måndag 19 juni 2023

Skyldig genom samröre

 FIkat efter mötet i går kväll, ledde mina tankar till; "Skyldig genom samröre".

Jag har säkerligen berört ämnet förut, men det blir mer och mer viktigt, och det borde vara det för alla, i synnerhet de som är pastorer och ledare i församlingar och samfund. Jag kommer gå igenom det som hände innan, den här biten kom upp.

Igår kväll hade vi möte i den församling som jag tillhör. Till oss kom Maria Ceder som gäst, för att predika. Hon började med att nämna en sång, en engelsk, vissa ord i den hade hon fastnat för, så de skulle hon tala om. Det hon säger direkt efter är; Jag har hittat bibelverser för att understödja det som jag talar om (i bästa trosrörelse stil). Min omedelbara tanke var, oh nej, inte den sortens predikning.

Vid det här laget har jag ju hunnit lyssna på många trosrörelse predikningar, så konceptet är väl bekant för mig som var fast i dyngan från 1982-1998, när vi tog oss ur det. Jag har också vid det här laget hunnit lyssna på riktiga predikningar, sånt som faktiskt ger ordentlig föda. Och vid det här laget kan jag skilja på vidrig dynga och riktig mat.

Det var inte på värsta viset, även om det inte var bra, d.v.s. tills slutet. Där hon pratade om ljus i mörkret och Daniel i lejongropen som inte hade något ljus där. Sedan sa hon, vilka lejon brottas ni med? Detta är att använda bibeln till att läsa in sig själv i skriften, eller dra ut något och applicera det på oss själva. Där såg jag rött, ärligt talat.

Efter mötet var det fika, jag och maken hamnade vid ett av borden. Jag ska ärligt erkänna att jag var redigt trött och inte hyperengagerad i det som det samtalades om runt bordet. Men, de kom på slutet innan uppbrottet in på olika mötesserier och konferenser under sommaren. Och det är vad som ligger till grund för detta, om att vi gör oss skyldiga genom samröre.

Visa mig dina vänner och jag ska säga dig vem du är. Jag gissar att det finns många som känner igen uttrycket. Och det är sant, åtminstone till viss del. Detsamma gäller uttrycket att man blir som de man umgås med. Eller att en person som försöker påverka någon som är fast i någonting, som den själv inte är fast i, gärna är den som snarare blir övertygad åt andra hållet.

Så i samtalet efteråt så diskuterade de vilka som var talare, vissa namn nämndes, kommer inte ihåg alla men Donald Bergagård, Per Arne Imsen, Helmner, och Carl Gustav Severin var bland de som nämndes.

Så en varg bland någotsånär sunda. Ingen av oss är perfekt, jag säger inte det. Men när ska vi lära oss att inte stå på samma scen som de som inte har samma evangelium som oss själva? Och hur ska vi få de som är än mindre kapabla att förstå och kunna urskilja vem som är varg bland fåren, när vi understödjer deras dogmer?

I samtalet kom också då upp att Carl Gustav Severin och Bror Spetz var såna otroliga gudsmän. Hur man kan ens göra den kopplingen, till de två som var ansvariga för att bjuda in Ulf Ekman och trosrörelsens kätteri till vårt land, är för mig en gåta. Denna lära, där vi är och får vara små gudar, vilket Satan själv blev utkastad ur himlen för att han ville vara, och som han frestade Eva med, är ju en av de värsta lärorna inom detta ogudaktiga evangelium. Men felen är ju många fler än så.

Hur just trosrörelsen har kunnat bli så accepterad, när inte mormonismen, Jehovas Vittnen och andra är klart erkända som kättare, är väl i och för sig ingen gåta. Ingen av oss i Södermalmskyrkan gick emot detta evangelium när det presenterades för oss. Jag själv visste inte då hur man läser skriften för att förstå den, eller hur man använder sig av det för att testa allting. Min gissning är att det var lika dåligt med det hos de allra flesta, kanske rent av alla i församlingen.

Jag kan inte lägga den synden att föra in dyngan i vårt land, enkom på våra pastorer, jag är medskyldig. Och efter jag kom ur det så började jag komma ihåg att det fanns personer redan på 80-talet som varnade och sa att det inte var kristet. Jag lyssnade inte, jag ringde inte och frågade vad som var fel. Idag sitter jag själv i dessas skor och varnar, och få om ens några lyssnar.

Så medans vi talade så gick det vidare på att en person nämnde John Bevere och hur han har haft en vision om att många kommer bli bortvisade på domens dag. Nu behövs det ju ingen vision för att veta detta, det är ju vad Jesus själv säger i Matt 7.

Men här har vi då det kusliga; Dessa personer som jag tycker är relativt sunda, de anser en av de värsta kättarna, för en sann kristen. Varför kan man fråga sig? Jo, för att John och Lisa Bevere har ju i omgångar varit på Livets Ord och predikat. Så kättare som C G Severin, leder människor till andra kättare som t.ex. makarna Bevere.

Tack vare då att såna som Bergagård, Helmner, Imsen, med många andra, faktiskt delar scen med kättare från trosrörelsen, så hamnar vi här.

Och tack vare allt snack om att följa anden, så kommer vi in på nästa sak. Ja, vi måste lyda anden, för anden kommer visa oss vad som är rätt och fel. Men det är ju inte vad testa handlar om i skriften, utan testar gör vi genom att jämföra det som pastorer, lärare, evangelister och andra säger, och jämföra det med skriften.

Upp kommer då, att vi kan utbe oss om urskiljningens gåva. Vilket vi ju givetvis kan. Men det går ju också att själva öva upp det genom att jämföra det som sägs, med vad skriften säger. Fast det innebär ju att lägga ner tid och energi. Det blir som en rundgång, men inte en sund en. När ska vi lära oss att vi, (alla de som sitter i bänkraden och lyssnar) har ett ansvar att själva också lära oss att testa allting och att inte bara köpa det som sägs rakt av.

Även en falsk förkunnare som John Bevere, kan ju läsa i skriften eller få en vision, som faktiskt är sann. Men i NAR, vilket är vad makarna Bevere är del av, så är ju en av reglerna att man inte behöver profetera rätt mer än 30 % i 30 % av det som sägs. Så nog kommer det att kunna komma in en gnutta som är rätt, oavsett om det är något som de läst sig till i skriften, eller om det är via en vision eller profetia.

Det är ett stort ansvar som ligger på de som har en tjänst som lärare, pastorer, evangelister, (såna som går upp på scenen och förkunnar Guds ord). Om de har samröre och delar scen med såna som inte har samma evangelium, så leder det till att de som inte ids att öva upp sin urskiljningsförmåga, även lyssnar till det som kättarna tar hit och som de understödjer.

För att göra saken värre, så lyssnar de sällan om över huvud taget på de av oss som varnar.

Går vi vidare i tankegången, vilket vi måste, så har ju Livets Ord Uppsala, Södermalmskyrkan Sthlm (bytt namn?), Agape Norrk. Arken Sthlm, NKC Nordanstig med många flera redan på 80-talet börjat plocka in saker från just ”NAR = Nya Apostoliska Reformationen”, vilket är så mycket värre än ”TR = trosrörelsens” dynga. TR har kanske 20-30 fel, NAR över 360 2019, och det ökar hela tiden.

Vi lever i en stor tid av avfall, för att vi inte varit observanta och för att vi inte lyssnat på de som varnat. Jag är en av dem som är medskyldig till att TR fått fast fäste i Sverige. Jag lyssnade inte, detta trots att det fanns många saker som jag hade problem med och inte förstod.

Alla behöver börja lyssna på vad vi säger när vi säger, att vi gör oss skyldiga genom samröre. Jag kan inte betona det nog. De vi delar scen med, eller går ut och evangeliserar med, är de som vi själva i handling säger; detta är en sann syster/broder, Han/hon förkunnar samma evangelium som mig.

Om man inte med gott samvete kan dela scen eller gå ut och vittna för folk ihop med Mormoner, Jehovas Vittnen, Katoliker, Sjundedagsadventister, Kalvinister et.c, då kan vi inte göra det med folk i TR och NAR heller. TR och NAR är inte kristna rörelser.

Befinner man sig i en sits av ledarskap, så har man ett ansvar, ett som är större än för de som inte befinner sig i en ledarskapsställning. Det är de i ledande ställning som folk ser upp till och gör som de gör. Om de godkänner dessa kättare, så kommer de som följer dem och ser upp till dem också att lyssna på dessa kättare.

Vill poängtera här att det spelar ingen roll om man inte är på scenen samtidigt. Är man på samma konferens, även om det är dagar emellan att man själv och kättaren talar, så tror de som är där som åskådare, eller allmänna deltagare att dessa är alla samma, de har samma tro, samma evangelium och samma Gud.

Tänk på en som kör bankrånarens bil, den är lika skyldig som den eller de som rånar banken, och det är bara ett exempel.

Bibeln sätt att se på ”Skyldig genom samröre” är att det involverar medhjälp, samarbete, assistans, stöd, erkännande av tjänsten, räcka ut handen till en kristen gemenskap, eller rent av undanhålla censur där så behövs. Skriften är helt klart att detta är förbjudet och en mycket allvarlig synd.

Var och en som överträder och inte förblir i Kristi lära har inte Gud. Den som förblir i denna lära har både Fadern och Sonen. Om någon kommer till er och inte för med sig denna lära, ta inte emot honom i ditt hus och hälsa honom inte, ty den som hälsar honom är delaktig i hans onda gärningar. 2 Joh:9-10

När vi hjälper, stödjer, främjar, försvarar, stöder, bekräftar eller samarbetar med dem som lär ut fel, eller håller tyst när de gör det; eller när vi umgås med dem i kristen gemenskap – blir vi lika skyldiga som de är i Guds ögon, varför? Eftersom vi då har blivit delaktiga i deras konspirationer och ondska. Därför ska vi inte bara undvika de som aktivt sprider misstag, utan även de som fritt och ihärdigt umgås med dem och förbiser deras falska läror i namnet "enhet"

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack, underbart när andra också ser vilken tid vi lever i.

      Radera
  2. Svar
    1. Ja vi lever mitt i det avfall som Jesus förutspådde, sorgligt nog.

      Radera