torsdag 4 augusti 2022

Låta bli att testa andarna -

 en tragedi av enorma proportioner

10 juni 2019 av Lighthouse Trails författaren

översatt med tillstånd av LighhouseTrails av Ingemo

Om det är något vi inte hör så mycket om från dagens kristna ledare och pastorer, så är det vikten av att testa andarna. Idén kommer från Bibeln och säger:

1 Joh 4:1, Mina älskade, tro inte varje ande, utan pröva andarna om de är av Gud, ty många falska profeter har gått ut i världen.

Detta kan relatera både till läror, erfarenheter och upplevelser / känslor. I vilket fall som måste vi komma ihåg att inte varje upplevelse, känsla, erfarenhet och lära kommer ifrån "Gud" eftersom det verkligen finns "många falska profeter" i världen och "kyrkan / försmlingen" idag, och det finns många "röster" som inte är från Gud.

Kärlekens röst” – finns det ett behov av att testa andarna?

Frågan om vi behöver testa andarna eller inte får olika svar beroende på vem man pratar med och lyssnar på. Enligt den katolske mystikern Basil Pennington i sin klassiska bok ”Centering Prayer = Centrerande bön”(som, tillsammans med Thomas Keating och Thomas Merton, introducerade "centrerande bön" för lekmännen), finns det inget behov av att testa andarna när de befinner sig i ett tillstånd av "tystnad". framkallad genom att utöva kontemplativ meditation eller centrerad bön. Pennington sa:

Finns det inte en fara, om vi slutar tänka och döma och bara är tysta, att vi kanske öppnar inte för Gud och hans verksamhet utan för de onda andarnas verksamhet? Johannes av korset lyfter fram i sin undervisning att när vi går in i kontemplativ bön behöver vi inte vara rädda för den Ondes bedrägerier, eftersom han inte kan röra oss på den nivån av vårt väsen. . . . Han (den onde) kan inte själv tränga in i vårt andliga väsen.

Det finns fara, ett behov av urskillning, i aktiv bön, där vi använder vår fantasi och våra känslor, för han (den onde) kan påverka dessa. Men i Centrerande bön ignorerar vi dessa förmågor och låter helt enkelt bilder och känslor flyta iväg. De påverkar inte vår bön, så den Onde kan inte röra den. Vi är engagerade på en nivå som Herren har gjort till sin egen genom nåd och dop. Vi är utom djävulens räckhåll. (emphasis added, Centering Prayer, s. 227, Kindle edition)

Så, med andra ord, enligt Pennington kan fienden komma till oss i regelbunden bön där våra sinnen är aktivt engagerade, men när vi går in i det kontemplativa "heliga rummet" (dvs. stoppar all tanke och försätter våra sinnen i neutralitet genom att upprepar ett ord eller en fras eller fokusera på andningen) så finns ingen fara att bli påverkade eller berörda av Satan.

Det Pennington föreslår är väldigt skrämmande eftersom syftet, enligt kontemplativa ledare, är att höra Guds röst (Keating säger: "Guds första språk är tystnad", ”Intimacy With God = intimitet med Gud”, s. 153; och Brennan Manning kallar det "the Voice of Kärlek = Kärlekens röst” ”The Signature of Jesus = Jesu signatur, s. 215). Om vi följer Penningtons råd behöver vi inte ifrågasätta denna kärleksröst vi hör under kontemplativ meditation (dvs. den kommer alltid att vara bra och alltid från Gud).



Sarah Youngs Jesus – Guds röst?

Vi vet att Sarah Young är en förespråkare för kontemplativ bön, så hon tror att dessa "budskap" från "Jesus" i hennes bästsäljande bok ”Jesus Calling = Jesus kallar” inte behöver testas och är helt utan tvekan, från Gud ( som Pennington tror)? Young säger aldrig att de behöver testas. Och utifrån vad vi har observerat i flera år från kyrkoledare och pastorer, tror de inte att hennes budskap från "Jesus" behöver testas heller. Ta en titt på den här listan med såna som stödjer hennes bok* (många namn som du definitivt kommer att känna till), och minns du någon enda av dem sa till oss att testa andan som finns i Jesus Calling?

Warren B. Smith diskuterar hur man testar andarna i sin bok, "Another = En annan Jesus" Calling = Kallar:

Det finns inga bevis att andarna testades för att se om Sarah Youngs bästsäljande budskap kom från den sanne Jesus Kristus.

Med tanke på att Sarah Youngs "Jesus" levererar ett budskap som läses runt om i världen, är det absolut nödvändigt för läsarna att veta om hon verkligen hör från den sanne Jesus Kristus.

Skriftens varning till troende att "pröva andarna" (1 Joh 4:1) men det finns ingenstans i Jesus Kallar. Tvärtom, när Sarah Youngs ”Jesus” citeras i Jesus Kallar där det står: ”Du måste lära dig att urskilja vad som är min röst och vad som inte är det”, 1 ger han henne några mycket farliga råd. Utan att nämna varningen i 1 Tim 4:1 om ”förförande andar”, säger han, ”Be Min Ande att ge dig denna urskillning.” 2 Men om ”Jesus” som Sarah Young lyssnar på inte är den sanne Jesus Kristus, då instruerar denna falska "Kristus" henne att be sin ande berätta för henne vad som är sant och vad som inte är det.

Följaktligen, istället för att testa andarna, frågar hon och litar på den ande som hon borde testa. Detta kan bara leda till större bedrägeri och förvirring. Detta råd från Sarah Youngs "Jesus" arbetar smart för att förhindra upptäckten av en förfalskad "Jesus", som uppenbarligen spelar rätt i händerna på vår andliga motståndare. (sid. 53-54, "Another Jesus = En annan Jesus kallar" Calling, andra upplagan)



Vad är testet?

I David Dombrowskis artikel / häfte, Kära Pastor och kristna ledare: Har du blivit vårdslös med evangeliet?, säger han:

Ibland får vi frågan, vilka är kriterierna för att avgöra om en doktrin eller praxis är biblisk eller validerar kritik? . . .

Det finns bara ett test som vi har använt konsekvent från starten av Lighthouse Trails. Ordspråksboken säger:

Ordspr 11:1 Falsk våg är en styggelse för HERREN, men full vikt behagar honom väl.

Ordspr 20:23 Tvåfaldig vikt är en styggelse för HERREN, och falsk våg är icke något gott.

Det är intressant att Salomo, den klokaste man som någonsin levt, lade sådan vikt vid korrekta skalor. Det är ännu mer häpnadsväckande att Gud skulle kalla falska skalor för en styggelse – fantastiskt bara tills vi inser att Gud talar om det andliga – inte bara fysiska skalor här.

Så det vi letar efter är en andlig balansskala – något som dyker upp om och om igen genom hela Bibeln – genom Gamla och Nya testamentet. Det finns en sådan skala, ett konsekvent tema, som Johannes hänvisar till i sitt första brev:

1 Joh 4:1-3 Mina älskade, tron icke var och en ande, utan pröva andarna, huruvida de är av Gud; ty många falska profeter hava gått ut i världen. Därpå skall ni känna igen Guds Ande: var och en ande som bekänner att Jesus är Kristus, kommen i köttet, han är av Gud; men var och en ande som icke så bekänner Jesus, han är icke av Gud. Den anden är Antikrists ande, om vilken ni har hört att den skulle komma, och som redan nu är i världen.

Vissa bibelkommentatorer tror att Johannes här syftade på en viss sekt som förnekade att Jesus Kristus faktiskt kom i en mänsklig kropp. Om det är allt Johannes menade, så är detta avsnitt av liten relevans för oss idag, eftersom du knappast kommer att hitta någon som inte tror att Jesus som en historisk figur var en man som vandrade på jorden. Men namnet Jesus Kristus i detta avsnitt är inte en historisk term; det är ett namn laddat med betydelse — som hänvisar till Jesus som Messias, Gud kom i köttet, vår Frälsare och Återlösare, som försonade våra synder.

Om vi tittar på sammanhanget i 1 Joh 4, kan vi verifiera att det är detta Johannes talar om eftersom han säger: "Och vi har sett och vittnar om att Fadern har sänt Sonen till att vara världens Frälsare" (1 Joh 4:14). Med andra ord, Johannes säger här, jag syftar på den Jesus som jag skrev om i mitt evangelium – ordet till kött som i begynnelsen var hos Gud och var Gud (se Joh k. 1).

Det är den balansvåg vi har letat efter. Precis som hela mänsklighetens historia och vårt välsignade hopp är beroende av vad Jesus gjorde på korset, så kan vi också väga en doktrin eller praxis efter huruvida den överensstämmer med det faktum att vi är rättfärdigade av tro enbart genom det försonande, frälsande arbetet. Kristus på korset. Frågan är då, stämmer en viss lära, praxis, känsla, erfarenhet överens med det evangelium som alla apostlarna predikade?

Med detta urskiljande verktyg i handen, om du stannar för att mäta alla världens religioner och system, kommer du att upptäcka att alla dessa är emot evangeliet. Den naturliga människan kommer inte att erkänna behovet av en Frälsare, följaktligen har alla världens trossystem (förutom biblisk kristendom) verk baserade på – att tro att det är möjligt att tjäna oss in i himlen, eller att bli "Kristusliknande" genom mystik och "andliga discipliner" vilket är grunden och drivkraften för andlig bildning / kontemplativ bön. Men evangeliet säger att det inte är möjligt. John visste alltför väl motsatsen mellan den naturliga människan och världens trossystem. Det är därför han i samma kapitel i sitt brev erbjuder ett annat test:

1 Joh 4:6 Vi åter äro av Gud. Den som känner Gud, han lyssnar till oss; den som icke är av Gud, han lyssnar icke till oss. Härpå känna vi igen sanningens Ande och villfarelsens ande

Med andra ord, Johannes säger att när världen avvisar dig för att du delar med dig av evangeliet, är det för att sanningens Ande inte finns i dem.
Hur du än ser på det, är evangeliet grunden för vår balans när det gäller att skilja sanning från villfarelse. När ”Lighthouse Trails Publishing
= Fyrens stigar publicering” började blev detta, och har alltid varit, vår sanningsstandard och även den avgörande faktorn för om något är tillräckligt viktigt för att göra våra läsare uppmärksamma på det. Vi är noga med att inte blanda oss i frågor i kyrkan där evangeliet inte angrips eller äventyras; men när det är så, är vi tvungna att säga ifrån – eftersom vi som troende på Kristus är kallade att försvara evangeliet.



Ett ögonblick av sanning med ett ögonblick av skräck

Det är definitivt värt att notera att den kontemplativa pionjären, Richard Foster, hade något mycket intressant att säga om demoner och kontemplativ bön. På ett ungefär var det ett ögonblick av sanning för honom eftersom vi bara har hört honom säga det en gång. Och det verkar som en motsägelse till Penningtons råd (även om Foster också har fel som Roger Oakland förklarar nedan):

Förespråkare för kontemplativ bön säger att syftet med kontemplativ bön är att stämma in sig på Gud och höra hans röst. Richard Foster hävdar dock att utövare måste vara försiktiga. Han medger att i kontemplativ bön "träder vi djupt in i den andliga sfären" och att det ibland inte är Guds rike även om det är "övernaturligt". Han erkänner att det finns andliga varelser och att en bön om skydd bör sägas i förväg något med effekten av "Alla mörka och onda andar måste nu lämna." Var i Skriften hittar vi en sådan bön? Var i häxkonst?

Jag undrar om alla dessa kristna som nu utövar kontemplativ bön följer Fosters råd. Oavsett om de r det eller inte, har de försatt sig själva i andlig skada. Ingenstans i Skriften krävs att vi ber en skyddsbön innan vi ber. Det faktum att Foster känner igen att kontemplativ bön är farligt och öppnar dörren till den fallna andevärlden är mycket avslöjande. Vad handlarr det här om – att be till Bibelns Gud men istället nå demoner? Kanske borde kontemplativ bön döpas om till kontemplativ terror.

Medan Foster upprepade gånger har sagt att kontemplativ bön är till för alla, motsäger han sig själv när han säger att det bara är för en utvald grupp och inte för "novisen". Han säger att inte alla är redo och utrustade för att lyssna på Guds röst genom den "allomfattande tystnaden".

Det här är otroligt. Foster medger att kontemplativ bön är farligt och möjligen kommer att ta deltagaren in i demoniska världar, men han ger samtidigt en friskrivning från ansvar och säger att inte alla är redo för det. Min fråga är vem som är redo och hur vet de att de är redo? Hur är det med alla unga i den framväxande rörelsen? Är de klara? Eller går de in i ett demoniskt förändrade medvetandetillstånd helt omedvetna? Med tanke på Fosters erkännande av faran, gör han stor skada när han [motsäger sig själv och] säger: "Vi borde alla, utan att skämmas, skriva in oss i skolan för kontemplativ bön."

Fosters antydan om att en del kontemplativ bön är säker är fruktansvärt felaktig. Ingen kontemplativ bön är biblisk eller säker – även de mest mogna av de kristna mystiska ledarna visade sig vara mottagliga för dess demoniska dragning. Thomas Merton sa i slutet av sitt liv att han ville bli den bästa buddhist han kunde vara. Henri Nouwen sa i slutet av sitt liv att alla vägar leder till Gud. Detta var den andliga "frukten" av deras liv efter år av mystisk bön.

I relation till mystik och kontemplativ bön är den verkliga frågan; Är tystnadens rike Guds rike eller Satans? (d.v.s. ljus eller mörker). Bibeln säger att Satan är mycket vilseledande, och det som ofta kan se bra ut är inte alls bra:

2 Kor 11:14-15 Och detta är icke att undra på. Satan själv förskapar sig ju till en ljusets ängel. Det är då icke något märkligt, om jämväl hans tjänare så förskapa sig, att de likna rättfärdighetens tjänare. Men deras ände skall svara emot deras gärningar.

Taget från Roger Oaklands häfte, Richard Fosters ”Contemplative Prayer or Contemplative Terror? = Kontemplatic bön eller terror?”

Mike Oppenheimer har detta att säga om Fosters skyddsbön:
Att be Gud skydda oss när vi går in på en plats som han aldrig säger åt oss att gå
in på är att testa Gud. Inte en bra position att sätta sig i med tanke på (Källa: http://www.letusreason.org/Popteach80.htm ej översatt)

Oppenheimer gör en bra poäng. Och tråkigt att säga, med tanke på det faktum att mycket av dagens kristendom håller på att bli nedsänkt på den plats som Richard Foster kallar dem till, i grund och botten, kyrkan testar Gud men inte andarna. Återigen, skrämmande – såväl som tragiskt.



Slutsats

I sin bok, ”A Time of Departing = en tid av avgångvisar Ray Yungen tydligt att tystnaden som uppnås under kontemplativ meditation är densamma som det tillstånd som uppnåddes under New Age eller ockult meditation. Ett av de mest övertygande bevisen Yungen presenterar är ett citat av Richard Kirby, författare till ”The Mission of Mysticism = Missionen a mystik” (Kirby är en ockultist) där Kirby säger:

De avancerade ockultisternas [New Agers] meditation är identisk med de avancerade mystikernas [kontemplativa] bön: det är ingen tillfällighet att båda traditionerna använder samma ord för de högsta delarna av sina respektive aktiviteter – kontemplation. (sid. 7)

Yungen ger oss ett annat kraftfullt exempel. Han berättar:

I en dialog med en sufiledare frågade Merton om det muslimska begreppet frälsning. Mästaren skrev tillbaka och sa:

"Islam inskärper individuellt ansvar för ens handlingar och ansluter sig inte till försoningsläran eller försoningsteorin." (betoning tillagd)

För Merton betydde detta naturligtvis lite eftersom han trodde att fana [det esoteriska tillstånd som nåddes under sufimeditation] och kontemplation var samma sak. Merton svarade:

"Personligen, i frågor där dogmatiska övertygelser skiljer sig åt, tror jag att kontroverser [försoning och återlösning] är av ringa värde eftersom det tar oss bort från den andliga verkligheten till ordens och idéernas rike. . . med ord finns det en benägenhet att finna oändliga komplexiteter och subtiliteter som är bortom upplösning. . . . Men mycket viktigare är att dela upplevelsen av gudomligt ljus [Gud i alla]. . . Det är här som området för fruktbar dialog existerar mellan kristendomen och islam. (betoning tillagd, ”A Time of Departing = en tid av avgång”, s. 59–60)

Namnen vi har nämnt i den här artikeln har alla fått ett välkomnande pass till dagens evangeliska kyrka utan praktiskt taget några tester eller utmanande. Och om det är Basil Penningtons uttalande om att vi är helt säkra i det meditativa tillståndet, Sarah Youngs oprövade "budskap" från "Jesus", Richard Fosters råd att be om skydd mot demoner medan han gör kontemplativ bön, Henri Nouwens "Voice of Love = Kärlekens budskap", eller Thomas Mertons tro att meditation kan förena oss alla eftersom det kommer att hjälpa oss att avfärda doktriner som försoningen, blir det uppenbart att kyrkan har blivit lurad att tro att allt är bra, och det finns inget behov av att testa andarna.

Det är vår övertygelse att denna försumlighet är olydnad mot Gud när vi anser att det är förbjudet att komma in i det esoteriska riket i Gamla testamentet (5 Mos 18:10-12), förbjudet av Jesus (Matt 6:7-9) och förbjudet av vår testa alting i 1 Joh 4, där evangeliet har ignorerats, övergetts och slutligen trampats på. Och det är verkligen en tragedi av enorma proportioner.

*Någon gång i slutet av 2018 eller början av 2019 togs rekommendationssidan på ”Jesus Calling = Jesus kallar” webbplats bort. Lighthouse Trails redaktörer skickade e-post till HarperCollins och frågade vad som hände med rekommendationssidan. Vi fick höra att den var nere tillfälligt för omdesign men skulle sättas upp igen. Hittills saknas den sidan fortfarande, men vi har inte hört talas om någon kristen ledare från rekommendationssidan som har uttalat sig och varnat för att Jesus Kallar drar tillbaka sitt stöd. Länken vi tillhandahållit ovan är en arkiverad länk från december 2018.

(photo from bigstockphoto.com; used with permission)

Finner du det som utgetts av Lightuose Trails och deras författare intressant så finns det nu inlagt på svenska på egen blogg; https://fyrhusstigen.blogspot.com

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=30277&fbclid=IwAR3Jx85NxHCfdCGgolmhIfyygNEc-4mzfL9BnBkRR8OoS9tR290Ins1st6Q

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar