söndag 28 juli 2024

Svenska pastorn Joakim Lundqvist tillfällig ledare för Usas megakyrka ”Gateway = portvägen/inkörsporten”.

Joakim Lundqvist ska undervisa och ge själavård åt medlemmar och anställda på Gateway kyrkan, efter att församlingens grundare Robert Morris avgått, vilket han gjorde efter att uppgifterna kom ut om att han på 80-talet började utnyttja en 12-årig flicka sexuellt, och det förhållandet pågick i 4 ½ år.


En trosrörelsefökunnare Jokamin Lundqvist tar till årets slut upp manteln efter den förra, Robert Morris. Han gör det ihop med Max Lucado. I början var det tänkt att Roberts son James skulle ta över manteln efter sin far.

För ett tag sedan lyssnade jag på en del predikningar av Morris, det var i början av när jag varnade. Det som slog mig då, i jämförelse med andra, var att han var svårare att se igenom. Det som dock var glasklart var tiondegivandet, för det hamrades in. Jag har inte lyssnat på honom, på flera år faktiskt, så jag har ingen aning hur mycket min egen del av att kunna urskilja har förändrat sig, jag vet att den har det, frågan är just hur mycket.

Joakim och Max ska dela på bördan samtidigt som de har sina egna församlingar. Max Lucado är författare och pastor i ”Oak Hills = Ek Berg” kyrkan i San Antonio. 100.000 personer går till Gateways kyrka varje vecka.

Joakim predikade på Gatewat kort efter Morris avgång, och det var som vanligt trosrörelseförkunnelse, inget nytt där. Det som skilde var att han läste mycket i bibeln, vilket inte många av dessa pastorer gör. En del sunt och en hel del strunt, och fel förståelse av skriften. Jag lyssnade på predikan men skrev inte ner vad den handlade om.

När jag lyssnade på predikan så tog jag upp det ur perspektivet med de andra som nu råkat i blåsväder på grund av samma sexuella synd. Och hur man borde rasera hela bygget, när nu Gud själv låter sånt här komma upp i ljuset. För trosrörelsens grund är en mix, och alltså inte det sanna evangeliet.

Den här tillfälliga uppgiften påverkar inte alls min roll som pastor och internationell ambassadör vid Livets ord, och inte heller vår familjs engagemang i Bethany Church i Baton Rouge, där vi bor. Jag kommer helt enkelt att fördela min tid lite annorlunda under en säsong”, skriver Joakim Lundqvist i ett inlägg på Facebook.” Dagen

Joakim förklarar för Dagen, samma sak som han tog upp i sin predikan på Gateway efter att Morris avgått; Att han lärde sig mycket när Livets Ords grundare Ulf Ekman gick över till Katolska kyrkan för tio år sedan.

Jag är själv evigt tacksam för alla vänner som inte försvann utan i stället kom med uppmuntran, råd och stöd, när vår församling gick igenom en tid av svåra skakningar för 10 år sedan. Jag ser också Guds ledning i det faktum att jag fick många ovärderliga erfarenheter av att leda vår kyrka genom en kris. Min bön är att detta ska kunna användas för att hjälpa även andra”. Dagen

James Morris och hans hustru Bridgette lämnade frivilligt sina uppgifter i kyrkan den 25 juli, på rekommendation av den juristfirma som utreder Robert Morris övergrepp. Morris advokat försökte i början att föra över skulden på det som inträffat på offret.

När jag var i trosrörelsen läste jag mycket av Max Lucado, och ansåg det då, bra. Idag vet jag bättre. Trosläran skiner igenom, om man har suttit under den, det går inte att ta bort det som finns ingjutet in i ens innersta, när man skriver. Har man inte tagit sig tid att lära av och lära in rätt, så skiner trosläran igenom. Så hur mycket man än har gillat en författares böcker, tillför de ingenting uppbyggligt, om det är trosläran bakom.


Jag hoppas att Gateway gör upp med sin grund när nu Gud har skakat om bygget. Men sanningen att säga är jag skeptisk, då inte IHOPKC har gjort upp med sin grund. De flesta inom dessa samfund anser ju att de har rätt lära, och att vi andra inte begriper någonting. Men be och hoppas att dessa ska vakna upp, det kan vi göra.

Det jag ser som  negativt är att det är två trosrörelseförkunnare som ska ta över manteln tills nya året. Men oftast söker man ju efter en predikant som är involverad i samma rörelse som man själv är i, så inte ens det är ju förvånande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar