torsdag 4 augusti 2022

Boken av Sarah Young "JESUS CALLING = KALLAR" har blivit ändrad.

Skadekontroll för en falsk Kristus


Av Warren B. Smith

Översatt med tillstånd från LighthouseTrails av Ingemo


Förlagsproblem

Tänk om du är ett stort förlag som Thomas Nelson och du plötsligt upptäcker att din mega bästsäljande bok Jesus Kallar var inspirerad av en kanaliserad New Age-bok?

Och vad händer om du får reda på att några av de "meddelanden" som din författare "fick" från sin "Jesus" inte riktigt var från Jesus eftersom de motsäger vad den verklige Jesus Kristus säger i Bibeln?

Och tänk om din bästsäljande författare har introducerat en mängd andra problem i sin bok som dina vanligtvis skarpa redaktörer på något sätt hade förbisett?

Vad gör du med tanke på att dessa frågor redan finns på sidorna i tio miljoner tidigare publicerade böcker? Om du vill vara rättvis mot dina läsare, hanterar du dessa problem ärligt när de uppmärksammas på dem.

Men om du är mer intresserad av att skydda din produkt snarare än att skydda sanningen, gör du allt som står i din makt för att få dessa problem att försvinna. En sak är säker. Sarah Young och Thomas Nelson har fått några av sina problem att plötsligt försvinna i de senaste utgåvorna av Jesus Kallar – särskilt i en speciell 10-årig jubileumsutgåva av Jesus Kallar som släpptes den 30 sep 2014.



Som Watergate-banden

Sarah Young och Thomas Nelson, kanske hade som utgångspunkt de saknade arton och en halv minuterna från Richard Nixons Watergate-band, de har systematiskt tagit bort kontroversiellt material från Jesus Kallar. Genom att lägga till, subtrahera, klippa, och klistra, så har de helt eliminerat de problematiska ord, meningar och till och med hela stycken som var tveksamma.

Young och hennes redaktörer låter inte hindra sig att lägga ord i munnen på sin "Jesus", även när de tar bort andra. Men liksom Watergate-banden ch de saknade bevisen gör deras i-ditt-ansikte-taktik mer för att avslöja problemen än att dölja dem.



"En annan Jesus" kallar
Hösten 2013 gavs min bok "Another Jesus" Calling = En annan Jesus kallar” ut på Lighthouse Trails Publishing. Jag var inte den första personen som uttryckte oro över Jesus Calling, men inte mycket hade skrivits fram tills dess. När vår oro offentliggjordes blev Sarah Young och Thomas Nelson uppenbarligen medvetna om våra invändningar. Utan ett ord av förklaring till någon har betydande förändringar gjorts i de senaste utgåvorna av Jesus Kallar.

Med redigeringen "nu ser du det, nu gör du det inte" försvann några av deras stora problem plötsligt från sidorna i Jesus Kallar. För att illustrera hur långt Sarah Young och Thomas Nelson har gått för att skydda sin bok och sin mångmiljondollars Jesus Kallar industri kommer jag att ge fem specifika exempel – och det finns många andra – för att visa hur Jesus Kallars läsare hanteras och manipuleras. Gör inga misstag – skadekontroll är i full gång hos Thomas Nelson, och det är särskilt tydligt i deras speciella 10-åriga jubileumsutgåva av Sarah Youngs bok.



Fem problem

1. Jesus Kallar var inspirerad av en kanaliserad New Age-bok

Jesus Kallar inspirerades av boken Gud Kallar. 1 I en intervju med ”Christian Broadcasting Network = Kristna nätverkssändningarna” sa författaren Sarah Young att hennes resa med Jesus Kallar började med boken Gud Kallar. Hon sa:

Min resa började med en andaktsbok (Gud kallar) skriven på 1930-talet av två kvinnor som övade på att vänta i Guds närvaro, skriva de meddelanden de fick när de "lyssnade". Ungefär ett år efter att jag började läsa den här boken började jag undra om jag också kunde ta emot meddelanden under mina tider då jag umgicks med Gud. … Så jag bestämde mig för att ”lyssna” på Gud med pennan i hand och skriva ner vad jag än kände att han sa. 2 (parentes i original)

Men Sarah Young och hennes redaktörer missade på något sätt det faktum att Gud Kallar är en kanaliserad New Age-bok. Gud Kallar är en samling kanaliserade budskap som presenteras i form av en daglig andakt. Budskapen kanaliserades genom två engelska kvinnor på 1930-talet och kunde lätt ha fått titeln Jesus Kallar eftersom det sägs dikteras av "The Living Christ Himself = den levande Kristus själv." 3


New Age Encyklopedi med deras tro, utgiven av ”Harvest House Christian publishers = Skördehuset kristna publicering”, beskriver specifikt Gud Kallar som en kanaliserad New Age-bok. I sitt långa kapitel om kanalisering och andlig diktering förklarar författarna / apologeterna John Weldon och John Ankerberg att kanalisering är en form av New Age "mediumskap" och enligt Bibeln är det "en förbjuden praxis” (5 Mos 18:9-12). 4

Under underrubriken med titeln ”Imitations of Christianity = Imitationer av kristendom” beskriver författarna Gud Kallar som en New Age-bok ”fylld av förnekelser av biblisk undervisning” 5 eftersom den ”subtilt uppmuntrar psykisk utveckling och spiritistisk inspiration under sken av Kristi personliga vägledning … och tolkar ofta Skriften fel.” 6 Ändå skrev Sarah Young att det var Guds kallelse som inspirerade henne att ta emot sina egna budskap från ”Jesus”. I sin ursprungliga introduktion till Jesus Kallar, lovordade Young Gud Kallar som "en skatt för mig":

Under samma år började jag läsa Gud Kallar, en andaktsbok skriven av två anonyma "lyssnare". Dessa kvinnor övade på att vänta tyst i Guds närvaro, med pennor och papper i handen, och spela in meddelandena de fick från honom. Meddelanden är skrivna i första person, med "jag" som betecknar Gud.

Medan jag bodde i Japan hade någon postat den här boken till mig från USA. Jag hade inte läst den vid den tiden, men jag hade hållit fast vid boken genom två internationella drag. Sex eller sju år senare blev den här lilla pocketboken en skatt för mig. Det stämde anmärkningsvärt bra med min längtan efter att leva i Jesu närvaro. 7 (fetstilt)

Skadekontrollen

I de senaste utgåvorna av Jesus Kallar – inklusive 10-årsjubileumsutgåvan – har föregående stycke om Gud Kalling tagits bort från författarens mångåriga introduktion. Ingen förklaring. Ingen ursäkt. Ingenting. Plötsligt är den helt borta, allt omnämnande av Gud kallar - hur det hade inspirerat henne att ta emot sina egna "budskap" från "Jesus" och hur det var en "skatt" för henne. Hennes tidigare lovprisning av Gud kallar hade blivit problematisk eftersom det hade gjort uppenbara New Age-jämförelser med hennes egen bok. Det hade också blivit uppenbart att hennes ursprungliga stöd till Gud Kalling hjälpte till att popularisera denna New Age-bok bland troende!



Medan kristna ledare har varit konstigt tysta om Jesus Kallar, var det den sekulära median som tog på sig att få Sarah Young och Thomas Nelson att ändra och ta bort problematiskt material i sin bästsäljande bok. Ruth Graham, som skriver i ”The Daily Beast = Det dagliga monstret”, en populär amerikansk nyhetsrapporterings- och opinionswebbplats som tidigare associerats med tidningen ”Newsweek = Nyhetsvecka”, skrev en artikel som ifrågasatte förändringarna i Sarah Youngs ursprungliga introduktion. Graham skrev:

Den senaste utgåvan av Jesus Kallar innehåller några viktiga förändringar. Paragrafen om Gud kallar har tagits bort, och hänvisningar till mottagna "meddelanden" har ändrats till de mindre mystiskt böjda "skrifterna och andakterna." I ett avsnitt där Young berättar om sina tidiga försök att skriva ner vad Gud sa till henne, karakteriserar den nya versionen detta som att "fokusera på Jesus och hans ord, samtidigt som han ber honom att vägleda mina tankar."

Thomas Nelson hänvisar till boken som "Sarahs bönedagbok", och betonar att Young inte påstår sig tala för Jesus. En skeptisk läsare, som jämförde de två inledningarna, kan se ansträngningen från förläggaren för att få en mer kontroversiell men lukrativ bästsäljare i linje med den vanliga evangeliska ortodoxin. 8



I samma artikel ifrågasatte Ruth Graham också förklaringarna från Thomas Nelsons publicist Katie Powell:

I ett mejl med svarade på mina frågor skrev bokens publicist Katie Powell, på Thomas Nelson förlag, att hänvisningen till Gud Kallar aldrig var menad som mer än "en nick" och den raderades eftersom den hade "skapat viss förvirring". "Bokens teologi har alltid varit sund", skrev hon. "Ändringarna gjordes för att göra introduktionen lättare att förstå, speciellt eftersom Jesus Kallar nu läses av så många olika människor."

Thomas Nelson uppmärksammade inte ändringarna, skrev Powell, eftersom inledningens "innehåll inte ändrades" mellan utgåvorna. Men det är svårt att jämföra det med likheterna mellan Youngs bok och Gud Kallar – ända ner till titeln. 9

Grahams skepsis är mitt i prick. Och i motsats till uttalandet av Thomas Nelsons publicist har innehållet i inledningen förändrats i de senaste upplagorna. De oförklarade förändringarna har fått många före detta anhängare av Jesus Kallar att sluta använda andakten. Den kristna nättidningen” WorldNetDaily = Världsnätet dagligen” (WND) tog upp kontroversen och publicerade två artiklar "Top Christian Bestseller = Kristen topp bäst säljare” anklagas för kätteri" 10 och "Is Hit Book = Är bästsäljaren 'Jesus Kallar' framför den New Age?" 11 ”Charisma magazine = Karismatiska magasinet” följde upp med en liknande artikel som noterade den växande kontroversen. Den hade titeln "Kritiker anklagar 'Jesus Kallar' för att blanda sanning med New Age felaktigheter." 12

Notering: Om Sarah Young från början inte hade känt igen Gud Kallar som en New Age-bok borde det höja en del allvarliga röda flaggor. För hon prisade ”Gud Kallar” som "en skatt för mig" det borde höja de röda varningsflaggorna ytterligare. Men att Sarah Young och hennes förläggare tar bort alla referenser till Gud kallar utan någon förklaring eller ursäkt till sina miljontals läsare är kanske den rödaste flaggan av alla.

Det är höjden av andlig oansvarighet för Sarah Young att låtsas som att det inte är någon större grej efter att hennes ursprungliga stöd till Gud Kallar återuppväckte försäljningen av denna uppenbara New Age-bok, särskilt när Gud Kallar – tack vare henne – nu står bredvid Jesus Kallar i tusentals bokhandlar över hela landet — inklusive otaliga kristna bokhandlar.



2. Sarah Young skrev ursprungligen att hon "fick meddelanden" från "Jesus" själv.

På grund av Sarah Youngs uttalade tillgivenhet för de kanaliserade "budskapen" i Gud Kallar, var "meddelandena" hon fick från "Jesus" omedelbart misstänkta.

Skadekontrollen

I de senaste utgåvorna av Jesus Kallar har alla tio hänvisningarna till orden "meddelande" och "meddelanden" tagits bort från hennes annars långvariga introduktion. Det som ursprungligen beskrevs som "meddelanden" som hon "fick" från "Jesus" beskrivs nu som "skrifter" och "andakter" som hon "samlade" i sina "tysta stunder".

Meningar i hennes ursprungliga inledning

Denna praxis att lyssna på Gud har ökat min intimitet med honom mer än någon annan andlig disciplin, så jag vill dela med mig av några av de budskap jag har fått. I många delar av världen verkar kristna söka efter en djupare upplevelse av Jesu närvaro och frid. Meddelanden som följer adresserar de kända behoven. 13 (fetstilt)

Ersättande meningar i de senaste utgåvorna

Denna praxis att vara stilla i Guds närvaro har ökat min intimitet med honom mer än någon annan andlig disciplin, så jag vill dela med mig av några av de skrifter som jag har hämtat från dessa tysta stunder. I många delar av världen verkar kristna söka efter en djupare upplevelse av Jesu närvaro och frid. Andakterna som följer adresserar de kända behoven. 14 (fetstilt)

Observera i exemplet nedan hur "meddelanden" återigen blir "andakter" i den ersättningsmening som nu finns i de senaste utgåvorna. Notera också hur frasen "med din bibel öppen" har lagts till den ursprungliga formuleringen för att få saker att framstå som mer bibliska.

Mening i hennes ursprungliga inledning

Dessa meddelanden är avsedda att läsas långsamt, helst på en lugn plats. 15 (fetstilad)

Ersättande mening i de senaste utgåvorna

Andakterna i den här boken är avsedda att läsas långsamt, helst på en lugn plats – med din bibel öppen. 16 (fetstilad)

Notera: I den ännu inte skadekontrollerade ursprungliga introduktionen till Jesus Kallar: 365 ”Devotions for Kids = Andakter för barn”, gör Sarah Young det helt klart att det hon kallar "hängivenhet" i själva verket är "budskap" som hon har "fått" från sin "Jesus". Hon skriver:

Sedan dess har jag övat på att lyssna mycket. Vanligtvis skriver jag hans meddelanden i en anteckningsbok, men ibland spenderar jag bara tid med honom ett tag – och skriver ingenting. Andakterna i den här boken är några av de meddelanden jag har fått. 17 (fetstilt)

Notera: Genom att ändra "meddelandena" hon "fick" till de "skrifter" och den "hängivenhet" så "smög" hon in i sina "tysta stunder" i detta försöker man motverka alla antydningar om att Sarah Young kan ha blivit lurad av en förförisk ande som visar sig som den verklige Jesus (1 Tim 4:1, Matt 24:4-5).



3. Sarah Youngs "Jesus" motsäger Bibelns sanna Jesus Kristus

I två separata meddelanden fick Sarah Young höra av sin "Jesus" att de sista orden han sa efter sin uppståndelse och innan han steg upp till himlen var "Jag är med dig alltid." Men detta uttalande från den sanne Jesus Kristus på Galileiska berget var inte hans sista ord innan han steg upp till himlen. Hans sista ord uttalades från Oljeberget enligt Apg 1:7-9, 12.

De två "budskapen" Sarah Young fick från sin "Jesus" motsäger orden som den sanne Jesu Kristi i Bibeln säger. Det hennes "Jesus" sa var helt obibliskt.

Skadekontrollen

Sedan denna obibliska motsägelse togs fram i min bok "En annan JesusKallar", har Sarah Young och Thomas Nelson eliminerat denna uppenbara motsägelse i sin 10-årsjubileumsutgåva. Med andra ord fick de sin "Jesus" att rätta sig själv. Jämför de ursprungliga uttalandena från 28 jan och 15 okt som har funnits i Jesus Kallar under de senaste tio åren, med de ersättningsuttalanden som nu har infogats i den nya 10-årsjubileumsutgåvan.

28 jan Originalutlåtande

JAG ÄR MED DIG ALLTID. Detta var de sista orden jag sa innan jag steg upp till himlen. Jag fortsätter att förkunna detta löfte för alla som vill lyssna. 18 (fetstilt)

Ersättningsutlåtande 28 jan

JAG ÄR MED DIG ALLTID. Jag talade dessa ord till Mina lärjungar efter Min uppståndelse. Jag fortsätter att förkunna detta löfte för alla som vill lyssna. 19 (fetstilt)

Originalutlåtande 15 oktober

FÖRSÖK ATT FÖRHÅLLA DIG MEDVETEN OM MIG när du går steg för steg genom denna dag. Min närvaro med dig är både ett löfte och ett skydd. Mitt sista uttalande precis innan jag gick till himlen var: Visst är jag med dig alltid. Det löftet gällde alla mina följare, utan undantag. 20 (fetstilt)

Ersättningsutlåtande 15 oktober

FÖRSÖK ATT FÖRHÅLLA DIG MEDVETEN OM MIG när du går steg för steg genom denna dag. Min närvaro med dig är både ett löfte och ett skydd. Efter min uppståndelse försäkrade jag mina anhängare: Jag är med er alltid. Det löftet gällde alla mina följare, utan undantag. 21 (fetstilt)



Notera: Ett av de 250 "budskapen" Sarah Young inkluderade i hennes ännu inte korrigerade Jesus Kallar Andakts Bibel (NKJV) är det ursprungliga "meddelandet" från Jesus Kallar den 15 okt - "Mitt sista uttalande precis innan jag gick till himlen var: Visst är jag med dig alltid." Med tanke på att detta uttalande är uppenbart obibliskt faller Youngs motivering för att hennes budskap ska inkluderas "vid sidan av den bibliska texten" lite platt. Hon skriver:

Eftersom mina skrifter har sina rötter i det ofelbara, oföränderliga Guds Ord, skulle det tyckas vara en naturlig plats för dem att de framträder vid sidan av den bibliska texten. 22

Rättar Jesus sig själv?

Sarah Young kanske hävdar att eftersom Jesus aldrig motsäger sig själv, måste hon ha hört det fel. Men om så var fallet var hon tvungen att höra det fel vid två olika tillfällen eftersom det obibliska uttalandet finns i två olika budskap. Med detta i åtanke måste en viktig fråga ställas. Vem lyssnade Sarah Young på när hon "fick" dessa två "meddelanden?" Uppenbarligen motsäger inte den verklige Jesus sig själv – än mindre korrigera Han sig själv med avseende på sina egna ord och handlingar.

Och för de som kan hävda att det inte längre finns ett problem eftersom denna motsättning och andra problematiska områden har rättats till, måste flera frågor ställas. Hur är det med de tio miljoner läsare som har litat på dessa obibliska budskap under de senaste tio åren? Låtsas du bara att det aldrig har hänt? Är de inte skyldiga någon form av förklaring till hur Sarah Youngs "Jesus" kunde göra misstag av den här storleken.

Men kanske viktigast av allt, hur kan en författare och förläggare – eller vem som helst för den delen – tro att de har rätt att sätta in och ta bort ord ur Jesu Kristi mun som om han är någon slags litterär apparat – och framför allt när det är i skadekontrollsyfte?

Oavsett om Sarah Young har lyssnat på en vilseledande ande (1 Tim 4:1) eller på sina egna förvirrade tankar (1 Kor 14:33) – eller en kombination av båda – så har hon blivit lurad och bedrar i sin tur andra ( 2 Tim 3:13) oavsett om hon inser det eller inte. Troende måste undersöka Skrifterna för att se om det de får höra verkligen är sant (Apg 17:11), och de måste testa rösterna de lyssnar på "eftersom många falska profeter har gått ut i världen" (1 Joh 4) :1).



4. Sarah Youngs "Jesus" sade att Abraham var skyldig till "avgudadyrkan" och "sondyrkan"

Sarah Youngs "Jesus" sa att Abraham var en man med "odisciplinerade känslor" och gjorde sig skyldig till "sondyrkan" och "avgudadyrkan". Många troende har ryggat tillbaka för dessa märkliga, utombibliska kommentarer.

Skadekontrollen

Sarah Young och Thomas Nelson har försökt få detta problem att försvinna genom att ta bort alla referenser till Abraham och Isaac i budskapet den 23 aug i de senaste utgåvorna av Jesus Kallar.” När de eliminerar Abraham och Isak, klipper och klistrar de och sätter in Jakob och Josef i deras ställe samtidigt. Jämför det ursprungliga inlägget från 23 aug med det somde har ersatt det med i de senaste utgåvorna.

23 aug "Meddelande" i originalutgåvan

ANFÖRTRO MIG DINA ÄLSKADE; släpp dem i Min skyddsvård. De är mycket säkrare med Mig än i dina klängande händer. Om du låter en älskad bli en idol i ditt hjärta, utsätter du den för fara – såväl som dig själv. Kom ihåg de extrema måtten jag använde med Abraham och Isak. Jag tog Isak till dödspunkten för att befria Abraham från sondyrkan. Både Abraham och Isak led fruktansvärt på grund av faderns odisciplinerade känslor. Jag avskyr avgudadyrkan, även i form av föräldrakärlek. 23 (fet tillagd och betecknar material som raderades)

Ersättningsmeddelande 23 augusti

ANFÖRTRO MIG DINA ÄLSKADE; släpp dem i Min skyddsvård. De är mycket säkrare med Mig än i dina klängiga händer. Om du låter en älskad bli en idol i ditt hjärta, utsätter du den för fara – såväl som dig själv. Josef och hans far, Jakob, led fruktansvärt för att Jakob älskade Josef mer än någon av sina andra söner och behandlade honom med särskild gunst. Så Josefs bröder hatade honom och gjorde en komplott mot honom. Till slut använde jag den situationen för gott, men både far och son fick utstå år av lidande och separation från varandra.

Jag avskyr avgudadyrkan, även i form av föräldrakärlek, så akta dig för att göra ett älskat barn till din idol. 24 (fet tillagd och betecknar material som lagts till)

Notera: Sarah Young och hennes redaktörer tog uppenbarligen ett beslut om att det skulle vara mer rimligt att ersätta ett nedtonat inlägg från Jakob och Joseph än det ursprungliga Abraham och Isaac-budskapet. Men den uppenbara klipp-och-klistra-skadekontrollen har resulterat i att de har väckt mer uppmärksamhet till sina utombibliska problem, snarare än mindre.



5. "Jesus" klagar över natten då han föddes

"Jesus" i Jesus Kallar sa att han föddes "under fruktansvärda förhållanden" i ett "smutsigt stall" och att natten till hans födelse "var en mörk natt" för honom, vilket skapade avsevärda kontrovers och förvirring. För många läsare låter detta inte som deras Frälsares röst – det låter som en främlings röst (Joh 10:5) och att Satan – inte Jesus – skulle vara den som beskriver natten då Jesu födelse skedde som en ”mörk natt för mig."

Skadekontrollen

Jämför det ursprungliga meddelandet från 25 dec med det som har ersatt det i 10-årsjubileumsutgåvan av Jesus Kallar. Lägg märke till hur det kontroversiella uttalandet - "Det var en mörk natt för mig" - raderades och ersattes tyst av det mindre kontroversiella uttalandet - "Det var inget härligt med den inställningen."

25 dec mening i originalupplagan

Försök att föreställa dig vad jag gav upp när jag kom till din värld som bebis. Jag lade Min härlighet åt sidan, så att jag kunde identifiera mig med mänskligheten. Jag accepterade spädbarnstidens begränsningar under de mest fruktansvärda förhållanden – ett smutsigt stall. Det var en mörk natt för mig, även om änglar lyste upp himlen och proklamerade "härlighet!" till berömda herdar. 25 (fet tillagd för att markera det som raderades))

Ersättningsstraff 25 december

Försök att föreställa dig vad jag gav upp när jag kom till din värld som bebis. Jag lade Min härlighet åt sidan, så att jag kunde identifiera mig med mänskligheten. Jag accepterade spädbarnstidens begränsningar under de mest fruktansvärda förhållanden – ett smutsigt stall. Det fanns inget härligt med den inställningen, även om änglar lyste upp himlen och proklamerade: "Ära!" till berömda herdar. 26 (fet tillagd för att markera det som lades till)

Rättar Jesus sig själv igen?

Klagomålen från Sarah Youngs "Jesus" stämmer inte överens med Skriften som är inspirerad av den sanne Jesus Kristus. Bibeln säger till oss att "vara nöjda" i vilka omständigheter vi än befinner oss (Fil 4:11). Uppenbarligen har de gett efter för den ökande kritiken angående "mörk natt för mig" kommentaren, Min kommentar; korrigerar Sarah Youngs "Jesus" sig själv - igen - utan ursäkt eller förklaring?



Sammanfattning

Förbryllad av de kanaliserade budskapen från Gud Kallar, var Sarah Young uppenbarligen inte nöjd med Guds ords tillräcklighet. I sin ursprungliga inledning sa Young: "Jag visste att Gud kommunicerade med mig genom Bibeln, men jag längtade efter mer." 27 Även om detta uttalande – tillsammans med många andra – har raderats i de senaste upplagorna, är det tydligt att författaren till Jesus Kallar "längtade efter mer", och mer är vad hon fick.

Som ett resultat fick hon "budskap" från en "Jesus" som har visat sig vara en av de falska Kristusarna som den verklige Jesus Kristus varnade oss för skulle komma i hans namn (Matt 24:4-5, 23-24). Sarah Young ville ha ett ord från Gud mer än Guds ord och det slutade med att hon blev lurad. "blivit bedragen och bedragit andra" (2 Tim 3:13) hon har fått med sig miljontals läsare av Jesus Kallar.

Bibeln beskriver de som älskar och respekterar kraften och auktoriteten i Guds ord som de som bävar för Guds ord (Jes 66:2). Bibeln beskriver också de som inte bävar för Guds ord utan snarare använder och manipulerar Guds ord för sina egna själviska syften (2 Kor 4:2).

Det finns inget trevligt sätt att säga det. Jesus Kallar är en grov förolämpning mot vår sanne Herre och Frälsare Jesus Kristus. Och Sarah Youngs och hennes förläggares egennyttiga ansträngning att dölja några av de många problem som finns i Jesus Kallar är en grov förolämpning mot Kristi kropp. Det är en sak för Sarah Young att bli lurad – det är en helt annan för henne att själv vara författare till bedrägeri.

De fem exemplen i det här häftet kännetecknar den principlösa skadekontroll som författaren och hennes förläggare har åtagit sig för att bevara sin mångmiljondollars Jesus Kallar industri – allt på bekostnad av människor som har satt sin tillit till Sarah Young och hennes "Jesus. ” För dem som råkar hävda att det finns mycket sanning i Jesus Calling och att boken har tröstat många människor, varnade tidigare pastorn Dr Harry Ironside i ”Moody Memorial Church = Moodys minneskyrka” för att "sanning blandat med misstag är likvärdigt med allt fel, förutom att det har ett mer oskyldigt utseende och därför farligare”:

Fel är som surdeg, om vilken vi läser: "Lite surdeg gör hela degen sur."

Sanning blandat med fel är likvärdigt med allt fel, förutom att det ser mer oskyldigt ut och därför är farligare. Gud hatar en sådan blandning! Varje fel, eller blandning av sanning och fel, kräver tydlig exponering och förkastelse. Att acceptera sådant är att vara otrogen mot Gud och hans ord och förrädisk mot utsatta själar för vilka Kristus dog. 28

Jesus warned that great deception would characterize the time of the end and that the deception would come in His name. I am absolutely convinced that the “Jesus” of Jesus Calling is not the true Christ. Rather he is one of the false Christs that the real Jesus warned us to watch out for.

Jesus varnade för att ett stort bedrägeri skulle prägla ändens tid och att bedrägeriet skulle komma i hans namn. Jag är helt övertygad om att "Jesus" av Jesu Kallar inte är den sanne Kristus. Snarare är han en av de falska Kristusarna som den verklige Jesus varnade oss att se upp för.

Matt 24:3-5 När han sedan satt på Oljeberget, trädde hans lärjungar fram till honom, medan de var allena, och sade: »Säg oss när detta skall ske, och vad som bliver tecknet till din tillkommelse och tidens ände.» Då svarade Jesus och sade till dem: »Se till, att ingen förvillar er. Ty många skola komma under mitt namn och säga: 'Jag är Messias' och skall förvilla många.

Finner du det som utgetts av Lightuose Trails och deras författare intressant så finns det nu inlagt på svenska på egen blogg; https://fyrhusstigen.blogspot.com


ENDNOTES

1. Two Listeners; Edited by A.J. Russell, God Calling (Grand Rapids, MI: A Spire Book published by Jove Publications Inc., for Fleming H. Revell, 2005), p. 5.  

2. Q&A with Sarah Young, Author Profile, The Christian Broadcasting Network (http://www.cbn.com/entertainment/books/JesusCallingQA.aspx).

3. Two Listeners; Edited by A.J. Russell, God Calling, op. cit., p. 5.

4. John Ankerberg & John Weldon, Encyclopedia of New Age Beliefs (Eugene, OR: Harvest House Publishers, 1996), p. 80.

5. Ibid., p. 103.

6. Ibid., p. 104.

7. Sarah Young, Jesus Calling: Enjoying Peace in His Presence (Nashville, TN; Thomas Nelson, 2004), p. Xl,  (12 13 14 15 16  RRD  52 51 50 49 48).

8. Ruth Graham, “The Strange Saga of ‘Jesus Calling,’ The Evangelical Bestseller You’ve Never Heard Of” (Daily Beast, 02/23/14).                                                      (http://www.thedailybeast.com/articles/2014/02/23/the-strange-saga-of-jesus-calling-the-evangelical-bestseller-you-ve-never-heard-of.html).

9. Ibid.

10. Jim Fletcher, “Top Christian Bestseller Accused of Heresy” (WorldNetDaily, http://www.wnd.com/2014/05/top-christian-bestseller-accused-of-heresy).

11. Jim Fletcher, “Is Hit Book ‘Jesus Calling’ Pushing New Age?” (WorldNetDaily (http://www.wnd.com/2014/06/is-hit-book-jesus-calling-pushing-new-age).

12. Gina Meeks, “Critics Accuse ‘Jesus Calling’ of Mixing Truth With New Age Error” (Charisma News, http://www.charismanews.com/culture/43855-critics-accuse-jesus-calling-of-mixing-truth-with-error).

13. Sarah Young, Jesus Calling, op. cit., p. Xlll.

14. Sarah Young, Jesus Calling: Enjoying Peace in His Presence, 10th Anniversary Edition (Nashville, TN; Thomas Nelson Inc, 2004, 2011, 2014), p. xviii, (14 15 16 17 18 DSC 5 4 3 2 1).

15. Sarah Young, Jesus Calling, op. cit., p. XlV.

16. Sarah Young, Jesus Calling, 10th Anniversary Edition, op. cit., p. xix.

17. Sarah Young, Adapted by Tama Fortner, Edited by Kris Bearss, Jesus Calling for Kids: 365 Devotions for Kids (Nashville, TN; Tommy Nelson, 2010), pp. vii-viii, (13 14 15 16 17 RRD 5 4 3 2 1).

18. Sarah Young, Jesus Calling, op. cit., p. 29.

19. Sarah Young, Jesus Calling, 10th Anniversary Edition, op. cit., p. 29.

20. Sarah Young, Jesus Calling, op. cit., p. 302.

21. Sarah Young, Jesus Calling, 10th Anniversary Edition, op. cit., p. 302.

22. Sarah Young, Jesus Calling Devotional Bible (Nashville, TN; Thomas Nelson, 2011), p. vi, (11 12 13 14 15 16 17 18—RRD—8 7 6 5 4 3 2 1).

23. Sarah Young, Jesus Calling, op. cit., p. 246.

24. Sarah Young, Jesus Calling 10th Anniversary Edition, op. cit., p. 246.

25. Sarah Young, Jesus Calling, op. cit., p. 376.

26. Sarah Young, Jesus Calling, 10th Anniversary Edition, op. cit., p. 376.

27. Sarah Young, Jesus Calling, op. cit., p. Xll.

28. Dr. Harry Ironside, “Exposing Error: Is it Worthwhile?” (TBC Extra, April 2008, posted on The Berean Call website, http://www.thebereancall.org/content/tbc-extra-30).





For quantity discounts on this and other Lighthouse Trails Booklet Tracts, see page 2 of this booklet. You may also obtain the names of other important resources you can trust at www.lighthousetrails.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar