torsdag 22 september 2022

Är vi små gudar eller mini-gudar?



När trosrörelsen = TR kom till Sverige 1982, med Upf Ekman och Jan Rosman, så var det inget tal rakt ut om att vi var små gudar eller mini-gudar. Men av flertalet videor som man idag kan hitta av trosförkunnare framför allt från USA så har det varit helt öppet rakt ut att vi är små gudar, gissningsvis av klädseln att döma sedan 1990-talets början.

Hade jag själv hört detta redan då, då hade jag dragit öronen åt mig, fastän jag var ung – och inte hamnat i TR´s garn.

Det finns videor och ljudupptagningar med bland andra, Kenneth Copeland, Benny Hinn, Paul Cruch (numera avliden), Joyce Meyer och andra. Av senare snitt har vi Steven Furtick (som sagt att han är Gud allsmäktig) och Francis Chan.

Små gudar läran gör att vi kan själva skapa oss det som vi vill ha, genom att helt enkelt tala ut det. Våra ord skapar det vi säger. Vilket i sig kommer från New Thoughts tänk positivt eller negativt och det du tänker sker. Som i sin tur förändrades till tala positivt eller negativt och det du talar sker. I TR har det helt enkelt bytt namn till tala tro eller otro och det du talar sker.

Mycket av detta byggs på

John 10:34 Jesus svarade dem: »Det är ju så skrivet i eder lag: 'Jag har sagt att ni är gudar'.

Jesus citerar här;

Ps 82:6 Jag har väl sagt att ni är gudar och allesammans den Högstes söner.

Men är det bokstavligen vad som menas här?

Vi är skapade till Guds avbild;

1 Mos 1:26 Och Gud sade: »Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara oss lika; och må de råda över fiskarna i havet och över fåglarna under himmelen och över boskapsdjuren och över hela jorden och över alla kräldjur som röra sig på jorden.»

Men att vara skapade till guds avbild gör oss inte till små gudar. Som alltid måste vi läsa skriften i de tre sammanhangen för att reda ut begreppen, och det sista sammanhanget är att det är summan av Guds ord som är sanning.

Om Satan ville bli som Gud och sitta på den Högstas berg, och blev utkastad ur himmelen för sitt högmod, då kan vi knappast räkna med att Gud ska se vänligt på oss om vi hävdar att vi också är små gudar, eller som Gud.

Jes 14:11.15 Ned till dödsriket har din härlighet måst fara, och dina harpors buller; förruttnelse är bädden under dig, och maskar är ditt täcke. Huru har du icke fallit ifrån himmelen, du strålande morgonstjärna! Huru har du icke blivit fälld till jorden, du folkens förgörare! Det var du som sade i ditt hjärta: 'Jag vill stiga upp till himmelen; högt ovanför Guds stjärnor vill jag ställa min tron; jag vill sätta mig på gudaförsamlingens berg längst uppe i norr. Jag vill stiga upp över molnens höjder, göra mig lik den Högste.' Nej, ned till dödsriket måste du fara, längst ned i graven.

Denna stolthet och högmod fick också Eva och Adam på fall, att vilja va som Gud, en liten gud.

1 Mos 3:1-6 Men ormen var listigare än alla andra markens djur som HERREN Gud hade gjort; och han sade till kvinnan: »Skulle då Gud hava sagt: 'Ni skall inte äta av något träd i lustgården'?» Kvinnan svarade ormen: »Vi få äta av frukten på de andra träden i lustgården, men om frukten på det träd som står mitt i lustgården har Gud sagt: 'Ni skall inte äta därav, ej heller komma därvid, på det att ni inte må dö.'» Då sade ormen till kvinnan: »Ingalunda skall ni dö; men Gud vet, att när ni äter därav, skall era ögon öppnas, så att ni blir som Gud och förstår vad gott och ont är.» Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av, och att det var en lust för ögonen, och att det var ett ljuvligt träd, eftersom man därav fick förstånd, och hon tog av dess frukt och åt; och hon gav jämväl åt sin man, som var med henne, och han åt.

Ormen (Satan) var listig ser vi här och precis som han frestade Eva i lustården, använder han samma taktik idag. Ni kan bli precis som Gud, d.v.s. små gudar. Vad hände med Adam och Eva när de syndade och åt av frukten, tittade Gud åt ett annat håll och var ok med det?

1 Mos 3:7-19 Då öppnades bådas ögon, och de blev varse att de var nakna; och de fäste ihop fikonlöv och band omkring sig. Och de hörde HERREN Gud vandra i lustgården, när dagen begynte svalkas; då gömde sig mannen med sin hustru för HERREN Guds ansikte bland träden i lustgården. Men HERREN Gud kallade på mannen och sade till honom: »Var är du?» Han svarade: »Jag hörde dig i lustgården; då blev jag förskräckt, eftersom jag är naken; därför gömde jag mig.»

Då sade han: »Vem har låtit dig förstå att du är naken? Har du inte ätit av det träd som jag förbjöd dig att äta av?» Mannen svarade: »Kvinnan som du har givit mig till att vara med mig, hon gav mig av trädet, så att jag åt.» Då sade HERREN Gud till kvinnan: »Vad är det du har gjort!» Kvinnan svarade: »Ormen bedrog mig, så att jag åt.»

Då sade HERREN Gud till ormen: »Eftersom du har gjort detta, vare du förbannad bland alla djur, boskapsdjur och vilda djur. På din buk skall du gå, och stoft skall du äta i alla dina livsdagar. Och jag skall sätta fiendskap mellan dig och kvinnan, och mellan din säd och hennes säd. Denna skall söndertrampa ditt huvud, och du skall stinga den i hälen.»

Och till kvinnan sade han: »Jag skall låta dig utstå mycken vedermöda, när du bliver havande; med smärta skall du föda dina barn. Men till din man skall din åtrå vara, och han skall råda över dig.»

Och till Adam sade han: »Eftersom du lyssnade till din hustrus ord och åt av det träd om vilket jag hade bjudit dig och sagt: 'Du skall icke äta därav', därför vare marken förbannad för din skull. Med vedermöda skall du nära dig av den i alla dina livsdagar; törne och tistel skall den bära åt dig, men markens örter skola vara din föda. ditt anletes svett skall du äta ditt bröd, till dess du vänder åter till jorden; ty av den är du tagen. Ty du är stoft, och till stoft skall du åter varda.»

Ingen rolig historia minsann och straffet lät inte heller vänta på sig. Tror vi verkligen att Gud kommer låtsas som ingenting om vi nu försöker hävda att vi är små gudar?

2 Kor 11:3 Men jag fruktar att såsom ormen i sin illfundighet bedrog Eva, så skall till äventyrs också era sinnen fördärvas och dragas ifrån den uppriktiga troheten mot Kristus.

Gud får barn efter sin art, precis som djuren får barn efter sina olika arter. Det är vad dessa trosrörelsepredikanter predikar. Det låter inte så illa. Vi är ju trots allt små gudar enligt skriften, för det säger ju dessa predikanter.

Vi behöver verkligen ha koll på vad hela skriften säger oss och inte ta en snutt ut lite här och där, som vi känner för. Detta är förrädiskt tal – att vi är eller kan vara små gudar – mini-gudar.

På många sätt liknar vi Gud även om vi inte har samma natur som Honom. Precis på samma sätt som vi kan tänka, har en vilja och känslor, så kan även Gud tänka, Han har en vilja och känslor, men där slutar likheten.

Gud är evig, från evighet – evighet, allsmäktig, vet allting, kan göra allting, Han kan även skapa saker som inte finns genom att tala det till existens. Inget av detta stämmer in på oss människor. Viljan att skapa saker till existens genom att tala ut det, den har vi – men våra ord har inte makten att skapa någonting alls.

1 Pet 1:15-16 utan såsom han som har kallat er är helig, så ska också ni leva ett alltigenom heligt liv. För det står skrivet: Var heliga, för jag är helig.

Rom 3:23 För alla har syndat och saknar härligheten från Gud.

1 Kor 15:54 Men när detta förgängliga har klätt sig i oförgänglighet och detta dödliga har klätt sig i odödlighet, då ska det ord fullbordas som står skrivet: Döden är uppslukad i seger.

1 Tim 1:17 Men evigheternas Konung, den oförgänglige, osynlige, den ende vise Guden vare ära och pris i all evighet. Amen.

Luk 1:37 för ingenting är omöjligt för Gud.

Job 37:16 Förstår du lagen för skyarnas jämvikt, den Allvises underverk? Se även Job kapitel 38-40.

Psalm 82:1-7 Gud står i gudaförsamlingen, bland gudarna håller han dom: "Hur länge ska ni döma orätt och ta de gudlösas parti? Sela Skipa rätt för den svage och faderlöse, ge den förtryckte och fattige rättvisa! Befria den svage och fattige, rädda honom från de gudlösas hand!" De vet inget och förstår inget, de vandrar i mörker. Jordens alla grundvalar vacklar. "Jag har sagt att ni är gudar, att ni alla är den Högstes söner. Men ni kommer att dö som människor dör och falla som alla furstar faller."

Detta var en tillrättavisning till några av de judiska ledarna, vilka agerade som om de var gudar. Gud sa att de var (agerade) som gudar, men de skulle dö precis som alla dödliga människor. Det var med andra ord inget speciellt med dem.

Sedan under Jesu konfrontation med de judiska religiösa ledarna använde han det nedsättande uttalandet för att tysta sina kritiker. Dessa kritiker förstod innebörden av avsnittet och försökte döda ändå Honom.

Det är så viktigt att vi förstår vad skriften säger, och vad den inte säger. Därför är det viktigt att vi alltid läser skriften i de tre sammanhangen, om det är något vi funderar över.



De tre sammanhangen;

1. Läs allting i sammanhang. Om du funderar över en vers eller ett mindre stycke, backa upp 10-15 verser och fortsätt läsa 10-15 verser efter det du undrar över.

2. Alla verser som är listade under alla dessa verser läser du på samma sätt. Ibland de som tar upp samma sak kommer du märka att vissa stycken är mer förklarande /tydliga än andra. Det är deras uppgift att hjälpa till att förklara det som du har läst.

3. Summan av Guds ord är det som gäller här, allting.

















Som du ser på bilden, så har jag tagit ur dessa verser som handlar om samma sak, ur sina sammanhang. Du kan alltså inte få exakt allting som du vill ha.

Be i Jesu namn, i enlighet med Faderns vilja (ske din vilja Gud) och du ska få det. Dock inte sånt som du har begärelse till.

Listan kan dock göras längre;

Ps 37:3-4 Lita på Herren och gör det goda, bo i landet och lev i trofasthet, och ha din glädje i Herren. Då ska han ge dig vad ditt hjärta begär.

Joh 4:22-24 Ni tillber det ni inte känner. Vi tillber det vi känner, eftersom frälsningen kommer från judarna. Men den tid kommer och är redan här, då sanna tillbedjare ska tillbe Fadern i ande och sanning, för sådana tillbedjare är det som Fadern söker. Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning.

Vi kan med andra ord lägga till att vi ska leva i trofasthet och ha vår glädje i Herren, till detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar