onsdag 10 augusti 2022

Guds Andetag, Andas och den Helige Ande

av Marcia Montenegro översatt och publicerad med tillstånd



Andetag och Ande

Det kan finnas förvirring om den Helige Ande bland vissa kristna och säkerligen bland icke kristna. Ibland likställs den Helige Ande felaktigt med en kraft, energi eller andetag. Orsakerna till förväxlingen med andetag är flera, till exempel det grekiska ordet "pneuma" som betyder "andning", "ande" och "vind". Även om pneuma används för den Helige Ande, är den Helige Ande inte vinden och Han är inte ett andetag. Den Helige Ande är personlig och Han är Gud, tredje personen av den treeniga Guden.

Det finns också ett missbruk av följande avsnitt där Jesus andas på apostlarna och säger åt dem att ta emot den Helige Ande. Det här avsnittet tar också upp frågan om att den Helige Ande inte kommer ned över de kristna förrän 50 dagar efter Jesu himmelsfärd (Apg kapitel 2), så vad händer här?

Joh 20:19-23 På aftonen samma dag, den första veckodagen, medan lärjungarna av fruktan för judarna var samlade inom stängda dörrar, kom Jesus och stod mitt ibland dem och sade till dem: »Frid vare med eder!» Och när han hade sagt detta, visade han dem sina händer och sin sida. Och lärjungarna blev glada, när de såg Herren. Åter sade Jesus till dem: »Frid vare med eder! Såsom Fadern har sänt mig, så sänder ock jag er.» Och när han hade sagt detta, andades han på dem och sade till dem: »Tagen emot helig ande! Om I förlåten någon hans synder, så är de honom förlåtna; och om I binder någon i hans synder, så är han bunden i dem.



CANA: Ta problemen ett i taget:

Den Helige Ande och Genesis Parallell

För det första är den Helige Ande personlig och han är inte en kraft eller energi. Den Helige Ande är Gud, den tredje personen i treenigheten. Gud är en samtidigt som tre personer, termen "person" betyder inte en mänsklig person, utan att de tre är distinkta men inte åtskilda från de andra,.

För det andra, att Jesus andas på lärjungarna och ger dem den Helige Ande betyder inte att Jesu fysiska andetag faktiskt är den Helige Ande. Denna handling att bemyndiga lärjungarna med den Helige Ande är ett eko från när Gud andas liv i den första människan.

1 Mos 2:7 Och HERREN Gud danade människan av stoft från jorden och inblåste livsande i hennes näsa, och så blev människan en levande varelse.

Även om många ställen i Bibeln talar om att "livets andedräkt" kommer från Gud, är det bara i människan där Gud framställs som att han direkt andas liv. Endast man och kvinna är gjorda till Guds avbild (1 Mos 1:27), så det är betydelsefullt att vi får veta att Gud bara blåser liv direkt i människan.
Början av Johannesevangeliet har paralleller med tidiga delar av Första Moseboken, såsom skapelsen.

Joh 1:1-5 I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Detta var i begynnelsen hos Gud. Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till, som är till. I det var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har icke fått makt därmed.

1 Mos 1 startar också med ”I begynnelsen”

1 Mos 1:1-5 I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Och jorden var öde och tom, och mörker var över djupet, och Guds Ande svävade över vattnet. Och Gud sade: »Varde ljus»; och det vart ljus. Och Gud såg att ljuset var gott; och Gud skilde ljuset från mörkret. Och Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Och det vart afton, och det vart morgon, den första dagen.

CANA: I Första Moseboken finns det mörker i början av skapelsen, och Gud skapar ljus. I Johannes 1 läser vi att i Ordet (Logos, som är Kristus), fanns liv, som är "människornas ljus" som "lyser i mörkret".

Berättelsen i Första Moseboken liknar det första kapitlet i Johannes som beskriver inkarnationen (inte början) av Guds Son, vilket är en ny början för mänskligheten.

Så både 1 Mosebok 1 och Johannes 1 talar om en början och om mörker och ljus. I båda fallen kommer ljuset från Gud.

Parallellerna mellan Johannes 1 och Första Moseboken 1 är inte tillfälliga och passagen i Johannes 20 måste läsas i ljuset av det. I Gamla testamentet sändes den helige Ande av Gud för att komma över människor och kunde tas bort, men den helige Ande bodde aldrig i någon (som han gör med de som tror på Kristus som Frälsare i Nya testamentet).

Så passagen där Jesus andas på lärjungarna och ger dem den Helige Ande är en del av den nya början för att ge dem kraft. Jesus som ger anden i Johannes 20 avslöjar att han är Gud (Sonen).



Pingst

Det finns inget som tyder på att den Helige Ande bodde i kristna fram till Pingsten i Apg 2, då Gud sänder den Helige Ande för att bo i dem som tror.

Beviset för detta är att Jesus sa till sina lärjungar i Joh 16:7 att den Helige Ande inte kunde komma förrän Han (Jesus) gick bort (det vill säga när han steg upp till Gud Fadern; se även Joh 14:16, 26; och 15:26).


Mer om den Helige Ande

Handlingen av Jesus i Johannes 20 var en unik specifik handling. Ingen kan idag "föra vidare" den Helige Ande genom att andas på människor eller genom någon annan handling, som vissa hävdar. Den Helige Ande förvarar en person i hans eller hennes tro på den sanne Jesus och hans fullbordade verk på korset.

Att Jesus gav den helige Ande till dessa lärjungar pekar på hans gudom. Detta är kanske den viktigaste punkten i detta scenario.

Eftersom den Helige Ande är Gud, är han inte en kraft som ska tillkallas, kanaliseras eller manipuleras i helande eller i någon handling. Kraften i Star Wars är inte den Helige Ande och liknar inte ens den Helige Ande. Den Helige Ande har ingen "mörk sida".

Den helige Ande ges till de som tror för att utrusta dem att lära sig och förstå Guds ord, att vittna, att tjäna Gud och att tjäna församlingen. Den Helige Ande är inte en personlig tjänare eller givare av magiska trick.



Guds andetag förstör ondskan

Bilden av Guds andedräkt som livgivande skildras också som att förstöra det som är ont.

2 Tess 2:8 Sedan skall »den Laglöse» träda fram, och honom skall då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse

Ingen står skuldlös på egen hand inför Gud. Det enda sättet att stå inför Gud efter döden är insvept i Kristi rättfärdighet genom att tro på honom som Frälsaren som dog för att betala straffet för våra synder på korset.

Rom 5:17 Och om döden på grund av en endas fall kom till konungavälde genom denne ene, så skola ännu mycket mer de som undfå den överflödande nåden och rättfärdighetsgåvan få konungsligt välde i liv, också det genom en enda, Jesus Kristus.

Rom 14:17 Ty Guds rike består icke i mat och dryck, utan i rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande.

Joh 6:40 Ja, detta är min Faders vilja, att var och en som ser Sonen och tror på honom, han skall hava evigt liv, och att jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen.

--------------------------------------------------

🟡 MORE INFORMATION

CANA Post

The Breath of God

https://bit.ly/2WwuWK3

Brief article, “What is the Breath of Life?”

goo.gl/CCv9CM

On the Holy Spirit, from Theopedia

goo.gl/CyGHcg



Några kommentarer på detta från goo.gl/vFhcyS

"Men denna andning på dem, och orden som följde med det, var en symbol, ett löfte och en bekräftelse på vad de skulle få på pingstdagen: därav visar det sig att det är Guds Ande, som genom sina gåvor och nåd gör och kvalificerar människor att vara evangeliets tjänare och vår Herre genom denna handling och dessa ord ger ett mycket betydande bevis på sin gudomlighet." Från Gill

"Men han försäkrar dem här om den Helige Andes närvaro med dem, i deras mer vanliga tjänst, i att instruera och styra församlingen. Denna överlåtelse av Anden till dem bekräftar han för dem genom att andas, som ett yttre tecken eller symbol. Namnet Ande betecknar en andedräkt, och det sägs att Gud i skapelsen inblåste livets andedräkt i Adam.

Kristus andas den Helige Ande i sina apostlar, och visar därigenom att den Helige Ande utgår, såsom från Fadern, så också från honom, såsom en människas andedräkt utgår från honom. Han använder också ord, förklarar sin handling i andning och bär med sig en auktoritet, som en gång sagt, saken var fullbordad." Från Matthew Pooles kommentar



Från onlines nät bibel:

"Användningen av det grekiska verbet andades på (ἐμφυσάω, emfusaw) för att beskriva Jesu agerande här påminner om 1 Mos 2:7 i LXX [anteckning från Marcia: LXX står för Septuaginta, som är den grekiska översättningen av Gamla testamentet användes av tidiga kristna; se goo.gl/gBv5mo], där "Herren Gud formade människan ur jordens stoft och blåste livsande i hennes näsborrar, och människan blev en levande varelse."

Men den här gången är det Jesus som andas anden av evigt liv, liv från ovan, i sina lärjungar (jfr 3:3-10) Dessutom finns bildspråket i Hesek 37:1-14, profetia om uppståndelsen av de torra benen: I 37:9 blir Människosonen tillsagd att profetera till "anden" att komma och andas på liken, så att de kan leva igen. I 37:14 Herren lovade: "Jag kommer att lägga min Ande inom dig, och du kommer att få liv, och jag ska placera dig i ditt eget land." När det gäller den slutliga uppfyllelsen ser avsnittet i Hesek 37 på Israels förnyelse omedelbart före upprättandet av det messianska riket.

Författaren såg i vad Jesus gjorde för lärjungarna vid denna tidpunkt en partiell och symbolisk uppfyllelse av Hesekiels profetia, ungefär som Petrus använde sig av profetian i Joel 2:28-32 i sin predikan på pingstdagen enligt Apg 2:17-21.

Vad gjorde då Jesus för lärjungarna i Joh 20:22? Det framgår att i ljuset av symboliken för den nya skapelsen som finns här, såväl som förnyelse-symboliken från Hesek 37, att Jesus vid denna tidpunkt blåste in det eviga livets andedräkt i lärjungarna. Detta var i form av den Helige Ande, som skulle bo i dem.



Det är lärorikt att återigen titta på Joh 7:38-39, som säger: "Precis som skriften säger: 'Utifrån honom skall floder av levande vatten strömma." (Nu sa han detta om Anden som de som trodde på honom skulle få, ty Anden hade ännu inte givits, eftersom Jesus ännu inte var förhärligad.”) Men nu i Joh 20:22 förhärligades Jesus, så Anden kunde ges.

Hade lärjungarna inte trott på Jesus tidigare? Det är tydligt att de hade, eftersom deras tro upprepas bekräftas, med början på Apg 2:11. Men det verkar också klart att de inte ens på kvällen före korsfästelsen förstod korsets nödvändighet (Joh 16:31-33). Och även efter korsfästelsen hade lärjungarna inte insett att det skulle bli en uppståndelse (Joh 20:9).

Det ultimata erkännandet av vem Jesus var tycks ha kommit till dem först efter uppståndelsen efter uppståndelsen (notera svaret från Thomas, som inte var närvarande vid denna händelse, i v. 28). Slutligen, vad är förhållandet mellan denna händelse i Joh 20:22 och berättelsen om den Helige Andes ankomst i Apg 2?

Det verkar bäst att se dessa som två separata händelser som har två något skillda syften. Detta var själva givandet av livet, som flödade ut inifrån (Joh 7:38-39). Givandet av makt skulle ske senare, på pingstdagen – makt att bevittna och utföra uppdraget som lärjungarna hade fått. (Det är viktigt att komma ihåg att i den historiska utvecklingen av Guds program för kyrkan inträffade dessa händelser i en kronologisk sekvens som, efter att kyrkan har etablerats, inte kan upprepas idag.) " Från goo.gl/9ZuT9C

Angående Jesu uttalande till lärjungarna om att förlåta synder (som jag inte tar upp här), här är nät-bibel-anteckningen:
"Jesus uttalande om att förlåta eller behålla någons synder finner sin närmaste parallell i Matt 16:19 och 18:18. Detta syftar förmodligen inte på apostolisk makt att förlåta eller behålla individers synder (som det ibland förstås), utan till ”kraften” att förkunna denna förlåtelse som anförtrotts lärjungarna. Detta är i överensstämmelse med tanken att lärjungarna ska fortsätta Jesu tjänst efter att han har lämnat världen och återvänt till Fadern, ett tema som inträffade i avskedstalet (
Joh 15:27, 16:1-4 och 17:18)."

https://www.facebook.com/103502882236/posts/10156505973977237/


https://www.christiananswersnewage.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar