bor då inom oss.

Här är kruxet! Livet är kort och som den förbigående vinden. Det kommer och går ibland innan vi vet ordet av. I vissa fall omkommer vänner och släktingar utan förvarning. Vi bör alltid vara beredda på den sista klockan eftersom det inte finns några andra chanser.

Dessutom finns det många komplikationer. Ibland tror människor att de har trott men blir istället lurade. Jesus nämnde detta vid mer än ett tillfälle. Det är faktiskt möjligt att tro på Frälsaren intellektuellt i namn endast utan att känna honom personligen och lita på honom som Herre och Frälsare.

Därför bör alla granska sina personliga liv noggrant. Även människor av andlig ställning kan bli lurade. Detta inkluderar pastorer, lärare, äldste och medlemmar av kyrkostyrelser. Bibeln säger. . . det kommer att finnas de som tror att de kommer att stå inför Jesus som deras frälsare när han istället kommer att visa sig vara deras domare, inte för att han är obarmhärtig utan för att de vägrade att höra den gode herdens kallelse.

Följa män istället för den gode herden

Historien har avslöjat många vanliga mönster över tiden. Ofta är män och kvinnor lättpåverkade. Det är därför Bibeln likställer människor med får och predikanter med herdar. Av någon okänd anledning blir människor lätt vilseledda. Män och kvinnor som önskar makt samlar ofta svaga får i sina fållor och drar fördel av dem.

Medan Bibeln klargör att starka ledare måste vara bibliska, känner Satan till människors svaghet och tillhandahåller avfälliga bedragare. Ofta är pastorer, lärare och evangelister smarta manipulatorer och använder Bibeln för att lura fåren att tro att de är sunda när de faktiskt är farliga.

Som det gamla ordspråket av poeten Robert Burns säger: "Möss och mäns bästa upplägg går ofta snett och lämnar oss inget annat än sorg och smärta."

Enkelt sagt, att följa män kommer nästan alltid att leda till ett katastrofalt slut. Genom att veta detta i förväg och veta att Bibeln är sann, skulle det vara bäst att ignorera att följa män och istället ledas av den Helige Ande än att drivas av bedragande män. En sann herde kommer ständigt att vägleda sin hjord med Guds Ord och peka dem till den ende Gode Herden som kan söka och frälsa.

Liksom Johannes Döparen är han villig att förminskas så att Herren kan öka. Men alltför många herdar vill ha äganderätt till hjorden, utan att inse det fantastiska ansvaret för det heliga förtroende de har fått.

Kanske har få räknat kostnaden för de katastrofala resultaten av att följa falska herdar. Det här är män som verkligen är vargar i fårakläder. Många har gjort otaliga skador eftersom de har härjat i fårflockar som en gång var i fårfållorna. De är nu utspridda och övergivna. Jämförelsevis sett är de som fartyg utan roder och segelbåtar utan segel. De guppar upp och ner på havets vågor, vandrande själar som söker hjälp och råd.

Han är trogen

Många får har blivit utspridda, krossade och misshandlade. Får utan herde är i en dragkamp, och det finns de som är villiga att kämpa för sanningen. Sanningen är Guds ord (Joh 17:17) säger Bibeln. Ditt Ord!

I dessa sista dagar av tid som vi känner det, är det möjligt att Gud kommer att höja en standard? Kommer stenarna från spillrorna och de brända portarna att rekonstrueras så att evangeliet går framåt? Eller är allt hopplöst, och kvarlevan kommer att utsläckas?

Det bibliska svaret på dessa frågor är enkelt. Gud har inte glömt sitt folk! Det har han aldrig gjort. Han är universums Skapare, Guden som vet allt och som är allestädes närvarande. Han kommer att höja standarden, och Han kommer att fortsätta att varna fram till Domedagen. Han är frälsningens Gud. Han är den Gud som älskar oss. Ja, avfallet ökar, precis som Bibeln förutspår; men när mörkret blir mörkare kommer ljuset att lysa starkare.

Låt oss närma oss med ett sant hjärta i full förvissning om tron, med våra hjärtan renade från ett ont samvete och våra kroppar tvättade med rent vatten. Låt oss hålla fast vid vår trosbekännelse utan att vackla; (ty han är trofast...) (Hebréerna 10:22-23)

Artikeln ovan är från Roger Oaklands bok; ” The good shepherd is calling = Den goda herden kallar”. Finns på engelska på lighthousetrails.com

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/a-meltdown-of-christianity-as-we-have-known-it/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar