fredag 26 augusti 2022

Kristen meditation ?!

Av Marcia Montenegro skribent för CANA = Kristet svar på New Age

Översatt och inlagt med tillstånd.

Jag har behandlat frågan om "kristen meditation" sedan slutet av 1990-talet på grund av inflödet av vad som kallas kontemplativ andlighet, som hävdar att vissa metoder från medeltiden och tidigare är standard kristen praxis. Men bara för att vissa seder existerade bland vissa kristna gör det dem inte bibliska.



"Meditation" är ett ord som kan hänvisa till den populära användningen av österländska meditationsderivat nu i kulturen, till mystiska klosterpraxis från medeltiden, till praxis av "ökenfäderna" eller till vad ordet betyder när det finns i Bibeln . Men innebörden av hebreiska ord i Gamla testamentet översatt som "meditation" har ingenting att göra med dessa metoder eller användningar. Så här brukar påståendet se ut:

Idag representerar kristen meditation en återhämtning och förnyelse av John Cassianus läror från det femte århundradet, den kristna i öst praktisering av "Jesus bönen", fjortonde århundradets klassiker ”The Cloud of Unknowing = Molnet av okunskap" och andra källor.” Från https://bit.ly/2P39qcV



H/T Don Veinot, James Keiferdorf

CANA: Det finns ingen biblisk grund för att använda denna "Jesus bön", som förmodligen upprepas om och om igen som "Herre Jesus, förbarma dig över mig", eller "Herre Jesus, förbarma dig över mig, en syndare" eller liknande ord. Ibland förkortas det till helt enkelt "Var barmhärtighet." Det finns dock ofta instruktioner om hur man upprepar detta verbalt, med andas in och andas ut och sedan vara tyst.

Jag stötte på detta för första gången i en av J. D. Salingers romaner som involverar en karaktär som upprepar Jesus-bönen oavbrutet. Salinger var en anhängare av buddhismen och Vedanta (icke-dubbel hinduism) enligt vissa källor. Att upprepa ett ord eller en fras är en del av många former av österländsk meditation (se länken till CANA-inlägget om Salinger i slutet).

Den så kallade "Jesusbönen" verkar vara baserad på tullindrivarens ord i en liknelse som Jesus gav i Lukas 18:9-14. Jesus kontrasterade fariséernas stolthet och självtillfredsställelse i motsats till tullindrivarens insikt om att han behövde Guds barmhärtighet som syndare.

Denna liknelse är inte undervisning i bön och inte heller tyder något i samman-hanget på något speciellt med denna specifika bön. Poängen med liknelsen är tullindrivarens ödmjukhet kontra fariséens andliga stolthet. Ödmjukhet och behov av förlåtelse som visas i bönen är budskapet, inte själva bönen som någon form av modell att upprepa som en besvärjelse.

Faktum är att när lärjungarna frågade Jesus hur de skulle be, gav han dem vad som nu kallas "Fader vår" bön i Matteus 6 och Lukas 11. Detta är modellen för bön som Jesus gav.



Molnet av okunskap

Jag tillbringade två smärtsamma år med att läsa den ganska täta boken "The Cloud of Unknowing = Molnet av okunskap”", som innehöll en guide om hur man förstår några av de svåra begreppen och språket. Det var ingenting upplyftande med den; snarare kändes råden som en förkrossande börda.

De flesta tror att detta anonyma verk skrevs som instruktion till andra munkar för att utöva det som kallas utrensning, belysning och förening, tre stadier av kontemplation man går igenom för att påstås nå förening med Gud. Detta är en mystisk förening som uppnås genom människans ansträngningar, medan Guds ord lär oss att människan är försonad med Gud genom tro på sin Son, Jesus Kristus.

Faktum är att Hebreerbrevet 4:15-16 säger till troende i Kristus att eftersom Jesus är den syndfria och fullkomliga översteprästen, kan kristna komma inför tronen med tillförsikt. Det finns inga steg eller stadier att följa.



Kontemplativa instruktioner



Dessa är typiska instruktioner för denna kontemplativa typ av bön som ofta identifieras med meditation:

Sök en lugn plats.”

Sitt i en bekväm, upprätt position, avslappnad men alert med ögonen lätt slutna. Håll dig så stilla som möjligt.

Tyst, invändigt, börja säga ett enda ord eller kort fras, t.ex. Jesus, Abba eller Maranatha. Säg det med tro och kärlek. Vissa tycker att det är till hjälp att säga ordet i lika betonade stavelser i samband med sin lugna och regelbundna andning, t.ex. Je-sus, Ab-ba eller Ma-ra-na-tha.

Tänk eller föreställ dig ingenting, varken andligt eller annat. När tankar och bilder kommer och din uppmärksamhet avviker, återvänd försiktigt till ditt ord.”

Från samma länk som ovan

CANA: Artikeln ger mer utförliga anvisningar efter ovanstående, men punkterna som ges här sammanfattar det. Att upprepa ett ord och försöka att inte tänka krävs. Många försvarar dessa metoder som uppriktiga försök att anpassa sig till Guds vilja, men Jesus sa att "sanna tillbedjare kommer att tillbe Fadern i ande och sanning" (Joh 4:23) och han upprepade detta i nästa mening. Jesus avslöjade i detta samtal med den Samaritiska kvinnan att han är den utlovade Messias, och hans svar var på hennes påstående om att samariterna skulle dyrka Gud någon annanstans än i Jerusalem.

Paul's admonition to “pray without ceasing” in 1 Thessalonians 5:17 is often used to support the Jesus Prayer. However, does Paul mean we should literally repeat a prayer over and over?

We should look at the whole thought:

Poängen är att vi bara kan dyrka Gud genom Jesus Kristus och det måste baseras på sanningen om vem Gud är och vem Jesus är. Den bibliska Guden är frånvarande från dessa kontemplativa metoder där det verkar som om man kan förena sig med Gud genom tekniker, eller att den Gud som talas om är avlägsen och omöjlig att känna, eller att använda Jesu namn upprepade gånger (som i Jesus-bönen) ger en magisk kraft att bönen eller automatisk kreditering med Gud.



"Be utan att upphöra"



Paulus uppmaning att ”be utan upphörande” i 1 Tess 5:17 används ofta för att stödja Jesusbönen. Men menar Paulus att vi bokstavligen borde upprepa en bön om och om igen?

Vi borde titta på hela tanken:

Gläd dig alltid; be utan att upphöra; tacka i allt; ty detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus. 1 Tess 16-18

Om det är bokstavligt, borde kristna också komma på ett sätt att alltid glädjas och ständigt tacka varje sekund. Men det handlar inte om träig upprepning; det handlar mer om attityd till Gud än bokstavligt beteende.

Med andra ord borde kristna finna glädje i Herren under alla omständigheter - "gläd dig alltid" (Rom 14:17, 15:13; Gal 5:22; Fil 1:25, 2:17; 1 Tess 1:6 );

Att be under alla omständigheter och ha en attityd av bön, underkasta allt Guds vilja - "be utan uppehåll" (Luk 18:1-8; Apg 6:4; 2 Kor 1:11; Ef 6:18; Fil 4: 6; Kol 4:2; 1 Tess 3:10; Jud 1:20);

Och tacka Gud för vad han gör oavsett omständigheterna -- "Tacka i allt" (2 Kor 1:11, 4:15, 9:12; Ef 5:4, 20; Fil 4:6; Kol 3 :17, 4:2; 1 Tess 5:18; Hebr 13:15).

Lägg märke till att det slutar "ty detta är Guds vilja i Kristus Jesus." Att glädjas, be och tacka Gud ska alltid vara enligt Guds vilja.



Teknik kontra bön

En teknik ersätter fokus på vad bön är, varför man ska be och privilegiet att be, vilket gör bönen tom och meningslös. Om tänkande inte är en del av bön, då är det värdelöst (1 Kor 14:15). Många stycken nämner bön och tacksägelse tillsammans, som:

Var uthålliga i bönen, och vaka i den med tacksägelse. Kol 4:2

Denna anklagelse involverar sinnet, eftersom den instruerar en att vara "alert" liksom andra verser, som Ef 6:18.

Stegen för att göra kontemplativ bön/meditation, som ges ovan, inkluderar:

* Sitta stilla

* Upprepa ett ord och en fras

* Tänker inte

Dessa instruktioner går emot Guds ord. Inget ställe bekräftar att man måste vara stilla för att be, och andra ställen, som citeras och listas här, indikerar att man inte upprepar bönen utan lär ut en attityd av bön såväl som att använda sinnet. Bön, tänkande och att tacka Gud är allt av ett tyg; de går tillsammans och var och en stöttar varandra.

Därför stöds inte anvisningarna för kontemplativ bön/meditation bibliskt och strider faktiskt mot bibliska råd. Sann biblisk bön är modellerad och lärd ut av Jesus – lovord, böner och tack till Gud och meditation:

Psalm 77:12-13 Jag minns Herrens gärningar, jag minns dina forna under, jag tänker på alla dina verk och begrundar det du har gjort.




CANA: Kroppspositionen är irrelevant och sinnet är aktivt i biblisk bön och meditation, inte inaktivt och inte invaggat till ett icke-tänkande tranceliknande tillstånd via tekniker.

Det finns flera CANA-inlägg och artiklar som tar upp frågan om kontemplativ bön, andlighet, meditation och missbruk / feltolkning av Psalm 46:10 ("Var stilla"). Se länkar nedan.



-----------------------------

🟨 CANA Posts

Spiritual Disciplines Revisited

https://bit.ly/2Mnpzvj

Thin Places and the Torn Veil

https://bit.ly/2Mbek99

J. D. Salinger, Buddhist

https://bit.ly/2BCifaQ

CANA Articles

Contemplative Prayer

https://bit.ly/2ATeIoh

Eastern and New Age Meditation

https://bit.ly/2LiOF9S

https://www.facebook.com/FormerNewAger/posts/10155396905992237?__xts__[0]=68.ARDh631s76zWU4KJpB7cavGIeMx7rS3hdkLx7CjiHIJ186G6rQWYPWDKJWfGeigt5_LoJ3ZrT_6mBxxhzhjbq1Dp0omCvjpK23n0vpd89rVWqrJ7vimNRRYB8hynPLW3g5tsst0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar