måndag 12 september 2022

Bedrägeri och sinneskotroll i den katolska kyrkan.

En före detta nunna talar uppriktigt om påven Franciskus, bedrägeri och sinneskontroll i den katolska kyrkan

Av Ann Marie 11 Jan 2016 Lighthouse Trails author

Översatt och inlagt med tillstånd från Lighthouse Trails

I de fall jag lägger till någonting så är det i brunt

Påven Franciskus försöker dra in protestanter i den katolska kyrkan. Som du kommer att se är det flera saker som hjälper honom att uppnå detta.

Ekumeniken verkar rimlig eftersom katoliker använder ord på ett sätt som utomstående inte förstår. Eftersom protestanter inte förstår vad katoliker egentligen menar, tror de att de har många saker gemensamt, medan de i verkligheten inte har det. Låt oss till exempel titta på ordet "nåd". Enligt Bibeln kan frälsning inte förtjänas. Det kommer bara från Guds nåd. Aposteln Paulus säger:

Ef 2:8-9 Ty av nåd är ni frälsta genom tro; och det inte av er själva: det är Guds gåva. Inte av gärningar, för att ingen ska kunna berömma sig.

Tit 3:5 Inte genom rättfärdighetsgärningar som vi har gjort, utan efter sin barmhärtighet räddade han oss.

Men enligt katolsk lära, om människor gör goda gärningar och de uppfyller vissa specificerade krav, kan de förtjäna en "gudomlig belöning" från Gud. 1 Detta är en lära om att förtjäna andliga välsignelser genom att göra goda gärningar.

Dessutom inkluderar den liturgiska ritualen för att döpa spädbarn en bön som ber Gud att ge nåd till vattnet i dopfunten (vattnet som används för att stänka spädbarnet). 2 För katoliker är "nåd" något som till och med kan ges till döda. föremål som vatten.

Här är ytterligare ett exempel på hur protestanter kan tro att de förstår katolicismen, när de i verkligheten inte gör det. En katolsk präst skrev till mig och sa att den katolska kyrkan lär att vi är frälsta av nåd genom tro på Jesus Kristus.

Han missade dock att nämna något. Enligt den officiella katolska läran är vi frälsta av nåd genom tron på Jesus Kristus – PLUS att döpas, gå till mässa på söndagar, ta emot nattvarden minst en gång om året, gå till bikt minst en gång om året, tro på de officiella doktrinerna i katolska kyrkan och dö i "ett tillstånd av nåd". (I Amerika kan mässa på lördagar ersätta mässa på söndagar.)

Påven Franciskus hävdar att kristna, judar och muslimer dyrkar samma Gud. Det gör vi inte! Kristna och judar tillber Abrahams, Isaks och Jakobs Gud, och Bibeln säger åt oss att älska och förlåta. Muslimer dyrkar en helt annan "gud", och Koranen säger åt muslimer att döda "otrogna" om de vägrar att konvertera till islam.

I juni 2014 bjöd påven Franciskus in muslimer och judar till Vatikanen för en interreligiös gudstjänst för katoliker, muslimer och judar. Detta är första gången i historien som islamiska böner har hållits i Vatikanen. 3

(Inter- religiositet / andlighet innebär kortfattat att man får ta det som man gillar från alla olika religioner och låta bli det man inte gillar.)

När du lyssnar på påven Franciskus eller läser hans uttalanden, kom ihåg att han är en jesuit; och jesuiterna anser att det är moraliskt rätt att engagera sig i "mentala reservationer". Detta är praxis att säga något med avsikten att lura människor, men att göra det på ett sätt som tekniskt sätt undviker att ljuga. En form detta kan ta är att lägga till fler ord i ditt sinne som aldrig sägs, men tillsammans med de som sägs högt skulle det totala påståendet tekniskt sett vara sant. 4



Jesuiter och Sinneskontroll

Jesuiterna utövar en form av sinneskontroll. Det kränker en persons förmåga att tänka självständigt och att följa sitt eget samvete. Dessutom kan detta användas för att pressa människor att lyda order att göra dåliga saker. Detta tillvägagångssätt kan ses i följande tre regler från Saint Ignatius Loyolas "andliga övningar". (Han var jesuiterna grundar.)

De "andliga övningarna" är uppdelade i sektioner om fyra "veckor", följt av sektioner med fyra typer av regler. Dessa är från det sista avsnittet av regler med titeln "Regler för att tänka med kyrkan." Ignatius Loyola lärde sina anhängare:

Regel 1. Om vi lägger all privat bedömning åt sidan, bör vi hålla våra sinnen förberedda och redo att omedelbart och i allt lyda Kristi sanna make, vår Herre, vår heliga Moder, den hierarkiska kyrkan.

Regel 9. Att berömma kyrkans alla föreskrifter, hålla oss redo hela tiden för att hitta skäl för deras försvar och aldrig kränka dem.

Regel 13. Om vi vill vara säkra på att vi har rätt i allt, bör vi alltid vara redo att acceptera denna princip: Jag kommer tro att det vita som jag ser är svart, om den hierarkiska kyrkan definierar det så. Ty jag tror att mellan brudgummen, Kristus, vår Herre, och bruden, hans kyrka, finns det bara en ande, som styr och leder oss för våra själars frälsning, för samma Ande och Herre, som gav oss de tio Bud, vägleder och styr vår Heliga Moder Kyrka. 5 (min kursivering)

Utöver dessa jesuitiska läror, främjar den katolska kyrkan själv sinneskontroll. Enligt katolska encyklopedin är idén om religionsfrihet felaktig. Religiös övertygelse sägs vara "utanför den fria privata bedömningens område", vilket innebär att människor inte är tänkta att använda sitt eget personliga omdöme för att avgöra sin religiösa övertygelse. 6

Enligt kanonisk lag (de officiella lagar som styr den romersk-katolska kyrkan) är katoliker skyldiga att underkasta sig sina tankar och viljor till varje förklaring om tro eller moral som görs av påven eller av ett kyrkoråd. De är också skyldiga att undvika allt som inte överensstämmer med sådana förklaringar. 7

Den katolska kyrkan lär att endast den katolska kyrkans läroämbete (påven och biskoparna i gemenskap med honom) har rätt att tolka Skriften. Människor får inte tolka Skriften själva. De ska helt och hållet förlita sig på katolska kyrkans myndigheter. 8 Katoliker ska "med foglighet ta emot alla direktiv som de får av katolska kyrkans myndigheter."



En ande av kontroll
Den katolska kyrkan har en stark anda av kontroll. Det visar dock inte alltid det öppet. Det finns ett gammalt talesätt som säger att när den är i minoritet, då är den ödmjuk som ett lamm; när den är lika i makt med andra samfund eller religioner, då är den slug som en räv; och när den har makten, då blir den häftig som en tiger.

Två exempel på detta är påståendet att vara ofelbart och påståendet att kunna skicka människor till helvetet. Jag kommer att diskutera ofelbarhet här, medan information om anatema / förbannelse och att sända människor till helvetet finns i bilagan.

Enligt den katolska kyrkans officiella lära får katolska män och kvinnor inte tro på vad de läser i Bibeln utan att först kolla upp det med den katolska kyrkan. De måste ta reda på hur kyrkans biskopar tolkar en passage, och de ska acceptera vad biskoparna lär "med foglighet" som om det kom från Jesus Kristus själv. De får inte använda sitt eget omdöme eller följa sitt eget samvete. De måste tro på allt som biskoparna lär utan att ifrågasätta det.* 10

Den katolska kyrkan lär också ut att när biskoparna officiellt undervisar om doktriner som rör tro och moral, så hindrar Gud dem på ett övernaturligt sätt från att göra några fel. Detta kallas "ofelbarhet". Det gäller officiella råd, såsom Andra Vatikankonciliet. Det gäller även andra läror, så länge biskoparna och påven är överens om dem. 11

Utöver allt detta sägs påven vara ofelbar när han utfärdar ett officiellt dekret i frågor som rör tro och moral. Enligt den katolska läran är det omöjligt för påven att undervisa om falsk lära. Katoliker förväntas lyda påven utan att ifrågasätta, även när han inte gör ett "ofelbart" uttalande om doktrin. De förväntas lämna in sina viljor och sinnen till påven utan att ifrågasätta. 12

De "tidiga fäderna" och medeltidens teologer och kanonjurister lärde aldrig ut att biskoparna eller påven var ofelbara. Detta visas av det faktum att det sjätte ekumeniska rådet år 680 e.Kr. fördömde en påve som kättare. Det var inte förrän på 1300-talet som teorin om ofelbarhet började växa fram. Med utveck-lingen av denna teori kom en förändring i tolkningen av vissa bibel-ställen. 1



Min erfarenhet av Sinneskontroll

Jag förstår sådana saker eftersom jag brukade vara nunna i ett kloster där vi utsattes för vissa former av sinneskontroll. Våra personliga identiteter togs ifrån oss och vi fick nya namn. Vi var avskurna från våra familjer. Vi fick inte ha någon form av känslomässig anknytning till någon person eller ens till ett djur. Vi var tvungna att hålla tyst, vilket hindrade oss från att kommunicera med de andra nunnorna.

Vi hade ingen fritid. Allt var planerat. Vi hade flera gudstjänster om dagen för att sjunga det gudomliga kontoret (vesper, etc.). Dessutom gick vi på mässa varje dag. Vi hade också schemalagd bönestund på kvällen, då det var en strikt tystnadsregel. All vår andra tid gick åt till sysslor.

I klostret ägde vi absolut ingenting. Jag hade mina glasögon, men de kunde ha tagit dem om de ville.

Det är meningen att kristna ska ta på sig Kristi sinne. Det gör vi genom bön och genom att läsa Bibeln. Däremot fick vi i klostret lära oss att ha påvens och grundaren av vår religiösa ordning och även vår moders överordnade sinne. De var våra guider snarare än Bibeln. Vi leddes av dem istället för att bli ledda av den Helige Ande.

I själva verket var våra överordnade vårt samvete och våra hjärnor. Vi fick inte tänka självständigt eller ha våra egna åsikter om saker och ting, än mindre kommunicera alla frågor vi kunde ha. Vi skulle inte ställa frågor – bara lyda.

När jag lämnade klostret, tog nunnan som ansvarade för att få mig därifrån mig bort mig på ett sådant sätt att de andra nunnorna aldrig såg mig lämna. Jag minns att jag märkte att nunnor då och då försvann men förstod inte vad det betydde förrän det hände mig.

Nunnan tog mig till busstationen och skaffade mig en biljett för att åka hem, som var i en annan stat. Medan hon var på busstationen ringde hon mina föräldrar. Jag tackade Gud för att mina föräldrar var hemma vid den tiden, att de inte var utanför stan eller på besök hos vänner.

Jag hade inte tillräckligt med pengar för att ta en taxi från busstationen till huset, och jag hade ingen nyckel till huset. Om min mamma och pappa inte hade varit där hade jag landat hjälplöst på främlingars nåd.

När jag kom hem var det konstigt att prata med folk igen, och det tog ett tag att vänja mig vid det. Det var konstigt att krama min familj eftersom jag inte var van vid att röra människor.

I månader efteråt höll jag alltid huvudet täckt. Jag hade alltid en halsduk. I klostret höll vi alltid huvudet täckt, förutom när vi gick och la oss på kvällen. Det tog mig månader innan jag kunde få mitt huvud avslöjat utan att känna skuld för det. Efter det tog det många månader till innan jag kunde sätta på läppstift och när jag gjorde det kände jag skuld.

Jag fick jobb som tillfällig sekreterare eftersom jag hade varit sekreterare innan jag gick in i klostret. En dag ringde en man min chef i telefon och min chef frågade mig vem det var. Jag sa till honom att jag inte visste, så han sa åt mig att fråga den som ringde vem han var. Jag kunde inte göra det. I flera år, som sekreterare, hade jag rutinmässigt frågat dem som ringde vilka de var, men när jag var i klostret kunde jag inte vara säker nog att ställa en sådan fråga. Därför var min chef tvungen att lära mig hur man gjorde.

Jag har några vänner som är före detta nunnor. De gick också igenom konstiga upplevelser samtidigt som de gjorde anpassningen till det normala livet. En av dem hade en kvinna som mentor. Kvinnan lärde henne hur man åker buss, hur man handlar, hur man hanterar pengar, hur man fixar håret och hur man gör andra saker som folk tar för givet. Hon hade förlorat alla dessa färdigheter medan hon var i klostret.

En vän till mig som är en före detta nunna var utbildad att piska sig själv. Det krävdes mycket träning för att få henne att tycka att det var rätt sak att göra. Men eftersom hon litade på och lydde sina överordnade kom hon att tro att det var bra. Men hon omsatte inte detta i praktiken eftersom Vatikanen II kom och klostret ändrade sin policy; men hon var utbildad för det och var beredd att göra det.



Lämna den katolska kyrkan

Så småningom lämnade jag den katolska kyrkan och blev en evangelisk kristen. Det tog mig lång tid att göra det, med mycket bibelstudier och bön. Även efter att jag var helt övertygad om att katolicismen lärde ut saker som strider mot Skriften, var det svårt att lämna på grund av graden av sinnes-kontroll som jag hade utsatts för.

Att komma ur den katolska kyrkan var en sak, men att få bort katolicismen ur mig var en annan sak. Det var en lång, långsam, svår och smärtsam process på grund av nivån av mental kontroll jag hade gått igenom, men jag ville ha sanningen – oavsett vad det kostade mig att lära mig den. Sanningen är dyrbar, och Herren Jesus Kristus är sanningen inkarnerad. Han säger;

Joh 14:6 Jag är vägen, sanningen och livet.

Jag kallades "Syster Ann Marie" när jag var i klostret. Jag använder det namnet i det här häftet för att jag vill undvika att bli trakasserad.



Appendix—Anatemas / Förbannar

Enligt 1913 års upplaga av katolska encyklopedin, när den katolska kyrkan förbannar någon, sätter påven rituellt förbannelser dem. Det finns en högtidlig skriftlig ritual för att göra detta. Katolska encyklopedin artikeln beskriver ritualen i detalj, inklusive omfattande citat från den. (Du kan läsa artiklarna Katolska encyklopedin online) 14

När påven uttalar förbannar, bär påven speciella klädsel. Han får hjälp av tolv präster som håller i tända ljus. Påven påkallar Guds namn och uttalar en högtidlig kyrklig förbannelse. Han avslutar med att uttala dom och förklara att den förbannade personen är dömd till helvetet med Satan. Prästerna svarar: "Fiat!" (Låt det ske!) och kasta ner sina ljus.

Som vi kommer att se, anser den katolska kyrkan kätteri (oenighet med katolsk doktrin) som ett brott. Konciliet i Trent, och andra kyrkliga råd, förklarar att varje person som inte håller med om ens en av deras doktrinära uttalanden därigenom blir förbannad.

När påven uttalar en förbannelse sägs han döma en brottsling. Den katolska encyklopedin säger att förbannelseritualen medvetet är avsedd att skrämma den "kriminella" och få honom / henne att ångra sig (med andra ord att villkorslöst underkasta sig den katolska kyrkan).

För dem vars brott är kätteri innebär omvändelse att avstå från allt de någonsin har sagt eller gjort som strider mot den katolska läran. Med andra ord måste de avsäga sig sitt eget samvete och urskillning och de slutsatser de kommit fram till i sina bästa ansträngningar för att förstå bibliska principer.

Och de måste underkasta sina sinnen och viljor ovillkorligen till varje officiell doktrinär förklaring från den katolska kyrkan. Som vi kommer att se, säger kanonisk lag att denna obestridliga underkastelse av sinnet och viljan krävs.
Enligt
den katolska encyklopedin är en persons religiösa övertygelse "utanför den fria privata bedömningens område". Detta överensstämmer med andan bakom att förbanna människor. 15

Den nya kanoniska lagen publicerades av påven Johannes Paulus II:s auktoritet 1983. Den gör anspråk på att vara inspirerad av Andra Vatikankonciliet (1962-1965) och att sätta dess reformer i konkret form. Enligt Canon 752, närhelst påven eller biskopskollegiet avger en förklaring om tro eller moral, måste "de kristna troende" underkasta sig det med sitt intellekt och sin vilja. Dessutom måste de undvika allt som inte håller med det. 16

Så det strider mot romersk-katolsk kanonlag för "de kristna troende" att tvivla på eller förneka eller ifrågasätta någon katolsk doktrin. Om något strider mot lagen, då begår varje person som gör det, ett brott, vilket gör honom till en brottsling. Kanonisk lag har straff för sådana brottslingar.

Enligt Kanon 1311 har den katolska kyrkan rätt att tvinga "de kristna troende" som gör saker som strider mot kanonlagen. Kanon 1312 säger att straff-sanktioner kan inkludera att beröva människor andliga gods (såsom sakramenten) och timliga gods (saker som människor behöver för livet på denna jord). Under den protestantiska reformationen straffade den katolska kyrkan protestanter genom att beröva dem deras egendom, deras frihet och till och med deras liv. 17

Den katolska kyrkan har aldrig avstått från sin tidigare praxis att döda människor som den ansåg vara kättare. Tvärtom, inkvisitionens kontor (eller kongregation) existerar fortfarande. Det är en del av den romerska Curia (den grupp män som styr den katolska kyrkan). 1965 ändrades dess namn till "Kongregationen för trosläran." Den leddes av kardinal Ratzinger tills han blev påve Benedictus 2005. 18

Den 8 december 1854 förklarade påven Pius IX dogmen om Marias obefläckade avlelse (dvs att Maria var helt syndfri från födseln). Efter att ha definierat dogmen sa påven att om någon person vågar gå emot det som påven har deklarerat, då lider hans eller hennes tro skeppsbrott och han / hon blir avskuren från kyrkan. Påven förklarade att sådana människor är "fördömda".

Han sa att om någon person säger, eller skriver, eller på något annat sätt utåt uttrycker "fel" i sitt tänkande, då blir den personen föremål för straff. 19

Påvens hänvisning till straff är betydelsefullt eftersom en man hade avrättats för kätteri 28 år innan denna påvliga tjur utfärdades. År 1826 hängdes en spansk skolmästare för att han ersatte frasen "Ave Maria" ("Hej Maria") med "Prisad vare Gud" under skolans bön. 20

Den 1 november 1950 utfärdade påven Pius XII en påvlig tjur som definierade dogmen om Marias antagande. Han avslutade med att säga att det är förbjudet för någon att motsätta sig hans deklaration eller att säga saker som strider mot den. Påven förklarade vidare att varje person som försöker göra det därmed ådrar sig Guds vrede och apostlarna Petrus och Paulus vrede. 21

Även om denna påvliga tjur inte öppet hotar med straff, innebär det fortfarande möjligheten till någon form av straff. Skillnaden i ton mellan tjuren 1854 och tjuren 1950 återspeglar den katolska kyrkans maktminskning. År 1854 hade en man nyligen avrättats för kätteri. 1950 hade den romersk-katolska kyrkans politiska makt minskat. År 1950 skulle denna typ av språk som användes i tjuren från 1854 inte ha skapat en bra bild för den katolska kyrkan i vår moderna tid.

Den romersk-katolska kyrkan tror att påven har makten och auktoriteten att fördöma människor till helvetet. Förbannelseritualen visar denna tro. Många katoliker förnekar detta och säger att bara Gud kan döma människor till helvetet. Men titta på ritualen för anatema, som beskrivs i den katolska encyklopedin. Och titta på följande högtidliga förklaring om bannlysning, som uttalades av påven Innocentius III:

Vi bannlyser, förbannar, förlägger honom / henne med plågor och fördömer honom. 22

*Detta motsäger vad Bibeln säger om att vara en god Berean och pröva allt (se Apg 17:10-11 och 1 Tess 5:20), och det upphäver tanken att Skrifterna (särskilt evangeliet) var avsedda att förstås av gemene man (se Jes 35:8 och Hab 2:2).

För att beställa kopior av En före detta nunna talar uppriktigt om påven Franciskus, bedrägeri och sinneskontroll i den katolska kyrkan klickar du här. Detta är på originalets sida på engelska.

Finner du det som utgetts av Lightuose Trails och deras författare intressant så finns det nu inlagt på svenska på egen blogg; https://fyrhusstigen.blogspot.com

Slutnoteringar

1. John A. Hardon, Pocket Catholic Dictionary (“merit”), p. 295. Hardon is a Catholic priest with a doctorate in theology.
2. 
The Rites of the Catholic Church, Volume 1, pp. 394-407 as cited by James G. McCarthy in The Gospel According to Rome: Comparing Catholic Tradition and the Word of God, p. 22.
3. Christopher Agee, “The Pope Just Invited Islam Into The Vatican, Christians Aghast” (
Western Journalism, June 6, 2014, http://www.westernjournalism.com/pope-francis-host-islamic-prayer-vatican).
4. “Mental Reservation,” 
Catholic Encyclopedia, Vol. X, 1911. The Catholic Encyclopedia is available online: http://www.newadvent.org/cathen/10195b.htm.
5.
 The Spiritual Exercises of Saint Ignatius, translated by Anthony Mottola, Ph.D., introduction by Robert W. Gleason, S.J. (New York, NY: Image Books, 2014), pp. 139-141.
6. “Inquisition,” 
Catholic Encyclopedia, Vol. VIII, 1910. The statement opposing freedom of religion is in the second paragraph of the article: http://www.newadvent.org/cathen/08026a.htm.
7. 
Code of Canon Law, Canons 752, 1311-1312 (Latin English edition, New English Translation) (Washington, DC: Canon Law Society of America, 1988), pp. 247, 409. The 1983 Code of Canon Law was translated into English in 1988.
8.
 Catechism of the Catholic Church, Paragraphs 85, 100, 891, 2051. The Catechism summarizes the essential and basic teachings of the Roman Catholic Church. It comes in numerous editions and languages. Because it has numbered paragraphs, statements can be accurately located in spite of the variety of editions.
9. Ibid., Paragraphs 87, 1310, 2037.
10. Ibid., paragraphs 85, 87, 100, 862, 891, 939, 2034, 2037, 2041, and 2050.
11. Ibid., paragraphs 890, 891, 939, 2033, 2034, and 2049.
12. Ibid., paragraphs 892, 2037, and 2050.
13. William Webster, The Church of Rome at the Bar of History (Carlisle, PA: The Banner of Truth Trust, 1995), pp. 34-55.
14 “Anathema,” Catholic Encyclopedia (1913 edition), Vol. 1. The ritual is described in detail, with a lengthy quotation; http://www.newadvent.org/cathen/01455e.htm.
15. “Inquisition,” 
Catholic Encyclopedia,” Vol. VIII, 1910; http://www.newadvent.org/cathen/08026a.htm.
16.
 Code of Canon Law, Latin English edition, New English Translation (Washington, DC: Canon Law Society of America, 1988), p. 247, Canon 752. The 1983 “Code of Canon Law” was translated into English in 1988.
17. Ibid., p. 409, Canons 1311 and 1312. These canons are in the beginning of Book VI.
18. Congregation for the Doctrine of the Faith; http://www.catholic-hierarchy.org/diocese/dxcdf.html
19. 
Ineffabilis Deus (“Apostolic Constitution on the Immaculate Conception”).  This encyclical of Pope Pius IX  was issued on December 8, 1854. Near the end of this papal bull, there is a section titled “The Definition.” The statements I described are in the last paragraph of that section; http://www.papalencyclicals.net/Pius09/p9ineff.htm.
20. Paul Johnson, 
A History of Christianity (New York: Simon & Schuster, a Touchstone Book, 1995), p. 308.  Paul Johnson is a prominent historian and a Catholic.
21. 
Munificentissimus Deus (“Defining the Dogma of the Assumption”), paragraph 47.  Encyclical of Pope Pius XII issued November 1, 1950; http://www.geocities.com/papalencyclicals/Pius12/P12MUNIF.htm.
22. Paul Johnson, 
A History of Christianity, p. 199.



Posted in: A Global SpiritualityBook/Music ExcerptsDefending the FaithPersecutionRESOURCESRoad to RomeSpiritual DeceptionThe New Evangelization Tagged: anethemaann mariecanon lawcardinal ratzingercatholic encyclopediaCatholicismeucharistformer nunmasspersecutionpope benedictpope francispope pius ixRoman Catholicismsalvationvatican

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=18805





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar