fredag 5 augusti 2022

Intervju med Jesse Westrwood, en före detta karismatisk student på Bethel Redding

 Andreas Wigets intervju med Jesse Westrwood, en före detta karismatisk student på Bethel Redding.

Översatt och publicerad med tillstånd från Andreas Wiget som gjort intervjun.

Bill Johnson vänster and Jesse höger

Andreas:

Hej Jesse. Tack så mycket för att du tar dig tid att göra den här intervjun. Du fick genast min uppmärksamhet på Facebook. Du kritiserade BSSM (Bethel School of Supernatural Ministry = Bethels skola av övernaturligt ministerie) som en som tagit examen från den skolan. Det verkar som om du i allmänhet är ganska desillusionerad av Bill Johnsons och andras ministerium. Jag är säker på att din berättelse kommer att vara en ögonöppnare för många. Här är de första frågorna jag har till dig. Var kommer du ifrån? Växte du upp som kristen?

Jesse:

Jag kommer från Greenwood, en liten stad här i Delaware (USA). Jag är född och uppvuxen här nere. Jag växte upp som metodist. Jag gick också i en mennonitisk privatskola. Jag kom dock i kontakt med den karismatiska rörelsen tidigt i mitt liv. När jag var omkring 7 eller 8 började jag gå till en icke-konfessionell kyrka som också var karismatisk.

Andreas:

Vad lockade dig till den karismatiska rörelsen?

Jesse:

Den största attraktionen som barn var hur roligt det var. Du fick höra att Gud är någon du kan uppleva och möta regelbundet. Du kan kommunicera med Gud och allt sånt där coolt. I mitt sinne hade alla mina icke-karismatiska vänner denna liturgiskt tråkiga Gud. Men min version av Gud var superkul och spännande.

Så jag kände mig bekväm i rörelsen och introducerades så småningom till Bethel som senior på gymnasiet. Detta hände för att min pastor och min mamma ville att jag skulle gå på college på Betel. Och jag tänkte "häftigt" att jag kunde åka till Kalifornien. Jag trodde att det bara var en vanlig bibelskola. Jag visste inte att det var så här galet som alla pratar om idag. Vid den tidpunkten, 2008, var Bethel inte superkänd.

Andreas:

Vad var ditt första intryck av Bethel?
Jesse:

Mitt första intryck var att jag älskade det. Det var bra. Jag blev inte ”starstruck = helt uppe i molnen av kändisar” av någon av dessa människor som Bill Johnson, Kris Vallotton, Kim Walker och Chris Quilala. För att ge dig ett perspektiv gick jag i samma klass med några av de stora namnen som kom ut från lovsångsteamet där, som Steffany Gretzinger och William Matthews.

Kris Vallotton vänste och Bill Johnson höger är ledare på Betelkyrkan i Redding, Kalifornien

Andreas:

Hade du människor omkring dig som försökte varna dig för skolan?

Jesse:

Nej, ingen varnade mig för det. Alla var ganska exalterade. Jag blev faktiskt väldigt uppmuntrad. Det var på sommaren när ”Lakeland Revival = Lakeland väckelsen” ägde rum som jag första gången träffade elever från Betel. Min mamma och min pastor var där nere och berättade för mig hur fantastiska dessa elever var. Så jag blev väldigt uppmuntrad. Och teologiskt hade jag inte riktigt ryggraden att urskilja det och säga något annat. Så det kändes som en självklarhet att gå till Betel.


Lakeland väckelsen i Florida, som ägde rum från april -oktober 2008

Andreas:

Vad lärde de dig på Betel?
Jesse:

Så här var det 2008, du gick tre år i skolan. Det första året handlade om identitet och vem du är i Kristus. Det var mycket "du är fantastisk", "Gud älskar dig" och "du är ”kallad för fantastiska saker”." Du får lära dig att du har apostel-liknande auktoritet till att driva ut demoner, bota sjuka och uppväcka döda. Framgången för din auktoritet beror på hur mycket tro du har.

Undervisningen var väldigt självcentrerad och evangeliet var egentligen inget som betonades. Man antar att en Betelstudent redan känner till evangeliet. Låt oss därför komma in på det tunga, som är mirakel och helande. Vid den tidpunkten var jag verkligen naiv om vad evangeliet faktiskt handlar om. Så, det första året på Betel handlade om att starta en eld i dig.

Det andra året handlade om hur man tar väckelsekulturen till andra kyrkor och över hela världen. Detta är ytterst rotat i ”herravälde teologi” och ”de 7 bergens mandat”. Varje år fokuserar du på ett av mandatets sju områden, oavsett om det är media, konst, regering, företag, familj, religion eller utbildning. Det är dessa sfärer i samhället som Betel till stor del försöker påverka och kontrollera. Till stor del tar Bethel in en hel del kända talare som Heidi Baker, Roland Baker eller Ché Ahn. Det finns ingen egentlig läroplan.

Vi fick inte lära oss systematisk teologi, exegetik, kyrkohistoria eller något sådant. Istället ger de dig böcker. Som t.ex. Bill Johnsons "When Heaven Invades Earth = När himmelen invaderar jorden", eller Kris Vallottons "The Supernatural Ways of Royalty = Den övernaturliga vägen av kunglighet." Vi läste också mycket av John G. Lake och andra väckelseförfattare. Det stora målet med det andra året var att sätta oss in i ledarroller. Under det tredje året fick vi så möjlighet att få erfarenhet av personal.

Jesse deltar i Riddarceremonin, vilket var en del av Betels avslutning.

Andreas:

Förändrades dina intryck av Betel under din tid där?

Jesse:

Jag lämnade Betel på ett bra sätt. Jag omfamnade till fullo allt de lärde ut. Jag vet att de har de här sakerna som kommer ut som t.ex. gravsugning. Och Dann Farrelly, som är dekanus, försökte reda ut en del av det här. Men vad han egentligen gjorde var bara skadekontroll. Jag vet att Betel aktivt undervisade om att gravsugning. Eleverna skulle lägga sig över en död predikant eller evangelists grav för att dra ut smörjelsen av den avlidne. Så när människor åkte på missionsresor kom de tillbaka och sa något i stil med, "herregud, vi gick till John G. Lakes grav och sög in hans andliga mantel." Och sen blev det en hel dag i skolan där de delade ut manteln.

Gravsugning en praktisering som inte finns någonstans i bibeln.

Andreas:

Intressant. Det verkar som att Bethel är kapten-planeten för den karismatiska rörelsen. Rörelsens värsta läror blandas ihop på Betel. John G. Lake anses vara en extremist även bland många pingstmänniskor. Jag kan också se många av Hagins Ord-av-Tro-doktriner utifrån det du säger. Saker som vår "identitet i Kristus" eller "att ha auktoritet". Vilka skulle du säga är de viktigaste teologiska influenserna på Betel? Hur mycket undervisning om trosord finns det? Och hur mycket ”Latter Rain = Senare regn”teologi?

Jesse:

Ja, det finns en hel del troslära undervisning, även om betoningen inte ligger på ekonomiskt välstånd. Det finns också influenser från Vineyard rörelsen, Oral Roberts, ”Toronto outpouring = Toronto utgjutande”, och som du sa, Senare regn rörelsen. Betel lägger stor betoning på väckelse. Väckelse är det stora. Det är vad de verkligen vill se hända.

Andreas:

När började du ifrågasätta Betels teologi?

Jesse:

Det kanske låter osannolikt till en början. Men de första tvivlen väcktes när jag började undersöka mormonismen. Jag har alltid varit fascinerad av hur folk börjar tro på kulternas läror. Jag tittade på videor av Jeff Durbin som evangeliserade för mormoner. Mormonerna tog upp saker om att uppleva Gud och höra hans röst. Jag blev chockad när jag märkte hur mycket jag hade gemensamt med mormoner. Min världsbild var mycket baserad på känslor, subjektiv sanning och personliga uppenbarelser. Jag kom så småningom fram till att Betel inte har mycket gemensamt med historisk kristendom.

Andreas:

Vilka är huvudförutsättningarna i Betels teologi?

Jesse:

De stora förutsättningarna är att Gud fortfarande talar idag och att han vill hela alla. De upprepar ofta att Gud är levande och aktiv... vilket är sant, men inte på det sätt som de förmedlar.

Folk som ber utanför Betel

Andreas:

Vad lärde du dig om profetior på Betel? Och varför trodde du inte att praktiken bara var intuition?

Jesse:

De säger i princip att du måste praktisera profetior. De säger också till dig att du kommer att få fel ibland, vilket är helt ok. Falsk profetia borstas bort som om det inte är någon stor sak. Det var lite överraskande i början. Sättet du fick reda på om det var din intuition eller Gud var … ja, var det korrekt? Eller hur fick profetian dig att känna? Fick du gåshud? Väckte det känslor? Kris Vallotton sa ofta, "om du inte känner att profetian träffar dig, spola bara ner den."

De gillar också analogin med radiofrekvenser. Du måste se till att hitta rätt frekvens för att höra Guds röst. Jag började ifrågasätta dessa metoder när jag såg många människor bli skadade. Jag har sett människor agera efter profetior som var falska.

Människor som spenderat alla sina besparingar på en resa någonstans. Eller människor som slutar sitt jobb för att ägna sig åt heltidstjänst. Folk som gift sig med någon och sedan hamnat i skilsmässa. Jag känner minst tre personer som gifte sig med någon för att de trodde att Gud sa till dem att göra det. Men sanningen var att de helt enkelt inte kunde hantera sina hormoner.

Andreas:

Det här är galet när man tänker på den bibliska standarden för profetior. I Gamla testamentet förtjänade falska profeter döden (5 Mos. 18:20–22). Även om tillämpningen av denna vers kan vara begränsad till det Gamla testamentet, säger den oss verkligen att Gud inte tar lätt på falska profetior.

Inte konstigt att Jesus säger, "akta er för falska profeter..." (Matt 7:15). Johannes varnar oss också för att "många falska profeter har gått ut i världen" (1 Joh 4:1). Betel bekräftar Johns uttalande på ett ironiskt sätt. Dessutom har profetior aldrig varit något som liknar personlig intuition. Den av Gud utvalde profeten skulle få uppenbarelse mycket tydligt. Hur hanterar Betel alla falska profetior?

Jesse:

De hanterar dem inte, i de flesta fall ignorerar de dem faktiskt. Det finns inget ansvar, istället bör du vara tacksam för att någon fantastisk profet som Kris Vallotton eller Shawn Boltz gav dig ett ord. En av fraserna var "när Gud vägleder ger Gud." Uppmuntrade av det skulle människor flytta till en annan stat eller åka på en missionsresa och tro att Gud försörjer dem på ett bekvämt och bekymmerslöst sätt.

Betel ignorerar totalt den andra sidan av Bibeln där vi utlovas verkliga svårigheter och förföljelse. Att åka på missionsresa till Uganda är varken bekvämt eller roligt. Det kommer att bli en jobbig tid. Så, människor åker dit med detta tänkesätt om hur det här kommer att bli den här fantastiska saken med Gud. Men när svårigheter kommer har de inte ett ben att stå på. Allt de har är detta profetiska ord som visade sig vara falskt. Människor börjar då förlora sin tro och bli arga på Gud.

Profetisk tjäns i Betel

Andreas:

Jag kan se hur Bethels teologi leder till kognitiv dissonans i verkligheten. Har praktiken avskräckt dig och fått dig att tänka om angående din teologi? Vad är din ståndpunkt om de mirakulösa gåvorna? Är du fortfarande ”continuationist = fortsättningsman” d.v.s. gåvorna är fortfarande i funktion idag.?

Jesse:

Jag skulle säga att jag landade i ”Cessationist = upphörande lägret” d.v.s. gåvorna är inte lä’ngre i funktion i den kristna kroppen.. Jag tror att Gud fortfarande utför mirakel och helande men det finns inga begåvade healers eller profeter runt omkring. Jag kan se hur Gud fortfarande gör mirakel och saker, men det är inte på det sätt som karismatiker förmedlar det. Jag lärde mig också att det är Gud som suveränt bestämmer när mirakel och helande sker och när inte.

Andreas:

Jag håller med, det karismatiker utövar passar inte den bibliska standarden för dessa gåvor. Det är också oroande när människor så småningom inser att deras metoder inte är autentiska. Det kommer att rubba deras världsbild. Hur många människor känner du som har vänt sig till ateism på grund av den vilseledande undervisningen på Betel?

Jesse:

Jag känner minst 20–35 personer från Betel som har vänt sig till ateism. Några av de gick i min egen klass, andra var människor som gick till Betelassocierade kyrkor. Men om du skulle inkludera de som så småningom gick in i New Age eller österländsk religion, vet jag över 100. Det är ganska dåligt. Det är för att människor kommer in i den verkliga världen och du får höra att Gud vill hela alla. Så när någon inte blir helad måste du brottas med det.

Betel har sitt sätt att förklara det. Många gånger kommer de att säga att det beror på att det finns oförlåtelse i hjärtat på den sjuka. Oförlåtelse ger djävulen fritt utrymme för att göra dig sjuk. Jag personligen trodde på det länge. Men det kommer till en punkt du tänker "vad är detta för ett sorgligt evangelium?" Det blir verkligen en arbetsbaserad religion.



Helande rums tjänst på Betel

Andreas:

Den här typen av undervisning är inte bara obiblisk utan också grym och kränkande. Jesus själv botade inte alla. Till exempel, Lukas 5:15–16 säger, "...stora skaror samlades för att höra honom och bli botade från sina sjukdomar. Men Jesus själv slank ofta iväg till öknen och bad." I Paulus fall använde Gud till och med sjukdom som vägledning. I Gal. 4:13, skriver Paulus, "det var på grund av en kroppslig sjukdom som jag predikade evangeliet för er första gången." Genom att förkasta verser som dessa lägger faktiskt de karismatiska Gud i en låda. Vad skulle du säga är det största du tar med dig i från din tid på Betel?

Jesse:

Efter att ha varit på Betel i tre år kan jag säga dig att hjärtat är ont och bedrägligt framför allt (Jer. 17:9). Du kan inte lita på ditt hjärta som sanningens domare. Efter min erfarenhet på Betel tillbringade jag tyvärr en tid som ateist. Men av Guds nåd stannade jag inte där jag var. Människor på Betel måste förstå att vi inte är bra. Vi är inte fantastiska. Bara Gud är det. Jag är bara en svag man i händerna på en nådig Gud.

Andreas:

Lärde du dig sådant som systematisk teologi, hermeneutik, kyrkohistoria eller originalspråk på Betels skola?

Jesse:

Nej. De uppmuntrade oss att köpa en specifik teologibok, men vi använde den aldrig i klassen.

Andreas:

Ärligt talat är jag inte förvånad över det. Här är en annan fråga. Är den nya apostoliska reformationen (NAR) en verklig sak? Eller är det en konspiration som Michael Brown säger?

Jesse:

Det är definitivt inte en konspirationsteori. Det finns ett nätverk som Betel startade som heter ”Global Legacy = globalt arv”. Detta nätverk omfattar även andra ministerier, som ”MorningStar Ministries = morgonstjärnans ministerie” (Rick Joyner), eller ”Harvest International Ministries = Internationella skördeministeriet” (Ché Ahn). Det är ett stort globalt nätverk av människor. De stödjer definitivt varandra och även varandras böcker.

Andreas:

Hur skildrar en del kritiker NAR eller Bethel på fel sätt?

Jesse:

Jag lyssnade på många kritiker som Chris Rosebrough, Steven Kozar och ”Polite Leader = Artig ledare. Jag tror inte att de har fel. Min fru har vanligtvis svårt att lyssna på dem eftersom det är så sant det de säger. Det enda de kan ha fel om är när de försöker bedöma människors motiv och karaktär. Alla i Bethel/NAR lägret är inte okunniga om Bibeln. Alla är inte bara ute efter upplevelser. Många av dem är pålästa men tolkar Bibeln olika. Men överlag har kritikerna säkert mer rätt än fel.

















Jesse till vänster tillsammans med Sean Feucht till höger som är en välkänd kristen sångare och före detta lovsångsledare på Betel.

Andreas:

Hur tog du dig ur Betels läger?

Jesse:

Jag var i Betel och deras kultur under väldigt lång tid, fram till 2018. Innan jag kom ur det, tjänstgjorde jag som gudstjänstledare i en Betelansluten kyrka. Jag visste allt som man behövde göra för att manipulera känslor och låta människor känna på ett visst sätt. I slutet av gudstjänsten kom människor ofta och sa hur de kände Guds närvaro. Det var då jag märkte att det här kanske är en bluff. Jag fortsatte som gudstjänstledare i 4–5 månader, även om jag under tiden ansåg mig vara ateist.

Och folk kom fortfarande och berättade hur de mött Gud under gudstjänsten. Det var då jag lämnade kyrkan. Senare var det Jordan Peterson av alla som utmanade mig om min nuvarande moraliska grund. I en intervju fick Peterson frågan om han tror på Gud. Han svarade att han lever som om han är ansvarig inför Gud. För mig var detta ett bra första steg för att krypa tillbaka in i kristendomen.

En annan stor kamp var att ge mina tre barn en grund för deras liv. Ateism gav inte det. Så jag köpte en söndagsskolekurs och började undervisa mina barn. Det här var något av det mest helande jag kunde göra. Det gav mig ett väldigt oskyldigt sätt att närma mig Bibeln. Jag säger det här till folk hela tiden. Jag var faktiskt nervös över att läsa Bibeln. Jag insåg vid den tiden hur min tolkning av Bibeln var väldigt narcissistisk. Jag visste att det här inte var rätt, men jag visste inte vart jag skulle ta vägen.

Det var inte förrän jag såg ”the American Gospel = det Amerikanska evangeliet” som jag kunde börja navigera i rätt riktning. Därifrån kunde jag arbeta med min teologi och det blev den mest helande tiden i mitt liv. Jag började också acceptera många aspekter av kalvinismen, även om jag fortfarande försöker ta reda på om jag är en fullständig kalvinist.

Jesse och hans familj

Andreas:

Det är fascinerande hur Gud bevarade dig och vägledde dig i rätt riktning. Här är den sista frågan till dig, Jesse. Hur förändrades din förståelse av evangeliet?

Jesse:

När min fru och jag tittade på det Amerikanska evangeliet för ungefär tre år sedan satt vi i tårar. Vi insåg båda hur stolta och arroganta vi var. På Betel hade vi det här självcentrerade tänkandet, som "Gud är så välsignad att ha oss." Det här var dåligt. Och jag frågade min fru hur hon kände. Hon sa: "Jag är arg - jag är ledsen - jag känner mig bestulen - jag är lättad".

En annan sak är att Betel verkligen blir ett gärningsbaserat evangelium. De lär dig att arbeta för Guds gunst. Du arbetar för genombrott och väckelser. Du måste bara göra rätt saker. Du måste be mer. Du måste dyrka tillräckligt. Det finns alltid saker att göra för att se Guds välsignelser och manifestationer komma igenom. Detta sliter ut dig och det är frustrerande. Jag hade inte ens en sund förståelse av Treenigheten. Min förståelse var besläktad med modalism. Det är ungefär vad Bethel lär ut, även om de inte skulle säga att de lär ut modalism. Men de metaforer och läror de använder leder så småningom till Modalism.

Modalismen avvisar den treeniga tron att Gud alltid existerar som tre distinkta personer - Fader, Son och Helig Ande. Snarare tror modalisten att”.

Att läsa Luthers katekeser och vara under gott ledarskap i en mennonitisk kyrka hjälpte mig med alla kätterska övertygelser. Betel betonar inte Guds helighet och människans synd. De låter dig snarare tro att du redan är ganska bra. Och detta är ett stort hinder för en korrekt förståelse av evangeliet.

För vad Kristus gjorde för oss får sin sannaste mening när man betraktar bakgrunden av Guds helighet, som står i kontrast till människans fördärv. Detta frambringar sann övertygelse, sorg från Gud och omvändelse. Kristus levde det liv vi inte kan leva och dog den död som vi förtjänar. Jag insåg att jag faktiskt förtjänar det värsta. Det är bara av Guds nåd som jag har något. Hans frälsande nåd är verkligen oförtjänt.



Subscribe to my YouTube channel https://www.youtube.com/andreaswiget

Follow me on Instagram https://www.instagram.com/AndreasWiget/

Follow me on Facebook https://www.facebook.com/AndreasWigetMinistry



https://medium.com/@andreaswiget/interview-with-jesse-a-former-charismatic-and-bethel-grad-7a5418a23208

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar