tisdag 30 juli 2024

Mer, mer, mer, dubbelt upp, trippelt, eld, eld, eld – ord som aldrig någon i skriften använde sig av.

Jag har nu lyssnat lite på Livets Ords Europakonferens, avsaknaden av riktiga predikningar var stor, faktiskt inte alls förekommande, i det jag har lyssnat på. Den sorg jag känner över det dravel från ”NAR = Nya Apostoliska Reformationen” som nu har kommit in (för många år sedan, men mer uppenbart nu), gör mig rent ut sagt förtvivlad och bedrövad.

Min förre pastor Jan Rosman, ville ha in drucken i anden dyngan, redan när den kom. Vi hann inte få in den innan vi gick ur församlingen, hur det blev efter vet jag inte. Men helt klart är detta en del av Livets Ord numera.

Många som håller på med att vara druckna i anden håller också på med att säga mer, mer, mer, dubbelt upp, eld, eld, eld, trippelt, och så vidare. Och när de gör detta och håller handen på någon, så överförs (enkelt uttryckt) någonting från personen själv till den som han/hon håller handen på/över.

Att detta är New Age sätt att föra över sin energi till någon annan är det ingen tvekan om, även om de inte använder samma ord och språk när det gäller detta, förutom eld, vilket även New Age använder sig av.

Så många faller för detta och tror att det är en helig Gud som står bakom detta. Därför vill jag göra de som läser uppmärksamma på orden som dessa använder. Hör ni att man använder dessa, så ”dra ut ifrån dem”. Detta är inte bibelns Gud.

Gå inte som omaka par i ok med dem som inte tror. Vad har väl rättfärdighet med orättfärdighet att göra? Eller vad har ljus gemensamt med mörker? Hur kan Kristus och Beliar komma överens? Eller vad kan den som tror dela med den som inte tror? ad kan ett Guds tempel ha för gemenskap med avgudarna? Vi är den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: "Jag skall bo hos dem och vandra med dem, och jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk." Därför säger Herren: "Gå ut från dem och skilj er från dem och rör inte vid något orent. Då skall jag ta emot er," "och jag skall vara er Fader, och ni skall vara mina söner och döttrar, säger Herren, den Allsmäktige." 2 Kor 6:14-18

Inte heller är de manifestationer som följer med detta ifrån bibelns Gud. Bibelns Gud är ordningens Gud, Han förändras inte, skriften säger oss att Jesus (Gud, Sonen) är densamma igår, idag och till evig tid. Om det gäller för Sonen, så gäller det även Fadern och den Helige Ande. Låt er inte luras eller bli bedragna.

Tänk på era ledare, som har predikat Guds ord för er. Se, hur de slutade sin levnad, och följ deras tro. Jesus Kristus är densamme i går och i dag och i evighet. Låt er inte föras bort av alla slags främmande läror. Hebr 13:7-9



Gå till skriften och checka upp om någon alls i skriften använde sig av detta för att hela människor eller få dem att ta emot den Helige Ande.

Nu är det så att när de fick den Helige Ande så hade Han inte ännu varit på jorden, utan blivit lovad av Jesus att Han, Jesus, skulle sända Honom, efter att Han hade lämnat dem. Idag så får vi den Helige Ande det ögonblick som vi blev frälsta. Vi får inte den Helige Ande eller hans gåvor via att folk använder dessa ord.

Vidare så är det så att Gud redan har gett oss allting, och har man gett allting så finns det inget mer att ge.

Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader, som i Kristus har välsignat oss med all den himmelska världens andliga välsignelse, Ef 1:3

I NAR beter man sig som småungar, som aldrig får nog, ”Jag vill ha mycket, mycket mer,” av den Helige Ande är det som står i förrummet. Eller som Cash Luna uttryckte det; ”Den Helige Ande är inte den minsta/sista i treenigheten”. Den Helige Ande är den som på något vis har hamnat i förgrunden, och med det, vad han kan ge till oss, av vilket vi tydligen behöver ha mer än vi redan har.

Borta eller skjutit bakåt i bakgrunden, är då också Jesus och korsets betydelse. Detta har i stort sett försvunnit ur dessa församlingar. Det händer ibland att det omnämns, men fokuset ligger helt på den Helige Ande. Detta är att helt vända på evangeliet.

Den Helige Ande är vår hjälpare, han ska hjälpa oss förstå skriften, visa oss på Jesus, och ge oss kraften/styrkan att förkunna Jesus och Honom som korsfäst. För det är evangeliets kärna. Med andra ord, den Helige Ande har tagit Jesu plats i treenigheten.

Evangeliet är och har alltid varit att Jesus dog för oss syndare. Han bar det straff som rätteligen tillhörde oss, på sig själv, för att vi skulle kunna bli satta fria. Och den som tror på att Jesus har dött och uppstått igen, och tagit vårt straff på sig själv, han/hon kan bli frälst, om han/hon bekänner detta.

Den Helige Ande är inte den som har dött för våra synder, så varför har han fått denna framträdande roll i NAR? Jo för att han också är den som ger oss de andliga gåvorna. Problemet med detta är att de allra flesta inom NAR inte är nöjda med den eller de gåvor som den Helige Ande väljer att ge oss. Utan vi ska alla ha alla gåvorna, vilket många av dessa också hävdar och predikar.

Det finns olika slags nådegåvor, men Anden är densamme. Det finns olika slags tjänster, men Herren är densamme. Det finns olika slags kraftgärningar, men Gud är densamme, han som verkar allt i alla. Men hos var och en uppenbarar sig Anden så att det blir till nytta. Den ene får av Anden ord av vishet, den andre ord av kunskap genom samme Ande. En får tro genom samme Ande, en får gåvor att bota sjuka genom samme Ande, en annan att utföra kraft-gärningar. En får gåvan att profetera, en annan att skilja mellan andar. En får gåvan att tala olika slags tungomål, en annan att uttyda tungomål. Men allt detta verkar en och samme Ande, som efter sin vilja fördelar sina gåvor åt var och en. 1 Kor 12:4-11

Förkunna att alla får alla gåvorna är att gå emot skriften som klart och tydligt förkunnar att alla inte får alla gåvorna, utan den Helige Ande väljer vem som får vilken gåva, och gåvorna är till för församlingens uppbyggnad. Även det sista här är något som de gärna hoppar över, och låtsas som att det inte existerar, utan de använder gåvorna utanför församlingen, bland hedningarna. Detta trots att skriften klart säger oss att allting andligt är obegripligt för den som inte har Guds ande.

Men nu är ni Kristi kropp och var för sig lemmar. Gud har i sin församling för det första satt några till apostlar, för det andra några till profeter, för det tredje några till lärare, vidare andra till att utföra kraftgärningar, andra till att få gåvor att bota sjuka, till att hjälpa, att styra och att tala olika slags tungomål. Inte är väl alla apostlar? Inte är väl alla profeter? Inte är väl alla lärare? Inte utför väl alla kraftgärningar? Inte har väl alla gåvor att bota sjuka? Inte talar väl alla tungomål? Inte kan väl alla uttyda? Men sträva efter de nådegåvor som är störst.1 Kor 12:27-31

Och som jag redan tagit upp, ingen, inte någonstans i skriften, höll någonsin på med mer, mer, mer, eld, eld, eld, dubbelt, trippelt. Det existerade inte, så detta är något nytt. Men folk i NAR hävdar också att Gud nu kommer med något nytt, nya uppenbarelser och ny kunskap, som inte andra haft tillgång till förut. Men vi får inte något nytt nu, som inte alla andra i andra tider också skulle ha behövt.

Tänk på de som levde under kejsar Neros tid, där de kristna användes som levande lyktor för att lysa upp vägen till marknadsplatsen. Eller tänk på alla de som under Romerska kyrkans förföljelse fick utstå ren tortyr, i metall lådor med spikar som skruvades in i kroppen, blev satta på pålar och kroppstyngden gjorde att de långsamt sjunk ner och klövs itu. Om de fick utstå detta, utan nya uppenbarelser eller kunskaper, varför ska vi då som lever i sista tiden, slippa undan?

Nej, vi är lovade att de ska förfölja oss som de gjorde vår Mästare och Herre, att vi kanske kommer behöva inte bara lida för Hans namns skull, utan även bli dödade. Ingenting av detta har förändrats. Det är endast budskapet i ”TR = Trosrörelsen” och ”NAR = Nya Apostoliska Reformationen” som har förändrats. Att vi nu kan leva våra bästa liv här och nu, som Joel Osteen uttrycker det.

Detta är lögner från Satan själv. Ingenting av det skriften säger har förändrats. Se upp låt dig inte bli bedragen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar