måndag 5 september 2022

Möte med Örjan Armgren och Simon Ådahl Bergsjö 4 sep 2022.

 Gör en snabb analys av mötet i Bergsjö Nordanstig den 4 sep 2022, med Örjan och Simon. Jag skriver inte ner allting, den som vill lyssna på rubbet får göra det. För mig är detta dravel och jag har inte ens med hela meningarna om vad de säger.

https://www.facebook.com/groups/1424383071278956/posts/1693146031069324/

Början Örjan; Sockerkaka med glasyr, hon blev frälst och är nu ute och profeterar över folk.

Gåvorna är till för församlingen uppbyggelse, de är inte till för de utanför församlingen. För den som inte är kristen är det troende livet obegripligt.

1 Kor 14:12 Detta gäller ock för er; när ni är ivriga att undfå andliga gåvor, så må er strävan efter att dessa hos er skola överflöda hava församlingens uppbyggelse till mål.

Ca 11.30 in Simon, Varför sker det så lite på mötena? Gud svarade med bibelord;

Matt 18:20 Ty var två eller tre är församlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem.

Vi kanske är samlade i pliktens namn, eller traditionens namn, rädd för helvetet är kanske anledningen. Han ger fler exempel.

En sanning i och för sig, men eftersom vi måste ha den sanna Jesus och det sanna evangeliet, så är det bara delvis korrekt. Bibeln måste alltid läsas i sammanhang, sammanhang, sammanhang, detsamma gäller även för att förstå den. Vi kan inte bara läsa denna versen om varför inget händer i församlingen, utan vi måste ta in vad skriften säger om att tillbe i ande och sanning. För kärnan är ju att vi har samma ande samma evangelium.

Joh 4:22-24 Ni tillber vad ni inte känner, vi tillber vad vi känner - ty frälsningen kommer från judarna - men den tid skall komma, ja, den är redan inne, då sanna tillbedjare ska tillbe Fadern i ande och sanning; ty såna tillbedjare vill Fadern ha. Gud är ande, och de som tillber måste tillbe i ande och sanning.

Gud vill bli ihop med dig, säger Simon.

Dravel, det är att göra Gud till en bundis en kompis, min kille som i pojkvän. Eller som polaren Jesus i filmen Dogma.

Vart är heligheten, var är Gudsfruktan. Finns mängder av verser om gudsfruktan och att vi ska vara heliga som Gud är helig.

Jes 6:1-7 I det år då konung Ussia dog såg jag Herren sitta på en hög och upphöjd tron, och släpet på hans mantel uppfyllde templet. Serafer stodo omkring honom. Var och en av dem hade sex vingar: med två betäckte de sina ansikten, med två betäckte de sina fötter, och med två flögo de. Och den ene ropade till den andre och sade: »Helig, helig, helig är HERREN Sebaot; hela jorden är full av hans härlighet.» Och dörrtrösklarnas fästen darrade, när ropet ljöd; och huset blev uppfyllt av rök. Då sade jag: »Ve mig, jag förgås! Ty jag har orena läppar, och jag bor ibland ett folk som har orena läppar, och mina ögon hava sett Konungen, HERREN Sebaot.» Men en av seraferna flög fram till mig, och han hade i sin hand ett glödande kol, som han med en tång hade tagit på altaret. Och han rörde därmed vid min mun. Därefter sade han: »Se, då nu detta har rört vid dina läppar, har din missgärning blivit tagen ifrån dig, och din synd är försonad.

Herren tål att vi blir arga på Gud, säger Simon.

Jaså, gör han det? Jag skulle snarare säga att Gud förstår om vi blir arga, för han känner våra tankar. Det är aldrig rätt att vara arg på Gud. Det är fel - alltid fel - att ogilla Gud för vad han gör och tillåter.

1 Mos 18:25 Skulle han som är hela jordens domare icke göra vad rätt är?

Det är arrogant för ändliga, syndiga varelser att ogilla Gud för vad han gör och tillåter. Vi kan gråta över smärtan. Vi kan vara arga på synden och Satan. Men Gud gör bara det som är rätt.

Upp 16:7 Ja, Herre Gud, du Allsmäktige, rätta och rättfärdiga är dina domar.

21 in, Simon säger angående en person som han fått ett ord till – gladaste tanten i församlingen som utåt verkade så glad. Men Simon fick ett ord att hon tänkte ta livet av sig. Han ber henne stanna kvar till efter mötet, och efter mötet så talar han med henne, och säger att Herren sagt till honom att hon tänker ta livet av sig.

Hennes humör brister och hon börjar skrika att hennes bästa väninna hade dött kort innan detta, och hon ville inte leva längre, för hon är så ensam. Han förklarar här att dödslängtan är Satans dödsande.

Överfokus på demoner, typiskt NAR. Demoner lurar inte bakom varje buske.

26 ca, Örjan uppe igen, han får be för en muslim som blir helad, och hans fru får profetiska ord till en kille, som har spelet fotboll och säger att han ska göra det igen.

Var är omvändelsen och korset, vilket är hela bibelns budskap. Endast bjud in Jesus i hjärtat efter detta. Total avsaknad av att tro kommer av att höra evangeliet predikas. Men det hoppas gärna över i denna rörelse.

Matt 7:21-22 Inte kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skola på 'den dagen' säga till mig: 'Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?' Men då skall jag betyga för dem: 'Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän.'

32 in, Simon berättar om en man på Cirkel K, en man som kände igen Simon och Örjan, så han började be i tungor och sedan få alla att lyssna på Örjan och Simon.

Så de känner inte igen att gåvorna är till för församlingen och att vi inte få be i tungor utan att det åtföljs av uttydning.

1 Kor 14:27-28 Vill man tala tungomål, så må för var gång två eller högst tre få tala, och av dessa en i sänder, och en må uttyda det. Är ingen uttydare tillstädes, så må de tiga i församlingen och tala allenast för sig själva och för Gud.

Och så om igen gåvorna är till för församlingens uppbyggelse.

38, I Gästrikland så fick Simon ett tilltal från Gud och sa till en kvinna att Gud talar liv i dig, direkt efter att han sjungit sången ”Jag talar liv i dig”. Han hamnade i hänryckning och skrek ut det när hon inte lyssnade ordentligt.

Men det är ju inte hänryckning, det har vi ju beviset av både Samuel och Johannes om vad hänryckning handlar om. Inget av dessa säger att de stod och skrek.

Här finns en förklaring på Hänryckning i ordbok från 1870 Betydelse: En högre grad av Hänförelse, utmärker ett sinnestillstånd, då människan, genom inverkan av något ytterst livat intryck, är alldeles utom sig själv och med själen liksom förflyttad till en annan värld. Källa: https://bastainform.com/bibliteka/forelasnin/read/24276-vad-betyder-hanryckning-pa-svenska

1 Sam 19:20-24 Men när Sauls utskickade fick se skaran av profeterna i profetisk hänryckning, och fick se Samuel stå där såsom deras anförare, kom Guds Ande över dem, så att också de fattades av hänryckning. När man omtalade detta för Saul, sände han dit andra män; men också de fattades av hänryckning. Och när han då ytterligare, för tredje gången, sände dit män med samma uppdrag, fattades också dessa av hänryckning. Då begav han sig själv till Rama; och när han kom till den stora brunnen i Seku, frågade han: »Var äro Samuel och David?» Man svarade: »De är i Najot vid Rama.» Då begav han sig dit, till Najot vid Rama. Men Guds Ande kom också över honom, så att han hela vägen gick i profetisk hänryckning, ända till dess att han kom fram till Najot vid Rama. Då kastade också han av sig sina kläder, i det att också han blev fattad av hänryckning inför Samuel; och han föll ned och låg där naken hela den dagen och hela natten.

Upp 1:10-11 Jag kom i andehänryckning på Herrens dag och fick då bakom mig höra en stark röst, lik ljudet av en basun, och den sade: »Skriv upp i en bok vad du får se, och sänd den till de sju församlingarna i Efesus och Smyrna och Pergamus och Tyatira och Sardes och Filadelfia och Laodicea.

Han avslutar med reklamfilm för tv 7 himlen och bre folk bli månadsgivare till himlen tv 7.

Det är tydligen så de har råd att åka ut även till små församlingar, och den saken är bra. Men är inte hela himlen tv 7 en väldigt kompromissande kanal. Jag är osäker, för jag har den inte och har aldrig sett på den.

Mitt utdrag ur denna video som är en knapp timme lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar