fredag 26 augusti 2022

Jesus-bönen !

CANA = Christian Answer for the New Age = Kristet svar på New Age

Av Marcia Montenegro, uppdaterat inlägg

översatt och inlagt med tillstånd

Jag stötte först på det som kallas "Jesusbönen" på gymnasiet när jag läste en bok av ”Buddist-Vedanta- Loving = buddhist-Vedanta-älskande” J. D. Salinger. Jag var inte kristen (även om jag gick i kyrkan) och blev fascinerad av det.

                                Jesusbönen:


Den långa formen; Herre Jesus Kristus, Guds son, ha nåd över mig, en syndare

Den korta formen; Herre Jesus Kristus ha nåd över mig.

På senare tid har "Jesusbönen", som är en östortodoxis praxis, främjats brett i den evangeliska kyrkan, såsom i den här artikeln på bloggen från Talbots Teologiska skola vid Biolas Universitet. Detta är ett nedfall från fröna av kontemplativa metoder som såtts in i kyrkan från utanför Skriften.



Författaren sätter scenen:

Jag ger en rekommendation för svårigheterna med bön trots de många förvirrande föreskrifterna om hur man ber och röran i vårt medvetande när vi försöker be. När vi vänder oss till bön blir vi ofta distraherade, och vi har problem med att forma böner som är äkta och relationella istället för att vara religiösa och gjorda som ett verk – kanske till och med som en formel som liknar magi (t.ex. "Om jag ber på rätt sätt , då får jag det jag vill ha av Gud”.) Från bloggen, Talbot School of Theology, Biola University, på ” https://www.biola.edu/blogs/good-book-blog/2018/the-jesus-prayer-as-training-for-prayer

CANA: Denna ständiga refräng att våra sinnen är röriga är en halmgubbe. Våra sinnen har tankar eftersom de är sinnen; de är gjorda för att tänka och hålla tankar. Denna "röra" syn kommer från österländsk andlighet. Vanligtvis är det bara små barn som har problem med distraktioner och korta uppmärksamhets-intervall; när vi är vuxna borde vi verkligen veta hur vi ska hantera distraktioner.

Om man känner att ens sinne är "rörigt", så skulle det vara mer hjälpsamt att läsa något bibelställe innan man ber. Det är faktiskt när jag känner mig "rörig" av oro, förvirring eller sorg som jag tycker att bön är det bästa sättet att rensa bort röran. Denna "röra" är en del av den österländska synen att tankar är ett hinder för att nå ett tillstånd av andlig insikt eller uppvaknande.

Missbruk av 1 Tess 5:17



Författaren rekommenderar sedan Jesusbönen som en "träningsanordning".

Mot upplevelsen av dissonans mellan att känna Gud och att leva i det faktiska dagliga livet, kan en träningsapparat hjälpa oss att uppleva bön som mindre onormal och mer av en vana, eller till och med ett sjätte sinne, som intuition. Denna anordning kan till och med föra oss med oss mot målet att be utan att upphöra (1 Thess. 5:17). Från samma länk ovan.”

CANA: Varför folk uppfattar detta som att vi behöver bokstavligen och träigt upprepa en bön hela tiden förvirrar sinnet. Bön är en del av relationen med Herren genom tro på Jesus Kristus. En kristen vet att han/hon alltid kan kommunicera med Gud genom Kristi förmedling eftersom han är den enda medlaren mellan Gud och människan. Se mitt inlägg som tar upp "be utan uppehåll" på https://bit.ly/2LnBIeS . Översatt här https://monalola62.blogspot.com/2022/08/kristen-meditation.html



Författaren uppger att han introducerades till Jesusbönen (av J. P. Moreland) i en klass på Talbots teologiska skola genom att läsa "The Way of the Pilgrim = Pilgrimens väg". Den här boken spelar en roll i en av den buddhistiske -hinduistiske författare J.D. Salingers romaner (se mitt inlägg om Salinger på https://bit.ly/2BCifaQ). Författaren kallar denna bön för en träningsanordning.

Denna träningsapparat har en lång tradition i kristen praktik och fortsätter att vara en stapelvara i meditation för invånare och besökare vid kloster –>klipp< - Denna träningsapparat hjälper till att förvandla själen till bön, att känna att den når till Gud som naturlig. Det kan vara en kognitiv signal att fokusera och öppna sig för Gud, och en kognitiv övning att vara öppen för Gud samtidigt som man är engagerad i dagliga livsuppgifter.”

CANA: En "lång tradition i kristen praktik" är inte korrekt; en "tradition i östortodox praxis" skulle vara ett mer korrekt uttalande. Och en tradition är inte nödvändigtvis giltig.

Utdraget ovan väcker en fråga: Hur kan upprepning vara "kognitiv?" Kan en kristen inte vara "öppen för Gud" i dagliga sysslor genom att tänka på Gud? Det är mycket vettigare. Man kan lyssna på skriftställen som läses upp högt, be högt eller tyst, eller sjunga psalmer medan man utför dagliga uppgifter. Jag tror att detta skulle vara mer synkroniserat med Herren med än att bara upprepa en fras. Jag tror faktiskt att upprepning är motbjudande, (för Herren).



Sammanhanget

Användningen av Jesusbönen är inte ens giltig i sammanhanget med den passage där den finns.

Från ett annat CANA-inlägg som hänvisar till Jesusbönen:

Den så kallade "Jesusbönen" bygger på tullindrivarens ord i en liknelse som Jesus gav i Luk 18:9-14. Jesus kontrasterade fariséernas stolthet och självtillfredsställelse i motsats till tullindrivarens insikt om att han behövde Guds barmhärtighet som syndare.

Denna liknelse är inte undervisning i bön och inte heller tyder något i sammanhanget på något speciellt med denna specifika bön. Poängen med denna liknelse är tullindrivarens ödmjukhet kontra fariséens andliga stolthet.

Ödmjukhet och behov av förlåtelse som visas i bönen är budskapet, inte bönen i sig som någon sorts modell att upprepa som en besvärjelse. Från https://bit.ly/2LnBIeS översatt här, vilket är samma som ovan https://monalola62.blogspot.com/2022/08/kristen-meditation.html

CANA: En enkel läsning av den här liknelsen visar att den inte handlar om bön, utan om ödmjukhet kontra självrättfärdighet och stolthet. Det är också en annan tillrättavisning av fariséerna som Jesus ofta gjorde i sina liknelser. Ingenstans ges denna bön i Lukas som en bön för kyrkan, och absolut inte som en formel.



Ett mantra

Författaren tonar till och med ned på bönen, men av andra orsaker;

Jag tycker att det är lite missvisande att kalla det en bön, eftersom det mesta används som ett träningsredskap, ett mantra. Uppenbarligen ligger användningen av mantran djupt inom hinduisk och buddhistisk praxis, men det gör också att äta ris. Uppkomsten av en andaktsövning i andra religioner diskvalificerar inte automatiskt en liknande praxis för kristna. Från artikeln”

CANA: För det första är att äta ris inte analogt med att använda ett mantra; det senare är en andlig anordning medan att äta ris är en normal aktivitet som behövs för att konsumera mat. Det är fantastiskt att någon från en skola som Talbot skulle göra en så felaktig analogi.

Dessutom är ett mantra inte bara upprepning utan tros ha en andlig effekt:

1) Att åkalla en gud eller gudars makt i sig själv; och / eller,

2) Att ha en verklig andlig effekt på personen genom själva ordet och processen att upprepa det.

Jag upprepade mantran när jag mediterade när jag först tog steget in i hinduisk och tibetansk buddhistisk meditation som en New Age´are. Jag hade en skrämmande upplevelse en gång under meditationen medan jag upprepade det tibetanska buddhistiska mantrat. Jag kände vad som verkade vara en elektrisk ström som långsamt rörde sig från höger sida av mitt bröst mot mitt hjärta till vänster.

Först blev jag fascinerad av detta men blev sedan orolig när tanken kom till mig att det kunde döda mig när det nådde mitt hjärta. Jag hade läst och hört varningarna om farorna med österländsk meditation (från New Age´are och österländska lärare), så jag slutade meditera innan strömmen gick längre (och "strömmen" slutade).



Förvånande nog fortsätter artikeln med denna tanke:

Likheten kan i alla fall bero på allmän uppenbarelse, genom vilken buddhister och hinduer har träffat det bibliska receptet för meditation (och konjunktionen av att memorera Skriften) som är så vanligt i psalmerna.”

CANA: "Allmän uppenbarelse?" Allmän uppenbarelse är Guds uppenbarelse av sin existens genom skapelsen och samvetet (Rom k. 1-2). Hur kan ett mantra från en religion som lär ut en falsk Gud eller falska gudar påstå att den andligt renar - den hängivne genom allmän uppenbarelse?

Hur kan detta vara en allmän uppenbarelse om hinduisk och buddhistisk meditation inte har något att göra med biblisk meditation? Biblisk meditation är att reflektera över Guds ord och / eller över hans egenskaper.

Hinduisk och buddhistisk meditation görs för att avbryta tankar så att sinnet inte stör (som de ser det) med andliga insikter eller framsteg.

Att använda mantran har ingenting att göra med kristen bön, inte heller med biblisk meditation eller att memorera skrifterna. Var finns grunden för det påståendet? Varför behöver man en "träningsanordning" för bön när bön bara är kommunikation med Gud?

Den grundläggande praxisen är att säga mantrat om och om igen, högt och internt, i hundratals upprepningar. Mitt första experiment var cirka 300 repetitioner medan jag såg vågorna rulla in på stranden...Detta är en biblisk-teologisk meditation även om den liknar ett mantra.....Kort sagt, detta är en övning för bön, inte en verklig bön, så det är inte fåfäng upprepning i försöket att bli hörd av Gud för att ha bett så många gånger. Övningen är att utveckla ett bön-medvetande som kommer naturligt, så att vi kan be samtidigt som vi gör andra saker i det dagliga livet.”

CANA: Detta väcker fler frågor. Är det vettigt att upprepa något 300 gånger som en "övning för bön?" Varför inte bara använda den tiden och all den energin till verklig bön? Om du kan upprepa något så många gånger, då kan du be.

Bönmedvetande”, vilket jag skulle tolka som beredskap eller önskan att be, uppstår genom naturlig, daglig interaktion med Guds ord, lära sig att älska Jesus mer och mer, gemenskap, tillbedjan och studier av Guds ord. Allt detta leder till bön. Att upprepa ett mantra 300 gånger är inte relaterat till någon bön som presenteras i Bibeln, som träning eller som något annat. Det är helt enkelt en teknik från hedniska religioner.

Det verkar som om författaren försöker rationalisera upprepningen av denna Jesusbön genom att hävda att det egentligen inte är en bön, utan bara en "träningsredskap". Jag undrar också om författaren hypnotiserade sig själv när han upprepade dessa ord och tittade på vågorna. Att göra det skulle faktiskt vara ett bra verktyg för självhypnos.



Den som pladdrar

Artikeln återspeglar författarens förtrogenhet med, eller åtminstone en exponering för, buddhistisk meditationslära (eller idéer från dessa läror). Sinnets "pladder" är en vanlig trop som finns i österländska meditationsövningar som lärs ut i väst.

Trope = trop = en bildlig eller metaforisk användning av ett ord eller uttryck.

Att stänga av det där snacket är svårt om vi inte har något att fokusera på. Som ett substitut för Jesus-bönen som ett mantra kan vi använda en annan fras eller mening från Bibeln, eller någon teologisk sanning som vi behöver – Guds kärlek till mig, att jag är rättfärdig i Kristus, att jag är kallad att älska andra, et.c.”

CANA: Observera ordet "pladdret" ovan. Detta kommer direkt från den buddhistiska ”Mindfulness = Sinnesfullhetens” rörelsen som jag har varnat så mycket för så länge (några hundra inlägg sedan 2011). "Monkey chatter = Ap-pladder", "monkey mind = Ap-sinne" eller "chatter = pladder / sladder" är termer som används för att karakterisera det tänkande sinnet. Detta är baserat på österländska andliga åsikter om att sinnet hindrar en från högre andlig förståelse.

Mindfulness-trenden har fört in dessa termer i kulturen. (Jag tränade Mindfulness i 12 år innan jag blev kristen när jag var involverad i Zen och New Age). Här är mer om "pladder:"



Citat från CANA-artikel: om Mindfulness:

Tankar behandlas som en självständig aktivitet, skild från ens sanna jag, Buddha-jaget. Den timliga världen, inklusive sinnet, är en del av ett påstått uppgång och fall som inte är väsentligt verklig.

Man måste överskrida detta stigande och fall genom meditationsövningar. (Rising and falling är en term som beskriver den buddhistiska uppfattningen att vi är fångade i nätet av tänkande och känsla som förstärker vår identifikation med vårt sinne och jag, och därigenom fortsätter en falsk uppfattning av verkligheten) Från CANA-artikeln, "Mindfulness: Taming the Monkey = Sinnesfullhet; Tämja apan,” på https://bit.ly/1hOJ3Wn översatt här https://monalola62.blogspot.com/2022/08/mindfullness-sinnesfullhet-taming.html



Däremot säger Jesus detta:

Han sade till honom: 'Älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ och av hela ditt förstånd.'" Matt 22:37 (Mark 12:30 och Luk 10:27).



Otroligt nog hävdar artikeln detta:

Att upprepa mantrat fem eller ett dussin gånger signalerar vårt medvetande att vara närvarande med Gud och njuta av att leva med honom i bön.”

CANA: "Signerar vårt medvetande" -- är vårt "medvetande" något annat än vårt sinne? Den här sortens pladder är så okristet; det är faktiskt New Age snack. Vad är det som signalerar "medvetandet" om inte sinnet, och vad gör det till "medvetandet" om det inte handlar om sinnet? Om ett mantra signalerar något, signalerar det en hednisk teknik.



Definition av medvetande:

"Medvetande är tillståndet eller kvaliteten hos medvetenhet, eller att vara medveten om ett yttre föremål eller något inom sig själv."

CANA: Låt den definitionen tala för sig själv eftersom den visar bristen på sammanhang i att använda ett mantra för att "signalera medvetandet." Bibeln har mycket att säga om sinnet, främst för att använda det. Att ha ett mänskligt sinne är en del av hur vi är skapade till Guds avbild.

"Medvetande" är ett ord som används i New Age för att indikera något annat än det medvetna sinnet, mer av ett andligt "supermedvetande" eller "högre sinne". När man försöker rättfärdiga obibliska läror kan man sluta spy ut kryptiska och irrationella idéer.

För de som är köttsliga tänker på det som hör till köttet, men de som är andliga tänker på det som hör till Anden. För köttets sinne är död, men Andens sinne är liv och frid. Rom 8:5-6

CANA: Kontrasten i citatet från Romarbrevet är inte mellan kropp och ande, utan den fallna naturen ("köttet") kontra att kontrolleras av den Helige Ande. Att vara inneboende av Anden och leva av Anden sätter tankarna på vad Gud vill ha en att tänka på, och det resulterar i liv och frid.

Sinnet är antingen underkastat den fallna naturen eller den Helige Ande; det är frågan. Det är inte så att man måste undertrycka sinnet (särskilt med en hednisk teknik) för att kunna be. Ett sinne inriktat på Anden kommer naturligt att luta sig mot och önska bön utan att någon "träningsanordning" krävs.



Då kan vi gå in i bön direkt. Vilken uppvärmning och lätt stretching är för att förbereda sig för träning, Jesus-bönen är en uppvärmningsförberedelse till verklig bön om att möta Gud personligen och ärligt.”

CANA: Konstigt att man skulle behöva en "uppvärmning till riktig bön." Vad är det som är så svårt med bön? Vi har många exempel i Skriften där bön helt enkelt är att prisa, tacka och vädja till Herren. Jesus berättade till och med för sina lärjungar hur de skulle be när de frågade och han gav dem en modell för bön (Matt 6:9). Det verkar faktiskt oärligt och respektlöst för Gud att använda ett mantra som förberedelse för "riktig bön" i ljuset av vad Skriften och Jesus gav.

I motsats till att upprepa något flera gånger läser vi:

Var därför vaksamma och nyktra i era böner. 1 Pet 4:7

-----------------------------------





 Resources

CANA Posts

Christian Meditation?

https://bit.ly/2LnBIeS

J. D. Salinger, Buddhist

https://bit.ly/2BCifaQ

CANA article, “Mindfulness: Taming the Monkey”

https://bit.ly/1hOJ3Wn

This post at https://tinyurl.com/2n2v55n3

https://www.facebook.com/FormerNewAger/posts/pfbid0TWFAXMVzmtYmyvBw4m6aMrJB2LZTu3WkjzePdhe72dzM7uektryiEuksMyqTMbSzl


https://www.christiananswersnewage.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar