onsdag 14 juni 2023

Bevis på att Bethel Redding är New Age.

Hur kan ett sånt påstående göras? Vem och varför sägs något sånt? Doreen Virtue som blev frälst ut ur New Age, efter att ha varit lärare, skrivit böcker, gjort änglakort och mycket annat inom New Age, jämför och berättar vad hon bygger det på.

Videon gjord av och med Doreen Virtue. Doreen var (om jag kommer ihåg rätt) uppvuxen i Kristen Vetenskap, hamnade senare i New Age. Hon har skrivit många böcker medan hon var i New Age, undervisat och även skapat änglakorten. Egna tillägg i rött. Det börjar med ett smakprov.

Hon börjar med ett klipp av Kris Vallatton; Vi bara släpper skölden, jag ser den lila bubblan som jag har profeterat över människor. Den lila bubblan är ungefär som härligheten som lyfter mitt huvud och Herrens sköld över mig. Jag ser den lila skölden över mig, ett kraftfält ungefär som ett ägg som Gud sätter in folk i, vilket är ogenomträngligt för biologiska saker sjukdomar, ogenomträngligt för kulor och bomber och saker som kidnappning, våldtäkter och mord. Det har sin egen atmosfär, jag vet inte vad det är, men jag förlöser denna lila bubbla.


Doreen Virtue, medans hon var med i New Age; Med bubblan av Guds ljus som försluter in dig med den Helige Ande, med Jesus av Nasaret och ärkeängeln Mikael och våra vakande änglar och ingenting och ingen kommer komma in här, utom för de som är av rent gudomligt ljus från Gud. Så du är säker.

Detta var jag, en New Age lärare som trodde jag var en kristen. Jag försökte blanda kristendomen med New Age. Detta var innan Gud så älskvart och barmhärtigt frälste mig ur New Age och öppnade mina ögon för New Age bedrägeri. Innan jag började studera bibeln och gick på skola och fick min magisters-examen i bibliska och teologiska studier.

När jag ser på dessa gamla videor av och med mig själv är jag förbluffad. Jag har fått ett nytt liv och ett nytt hjärta, jag kan inte relatera till mitt gamla jag en endaste liten gnutta. När jag först blev frälst trodde jag naivt att kristna kyrkor/församlingar skulle vara fromma och bibelbaserade. Som tur är finns det många som är det och tack Gud för att min make och jag har hittat en sån församling.

Men när vi ser på vissa kyrkor som t.ex. Bethel Redding, som kallar sig kristna, så kan vi se mycket av New Ages bedrägeri där. Vissa kyrkor / församlingar har det subtilt, andra som Bethel Redding har det rakt ut. De har även erkänt det. Det finns en bok som heter ”Physics of heaven = Himmelens fysik” och huvudpastorn av Bethel Bill Johnson har skrivit ett kapitel i den, hans hustru (nu avliden) har skrivit två. Låt mig läsa lite av vad de säger.

Ellen Davies medförfattare till himmelens fysik säger; Det är dags för kristna att ta tillbaka sanningar från New Age som i verkligheten tillhör medborgarna i Guds rike. Vi är alla överens om, även Bill Johnson, att Guds nästa drag kommer orsaka en förändring på den djupaste nivån av vem/vilka vi är, kanske själva vibrationsnivån som New Age har utforskat. De stämmer också alla in i att det finns värdefulla sanningar gömda i New Age, som tillhör oss som kristna och behöver utvinnas från de värdelösa.

Som en som levde och undervisade och skrev i New Age, i över 20 år, kan jag säga att det inte finns något inlösbart med New Age över huvud taget. Det enda som i en liten gnutta är jämförbart med en biblisk världsbild är förlåtelse. New Age talar om förlåtelse, men det är allt.

I den här videon vill jag visa på att Bethel Redding är New Age. Jag vill också få dig att markera och undvika dem och deras tjänster, det inkluderar även deras böcker och deras musik. Nästa klipp är en audiofil med Kris Vallatton, hans ses som Bethels profet.


Bethels skola lär eleverna hur de ska göra för att profetera bl.a. och de använder sig av saker som jag gjorde med mina gamla psykiska utvecklingskurser, innan jag blev frälst. Man säger till folk att vad än som kommer upp i skallen på dig, säg det till personen och säg ingenting negativt. Det var exakt samma parametrar som jag använde i mina kätterska, hädiska New Age klasser.

I följande klipp från Kris Vallattons podcast (audiofil) kommer du höra kris tala om lila skydds-bubblor. Detta är något som jag var väldigt djupt involverad i i New Age.

Det startade med att omge något med vitt ljus, för att skydda det. Kanske har du hört det och det är en New Age lära där du öppnar ditt sinne för att framkalla ett skydd, med ditt sinne, med visualisering. Du omger din bil, flygplanet du sitter i, ditt hem eller dina barn eller dig själv med en bubbla av vitt ljus. I New Ages lära kan ingenting komma innanför denna vita ljus-bubbla. Inget kan skada dig om du endast omger dig med detta vita äggskal, bubbla skal. Detta var något som jag var mycket involverad i.


Du kan se här på skärmdumpar från mina egna skrivna böcker, om sköldar och färger;

Medans hon talar lägger hon upp fler skärmdumpar. Doreen; Du kan se från mina skärmdumpar om olika färger och sköldar, och lila var den som jag förknippade med ärkeängeln Mikael.



Nu går vi över till podcasten med Kris Vallatton. Själva podcastklippet heter multi-generations-visionen. I detta klipp får du höra Kris prata om detta, som han själv säger inte är obibliskt, men vi ska tala mer om varför det faktiskt är obibliskt efteråt. Vi ska även gå in på varför det är andligt farligt. Jag vill jämföra det mer med vad jag lärde ut i New Age, så du kan se att det är identiskt. Det som Kris Vallatton undervisar är identiskt med det jag undervisade innan jag var frälst.

Kris; Bara släpp den där skölden, jag vet att det inte är bibliskt, men samtidigt är det inte icke-bibliskt, jag måste säga det nu. Eftersom alla dessa människor skriver hemska saker. Men jag ser den här lila bubblan, som jag har profeterat om över människor, att det finns en lila bubbla, ungefär som när härligheten är lyft över mitt huvud. Herrens sköld över mig, jag säger sköld, som ett lila kraftfält.

Det ser liksom ut som ett ägg som Gud innesluter folk i och det är ogenomträngligt för biologiska saker som sjukdom, kulor och bomber, mord, kidnappningar och våldtäkter. Det har sin egen atmosfär, jag vet inte vad det är, men jag har precis släppt ut den här lila bubblan. Det kan vara nya testamentets häck som var runt Job. Vi bara släpper ut denna lila bubbla över oss.

Om någon kämpar med djup osäkerhet. Du oroas över om dina barn kommer bli kidnappade eller om något kommer hända dig, den typen av saker. Så stå upp. Så Herre vi släpper bara läs detta över varje enskild person som står upp. Du kommer bara att fånga våra tankar, ta dem till fånga. Och vi bara drar ner vilken typ av fantasi/inbillning som helst, vilken video som rullar på, allting som försöker stjäla vårt förtroende för dig, i Jesu namn. Och vi tar emot frid just nu. Ok ni kan sitta ner – så jag tar emot det för mig själv.

Tillbaka till Doreen Virtue; Kris Vallatton undervisar helt klart New Age ideologi. New Age läror om att använda din egen vision (visualisera) för att skydda dig själv. Han använder sig av att visualisera en lila bubbla som skydd för dig själv. Om igen tillbaka till skärmdumparna av när jag undervisade detta.

Och ingenting och ingen kommer komma in här, utom de som är av rent gudomligt ljus från Gud, så du är säker.

I New Age, jag kommer visa ett videoklipp av mig själv, innan jag blev frälst där jag undervisade en videoklass om att använda sköldar, för att skydda dig själv.

Egen anmärkning, notera Jesus i bakgrunden på bilden.

Doreen; jag har gjort hennes ansikte omöjligt att urskilja för hennes egen integritet, så du kommer att se en oval över hennes ansikte för att skydda henne. Skölden som jag visar här, är allt annat än ett verkligt skydd. Du ser också här att jag trodde jag var en kristen, som blandade New Age och kristendom. I min undervisning så inbillade jag mig att jag kunde åkalla Jesus, givetvis var det den falska New Age Jesus, inte den sanna Jesus.

Jag kallade på moder Maria, vilket är mediumskap, eftersom Maria, även om hon är vördad och ärad moder till vår Herre och Frälsares jordiska inkarnation, så är hon inte Gud. Vi ber inte till Maria, vi vet att det ingår i den Romerskt-katolska traditionen - det är även en New Age tradition. Men avlidna människor kan inte svara på våra böner. Vår bibel säger endast till oss att be till den treenige Guden, tre i ett men ändå jämlika – Faderns, Sonen och den Helige Ande.

Du kan se här att jag har dessa bönor, och en bild av ärkeängeln Mikael (det som jag antog var Jesus) vilket bryter mot det andra budet. Vi får inte ha andra gudar och vi ska inte ha gjorda bilder av himmelska varelser (som vi tillber, för förklaring, ifall inta alla förstår det. Du kan ha en blid av någon, som du inte tillber.).

Vi vet inte hur ärkeängeln Mikael ser ut, vi vet inte ens hur Jesus ser ut. Var det meningen att vi skulle ha vetat det, så skulle bibeln ha beskrivit dem i detalj. Så alla dessa bilder kan påverka vår gemenskap med den riktiga Jesus, för vi inbillar oss att han ser ut så här och vi projicerar denna bilden av honom, och inbillar oss att sån han ser ut, sån är han, istället för att studera bibeln.

Detta är verkligen farliga praktiseringar. I bilden under kan du se hur jag skickar den här lila energin från min hand. De vita saker som kommer ut ur hennes rygg, är vad vi inom New Age kallade för sladdar. Detta ingår i det energi-helande som jag brukade göra. Helt och hållet New Age finns inte ett gnutta kristet i det.

Ibland försöker folk argumentera med mig om att; Jesus gjorde energi-helanden eller att Jesus var en Reikimästare, vilket är hädelse. Det fanns och finns inget behov för vår Herre och Frälsare, Jesus, som är Gud, att använda några hokus, pokus symboler, - som denna man från Japan, för många är sedan som blev påverkad av det han läste i en bok om medicinens Buddha. Han fick en vision om symboler som du kan se på skärmdumpen under, och han föreställde sig att det var så här vi skickar universell energi.


Om igen detta är Rom 1:25 som talar om att tjäna skaparen, inte skapelsen.

Rom 1:25 De bytte ut Guds sanning mot lögnen och dyrkade och tjänade det skapade i stället för Skaparen, Han som är välsignad i evighet. Amen.

Vi kan inte tillbe universum och det skapade – inte heller kan vi tro att vi har kraft och makt nog att skicka energi för att skydda någon. Skydd kommer från Gud.

I en artikel i ”Charisma Magazine = Karismatiska magasinet” (kristen tidning, även om mycket nu är mer i linje med NAR och TR) i januari 2022 gjorde Kris Vallatton ett eko av Bethel Reddings tro, att det finns värde i New Age, som den västerländska kyrkan kan hämta något från. Hans blogg heter; Varför New Age inte skrämmer mig.

Han förstår säger han där, att rädslan kan omge en när man tänker på New Age och spådomar – han erkänner också att bedrägeriet kan vara förlamande och besvikelsen övertygande. Men han talar även om innan han var en troende, att andevärlden var uppenbar för honom. Han omnämner ett möte med en spåkvinna/man och ställer frågan; Ska kristna vara rädda för dessa onda planer Ska vi fly från det som vi inte förstår? Bör vi gömma oss från det onda rikets bedrägerier?

Jag kommer lägga in det som hon tagit skärmdumpar av, artikeln från Karisma magasinet, först på engelska sedan på svenska för den som vill läsa.


Han vill även säga att om vi inte talar om dessa andefyllda saker så reducerar vi evangeliet, till något som vi kan linda våra huvuden runt. Sedan uppmuntrar han folk att lyssna på röster. Vilket är väldigt farligt, för det var så som jag hamnade i problem. Jag trodde att jag talade med Guds änglar. Jag trodde att jag hörde Guds röst, den Helige Ande och änglars röster – Men jag gjorde inte det som aposteln Johannes säger åt oss att göra i;

1 Joh 4:1-3 Mina älskade, tro inte varje ande, utan pröva om andarna kommer från gud. Det finns ju många falska profeter som har gått ut i världen. Så känner ni igen Guds Ande; varje ande som bekänner Jesus är Kristus som kommit i köttet, den är från Gud, och varje ande som inte bekänner Jesus, den är inte från Gud. Detta är Antikrist ande, som ni har hört skulle komma och som redan nu finns i världen.

Johannes gick emot den gnosticism som var vanligt på den tiden, men detta gäller än idag. Gnostikerna ansåg nämligen att Jesus endast var en ande. Det som vi kan utgå ifrån är pekar dessa röster på att du ska läsa och lära dig det skrivna ordet? Pekar de på den sanna Jesus, att gå till kyrkan? De röster som jag hörde innan jag blev frälst, gjorde det inte. Rösterna som jag hörde berättade för mig att bibeln var korrumperad, att Jesus var en uppstigen mästare, de förminskade Jesus och upphöjde mig själv.

Tack Gud för att jag inte hör några röster längre. Sedan jag blev frälst får jag inte längre dessa typer av visioner längre, det var klart demoniskt. Om du hör någon som helst, speciellt om personen kallar sig för en pastor som talar om de visioner de fått; det kan vara tecken på varningsflagg, personligen skulle jag gå ut genom dörren om det händer.

Detta är väldigt störande när vi tänker på i synnerhet Bethel Redding och det stora inflytande som de har – framför allt med sin musik, som de har erkänt att de har som en fiskpool – för att marknadsföra sin kyrka och locka till sig folk till den.

Jag vet av personlig erfarenhet att detta förekommer. När Mikael och jag först blev frälsta ur New Age 2017. 2018 reste vi till Australien och eftersom vi blivit förälskade i Hillsongs musik, och andra kätterska kyrkor, så gick vi till ett Hillsong möte och hörde en predikan. Enda anledningen till att vi gick dit var just musiken.

Och jag vet att folk går till Bethel på grund av musiken. Vi måste vara försiktiga så fort som en församling spelar en Bethel sång så ger de pengar som en licensavgift, vilket går till Bethel och hjälper dem att utöka sin verksamhet – där de kan lära människor att de kan köpa sig ett certifikat för att bli en profet, som Simon trollkarlen (Apg 8:9-24) vill göra, vilket bibeln fördömde.

Vi behöver vara vaksamma över att inte stödja Bethel Redding och det upp-stöttande av New Age bedrägerier som pågår. Som en som kommit ut ur över 20 år inom New Age rörelsen, så vill jag säga att det är en väg av smärta och lidande, och inget som helst gott kommer av det. På grund av New Ages bedrägeri slets vår familj sönder och blev djupt sårade. Och sorgligt nog så skickade jag vidare New Age bedrägerierna till andra som skadade dem också, vilket jag verkligen ångrar. Jag har också ofta bett om förlåt för detta.

När jag var en New Age lärare och efter jag kom ur det, fick jag reda på att många kristna bad om min frälsning, och jag är så tacksam.

Jag vill att ni ska be för att det som döljer sanningen för Kris Vallatton ska försvinna bort och att hans ögon ska öppnas. För han fortsätter att göra dessa videor, oavsett om det handlar om andedjur. Jag har en video med honom där han talar om andedjur, vilket är hur New Age tillägnade sig kraftdjur från de inhemska amerikanerna (indianer, som vi kallade dem) – kraftdjur där du har en varg, jaguar eller örn runt dig som skyddar dig. Han har gjort även detta populärt, så han behöver våra förböner.

Så hjälp till att be Gud om att fjällen ska falla från hans ögon, och att han får klart för sig att bibeln är tillräcklig. Vi behöver inget hokus pokus, inget underhållande, ingen mystik, inget av det behövs. Faktum är att det drar oss bort från evangeliet, det sätter mig själv i centrum – där jag behöver skydda mig själv. Jag behöver ha visioner.

Nej evangeliet handlar 100 % om Jesus och vad Han gjorde för oss som Guds syndfria offerlamm. Den enda kvalificeras att ta den vrede som vi alla förtjänar, från en Helig Gud, eftersom vi alla har syndat, och Jesus blev sänd hit ner och la ner sitt eget liv för oss. En fruktansvärd, olidlig, smärtsam död, för vår skull, för att ta vårt straff. Och tre dagar senare, den enda, - i New Age trodde vi att det fanns massor av andliga lärare, som Buddha, Krishna och alla de andra, vi trodde att de alla var en och densamma, och att Jesus var en av många uppstigna mästare, - men Jesus är den enda med en tom grav. Alla de andra är begravda, de uppstod inte från döden, bara Jesus.

Många människor åt med Honom, rörde vid Honom, Han uppstod verkligen fysiskt, vilket många vittnade om, han var inte endast en ande. Han uppstod i sin kropp, sedan uppsteg Han till vår himmelske Fader, där Han är just nu. Och Jesus kommer att komma igen för att döma oss alla. Bara när vi har omvänt oss, (bett om förlåt) och tror på evangeliet och gett våra liv till Jesus som vår Herre och Frälsare är vi säkra från Guds vrede för de synder som vi alla har begått. Du behöver vara i Kristus i slutet på våra liv, annars kommer vi att dömas till att spendera resten av våra eviga liv i en sjö av eld, i evighet.

Vissa människor skämtar om att helvetet (egentligen eldsjön) är ett party i evighet med kompisarna, men det är dygnet-runt plåga i evighet. Ingen borde vilja hamna där. Det finns inget av nöje eller uppror som är värt att göra mot en Helig Gud.

En del i kyrkor kanske har skadat dig, jag har blivit sårad själv i kyrkor. Men det är inte Jesus, det är personer, (med samma mängd fel och brister som du). Vi behöver Jesus, det kan inte betonas nog, Vi behöver absolut Jesus. Enda sättet att lära känna Honom är att läsa om Honom i bibeln. Du kan börja med Johannes evangelium (4 boken i Nya testamentet). Jag lägger till en nedladdningsbar länk under till en fri bibel som du kan läsa eller lyssna på. (https://www.bible.com/, här kan du hitta flera olika översättningar och språk. Jag vet inte om någon som man kan lyssna på, rekommenderar svenska folkbibeln 2015 eller reformationsbibeln, finns endast Nya testamentet av den).

Genom att läsa eller lyssna till guds ord så lär du känna Gud, vem Han är, vilken karaktär och vilka egenskaper Gud har. Du lär känna vem Jesus är, vad Han har sagt, hur Han kommer tillbaka. Du kan läsa om hur världen kommer gå under, varför det finns ondska. Bibeln svarar på alla de här frågorna, och mer.

Jag störde mig på vissa saker i artikeln som jag kommer ta upp i ett separat inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar