tisdag 27 juni 2023

Predikan som fick Amerikas kristendom att spåra ur

Varför väljer jag att ta upp detta? Vi är inte amerikaner boendes i USA, så hur är detta relevant för oss svenskar i Sverige? Jo för att mycket av det som har kommit till Sverige har först varit i USA, som t.ex. Morominsmen, Jehovas vittnen, latter rain, trosröerlsen, ”emergent church movement = den framväxande rörelsen”, Nya apostoliska reformationen, för att nämna några få.

Missionären Spencer Smith

Damer och Herrar ni lever i en konstig tid när kyrkor gör otroliga saker i Guds namn. Det är nästan som om den kristna religionen har utvecklats till ett monster, och det är inte längre det som det brukade vara. Jag tror att många kyrkor idag är so ”off-base = utanför normen/grundvalen” att de inte ens borde kalla sig själva för kristna längre. Så vad skapade detta glidande, var började allt detta? Jag ska svara på detta, och det började med en predikan som predikades för åratal sedan. Denna predikan fick kristendomen att börja spåra ur.

För att förstå detta måste du börja från början av 1900-talet har du tre grupper av människor i USA som kallar sig kristna;

* katolikerna, påvedömet som det kallades då,

* protestanterna som kom ut ur katolicismen, överlag kallade de sig evangelikaler. Men de är inte samma som dagens evangeliska,

* baptister som inte kom ur katolikerna.

Tre stora namn under 1900-talets början, Evan Roberts, Billy Sunday och Mordecai Ham.

Evan Roberts, evangelist och ledande figur av den Walesiska väckelsen under 1904-1905. Han var elds-själen bakom denna väckelse, han var ca 26 år gammal när väckelsen startade och den väckelsen spred sig över hela Wales, in i Frankrike, Tyskland, Spanien, England och hela vägen till USA 1905. Den kom till Pennsylvania, Kanada, Atlanta, New York och kyrkorna under den tiden, både de som ingick i de protestantiska och baptisterna och bokstavligen tusentals människor lades till kyrkorna varje år

Billy Sunday en amerikansk atlet som efter att ha varit en populär ytterspelare i baseball (påminner om Sveriges brännboll) under 1880-talet blev en av de mest firade och inflytelserika amerikanska evangelisterna under 1900-talets första två decennierna, efter sin omvändelse via ett möte på YMCA. Han predikade emot alkohol och allt annat han kunde tänka på. Han fick se hundratusentals bli frälsta.

* Baseball = ett bollspel som spelas mellan två lag om nio på en plan med en diamantformad bana med fyra baser. Det spelas främst i USA, Kanada, Latinamerika och Östasien.

Mordecai Ham var en amerikansk oberoende baptist, evangelist involverad i nykterhetsrörelsen. Han begynte sin gärning 1901 och började ett radioprogram 1936, det radioprogrammet nådde sju södra stater. Tidigt i hans gärning blev han ordinerad av Burtons minnes Baptist kyrka i Bowling Green, Kentucky. Han är viktig för han är evangelistens om predikade så att Billy Graham blev frälst som en ung man. Detta är hur scenen såg ut i Amerika runt den här tiden, 1905 ca.

Fram tills 1922 gick det bra för USA andligt sett. Nu hoppar vi fram till 1922, och här kommer den predikan som fick allting att spåra ur. Detta sände den kristna världen in i totalt kaos Harry Emerson Fosdick en baptistpredikant som predikade i en presbyteriansk kyrka, där han var pastor. Den 21 maj 1922 predikade han på Manhattan, New York; Ska fundamentalisten vinna?

Harry Emerson Fosdick var en amerikansk pastor. Fosdick blev en frontfigur i den fundamentalistiska-modernistiska kontroversiella amerikanska protestantismen på 1920 - 1930-talet och var en av mest prominenta liberala förkunnarna under det tidiga 1900-talet.

Fundamentalisterna vid den här tiden trodde på;

- inspiration från skriften - att Gud skrev bibeln, inte människor.

- jungfrufödseln - att Maria var en jungfru när hon blev gravid med Jesus.

- blodsförsoning - blodets försonande kraft – genom Jesu blod blir vi frälsta.

- Jesu återkomst – att Jesus ska komma tillbaka.

- Kristi Gudomlighet – att Jesus var en del av Gudomligheten – Guds son.

I sin predikan sa Fosdick att fyra av dessa grunderna ska inte definiera kristendomen. Kristendomen kan inte vara bunden av dessa läror, sa han.


Det är intressant att notera var fundamentalisterna driver in sina insatser för att markera vår tidsfrist för läran kring kyrkan, som ingen får passera utom på villkor av överenskommelse. De insisterar på att vi alla måste tro på historiciteten av vissa speciella mirakel, i första hand vår Herres jungfrufödelse; att vi måste tro på en speciell inspirationsteori – att skriftens originaldokument, som vi naturligtvis inte längre besitter, ofelbart dikterades till män som en helhet, som en man dikterar till en stenograf; att vi måste tro på en speciell teori om försoningen – att vår Herres blod, utgjutet i en ersättnings-död, försonar en alienerad Gudom och gör det möjligt för syndaren att välkomnas igen; och att vi måste tro på återkomsten eller att vår Herre kommer på himlens moln för att skapa ett tusenårs-rike här, som det enda sättet på vilket Gud kan föra historien till en värdig upplösning. Sådana är några av de insatser som drivs för att markera en tidsfrist för läran runt omkring i kyrkan. Harry Emerson Fosdick; Kommer fundamentalisten vinna?

Vad han (Fosdick) egentligen sa här är att det finns folk därute som inte tror på jungfrufödseln, och de är kristna.

Spencer; låt mig förklara detta för dig; det fanns folk den här tiden som ansåg att jungfru Maria var en prostituerad och att Jesus på så sätt var son till en prostituerad och en romersk soldat. Det är vad en del av dessa predikade runt den här tiden, dessa kallades för modernister. Modernisterna förnekade nästan alla av de grundläggande doktrinerna. De trodde inta att Jesus skulle komma tillbaka, de trodde på frälsning genom gärningar, inte på blodets frälsande kraft. Martin Luther King var en modernist och han förnekade också detta.


”Först måste vi erkänna att bevisen för hållbarheten av denna doktrin (Jesu tillkomst genom jungfrufödsel) är för ytlig för att övertyga någon objektiv tänkare. Till att börja med nämner de tidigaste skrivna dokumenten i nya testamentet inget om jungfrufödseln. Dessutom ger Markusevangeliet, det mest primitiva och autentiska av de fyra, inte den minsta antydan om jungfrufödseln. Ansträngningen att rättfärdiga denna doktrin genom att den förutspåddes av profeten Jesaja elimineras omedelbart, för alla som forskat i nya testamentet är överens om att ordet jungfru inte finns i det hebreiska originalet, utan endast i den grekiska texten som bl.a. är en felaktig översättning av det hebreiska ordet för ung kvinna”

Martin Luther King Jr, ”What experiences od Christians living in the early christian century led to the christian doctrines of the Divine Sonship of Jesus, the Virgin birth and the Bodily resurrection = Vilka erfarenheter av kristna som levde i det tidiga kristna århundradet ledde till de kristna lärorna om Jesus som Guds son, jungfrufödseln och den kroppsliga uppståndelsen” 1949

Harry Emerson Fosdick predikade budskapet om ”kommer fundamentalisterna vinna? Och sände de protestantiska rörelserna in i en svängom, särskilt det presbyterianska samfundet. Det fanns en person som gjorde sin röst hörd, John Gresham Machen.

John Gresham Machen var en amerikansk presbyterian som levde på det tidiga 1900-talet, han var en lärd person när det gällde nya testamentet. Han var en professor i nya testamentet på Princeton seminariet mellan 1906-1929 och ledde en konservativ revolt mot modernisternas teologi på Princeton och han formade Westminsters teologiska seminarie, som ett mer ortodoxt alternativ. Han sa faktiskt att vi ska inte låta den här mannen (Fosdick) få ta över det här samfundet. Vi är fundamentalister och bibeltroende, vi håller oss till våra grundläggande läror och vi kan inte låta kättare som Fosdick komma in och ta över det här samfundet.

Det blev en så stor uppståndelse och kamp, så det Fosdick gjorde var att han fick alla de protestantiska samfunden att dela på sig mitt itu, till två kategorier, modernister och fundamentalister. Denna predikan som han (Fosdick) höll, satte allt på ända och förändrade allting och i stället för att ha tre kategorier, så har du fyra kategorier.

Nu ska jag slänga ett ben till konspirationsfolket. Det var en affärsman som tittade på Herr Fosdick och herr Fosdicks presbyterianska kyrka och sa; Jag älskar den predikan, jag älskar vad du står för, jag älskar att du attackerar de här lärorna, jag håller inte heller fast vid dem. Jag ska ge er en massa pengar och bygga er en kyrka, så får du vara pastor där. Han som gjorde det heter John D. Rockefeller.

Så strax efter 1920-talet, efter första världskriget har du fyra stora grupper, katoliker, fundamentalister, modernister och baptister som kallar sig kristna, i USA. Det tredje steget som hände var; vi har 1905 väckelsen, 1922 och predikan som fick kristendomen att spåra ur, vilket ledde fram till 1947, det är här som allting utspelar sig idag kommer ifrån. En man skrev en bok som heter, Den moderna fundamentalistens obehagliga samvete, han hette Carl F. Henry.

Carl F. Henry var en evangelisk kristen teolog som gav den neoevangeliska rörelsen intellektuellt och institutionellt ledarskap i mitten till slutet av 1900-talet. Hans tidiga bok; ”The uneasy conscience of modern fundementalism = Den moderna fundementalismens oroliga samvete” (1947) var inflytelserik i att kalla de evangelikala för att skilja sig från separistisk fundamentalism och hävda en roll i att påverka den bredare amerikanska kulturen.

Han å sin sida hade en samtida som hette Harold Ockenga.

Harold Okenga var en ledande figur under mitten av 1900-talet, han var en amerikansk evangelisk, del av den reformerade rörelsen, som kallas neo-evangelisk / neokarismatisk. En samfundspastor i Parkvägens kyrka, Boston, Massachusetts. Han var också en profilförfattare om bibliska, teologiska och hängivna ämnen. Okenga hjälpte till att grunda det teologiska seminariet Fuller och det teologiska seminariet Gordon-Conwell, samt den Nationella sammanslutningen av Evangelikala NAE.

Dessa båda Carl F. Henry och Harold Okenga arbetade tillsammans. De var inte riktiga fundamentalister men de var verkligen inte modernister heller, så de gillade inte de nu fyra blocken som fanns, utan de ville ha någonting mitt emellan dessa, så de skapade tillsammans Neo-evangeliska/neo-karismatiska.


NAE National Association of Evangelicals = den Nationella gemenskapen av Evangeliska (NAE) bildades av en grupp på 147 personer som träffades i St. Louis, Missouri den 7-9 april 1942. Den fundamentalistiska – modernistiska kontroversen och den relaterade isoleringen av olika evangeliska samfund och ledare gav drivkraft för att utveckla en sådan organisation.

Så de Neo-evangeliska startade den nationella gemenskapen av de

evangeliska. Dessa gillade det intellektuella hos katoliker och modernister, för de tror på vetenskap och de ville ha det intellektuella hos dessa, för de andra, fundamentalisterna och baptisterna, de är endast bönder. Och dessa bönder de bara tror rakt av på det som bibeln säger, de går inte till vetenskapen och checkar upp om det som sägs ens är rimligt eller möjligt.

Så vi (de neo-evangeliska) vi gillar de intellektuella på ena sidan, men vi gillar inte bristen på intelligens som finns hos det andra gänget. På sätt och vis tror vi som de ointelligenta, men vi är inte lika korkade som dem. De, Baptisterna och Fundamentalisterna, de håller till i sina kyrkor och predikar Jesu blod, men vi tror det finns mer, vi vill studera djupare än så.

Neo-evangeliska är inte som de förra evangeliska som t.ex. B.B. Warfield, Jonathan Edwards, George Whitfield, eller Billy Sunday. Nej dessa var de nya evangeliska. Idag har dock Neo försvunnit framför de evangeliska, vilket ställer till med problem, eftersom de inte delar samma drag som de första som kallade sig för evangeliska. Billy Graham blev NEO-evangeliska rörelsens stora namn, han var en lärjunge till Carl F. Henry och Harold Ockenga.

Dessa tre, Carl F. Henry, Harold Ockenga och Billy Graham försökte få ihop allting igen, genom att försöka få in modernismen och lite av katolicismen och lite på andra sidan av fundamentalismen, och få alla dessa att bli ett. De var villiga att ha överseende med att modernisterna inte ansåg att Jesus uppstod från det döda, de kunde tänka sig att offra läran för att få enhet i enhetens namn, och till viss del har de lyckats.

För att få den sortens enhet så måste du kringgå fundamentala frågor i läran som försoningen genom Jesu blod, Kristi Gudomlighet. Man måste helt enkelt ha överseende med läran, och anse den som inte så viktig för att ha den sortens andlig gemenskap.

Neo-Evangeliska har konstant haft gemenskap med Katoliker, teologiska infidels och modernister allt för att ha en så kallad ”kristen enhet”. Det är inte samma sak som att nå ut till icke troende, det är att ha gemenskap med icke troende. Billy Graham har haft konstant gemenskap med och understött andlighetens hos människor som, men inte begränsat till enkom, Bill Clinton, Påven, Kinas kommunistiska kyrka, Jimmy Carter, Martin Luther King och många, många fler.

Katolicismen och modernismen är som gift och via dagens evangeliska spills det giftet över till fundamentalisterna. Och Fundamentalisterna och baptisternas fållor blir mindre och mindre för varje år som går. Många hoppar av från dessa båda och förenar sig med de som tillhör de evangeliska och har gemenskap med katoliker och modernister. Allt detta kommer förenas och bli en envärldsreligion.

Det enklaste sättet att genomskåda den här massan är att titta på musiken som de använder, för de använder sig av samma musik.

Washington — Tusentals ungdomar strömmade till ”National Mall = nationella köpcentret” i Washington, D.C. på lördagen för den ekumeniska sammankomsten "Together = tillsammans 2016", som försökte förena personer med olika bakgrund för att "stå tillsammans för Jesus", och hade föregåtts av ett onlinestöd från "Påven Franciskus", chef för den romerska-katolicismen.

Evenemanget innehöll talare som Francis Chan, Ravi Zacharias, Lou Engle, Christine Caine och Södra Baptisternas konventions-president Ronnie Floyd, samt musik från Michael W. Smith, Hillsong förenade, Lecrae, Jeremy Camp, Lauren Daigle, Casting Crowns och Kirk Franklin, bland andra.

"Allt nu är protester: "Jag är emot det här" eller "jag hatar det." Vi tror verkligen att det finns en längtan efter att komma samman. Vi behöver inte vara överens om allt, men vi kan komma samman kring hoppet om Jesus, säger arrangören Nick Hall från PULS till Washington Post. "Det finns ögonblick då Guds folk kommer samman och Gud gör något som kan läka, förändra, definiera generationer."

Biten ovan från https://christiannews.net/2016/07/17/pope-endorsed-ecumenical-together-2016-unites-christians-catholics-in-nations-capital/

Michael W. Smith, Casting Crowns lägger jag i det evangeliska facket

Lauren Daigle, Hillsong, Bethel hamnar i modernism facket

Evanglikalernas predikanter är inga hjältar. De hjältar dessa har är fotbollsstjärnor, rockstjärnor, Nascar-bilförare, filmskådespelare.

Det brukade vara katoliker, protestanter och baptister, och alla visste att katolikerna inte var kristna. Så det var förut fundamentalister och baptister mot katoliker, men tack vare kompromisser och sammanslagningar av olika lärosatser inom den kristna tron, så har du nu fem kategorier.

Alla moderna kätterier är resultatet av Neo-evangeliska som sett en dygd i att försöka sammansmälta fel med sanning. Först ville de smälta samman vetenskap med tro. Sedan ville de smälta samman intellektualismen med tro. Efter det som smälte de samman världsliga filosofier med bibliska principer. Detta skapade en subjektiv kristendom som bokstavligen blev en ”fritt för alla/ allting” och det är den kristendomen vi har idag.

Vi har nu Kristen Öl, Kristen Rock, Kristen Rap, Kristna tatueringar,

Alla dessa saker är biprodukter av den Neo-evangeliska grenens försök att föra fram sanningens sak genom att förena sig med fel. Gränsen var suddig, och ingen i dag vet längre vad som är sant...

Allting startade med Harry Emerson Fosdick, som ifrågasatte hela grundarbetet av vad det betyder att vara en kristen. Han omdefinierade kristendomen och nästan allting sedan dess har blivit en förvanskning av den sanna kristendomen. ”Ska fundamentalismen vinna?” var den predikan som fick kristendomen att börja spåra ur. Och vi har försökt att få det ogjort ända sedan dess.

Anledningen till att vi är där vi är idag och att dagens kyrka är så världslig och svag är för att de assimilerat dessa katolicismen och modernismen in i högen av de sunda. Man har blandat in otro ihop med tro, och det är vad de flesta kyrkorna är idag. Detta är vad de icke konfessionella är, det är vad alla de samtida är, Rick Warrens syftesdrivna grejer. Här befinner sig alla kompromissande och världsliga kyrkor.

Alla dessa finns till tack vare den enda predikan 1922, som Harry Emerson Fosdick predikade. Hans predikan satte allting i rörelse, och nu har du Kristna nattklubbar, kristna ”crack-houses = ställen där droger säljs” allt detta tack vare att de försökt smälta samman det heliga med det som är oheligt, tro med otro, och bra teologi med dålig teologi. Det har aldrig fungerat och kommer aldrig att kunna fungera.

Om era barn eller barnbarn är evangeliska och får tag i det modernistiska bli inte förvånade om de blir som Harry Emerson Fosdick en otrogen, som senare kommer säga att Jesus inte var Guds son. Du bör ta dig ur den evangeliska fållan och springa mot fundamentalisterna och baptisterna, så fort du kan. På den sidan har ni de bibeltroende kristna och allt annat är bedrägeri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar