fredag 2 juni 2023

Hur ska vi kristna bete oss - finns det några som helst riktlinjer?

Vad säger bibeln oss om hur vi som kristna ska bete oss?

Finns det några som helst bevis på hur en kristen ska bete sig? I så fall, behöver vi följa dessa råd, eller kan vi göra som vi vill med dem?

Vår fria vilja, ihop med vårt bedrägliga och ondskefulla hjärta, är ingen bra kombination, låt oss vara ärliga nog att erkänna det. Och tyvärr har vår fria vilja en tendens att inte lyda Gud och Hans nedskrivna ord, för det går emot den syndanatur som vi måste kämpa emot, medans vi lever här i världen.














Bilden ovan, självkontroll, anständighet, tolerans, kärlek, medkänsla, ärlighet och respekt.

Vad ligger då till grund för detta inlägg? Jo ett svar under ett inlägg av mig, om hur likt en del manifestationer inom den karismatiska rörelsen är det som sker i kundalini orm-anden, när den reser sig upp genom de olika chakrana i kroppen. Här kommer svaret till mig, inlagt i portioner inom citationstecken;

Varför tror du att de första lärjungarna kallades för att vara fulla? Vem tror du att det är som ständigt försöker tysta Guds folk så fort det övernaturliga sker.”

För att folket drev gäck med dem, inte för att de faktiskt var fulla, vilket även Petrus säger till dem. De hade fått den Helige Ande på pingstdagen, och de talade alla på olika förståeliga språk om Guds gärningar, så att alla som var församlade kunde höra om vad Gud gjort på sitt eget språk. Och inte alla ansåg dem druckna, en del var förundrade över det som hände. Agp 2:12-18

Och sen är det mestadels så att det är djävulen som härmar Gud när det gäller kundalinirörelsen och så vänder man på det hela.”

Detta är ett märkligt påstående i sig självt, då hinduismen med yoga och kundalini, kom långt innan de karismatiska rörelserna ens såg dagens ljus. Så att säga att Satan stulit det från de kristna är ju helt befängt.














Yoga, i vilken kundalini reser sig upp genom chakran i ryggraden, uppkom någon gång mellan 3-5 århundradet f. Kr. och utvecklades upp till det 6:e århundradet f.Kr.– enligt wikipedia. Yoga omnämns första gången i Rigveda. Rig = Prisa Veda = kunskap. Det kom till västvärlden på 1960-talet. Men det är inte var det ursprungligen kom ifrån, eller vilken tid det ursprungligen uppkom.

Yogaliknande metoder nämns först i Rigveda. Yoga hänvisas till i ett antal Upanishads. Det första kända utseendet av ordet "yoga" med samma betydelse som den moderna termen är i Katha Upanishad, som troligen komponerades mellan femte och tredje århundradena f.Kr. Yoga fortsatte att utvecklas som en systematisk studie och praktik under femte och sjätte århundradena f.Kr. i det forntida Indiens asketiska och Śramaṇa-rörelser. Den mest omfattande texten om yoga, Yoga Sutras of Patanjali, dateras till de tidiga århundradena av den vanliga eran. - Wikipedia”

Någon borde istället fråga dem som blivit befriade från onda andar med kanske höga rop och yttringar innan man fäller felaktiga domar. Det finns ju vissa profetjägare som jag hellre varnar för än för syskon där Andens manifestationer och tal i tungor sker.”

Detta torde vända sig till mig och andra som varnar, som dessa anser är ute efter att släcka andens eld, som nu i den sista tiden manifesteras. Jag har inga problem med den Helige Andes gåvor, jag tror att de fortfarande är i funktion, även om det finns de, bland oss som varnar, som inte gör det. Jag har problem med att yttringarna som sker, inte är ett bevis på en av den Helige Andes frukter – nämligen självkontroll.

Hur kan skakningar i hela kroppen, rycka och knycka i kroppen, vara ett bevis på självkontroll? Eller rulla runt på golvet för den delen?

Hur kan bete sig som om man är drucken vara ett bevis på att man är fylld med den Helige Ande, när skriften dessutom uttryckligen säger att ingen drinkare ska komma in i himlen? Det går inte ihop.

Om dessa saker var kristna till att börja med, varför läser vi inte om att Jesus och apostlarna hade dessa yttringar och manifestationer?

Detta är nonsens. Gud går inte emot sitt eget utandade (nedtecknade) ord, de kommer inte ske - aldrig någonsin.

De kristna behöver aldrig oroa sig utan Anden hjälper oss i vår svaghet. Djävulen försöker som sagt alltid att skrämmas till tystnad.”

Vi behöver inte oroa oss? Är det därför som vi är varnade om och om igen, om vad som ska ske i den sista tiden i fråga om ett avfall som ska om möjligt få den utvalda på fall? Behöver vi bli varnade för att djävulen kan förklä sig till en ljusets ängel, om han inte både kan och kommer göra det? Om igen sånt nonsens. Varningarna är där för vår skull och vi behöver lyssna till dem och ifrågasätta saker som sker i Guds namn, så vi inte blir bedragna.

En annan person skrev bl.a. detta;

Kan tänka mig att Skakarna (Kväkarna) blev kallade både det ena och det andra av de religiösa. De utvandrade till USA för att slippa undan förföljelsen.”

Så vad tror kväkarna på då? Skiljer det sig över huvud taget från klassisk kristendom? En sak som de tror är att människan är innerst inne god. Är det vad bibeln säger, att vi alla innerst inne är goda?

Är det därför som Paulus säger; Allt det onda jag inte vill göra, det gör jag. Och allt det goda som jag vill göra, det gör jag inte? Rom 3:10 Alla har vänt sig bort; Det finns ingen rättfärdig, nej inte en enda.

De ser även de icke kristna, de som inte är frälsta - som Guds barn. Jesus sa inte, att de som inte är frälsta är Guds barn, snarare att de behöver omvända sig och tro på Honom själv och på Fadern. Han sa också;

Om ni vore er Faders barn, så skulle ni ha tagit emot Mig, för Jag kom från Gud (Fadern). Jag har inte kommit av Mig själv, utan Han har sänt Mig. Varför förstår ni inte vad Jag säger? Ni har djävulen till er Fader och vill följa er fars begär. Han har varit en mördare från början och har aldrig stått på sanningens sida, för det finns ingen sanning i honom. När han talar lögn talar han utifrån sig själv, för han är en lögnare och lögnens far. Joh 8:42-44

Kväkarna har inte några egentliga läror som de håller sig till, de tror inte på sakrament som dopet och nattvarden, istället är Jesus själv sakramentet.

Georg Fox själv som skapade detta upplevde ”öppningar” när han kände att Gud talade direkt till honom.

Detta leder oss över till ”skakarna” som kom ur kväkarna, vilket räknas till sekterna. Dessa är tillåtna att profetera och alla profetior anses vara inspirerade. Skakarna tror/trodde på att leva i celibat, för sexuellt samlag är roten till synd En av skaparna Ann Lee hade gått igenom fyra missfall, och därför påstod hon sig ha fått ett budskap om detta.

Könsneutraliteten byggde också på att Gud var både feminin och maskulin. Jesus sågs som den manliga manifestationen av Gud och ledaren för den första kristna kyrkan. Den Helige Ande är Kristus, som är skild från Jesus. Moder Ann Lee var den kvinnliga manifestationen av Gud, Kristi andra ankomst, ledaren för den andra kristna kyrkan och Jesu brud.

Ande-fylld tillbedjan, de trodde även att omvändelse från synd var av vikt för de stod inför ett millenieskifte. Skakarna trodde att frälsning var baserad på lydnad genom fyra historiska tidsutdelningar: omskärelse på patriarkernas tid, den mosaiska lagen, korsets väg och att följa Gud i det nya riket.

Eftersom de var karismatiska så var deras möten fyllda av tungotal, profetior, extatiskt dansande och skakningar, musik var också livsviktigt.

Så om Gud själv säger att självkontroll är en av Andens frukten – och vi, inte någonstans i bibeln ser folk bete sig underligt, utom undantaget när David dansade i en linne-efod inför Herren. Men det är inte det som syns mest i skriften, det är ett undantag – och utöver det så står det inte att han betedde sig totalt knäppt och klättrade på väggarna, eller flög flera bänkrader bakåt efter handpåläggning.






Gal 5:22-23 Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet, självbehärskning. Sånt är lagen inte emot.

Tit 2:11-12 Guds nåd har uppenbarats till frälsning för alla människor. Den fostrar oss att säga nej till ogudaktighet och världsliga begär och i stället leva anständigt, rättfärdigt och Gudfruktigt i den tid som nu är.

Vad innebär det att leva ett liv i självkontroll och anständigt? Låt oss se på lite synonymer.

Självbehärskning; besinning, fattning, lugn, sans, självdisciplin, självkontroll.

Motsats; besinnningslöshet, panik.

Anständigt; passande, lämpligt, tillbörligt, skäligt, rimligt, just, korrekt, hyfsat, respektabelt, ordentligt, städad, väluppfostrad.

Motsats; olämlig, orimlig, ojust, ohyfsad, anstötlig, oanständig, obscen.

Jag vill med bestämdhet hävda att rulla runt på golvet, skratta som hyenor, skaka i kroppen med mycket mera, inte är vare sig att leva anständigt och med självbehärskning. Det som stämmer in på det är snarare det som motsatsen betyder, besinningslöshet, olämpligt, anstötligt och oanständigt.

Jag upprepar det igen; Ingenstans i bibeln ser vi apostlarna eller Jesus bete sig som knäppgökar, rullandes runt på marken, skratta hysteriskt som hyenor, eller skaka i kroppen. (Mark 9:14-29))

Varför, om nu det är ett tecken på att vi ska ha mottagit den Helige Ande, ser vi inte detta hos åtminstone apostlarna?

Snarare ser vi det i så fall hos den besatte mannen som slet sönder de kedjor han var bunden med. (Mark 5:1-20 Luk 8:26-39, Matt 8:28-9:1)

Joh 14:15-17 Om ni älskar Mig håller ni Mina bud. Och Jag ska be Faderns och Han ska ge er en annan hjälpare (den Helige Ande) som ska vara hos er för alltid, sanningens Ande.

Synonymer till hjälpare; beskyddare, räddare, värnare, befriare, välgörare,frälsare.

Hur kan en beskyddare räddare, befriare rulla runt på marken och bete sig som om han/ hon förlorat förståndet? Detta går inte ihop, inte någonstans. För att kunna beskydda eller rädda någon så måste personen vara sansad och ha full kontroll.

1 Pet 1:13-16 Spänn därför bältet om livet ,var vakna och hoppas helt och fullt på den nåd ni ska få när Jesus Kristus uppenbarar sig. Som lydnadens barn ska ni inte följa de begär som ni levde i förr, när ni var okunniga. Nej, liksom Han som har kallat er är Helig ska ni också vara heliga i allt ni gör. Det står ju skrivet; Ni ska vara heliga, för Jag är Helig.

Synonymer till helig; from, okränkbar, oantastlig, högtidlig, mycket dyrbar.

Motsats; hädisk, världslig, skändad.

En person som är okränkbar eller oantastlig kommer aldrig kunna göras till åtlöje, för den ligger inte och rullar runt på golvet och beter sig som en treårig trotsig unge. Att vara helig som Gud är Helig, det förpliktar. Jag säger inte att jag eller någon annan är fullkomlig, men vi ska åtminstone sträva åt det hållet. Och att bete sig som om man är drucken, eller totalt har förlorat besinningen, det är den raka motsatsen.

En person som kommer upp i skallen på mig när jag skriver det här är; Kung Nebudkadnessar. (Dan 4:28-37). Han betedde sig också, precis som de som var besatta, som om han var helt knäpp i bollen. Vers 31, är höjdpunkten i berättelsen; Men när tiden hade gått lyfte jag; Nebudkadnessar, min blick till himlen och fick tillbaka mitt förstånd. Då lovade jag den Högste, jag prisade och ärade Honom som lever i evighet.














Låt oss verkligen stå fasta i ordet och inte tro på saker som läggs till eller dras ifrån det.

Gud är inte en oordningens Gud, utan fridens 1 Kor 14:33.

Denna vers var en tillrättavisning till kyrkan i Korint. Deras Gudstjänster var utom kontroll, kaotiska och till och med stötande för de icke troende som besökte dem. Grekiska ordet för fred lägger till idéerna om enhet och stillhet. Att leva på ett ordnat sätt hjälper oss att vara i linje med Gud. Paulus grundar detta brevet på att Gud är ordningens Gud, inte en Gud av kaos.

Gud har skapat allting i ordning, inga planeter krockar med varandra, inget annat i universum heller. Människokroppen är i detalj konstruerad i ordning. Det finns inte någonting som Han har skapat som är skapat i oordning.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar