tisdag 20 juni 2023

IF = OM det är av Gud — Svara på frågorna om ”IF:Gathering = OM: Samling”

8 maj 2015 av Lighthouse Trails författare Cedric H. Fisher

”IF:Gathering = OM: Samling” kom in som en storm, en av dessa vinterhändelser som verkar dyka upp från ingenstans. Ingen såg det komma. Ett team av mycket populära kvinnor – författare, bloggare och talare som samlas – vilken bra idé. Men det var inte nytt. Bekännande kristna har vallfärdat i årtionden till högenergikonferenser med en lista av stjärn-talare och sångare. Som med så många av dessa andra konferenser, påstod sig OM göra Guds verk. OM var dock unikt genom att det mest var ett digitalt evenemang. Det var väldigt effektivt.

OM:Samling höll sitt andra evenemang i februari 2015 och involverade 1200 kvinnor på den fysiska platsen, med möjligen 100 000 eller fler som tittade av 40 000 livelänkar i mer än 120 länder. OM:s pågående inflytande efter konferensen har potential att nå hundratusentals kvinnor samtidigt som de flyger under radarn av pastorer och kyrkoledare som kanske accepterar IF:Gathering till nominellt värde, utan att veta något om denna grupp av högenergitalanger kvinnliga ledare.

Efter att ha läst listan över OM-talare och efterforskat information om dem har jag blivit övertygad om att OM utgör en betydande risk för kristna kvinnor, som omedvetet underkastar sig OM:s talare och lärare. Faran? Det kommer i form av framväxande ideologi, andlig bildning och kontemplativ andlighet (kontemplativ bön är en mantra-liknande ”bön”-praxis som vitaliserar den ”progressiva” ”nya” kristendomen (d.v.s. den framväxande kyrkan). Jag är därför tvungen. att rapportera om mina fynd angående OM.

Hur kom OM: Samling till och är den förordnad av Gud? Det här är frågor som varje ansvarsfull kristen behöver ställa angående allt som påstår sig vara ett nytt drag eller uppenbarelse från Gud. De frågorna är särskilt viktiga under en tid som denna, en tid då kyrkan lider av stort bedrägeri och avfall. Påverkar OM kvinnor att komma närmare Gud eller leder de dem snarare in på en andligt farlig väg till kätteri?

OM´s början — En viskning från skyn.

OM:Samling 2015 slutade inte när konferensen var över. Den fortsätter att fungera genom det nätverk som etablerades innan konferensen ägde rum. Dess inflytande fortsätter genom lokala kyrkor och individer som var värd för evenemanget, genom sociala medier, tillgängliga videor från evenemanget och "OM:Table = bordet"*, som alla har potential att nå otaliga fler kvinnor och utvecklas till en stor kvinnorörelse . Om det inträffar kommer det att bidra till att sätta agendan för hur den framtida generationen uppfattar och implementerar kristendomen.

Det första uttalandet på deras hemsida under "Who We Are = Vilka vi är" är:

Vi finns till för att samla, utrusta och släppa lös nästa generation kvinnor för att leva ut sitt syfte. 1

Grundaren av OM: Samling, Jennie Allen, är en ljus och energisk, bästsäljande författare, bloggare och populär talare. Hon verkar uppriktig och hängiven att betjäna människor. Hon och hennes man har varit engagerade i tjänsten i ett antal år. Men eftersom hon är grundaren måste vi ta hänsyn till hennes aktivitet, hennes influenser och hennes uttalanden om OM: Samlings födelse.

Allen är en bibellärare som hade undervisat grupper av flickor och unga kvinnor sedan gymnasiet. Hon studerade vid University of Arkansas i tre år, avslutade sin B.S. i kommunikation vid Carson Newman College i Tennessee, och tog examen från Dallas Teologiska Seminarium med en magisterexamen i bibliska studier 2005. Det dröjde två år efter hennes examen från DTS när hon hade en upplevelse som födde OMSamling.

Allen undertecknade ett flerprojektskontrakt 2011 med Thomas Nelson, som inkluderade en serie med sju DVD-baserade bibelstudier och två fackböcker.

Hennes första studie släpptes 2011, följt av en annan som släpptes 2012. Hennes första handelsbok släpptes också 2012. Allens bok ”Restless = Rastlös”: ”Why You Were Made for More = Varför du skapades för mer” och den ”Restless = Radtlösa” videobaserade bibelstudien släpptes samtidigt i januari 2014, en månad innan första OM: Samling.

Allen var också en av talarna i den nyuppkomna ”Nines Conference = Nior konferensen” 2014, som var värd för en talare som inkluderade några av de viktigaste influenserna i Nya kristendoms-rörelsen.

Hur uppstod OM: Samling? Det finns olika och motstridiga förklaringar från Allen. Det första kontot presenterades av Allen i den inledande OM: Samling i Austin, Texas, 2014:

För ungefär 7 år sedan kom en röst från himlen – som inte ofta talar till mig – men den dagen hördes den här viskningen. Det var mitt i natten, faktiskt. Och det var "Samla och utrusta din generation." Och det här var löjligt, för ärligt talat, jag var hemma mamma, jag kände ingen som kunde hjälpa mig med det jobbet. Och det var ett helt löjligt uttalande. Så löjligt att jag i två dagar hade ont i benen och jag visste inte vad jag skulle göra med det. Mina ben gjorde ont, i två dagar.

Jag tänkte, okej Gud, vad vill du att jag ska göra? Min vän sa klokt, "Jennie, om det är Gud", för det kanske inte är det. Alla röster från himlen är inte alltid Gud, ”FYI = For Your Information = För din information”. Men, "om det är Gud, då kommer han att ge dig allt du behöver för att uppnå Sina syften. Så vänta bara." Och så väntade jag, och det var sju år sedan, killar. 2

Allen kom så småningom att tro att det var Gud som viskade. Hon väntade i flera år på att han skulle sätta ihop OM:Samling. Men ett år efter redogörelsen för OM:s födelse som hon gav under konferensen 2014, lade hon upp ett annat konto på sin blogg:

Sanningen är att OM: Samling började som mer av en aning än en vision. 3

En månad senare, och ett år efter sitt första konto, gav Allen en annan redogörelse för hur OM kom till under OM: Samling februari 2015:

Jag menar, för 7 - 8 år sedan nu, hörde jag en röst som - okej, det gjorde jag inte. Det här är som alla olika teologier just nu. Okej, ge mig bara nåd. Jag vet inte, men jag säger bara till dig, på natten jag vaknade, och jag blev överväldigad av dessa ord, "Gör lärjungar av en generation."

Men jag satt på den. Jag stoppade den i bakfickan och sa: "Okej Gud, om du vill göra något galet så måste du få det att hända." 4

Jag läste Allens bok, ”Anything = Allting: ”The Prayer that Unlocked my God and My Soul Bönen som låste upp min Gud och min själ”, skriven ett par år efter hennes erfarenhet av sky-viskaren. I sin bok beskriver Allen djup intimitet med Gud och villighet att lyda honom fullständigt. Hon nämner dock ingenting om sky-viskaren eller hans uppdrag att organisera OM: Samling. Det tycker jag är förbryllande. Vilket bättre ställe att introducera och förklara en sådan livsförändrande intim upplevelse och överlämnande än i en bok som beskriver fullständig överlämnande?

Jag är villig att medge att det kan finnas en bra anledning till hennes inkonsekventa berättelse i hennes konton om hur OM kom till. Men en individ som Gud övernaturligt kallar att utföra ett betydelsefullt arbete bör ge en trovärdig och otvetydig redogörelse för den kallelsen. Man kan säga: "Jag såg ett behov och gjorde mitt bästa för att möta det." Men när man säger: "Jag hörde en röst från Gud", är en annan standard involverad.

Anledningen är för att något som har en övernaturlig händelse som ursprung kommer att ha en mycket större tyngd av inflytande. Den presenterar individen som en speciell representant för Gud, precis som vilken som helst av figurerna i Bibeln som Gud använde för att uppnå oöverträffade syften. Det immuniserar nästan uppenbarelsen och individen från kritisk undersökning.

Därför anser jag att det är korrekt och rimligt att granska Jennie Allens uttalanden om ursprunget till OM: Samling. Frågorna är: "Är Allens förklaringar av ursprunget till OM: Samling övertygande och ger hon hållbar och trovärdig information som drar slutsatsen OM: Samling har sitt ursprung från Gud? Man bör under bön överväga dessa frågor och i slutändan bör man fråga: om dess ursprung är ifrågasatt och om dess grundare är involverad i framväxande konferenser, kan OM: Samling producera bra frukt? Nästa avsnitt om talarna i OM: Samling kan hjälpa till att svara på den sista frågan.

Ty ett bra träd bär inte dålig frukt, och inte heller bär ett dåligt träd god frukt. För varje träd känns igen på sin egen frukt. Ty människor plockar inte fikon från törnen, och de plockar inte heller druvor från en törnbuske. Luk 6:43-44

OM, Talarna: Guds ambassadörer eller Framväxande Medhjälpare.

Emergent Church = Framväxande kyrkan, är den samfundstyp som har lett fram till dagens NAR.

Om Jeannie Allen verkligen hörde övernaturligt från Gud, och om Gud på ett övernaturligt sätt utrustat henne för att organisera OM: Samling, skulle vi förvänta oss god frukt från konferensen och talarna. Vi skulle inte förvänta oss människor som påverkas av ”emergent church = framväxande rörelsen”, New Age och andra avvikande författare och lärare. Det är logiskt att förvänta sig att talarna skulle vara fantastiska kristna exempel.

Utrymmet tillåter mig inte att ta itu med alla konferenstalare, så jag har valt ut flera som jag anser behöver undersökas. De är listade i alfabetisk ordning.



SARAH BESSEY

Efter att ha läst delar av hennes bok, Jesus Feminist, får jag intrycket av att Sarah Bessey tror att kristendomen har fastnat i rörelsen för kvinnlig rösträtt någonstans på 1920-talet. Hon refererar till radikalfeministen, socialaktivisten och journalisten Dorothy Day i sin bok och tycks dra från sekulär feminism. Utifrån det konceptet försöker hon uppfinna ett behov av radikal feminism i kristendomen, och presenterar bisarra kommentarer om skrifterna för att stödja sin ståndpunkt. Följande citat illustrerar hennes syn:

Många av vår tids avgörande sociala frågor – fattigdom, brist på utbildning, människohandel, krig och tortyr, övergrepp i hemmet – kan spåra sig fram till vår teologi om, eller tro om, kvinnor, som har sina rötter i vad vi tror på. Guds natur, syften och karaktär. 5

På baksidan av Jesus Feminist under “Further Reading = Läs mer” erbjuder Bessey en bok med titeln ”How I Changed My Mind About Women in Leadership = Hur jag förändrade min syn på kvinnor i ledarskap”, som innehåller essäer från nya kyrkoförfattare Tony Campolo, John Ortberg och Bill och Lynne Hybels. Jesus Feminist har också stöd i boken av Brian McLaren och Tony Jones.

På sin blogg listar hon bland sina favoriter ”A Generous Orthodoxy = En generös ortodoxi” av Brian McLaren och ”Ragamuffin Gospel = Trashankens evangelium” av Brennan Manning. 6 Hon marknadsför också ”The Way of the Heart = Hjärtats väg” av Henri Nouwen. 7 Det råder ingen tvekan om att Bessey klingar i samklang med dessa mäns åsikter.

Med sådana framväxande och kontemplativa influenser, hur kan god frukt produceras av denna talare?



CHRISTINE CAINE

Christine Caine hävdar att hon ser Joyce Meyer som sin "andliga mor" och listar Trosrörelse-predikanten Sheryl Brady som en kär vän som kallar henne "rakt ut ordets bästa brudpredikant". 8 Caine har "predikat" i sökar-vänliga /framväxande, Steven Furticks mega-kyrka i Charlotte, North Carolina. Följande är transkriberat från Caines inledande uttalande i Furticks kyrka:

Den här platsen är lite som Gud, ta detta i sitt sammanhang, i det som att du är allestädes närvarande. Du är här. Du är på andra sidan rummet. Du är nere på gatan. Du befinner dig över hela världen. Det är som att var du än tittar, här är vi och det är min ära och förmån att vara här, jag kunde inte vänta. 9

Caine förklarade också att hennes hjärta var "klistrat" till Furticks. En vars hjärta är överlämnat till Gud skulle omöjligt kunna klistras till en individ som Furtick. Journalisten och forskaren Jim Fletcher säger så här om Furtick:

Steven Furtick tränad som han är av evangeliska stormän som Rick Warren och Bill Hybels, kände sig djärv nog att lägga upp en YouTube-video där han hånfullt utmanade vad jag skulle kalla traditionella kristna att i princip gå ur vägen, eftersom deras tid är förbi. Antagligen, för Furtick, är den "nya generationens" tid nu, så gå åt sidan med dina tunga psalmer och exponerande predikostil. Maskerad i lite av en from nick mot humanitära ändamål är ledningen för denna grupp ganska otäck, om än på subtila sätt. 10

Vidare, enligt resplanen på Christine Caines hemsida, kommer hon att tala på NARs (New Apostolic Reformation) ledarens Bill Johnsons, Bethel Church i Redding, Kalifornien i augusti 2015 på Bethels kvinnokonferens. Varför spelar detta roll? Den visar ett mönster av att vara villig att umgås med människor och "betjäna" i kyrkor som undervisar och främjar falska och farliga läror. 11



MELISSSA GREENE

Melissa Greene är pastor för gudstjänst och konst vid ”GracePointe Church = Nåd punktens kyrka” i Franklin, Tennessee. Kyrkan skapade nationella rubriker i januari 2015 när senior pastor, Stan Mitchell, förklarade att hans kyrka nu accepterar homosexuella äktenskap. 12

När jag drar upp Greenes hemsida lägger jag direkt märke till bilden av henne sittande i yogaställning. I ett meddelande den 25 maj 2014 på sin webbplats med titeln "Worth = värdig" erkänner Greene att hon läste den nya kyrkans pionjär Brian McLarens bok, ”A Generous Orthodoxy = En generös ortodoxi” (och McLaren talade på ”GracePoint = Nåd punkten” hösten 2014). Greene citerar med fördel andra produktiva ”New Spirituality Nya andlighetens”-namn: Phyllis Tickle, Richard Rohr, Frederick Buechner, Rob Bell, Nicholas Wolterstorff, Thomas Merton, Peter Gomes, Aldous Huxley – en lista som läser som en veritabel vem är vem i framväxande och kontemplativ kätteri.

I "Worth = värdig" förklarar Greene att "Kristendomen är bred och mångfaldig." 13 Med tanke på att många av hennes influenser accepterar alla religioner som tillhörande Gud, råder det ingen tvekan om vad hon menar när hon säger detta. Greene gjorde också det djärva uttalandet: "Den mest förödande rädslan i människors liv är fruktan för Gud." 14 Hon försöker bekräfta sitt uttalande genom att ta verser ur sitt sammanhang och använda dem felaktigt. Vad förkunnar Guds ord?

Och frukta inte dem som dödar kroppen men inte kan döda själen. Utan frukta hellre Honom som kan förgöra både själ och kropp i helvetet. Matt 10:28

Därför, med dessa löften, älskade, låt oss rena oss från all smuts i köttet och anden, och fullkomna helighet i Guds fruktan. 2 Kor 7:1

För tusentals unga kristna bekännande kvinnor att underkasta sig någon som Melissa Greene kan ha en skadlig effekt.



JEN HATMAKER

I Jen Hatmakers bok, ”Interrupted = Avbruten”When Jesus Wreck Your Comfortable Christianity = När Jesus förstör din komfortabla kristendom”, gör hon det klart att hon är influerad av ett antal New Age/Ny andlighet-individer. Hon citerar den katolske prästen och kontemplativa aktivisten Richard Rohr och den nya ledaren Shane Claiborne. På sin blogg marknadsför hon boken, ”The Circle Maker = Cirkel-göraren” , av Mark Batterson, en bok som uppmuntrar läsare att rita cirklar kring specifika saker för att få fler besvarade böner. Batterson inspirerades av denna idé av en gammal vis man.

I Hatmakers bok, 7: ”An Experimental Mutiny Against Excess = Ett experimentellt myteri mot överdrift”, avslöjar hon att hennes familj deltar i en romersk-katolsk ritual med mystiskt ursprung, de "sju heliga pauserna". 15 Hatmaker hämtade sin inspiration från ”Seven Sacred Pauses = Sju heliga pauserna”, en bok av Macrina Wiederkehr som är en andlig regissör i den kontemplativa bönerörelsen. I Wiederkehrs retreater vägleds sökare genom upplevelser av tystnad, kontemplation och lectio divina (en kontemplativ praktik där ord och fraser från Bibeln upprepas på mantra liknande sätt). De "sju heliga pauserna" är sju gånger om dagen för att pausa och be, vilket Wiederkehr beskriver som "andningsbesvär för själen."

Betrakta Hatmakers uttalande angående predikan av Guds ord:

Jag har ägnat halva mitt liv åt att lyssna på någon annan som pratar om Gud. På grund av denna historia har jag utvecklat något av en immunitet mot predikningar. 16

Detta liknar kusligt känslorna hos Sue Monk Kidd (författare till Binas hemliga liv), som en gång, som en konservativ Söndagsskollärare i Södra baptisterna, uttryckte sitt missnöje (och så småningom avvisade) predikan av Guds ord. Det ledde Monk Kidd ner på en väg bort från den kristna tron och rakt in i New Age. Idag dyrkar hon gudinnan Sophia.

Detta missnöje med Guds ord är så utbredd bland ledare för den framväxande Nya Andlighets-kyrkan. Om man inte predikar, vad då? Är det känsloladdade konventioner och böcker med blommande, poetiska fraser som öppnar upp för att spotta ut en giftig droppe kätteri? Om Hatmaker är immun mot predikan har hon förkastat Guds metod till förmån för sin egen.



ANN VOSKAMP

Ann VosKamps mycket populära bok, ”One Thousand Gifts = Ettusen gåvor”, är späckad med gynnsamma referenser till och citat av olika mystiker, panteister och universalister. Följande är en lista över några av dessa influenser:
Sarah Ban Breathnach, Teresa av Avila, Julian från Norwich, Evelyn Underhill, Brennan Manning, Annie Dillard, Thomas Aquinas, Peter Kreeft, Walter Brueggemann, Francis de Sales, Pierre Teilhard de Chardin, Henri Nouwen och Jean-Pierre de Caussade. Hon citerar också den mystiska katolska nunnan Kathleen Norris på sin blogg. 17

Du kanske inte har hört talas om alla dessa namn, men i min forskning har jag funnit att de alla omfattar en panenteistisk mystiskt baserad andlighet. Att VosKamp citerar och refererar till så många författare i den här kategorin visar att hon omfamnar och absorberar andligheten hos dessa figurer.

I det sista kapitlet av ”One Thousand Gifts = Ettusen gåvor”, ”The Joy of Intimacy = Intimitetens glädje”skriver Voskamp:

Mystisk förening. Detta är den högsta graden av betydelse. Gud som make i heligt äktenskap, sammanbunden, kropp och själ, matad av sin kropp, släckt av hans blod. Gud, han har välsignat — smekt. Jag kunde välsigna Gud – smeka med tacksamhet. Det är vår kärlek. Gud älskar med nåd på nåd, varje ögonblick en skapelse av hans kärlek till oss - kunde jag inte älska Gud och älska honom varje ögonblick? Att lära känna honom så som Adam kände Eva. Ande hud till ande hud - Själens umgänge med Gud är själva kulmen av glädje. . . Att gå in i Kristus och Kristus gå in i oss — att samleva. 18

Detta är vad kontemplativa betraktar som "intimitet" med Gud, som om Gud är mer en älskare eller en pojkvän än universums Skapare, Konungarnas Kung och vår älskade Frälsare. Det är detta som miljontals unga kristna kvinnor introduceras för.

Frågan är, är Sarah Bessey, Christine Caine, Melissa Greene, Jen Hatmaker och Ann VosKamp verkligen kallade från Gud som de säger sig vara? Även om jag inte kommer att ifrågasätta deras uppriktighet, måste jag ställa frågorna: Hur kan OM: Samling vara förordnat av Gud? Hur kan Jennie Allen på ett övernaturligt sätt ha hört från Gud angående hennes konferens? Och hur kunde denna rättfärdige Gud, den allsmäktige, ha sanktionerat en rörelse som är så påverkad av djävulska källor?

OM: Samling lovar fantastiska lösningar, men i praktiken söndrar de i hemlighet bibliska begrepp om Gud, den Helige Ande och biblisk kristendom. De är baserade på felaktiga koncept maskerade av lockande fraser. Liksom alla andra "coacher" och mentorer i framväxande kyrkor, tänker OM-ledarna lösa problemet med vad de insisterar på är misslyckad kristendom. De tror att en ersättare – ny kristendom – är lösningen.

Med tanke på talarnas influenser kommer OM: Samling att leda till farlig, alternativ andlighet. Konferensen överväldigar mottagliga kvinnor med musik, bilder och känslomässigt kamratskap. När deras hjärtan är förberedda och öppna, ställs provocerande frågor och svar som strider mot Guds ord erbjuds.



OM FRUKTEN ÄR BRA

När jag var världslig besökte jag den ökända Bourbon Street i New Orleans. Färsk från Oklahomas kullar hade jag aldrig sett något liknande. En sak som fascinerade mig mest var skällarna. Skällarna var män som stod utanför de många anläggningarna och försökte locka förbipasserande att komma in i dem. De var så övertygande. Deras färdigheter hade finslipats genom försök och misstag. Jag böjde mig för den övertygande och fängslande kraften i deras ord, gick in i en av dessa anläggningar. Väl inne blev jag chockad över den totala frånvaron av moral. Även om det fick mina kinder att rodna, och min moraliska uppfostran uppmanade mig att lämna, var jag med ett par vänner och ville inte betraktas som en prud. Så jag stannade. Ju längre jag stannade, desto mer vande jag mig vid omoralen. Ju mer jag vande mig vid det, desto mer ville jag ha av det.

Talarna på OM:Samling är som skällarna. De lockar många bekännande kristna kvinnor med övertygande och fängslande ord. Ett upprepat misstag som jag märkte på konferensen var att en talare skulle ställa in en halmgubbe och sedan blanda svaret på det med Skriften. Hon skulle då insistera på att slutsatsen var en giltig poäng. Ett exempel var när Jen Hatmaker hävdade att vi omöjligt kan känna till hela Gud. Hon citerade ett skriftställe från Rom 11:33. Hennes slutsats var att eftersom vi inte kan känna Gud fullt ut är det inte skadligt för tron att tvivla. Tron är dock inte beroende av kunskap, utan tillit. Brist på kunskap ska inte få oss att tvivla, utan snarare brist på tillit. Detta var ett rådande tema på OM.

Hatmakar insisterade också på att Gud släppte oss fria helt enkelt för att befria oss; att han gjorde oss fria för oss. Återigen, detta stämmer inte överens med Guds ord:

Ty ni är köpta till ett pris: förhärliga därför Gud i er kropp och i er ande, som tillhör Gud. 1 Kor 6:20

Vi skapades för Guds syfte, att tillbe och tjäna honom. Han släppte oss fria så att vi kunde tillhöra honom för att hedra och tjäna honom av hela våra hjärtan, sinne, kroppar och andar.

En konstant sak som fick mig att krypa ihop var den nonchalanta attityd som några av talarna, särskilt Jennie Allen, visade gentemot Gud. Vid ett tillfälle säger Allen, "Fy fan, tusan" och går ut i ett gnäll som antyder att Gud är dum, elak och att hans plan är absurd. Gråten kom bara minuter efter att hon förklarat att hon nästan var överväldigad av vördnadsfull fruktan för Gud. 19

I Melissa Greenes "Worth = Värdig" predikan kommer man iväg med följande slutsatser:

Vissheten är dålig; Frågor (och inga svar) är bra.

Våra föräldrars och morföräldrars gammaldags tro är föråldrad och irrelevant.

Referenser till många mystiker och ”emergenter = framväxande”

"Texten" (Bibeln) är OK, men det finns så mycket mer att förstå.

I slutändan är alla räddade. 20

Som jag nämnde tidigare erkänner Greene att hon läst Brian McLaren, och från innehållet i "Worth = värdig"-videon har McLarens andlighet blivit hennes egen. OM-ledarna hoppas kunna leda så många kvinnor som möjligt i samma riktning som Jennie Allen förklarar:

Även om jag önskar att jag var en mer självsäker, upprorisk pionjär, var Gud nästan tvungen att tvinga mig till den vilda, nya väg han hade för OM. Jag är dock tvungen att kalla så många av er som möjligt till de mindre beresta vägarna eftersom det är många som vandrar som kanske aldrig kommer upp till motorvägen. 21



OM: SLUTSATS
Gud kommer att ta detta helvete på jorden och en dag visa oss hur helvetet byggde upp himlen. 
22 – Jennie Allen

OM-konferenserna är fulla av känslomässig manipulation med videor av hjärtskärande berättelser och passionerade vädjanden om att göra något; närma sig Gud, ha mer tro, vinna de förlorade, hjälpa de mindre lyckligt lottade, etc. Vid olika tillfällen under konferensen 2015 brast en talare ut i en passionerad vädjan om att göra något åt mänsklighetens svåra situation som om det vore reservposition när passion annars saknades.

OM,s ledare insisterar på att biblisk kristendom har misslyckats som ett livskraftigt verk av Gud och att de tillsammans med Gud frambringar ett botemedel – ny kristendom.

Jag fruktar att OM:s utmärkta äventyr är reklam för ett massavvikelse från Guds ord. Istället för att få sin tro byggd uppmuntras deltagarna att ifrågasätta "traditionell" kristendom. Och de som ger svaren – OM-kvinnorna – får tyvärr sin information från ”emergenter = framväxande” och mystiker som presenterar ett annat evangelium och en annan Jesus.

Det är beroendeframkallande, denna språkliga konfekt. Sinnet är överväldigt av yrsel. Men är det av Gud? Eller är det snarare en "vacker" förförelse? Jag tror att det senare är sant.

För att beställa kopior av IF it is of God—Besvara frågorna om OM: Samling klicka här. click here. På originalets sida

* OM:”Table = Bordet” är en middag som arrangeras av en person den andra söndagen i varje månad. Det beskrivs som sex kvinnor, fyra frågor, två timmar (https://ifgathering.com/new-to-the-table/)

Slutnoteringar:
1. IF:Gathering website, “Who We Are”: https://ifgathering.com/who-we-are.
2. Jennie Allen, 2014 IF:Gathering: https://ifgathering.com/if-gathering-2014.
3. Jennie Allen’s blog, “How to Leave Normal”: https://ifgathering.com/2015/01/how-to-leave-normal, January 21, 2015.
4. Jennie Allen, IF: Gathering: https://ifgathering.com/2014/09/ifgathering-2015, February 2015.
5. Sarah Bessey, 
Jesus Feminist: An Invitation to Revisit the Bible’s View of Women (New York, NY: Howard Books), p. 169.
6. Sarah Bessey’s blog: http://sarahbessey.com, December 30, 2008.
7. Ibid., July 17, 2008.
8. http://instagram.mislav.net/users/christinecaine?max_id=216035535549657297_2724891.
9. Christine Caine, Elevation Church, Code Orange Revival 2012, http://elevationchurch.org/sermons/codeorangerevival (some of her sermon can be watched at: http://www.god.tv/code-orange-revival/night-4-anything-is-possible-with-god).
10. Jim Fletcher, “‘Hip’ church gives biblical Christians new label: ‘Hater’” (WorldNetDaily, http://mobile.wnd.com/2014/12/hip-church-gives-biblical-christians-new-label-hater/#JEfipOHtSOZJfZeD.99).
11. Read John Lanagan’s article/booklet titled 
The New Age Implications of Bethel Church’s Bill Johnson where it discusses Johnson’s propensity toward “quantum spirituality” (the belief that God is in everyone).
12. Elizabeth Dias, “Nashville Evangelical Church Comes Out for Marriage Equality” (
Time Magazine, January 29, 2015; http://time.com/3687368/gracepointe-church-nashville-marriage-equality).
13. Melissa Greene, “Worth” (http://melissagreenemusic.com/tag/worth, May 25, 2014, watch video at: https://vimeo.com/97252399, 22:40 minutes to 22:47 minutes).
14. Ibid, 24:18 minutes to 24:25 minutes.
15. Jen Hatmaker, 
7: An Experimental Mutiny Against Excess (Nashville, TN: B & H Publishing Group, 2012, Digital Edition), Kindle location 3266.
16. Ibid., Kindle location 435.
17. Ann VosKamp, (http://www.aholyexperience.com/2006/11/memorizing-word).
18. Ann VosKamp, 
One Thousand Gifts (Grand Rapids, MI: Zondervan, 2010), pp. 213, 216-217.
19. Jennie Allen, IF:Gathering; Session 1- 03.
20. Melissa Greene, “Worth,” op. cit.
21. Jennie Allen, “How to Leave Normal,” op. cit.
22. Jennie Allen, 
Restless: Because You Were Made for More (Nashville, TN: W Publishing, 2013), p. 74.



FÖRFATTARBIOGRAFI:
Som professionell musiker, sångare och inspelningsartist var Cedric Fisher djupt nedsänkt i mörkret av den sekulära musikbranschen och dess prylar. Han var beroende av droger och alkohol. Det fanns ingen tanke på Gud i hans liv, men han sysslade med I Ching, Transcendental Meditation, trodde starkt på reinkarnation, häxor och trollkarlar, gudar och upplevde demoniska aktiviteter, inklusive levitation och uppenbarelser.

1978, när han spelade en spelning i Lubbock, Texas, bestämde han sig för att köpa en bibel. Tidigt på morgonen efter spelningen började han läsa den. Eftersom han inte ville läsa en så stor bok utan att veta om den skulle vara intressant började han läsa det sista kapitlet. Efter att ha läst Uppenbarelseboken 3:20, föll han på knä vid sängen och bad. Han blev härligt frälst och omedelbart befriad från beroendet och plågan som hade drivit honom till det!

Idag är Cedric en ordinerad minister och chef för ”Truthkeepers = Sanningshållarna”, en webbaserad tjänst som varnar för andligt bedrägeri i kyrkan. Han och hans fru, Cheryl, bor på östkusten där han är pastor i en liten huskyrka som han var pionjär i. Hans tidigare erfarenheter hjälper honom att identifiera djävulskt mörker som maskerar sig som kristendom idag. Cedric tror att Gud har kallat honom att inte bara förbereda troende för att vara utrustade för att undvika bedrägeri och avfall utan också att avslöja de villoläror som har översvämmat den moderna kristendomen.

Posted in: Child AbuseCHILDREN AT RISK!Christian OrganizationsConference AlertsContemplative OrganizationsContemplative SpiritualityHuman TraffickingInterspiritualityLectio DivinaRESOURCESThe Emerging ChurchThe New SpiritualityUniversalism Tagged: ann voskampbill hybelsBrennan ManningBrian McLarenhuman traffickingIf:gatheringjen hatmakerjennie allenjesus feministjohn ortberglectio divinamelissa greeneone thousand giftsphyllis tickleprogressive ChristianityRob Bellsarah besseyspiritual formationtony campolotony jones

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/new-booklet-tract-if-it-is-of-god-answering-the-questions-of-ifgathering/ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar