tisdag 9 augusti 2022

Lita på Gud igenom allt !

16 Juli 2016 av Warren B. Smith LighthouseTrails

Översatt och inlagd med tillstånd från LighthouseTrails


"Att lita på Gud", för en seriös kristen, betyder att lita på Bibelns Gud. Och Bibeln är mycket tydlig om vem Gud är och hur och varför han är värd vårt fullständiga och totala förtroende.

Han är Abrahams, Isaks och Jakobs Gud (Matt 22:32).

Han är den som skapade världen och allt levande (1 Mos 1:1).

Han älskade världen så mycket att han sände sin Son Jesus Kristus till världen så att var och en som tror på honom kan få evigt liv (Joh 3:16).

Hans egenskaper, gärningar, bud och läror är tydligt framställda i Skriften. Men vår andliga motståndare utmanar och försöker förändra Guds lära och vår förståelse av vem Gud är. Genom att göra det är syftet för denna bedragare ytterst att undergräva vår tillit till Bibelns Gud.

Skriften berättar att när Jesus blev frestad i öknen, stod han emot Djävulens frestelser genom att stå på Guds ord. "Det står skrivet" var Jesu raka vederläggnig av Satans förvrängda förslag. Och när andra ifrågasätts eller förebrås, bör vårt svar som troende alltid vara detsamma (Ps 119:42). Vad det än kostar och utan några kompromisser, ska vi lita på Gud i allt vad vi gör och säger. John H. Sammis’ hymn från 1887 ”Trust and Obey = Lita på och lyd” påminner oss om att det enda sättet att vara lycklig i Jesus är att lita på och lyda honom.

When we walk with the Lord
In the light of His Word,
What a glory He sheds on our way!
While we do His good will,
He abides with us still,
And with all who will trust and obey.
Trust and obey,
For there’s no other way
To be happy in Jesus,
But to trust and obey.

När vi vandrar med Herren
I ljuset av hans ord,
Vilken ära Han utgjuter på vår väg!
Medan vi gör hans goda vilja,
Förblir Han fortfarande hos oss,
och med alla som litar på och lyder.
Lita på och lyda,
För det finns inget annat sätt
Att vara lycklig i Jesus,
än att lita på och lyda.



Louisa Steads hymn – Det är så sött att lita på Jesus (1882) – hjälper oss att komma ihåg att vi litar på Jesus genom att bara ta honom på hans ord:

Tis so sweet to trust in Jesus,
Just to take Him at His Word;
Just to rest upon His promise;
Just to know “Thus saith the Lord.
Jesus, Jesus, how I trust Him!
How I’ve proved Him o’er and o’er!


Jesus, Jesus, precious Jesus!
O for grace to trust Him more!

Det är så sött att lita på Jesus,
Bara att ta honom på hans ord;
Bara att vila på Hans löfte;
Bara att veta "Så säger Herren.
Jesus, Jesus, vad jag litar på honom!
Hur jag har bevisat honom om och om!

Jesus, Jesus, dyrbare Jesus!
O för nåd att lita mer på Honom!



Trust

Visst är det lätt att lita på Gud när det går bra, men vi måste fortsätta ha det förtroendet när det inte går så bra. Följande utvalda bibelverser bekräftar varför vi behöver behålla vår tillit till Gud – både i tid och otid.

Förtroende



Lita på Gud

Ps 125:2-3 Jerusalem omhägnas av berg, och HERREN omhägnar sitt folk,  ifrån nu och till evig tid. Ty ogudaktighetens spira skall icke förbliva över de rättfärdigas arvslott, på det att de rättfärdiga ej må utsträcka sina händer till orättfärdighet.

Ps 71:6-7 Du har varit mitt stöd allt ifrån moderlivet, ja, du har förlöst mig ur min moders liv; dig gäller ständigt mitt lov. Jag har blivit såsom ett vidunder för många; men du är min starka tillflykt.

Ps 31:6 I din hand befaller jag min ande; du förlossar mig, HERRE, du trofaste Gud.

Ps 4:5-6 Vredgas, men synda icke; eftersinnen i era hjärtan, på era läger, och var stilla. Sela. Offra rätta offer, och förtrösta på HERREN.

Lita på Gud och bli känd av Gud

Nah 1:7 HERREN är god, ett värn i nödens tid, och han låter sig vårda om dem som förtrösta på honom.

Lita på Guds ord

Ps 119:42 Så kan jag giva den svar, som smädar mig; ty jag förtröstar på ditt ord.

Lita på Guds son

Ef 1:12-14 Så skulle vi, hans härlighet till pris, vara de som i Kristus redan i förväg hava ägt ett hopp. I honom haven jämväl I, sedan I haven fått höra sanningens ord, eder frälsnings evangelium, ja, i honom haven I, sedan I nu ock haven kommit till tron, såsom ett insegel undfått den utlovade helige Ande, vilken är en underpant på vårt arv, till förvissning om att hans egendomsfolk skall förlossas, hans härlighet till pris.

Lita på Guds namn

Ps 33:21-22 Ty i honom gläder sig vårt hjärta, vi förtrösta på hans heliga namn. Din nåd, HERRE, vare över oss, såsom vi hoppas på dig.

Psalm 9:11 Och må de som känna ditt namn förtrösta på dig; ty du övergiver icke dem som söka dig, HERRE.

Sef 3:12 Men jag skall lämna kvar i dig ett folk, betryckt och armt; och de skola förtrösta på HERRENS namn.

Matt 12:19-21 Han skall icke kiva eller skria, och hans röst skall man icke höra på gatorna, Ett brutet rör skall han icke sönderkrossa, och en rykande veke skall han icke utsläcka, intill dess att han har fört rätten fram till seger. Och till hans namn skola folken sätta sitt hopp.

Lita på Guds Helighet

Ps 22:3-5 Men Gud, jag ropar om dagen, men du svarar icke, så ock om natten, men jag får ingen ro. Och dock är du den Helige, den som tronar på Israels lovsånger. På dig förtröstade våra fäder; de förtröstade, och du räddade dem.

Lita på Gud med allt ditt hjärta

Ordspr 3:5-6 Förtrösta på HERREN av allt ditt hjärta, och förlita dig icke på ditt förstånd. På alla dina vägar må du akta på honom, så skall han göra dina stigar jämna.

Lita på Gud och anförtro din väg till Honom

Ps 37:4-5 och hav din lust i HERREN: då skall han giva dig vad ditt hjärta begär. Befall din väg åt HERREN och förtrösta på honom; han skall göra det.

Lita på Gud och Hans godhet

Ps 31:20 Huru stor är icke din godhet, den du förvarar åt dem som frukta dig,  och den du bevisar inför människors barn mot dem som taga sin tillflykt till dig!

Lita på Guds nåd

Ps 52:8 Se där är den man som icke gjorde Gud till sitt värn, utan förlitade sig på sin stora rikedom, trotsig i sin lystnad! Men jag skall vara såsom ett grönskande olivträd i Guds hus; jag förtröstar på Guds nåd alltid och evinnerligen. Jag skall evinnerligen tacka dig för att du har gjort det; och inför dina fromma skall jag förbida ditt namn, ty det är gott.

Ps 32:10 Den ogudaktige har många plågor; men den som förtröstar på HERREN, honom omgiver han med nåd.

Ps 13:6 Jag förtröstar på din nåd, mitt hjärta fröjde sig över din frälsning. Jag vill sjunga till HERRENS ära, ty han har gjort väl mot mig.

Lita på Guds styrka

Jes 26:4 Förtrösten då på HERREN till evig tid; ty HERREN, HERREN är en evig klippa.

Lita på Gud din klippa

Ps 18:3 HERRE, mitt bergfäste, min borg och min räddare, min Gud, min klippa, till vilken jag tager min tillflykt, min sköld och min frälsnings horn, mitt värn.

2 Sam 22:3 Gud, du min klippa, till vilken jag tager min tillflykt, min sköld och min frälsnings horn, mitt värn och min tillflykt, min frälsare, du som frälsar mig från våldet

Lita på Gud din fristad och fästning

Ps 91:2 I HERREN har jag min tillflykt och min borg, min Gud, på vilken jag förtröstar.

Ps 144:2 min nåds Gud och min borg, mitt värn och min räddare, min sköld och min tillflykt, han som lägger mitt folk under mig.

Lita på Gud din sköld

Ordspr 30:5

Lita på Gud ditt skydd

2 Sam 22:31 Guds väg är ostrafflig, HERRENS tal är luttrat. En sköld är han för alla som taga sin tillflykt till honom.

Lita på Gud och Hans vingars skydd

Ps 61:5 Låt mig bo i din hydda evinnerligen; under dina vingars beskärm tager jag min tillflykt. Sela.

Psalm 36:8 Huru dyrbar är icke din nåd, o Gud! Människors barn hava sin tillflykt under dina vingars skugga.

Psalm 91:4 Med sina fjädrar skall han betäcka dig, och under hans vingar skall du finna tillflykt; hans trofasthet är sköld och skärm.

Lita på Gud och var inte rädd

Psalm 56:12 På Gud förtröstar jag och skall icke frukta; vad kunna människor göra mig?

Jes 12:2 Se, Gud är min frälsning, jag är trygg och fruktar icke; ty HERREN, HERREN är min starkhet och min lovsång, och han blev mig till frälsning.

Ps 56:2-4 Var mig nådig, o Gud, ty människor stå mig efter livet; beständigt tränga mig stridsmän. Mina förföljare stå mig beständigt efter livet; ja, de äro många, som i högmod strida mot mig. Men när fruktan kommer över mig, sätter jag min förtröstan på dig.

Ps 112:7 För ont budskap fruktar han icke; hans hjärta är frimodigt, det förtröstar på HERREN.

Lita på Gud i bön

Ps 143:8 Låt mig bittida förnimma din nåd, ty jag förtröstar på dig. Kungör mig den väg som jag bör vandra, ty till dig upplyfter jag min själ.

Ps 25:2 Nej, ingen kommer på skam, som förbidar dig; på skam kommer de som, utan sak, handla trolöst.

Ps 71:1 Rädda mig och befria mig genom din rättfärdighet; böj ditt öra till mig och fräls mig.

Ps 141:8 Ja, till dig, HERRE, Herre, se mina ögon; till dig tager jag min tillflykt,  förkasta icke min själ.

Lita på Gud och bli hjälpt

Ps 28:7 HERREN är min starkhet och min sköld; på honom förtröstade mitt hjärta. Och jag vart hulpen, därför fröjdar sig mitt hjärta, och med min sång vill jag tacka honom.

Ps 115:11 NI som frukten HERREN, förtrösten på HERREN. Ja, han är deras hjälp och sköld.

Ps 37:40 HERREN hjälper dem och befriar dem; han befriar dem från de ogudaktiga och frälsar dem, ty de taga sin tillflykt till honom.

Ps 34:21-22 Den ogudaktige skall dödas av olyckan, och de som hata den rättfärdige skola stå med skuld. Men sina tjänares själar förlossar HERREN, och ingen skall stå med skuld, som tager sin tillflykt till honom. Den ogudaktige skall dödas av olyckan, och de som hata den rättfärdige skola stå med skuld. Men sina tjänares själar förlossar HERREN, och ingen skall stå med skuld, som tager sin tillflykt till honom.

Lita på Gud och bli frälst

Ps 17:7 Bevisa din underbara nåd, du som frälsar undan motståndarna dem som taga sin tillflykt till din högra hand.

Ps 37:40 HERREN hjälper dem och befriar dem; han befriar dem från de ogudaktiga och frälsar dem, ty de taga sin tillflykt till honom.

Lita på Gud – inte människor

Ps 118:8 Bättre är att taga sin tillflykt till HERREN än att förlita sig på människor.

Jer 17:5 Mina steg hålla sig stadigt på dina vägar, mina fötter vackla icke.

Lita på Gud - inte vänner eller guider

Mik 7:5-7 Man får icke tro på någon vän, icke lita på någon förtrogen; för henne som vilar i din famn måste du vakta din muns dörrar. Ty sonen föraktar sin fader, dottern sätter sig upp mot sin moder, sonhustrun mot sin svärmoder, och envar har sitt eget husfolk till fiender. Men jag vill skåda efter HERREN, jag vill hoppas på min frälsnings Gud; min Gud skall höra mig.

Jer 9:4-6 Var och en tage sig till vara för sin vän, och ingen förlite sig på någon sin broder; ty den ene brodern gör allt för att bedraga den andre, och den ene vännen går omkring och förtalar den andre. Var och en handlar svikligt mot sin vän, och ingen talar vad sant är; de öva sina tungor i att tala lögn de arbeta sig trötta med att göra illa. Du bor mitt ibland falskhet; i sin falskhet vilja de ej veta av mig, säger HERREN.

Lita på Gud - inte oss själva

2 Kor 1:9-10 Ja, vi hade redan i vårt inre likasom fått vår dödsdom, för att vi icke skulle förtrösta på oss själva, utan på Gud, som uppväcker de döda. Och ur en sådan dödsnöd frälste han oss, och han skall än vidare frälsa oss; ja, till honom hava vi satt vårt hopp att han allt framgent skall frälsa oss.

Ordspr 28:25-26 Den som är lysten efter vinning uppväcker träta; men den som förtröstar på HERREN varder rikligen mättad. Den som förlitar sig på sitt förstånd, han är en dåre; men den som vandrar i vishet, han bliver hulpen.

2 Kor 3:4-5 En sådan tillförsikt hava vi genom Kristus till Gud. 5Icke som om vi av oss själva vore skickliga att tänka ut något, såsom komme det från oss själva, utan den skicklighet vi hava kommer från Gud,

Lita på Gud – inte rikedomar

Ps 49:7-8 De förlita sig på sina ägodelar och berömma sig av sin stora rikedom. Men sin broder kan ingen förlossa eller giva Gud lösepenning för honom.

1 Tim 6:17 Bjud dem som äro rika i den tidsålder som nu är att icke högmodas, och att icke sätta sitt hopp till ovissa rikedomar, utan till Gud, som rikligen giver oss allt till att njuta därav;

Lita på Gud och var säker

Ordspr 29:25 Människofruktan har med sig snaror, men den som förtröstar på HERREN, han varder beskyddad.

Lita på Gud och gör gott

Ps 37:3 Ty de onda skola varda utrotade, men de som vänta efter HERREN, de skola besitta landet.

Ps 73:28 Men jag har min glädje i att hålla mig intill Gud; jag söker min tillflykt hos Herren, HERREN, för att kunna förtälja alla dina gärningar.

Lita på Gud och fröjdas

Ps 5:12 Men låt alla dem glädjas, som taga sin tillflykt till dig; evinnerligen må de jubla, ty du beskärmar dem; i dig må de fröjda sig, som hava ditt namn kärt.

Lita på Gud och var glad

Ps 64:10 Och alla människor varda förskräckta; de förkunna vad Gud har gjort  och förstå hans verk. Den rättfärdige skall glädja sig i HERREN och taga sin tillflykt till honom, och alla rättsinniga skola berömma sig.

Lita på Gud och var lycklig

Ordspr 16:20 Den som aktar på ordet, han finner lycka, och säll är den som förtröstar på HERREN.

Lita på Gud i alla omständigheter

Ps 7:2 HERRE, min Gud, till dig tager jag min tillflykt; fräls mig från alla mina förföljare och rädda mig,

Job 13:15 Må han dräpa mig, jag hoppas intet annat; min vandel vill jag ändå hålla fram inför honom.

1 Tim 4:10 Ja, därför arbeta och kämpa vi, då vi nu hava satt vårt hopp till den levande Guden, honom som är alla människors Frälsare, först och främst deras som tro.

Lita på Gud i alla tider

Ps 62:9 Förtrösta på honom alltid, du folk; utgjuten för honom edra hjärtan.  Gud är vår tillflykt. Sela.

Lita på Gud och bli välsignad

Ps 84:12 Ty HERREN Gud är sol och sköld; HERREN giver nåd och ära; han vägrar icke dem något gott, som vandra i ostrafflighet. HERRE Sebaot, salig är den människa som förtröstar på dig. ]

Ps 34:8 Smaken och sen att HERREN är god; säll är den som tager sin tillflykt till honom.

Ps 40:5 Säll är den man som sätter sin förtröstan till HERREN; och icke vänder sig till dem som äro stolta och vika av i lögn.

Jer 17:7-8 Men välsignad är den man som förtröstar på HERREN, den som har HERREN till sin förtröstan. Han är lik ett träd som är planterat vid vatten, och som sträcker ut sina rötter till bäcken; ty om än hetta kommer, så förskräckes det icke, utan bevarar sina löv grönskande; och om ett torrt år kommer, så sörjer det icke och upphör ej heller att bara frukt.

Lita på Gud och bli bevarad i fred

Jes 26:3 Den som är fast i sitt sinne bevarar du i frid, i frid; ty på dig förtröstar han.

Lita på gud för alltid

Jes 26:4 Förtrösten då på HERREN till evig tid; ty HERREN, HERREN är en evig klippa.



Trusting Jesus = Lita på Jesus

Hymnen ”Trusting Jesus = Lita på Jesus” från 1876 hymn, Trusting Jesus, written by Edgar P. Stites and put to music by pastor Dwight Moody’s music minister, Ira D. Sankey, says it all. Trusting Jesus through it all. Trusting Jesus that is all.

Trusting Jesus

Lita på Jesus

Simply trusting every day,
Trusting through a stormy way;
Even when my faith is small,
Trusting Jesus, that is all.
Brightly doth His Spirit shine,
Into this poor heart of mine.
While He leads I cannot fall,
Trusting Jesus, that is all.
Singing if my way is clear,
Praying if the path be drear.
If in danger, for Him call,
Trusting Jesus, that is all.
Trusting Him while life shall last,
Trusting Him till earth be past;
‘Til I hear His final call,
Trusting Jesus, that is all.
Trusting as the moments fly,
Trusting as the days go by;
Trusting Him what – e’er befall,
Trusting Jesus, that is all.

Att bara lita på varje dag,
Att lita på genom en stormig väg;
Även när min tro är liten,
Att lita på Jesus, det är allt.
Hans Ande lyser starkt,
In i mitt stackars hjärta.
Medan han leder kan jag inte falla,
Att lita på Jesus, det är allt.
Sjunga om min väg är fri,
Be om vägen är trist.
Om i fara, på honom kalla,
Att lita på Jesus, det är allt.
Att lita på honom medan livet varar,
Att lita på honom tills jorden är förbi;
'Tills jag hör hans sista kallelse,
Att lita på Jesus, det är allt.
Att lita på när ögonblicken flyger,
Förtroende när dagarna går;
Att lita på honom vad – allt som faller,
Att lita på Jesus, det är allt.






Om författaren

Warren B. Smith (B.A. University of Pennsylvania; M.S.W. Tulane University) – En veteran som arbetat på Vita husets kommunikationsbyrå och senare blev socialarbetare i samhället, fungerade som programkoordinator för personer med särskilda behov, ledde flera program för hemlösa och arbetar som socialarbetare på Hospice i New Orleans och vid Kaliforniens kust. Efter att ha lämnat New Age-rörelsen och blivit kristen började han skriva mycket om ämnet andligt bedrägeri. Han har skrivit sex böcker och många häften och har talat i radio, tv och vid seminarier och konferenser under de senaste tjugofem åren. (finns även på videor på YouTube) För mer information, besök www.warrenbsmith.com.

UPPDATERING OM WARREN B. SMITH

Den 5 juli 2016 rapporterade vi att författaren och talaren Warren B Smiths hus i centrala Kalifornien hade fattat eld och fått Warren och hans fru Joy att evakuera hemmet. De förlorade fyra husdjur i branden. Vi rapporterade också att kort efter husbranden var en skogsbrand på väg i riktning mot Smiths fastighet (som är skogsbevuxen). Här är en uppdatering sedan vi utfärdade rapporten och bönbegäran. Inom några timmar från att vi skickade ut böneförfrågan släckte skogsbrandmän den annalkande skogsbranden. När det gäller husbranden, medan kommunala brandmän lyckades rädda huset från att bli helt nedbränt, fick huset tillräckligt med skador att Warren och Joy har fått veta att det kommer att dröja sex månader innan huset kommer att vara beboeligt. De håller just nu på att ta bort rökskadade föremål för bedömning.

Utströmningen av e-postmeddelanden, telefonsamtal, böner och stöd från Lighthouse Trails läsare har berört Warren och Joy avsevärt. Warren bad oss ​​att berätta för våra läsare hur djupt tacksamma och uppmuntrade de är att se sådan kärlek och oro komma deras väg under denna traumatiska situation. The Smith's vistas på en närliggande plats och medans de letar efter en lämplig tillfällig boendesituation som är nära deras hem medan reparationer görs.

Det är ganska ironiskt att Warrens senaste häfte (skriven ett par veckor före branden) heter ”Trusting God Through It All = Lita på Gud genom allt”(se nedan) Warren sa nyligen till oss: ”Det jag just har skrivit om utmanar mig nu ännu mer att lita på honom genom allt." Du kan besöka Warrens webbplats, www.warrenbsmith.com för e-post och kontaktinformation. Vi tackar er för era böner och stöd för denna troskämpe. Fortsätt att be för Warren och Joy när de tar hand om de nödvändiga stegen för att omorganisera och anpassa sina liv.

Finner du det som utgetts av Lightuose Trails och deras författare intressant så finns det nu inlagt på svenska på egen blogg; https://fyrhusstigen.blogspot.com

Posted in:Book/Music Excerpts, On Christian Faith, RESOURCES,The Word of God Tagged:booklet, housefire, knowing god, trusting god, Warren B. Smith, Word of God

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=21162

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar