onsdag 10 augusti 2022

Att inte varaktigt foga sig i Abide: Kristen meditation

Av Marcia Montenegro 31 mars 2020

översatt och inlagt med tillstånd

Jag blev tillfrågad om ”Abide =foga sig i” "Kristien meditations"-appen,så jag lyssnade på delar av dessa två Abide meditationer och några andra som jag hittade på YouTube.

Varje gång jag har undersökt något som heter "kristen meditation" finns det New Age element i det, antingen Guidad Meditation, Guidad visualisering och / eller andningsmetoder som liknar österländsk meditation och / eller hypnos. Kort sagt, sådana "kristna meditationer" har visat sig innehålla New Age eller österländska andliga element. Detta gäller särskilt med appar.

                                            Vad är guidad meditation ?



Andas in Guds frid

Denna meditation på https://cutt.ly/6tTxAYD startar cirka 15 min. är som en guidad meditation. En guidad meditation är när någon berättar för dig hur du ska känna och / eller vad du ska se eller ta bilder på medan du är i ett avslappnat tillstånd. Berättaren råder dig att "andas ut spänning och andas in Guds frid." Detta sägs flera gånger på liknande sätt och påminner mig om New Age praktiken att andas ut oro och andas in frid / vitt ljus / god energi / styrka / vad som helst.

Du "andas inte in Guds frid". Du har frid genom att lära känna Kristus, läsa Guds ord, be och kanske få det av Gud när du ber om det. En mekanisk handling som andning kommer inte att göra det annat än som en hypnotisk teknik baserad på kraften i suggestion. Men i så fall är det inte sann fred och det är inte från Gud. Det är från dig eller från berättarens röst och förslag. Vill du lura dig själv att tro att det verkligen är hur man tar emot Guds frid?

Meditationen fortsätter men använder samma mönster om andning och deklarerar till och med saker om Gud i form av en bekräftelse, som "I natt ska Gud ge dig en fridfull sömn. I natt ska Gud ge dig sömn” (det finns alltid upprepning). Faktum är att vid cirka 28 min. Markera, det finns en rad bekräftelser efter att ha sagt "Gud kommer att ge dig slummer:"

"Han kommer att lägga dina händer i kors när du vilar. Du kommer att lägga dig för att vila ikväll. Du kommer att vila fridfullt. Du kommer att vakna fräsch på morgonen... Du kommer ha fred.”

CANA: Jag måste fråga, hur vet berättaren detta? Gud kommer kanske inte alls att ge dig sömn i natt. Dessa affirmationer framförs som en bön, men det är inte sann bön. Det är en sak att bekräfta skriftens sanningar, och en annan att göra bekräftelser av dem genom att upprepa dem för att förverkliga dem, vilket är vad det här låter som. Att bekräfta skriften är inte bara att bekräfta de saker vi gillar eller vill ha; det är att bekräfta hela skriften, inklusive de svåra delarna.

Varvat med bibelläsning finns de upprepade direktiven att lyssna på andetag, att andas på vissa sätt medan man tänker på vissa saker, och ständiga påståenden som faktiskt distraherar från Guds ord. Eventuell vila till följd av detta beror på berättarens hypnotiska röst och förslag.

                                               Kristen sov meditation



Visualisera Jesus?

Ännu värre är vad jag hörde Abide meditationen på https://cutt.ly/RtTz7og. Klockan 13:10 låter berättaren dig "andas långsamt och djupt" och säger åt dig att föreställa dig själv i en båt med Jesus i Lukas 8. Hon fortsätter:

Du sover bredvid Jesus, "du känner stänket från vågorna... du väcker din Mästare...Jesus viftar med händerna, kanske utan att ta blicken från dig, och du känner hur vinden stannar. Jesus viskar till dig: 'Mitt barn, tro på mig'."

CANA: Jesus är inte en figur som ska manipuleras i våra sinnen eller någon att leka låtsaslekar med. Denna teknik är populär i New Age men härstammar egentligen från det ockulta. Tanken att du kan göra något verkligt som inte är verkligt genom att visualisera det är i verkligheten trolldom. Även om du inte försöker få Jesus att synas, visualiserar du honom på ett sådant sätt att den här scenen är tänkt att vara verklig för dig.

Sover du verkligen bredvid Jesus i berättelsen i Lukas 8? Nej. Fantasi är bra när det till exempel uppstår naturligt av att läsa ett bibelställe. Du kommer vanligtvis att se saker i ditt sinne när du läser eller lyssnar på Bibeln. Men det är ett naturligt svar i motsats till den konstruerade metoden där någon säger till dig vad du ska visualisera. Visualiseringen görs också i en hypnotisk ton och det förändrar den bibliska redogörelsen.

För det andra är detta inte rätt användning av Guds ord. Berättelsen i Lukas 8 (även i Matt 8 och Mark 4) är en kraftfull berättelse om Jesus som visar makt över naturen (när han omedelbart stillar stormen genom att tillrättavisa den) och värd att begrunda med ett aktivt sinne. Faktum är att det här är det stycke jag läste (i Matteus berättelse) när Herren öppnade mina ögon för vem Kristus verkligen är och jag föddes på nytt. Så det här är en speciell passage för mig.



Meditationen ändrar flagrant denna passage genom att:

* Sätta in dig i scenariot

* Att få dig att väcka Jesus

* Ber dig föreställa dig - Jesus viftar med händerna - för att stilla stormen

* Föreslår att du ser hur Jesus titta på dig när han gör detta.

Innebörden och avsikten med stycket överröstas totalt av denna New Age-teknik och felaktiga hantering av Skriften. Jesus "viftar med händerna" över vattnet medan han tittar på dig gör dig till centrum för uppmärksamheten, - är inte en del av den bibliska redogörelsen. Detta degraderar Guds ord till ett verktyg som kan användas av personliga själviska skäl och berövar dig den verkliga frid du kan få genom att läsa och begrunda stycket på egen hand.

Guds ord är kraftfullt i och för sig självt. Det behövs inte New Age-metoder för att göra det "speciellt" eller "avkopplande". Det som verkligen får människor att slappna av med Abide är berättarens hypnotiska röst och tekniker. Att sätta en kristen etikett på New Age-tekniker blandat med skriftläsning gör det inte kristet.



Jag rekommenderar inte appen Abide Meditation



---------------------

Out of Your Mind: Visualization and Meditation

https://cutt.ly/EtTcVJs

Affirmations

https://cutt.ly/9tT7Nw4

This post at https://cutt.ly/ptTYNCB

https://www.facebook.com/103502882236/posts/10156673631732237/


https://www.christiananswersnewage.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar