tisdag 16 juli 2024

Steven Furtick, ”Elevation church = Upphöjda kyrkan” och ”Elevation music = Upphöjda musiken”.

Varför tar jag upp Steven Furtick, en amerikansk pastor? Finns det ens några alls som vet någonting över huvud taget om denna pastor som grundat och skapat ”upphöjda kyrkan”?

Bevisligen finns det människor som har hört talas om Steven Furtick i Sverige. Och jag har för skojs skull gjort en sökning på hans namn, för att se hur det är med böcker skrivna av honom, och elevations musik på Livets Ord och före detta Södermalmskyrkans böcker och skivor.

På Livets Ord hittade jag fyra böcker översatta till svenska av honom, Södermedia hade någon annan, som inte var översatt. Men även om jag inte fann Elevation music på Livets Ord, så fann jag Bethels Jesus Culture och även son och sonhustru till Bill Johnson på cd. Så att säga att Livets Ord numera är sunt, det är då att ta i.

Jag må inte ha hittat några skivor av ”Elevation worship music = Upphöjda lovsångs musiken”, men 2019 hade de konsert på Livets Ord i Uppsala, så helt fria från detta är inte Livets Ord.


Lägger in en skärmdump så att de som vill kan se vad som finns i skrivande stund. Så om igen varför, tar jag upp Steven Furtick, eller Jesus Culture, för den delen?

Bethel Redding i Kalifornien torde inte behöva tas upp alls, då detta är den värsta avloppsbrunnen av alla, inom den nya kristendomen, där allting har tagits in från alla möjliga orena källlor. Här finns allting från Trs röra, gnosticism, det ockulta, ”new thought = ny tanke”, Swedenborgs kristendom, Kristen vetenskap, postmodernism, relativsm, och ”new age = ny era”, -

- alla tilläggen inom NAR, pantesim, panenteism, perennialism, spiritism, spiritualism, och mycket mycket mer, som teckentydning genom enneagram, numeroliogi, tarotkortläsning - under annat namn, och så vidare. Givetvis är detsamma sant för Furtick, även om inte elevation, gått exakt lika långt, fast de är inte långt efter.

Så för någon dag sedan lyssnade jag på en video, där Furtick togs upp, och det som han nu lär ut till andra, att andas in ”helig ande”, vilket i hinduismen går under namnet ”pranayama”, vilket handlar om att andningsreglering.

Pranayama praktiseringen av andningsreglering. Det är en huvudkomponent i yoga, en övning för fysiskt och mentalt välbefinnande. Prana på sanskrit betyder livsenergi och yama betyder kontroll.

Så Steven Furtick har antingen som så många andra, tagit denna praktisering från yoga och bytt namn på det till att andas in helig ande. Notera att han inte säger, den Helige Ande, utan endast helig ande. Och nej, han säger inte fel i videon för han har delat detta i olika FB grupper som elevation har, och där är det också endast helig ande.

Över till videon som är 18.02 minuter lång, och jag kommer inte översätta allting. Han börjar att tala om att han har flera beslut att ta, för han ska ut på en turné av något slag, och han ser aningens oroad ut (i brist på bättre ord).


https://www.youtube.com/watch?v=H4SIrmbdPuM

Furtick; När jag hamnar i detta tillstånd så finns det en bön (drar in luft genom näsan) och en handling som jag har börjat med och den börjar så här. (Han visar samtidigt som han gör det), han drar in luft genom näsan (precis som i pranayama) och så säger han, jag andas in dig helige ande, följt av utandning.

Det hebreiska ordet för ”Ruach = Ande” pnuma på grekiska, betyder andetag. Så jag gillar att komma tillbaka till den baslinjen. Låt allt som har anda prisa Herren. Så länge jag andas så har jag en anledning. Jag andas in dig helige ande, jag gillar att säga det, och jag gillar att säga det högt och göra det samtidigt som jag säger det.

Nästa del efter att jag andas in dig helig ande, är att på utandningen säga; och kraften kommer plötsligt, och friden uppfyller mig helt. Ibland säger jag, jag andas in dig helig ande och din styrka kommer plötsligt och din frid fyller mig helt.

Du kan leka med det, och du kanske uttrycker dig på ett annat sätt, eller säger någonting annat. DU kanske känner att det är lite av (konstigt) att säga, styrka kommer plötsligt, för du är, tekniskt sett, den som väntar på Herren får ny kraft.

Notera att Jesajas passagen som jag just hånade dig med att citera (skrattar åt sitt skämda skämt). Det skriftstället säger, de som väntar på Herren får ny kraft.

Men det är inte mig personligen han hånar, det är Gud själv. Sorgligt nog kan han inte se det själv.

Ordet (skriften) är aktivt, så det är det som blev livsförvandlande för mig, för det är att ta ledningen för min egen själ - ta kontroll över min egen själ. Gud är i kontroll, det är sant, för alla ärenden som suveränt utarbetas ad Honom. Men Han har gett mig förvaltarskap över min själ. Skriv ner det, jag är förvaltaren över min själ. Vad som kommer in och vad som går ut.” Furtick

Vad är förvaltning av själen? Det handlar om att vägleda dessa resurser i tjänst för kyrkans primära uppdrag: att förkunna de goda nyheterna om Jesus Kristus. Nej vi har inte eget förvaltarskap, Vi kan ingenting göra utan Gud. De som leds av Guds ande är Guds barn, och det är inte självförvaltande.

Om jag konstant andas in ångestens föroreningar, vilket kan vara alla de olika saker som jag följer. Det kan vara telefonen, människor som jag har kontakt med som får mitt humör att svänga neråt och så vidare. Att säga jag andas in dig helig ande ,kraften kommer plötsligt och friden fyller mig helt, till att motsäga det med alla föroreningar som jag andas in så är det ett problem.

Jag kan alltså inte ha det oreglerade tankelivet som jag avbryter med en bön, något mer än jag kan ha ett oreglerat liv angående vad jag äter, som jag avbryter med träning. Ätandet kommer komma ikapp, äter du alltför många kalorier, så finns det ingen mängd motion som kommer få dig att förlora fett.

Du kan inte träna bort en dålig diet, brukar min tränare säga, och du kan inte be bort ett dåligt tankeliv. Om du sett en dålig film, t.ex. om ett barn som kidnappats, så kan du inte sedan be att Gud ska ge dig frid. Låt bli att se filmen om barnet som blir kidnappat, och se på ”The Chosen = Den Utvalda”. Jag tittar inte alltid på kristen tv heller, så jag försöker inte reglera dig.

Vi ska ta varje tanke till fånga säger skriften oss. Ingenstans hittar vi att vi kan ändra på våra tankar genom att andas in helig ande. Totalt nonsens. Detta är en farlig lära, då den kanske låter tilltalande för en del, men den är livsfarlig då den för dig in i yoga, utan att du ens är medveten om det.

Han tar upp ”The Chosen = Den Utvalda” som exempel på kristen tv serie, hua. Betyder det att han anser mormoner vara lika mycket kristna som han själv? Nu kan han ju tekniskt sett inte kalla sig kristen, för han gör ju saker som han är förbjuden att göra, utöver att han förvränger skriften, vilket inte är vad jag tänkte ta upp i denna. Han är en pastor inom NAR, vilket ju är värre än TR.

Furtick fortsätter ungefär 10 minuter till, vilka jag inte ikommer översätta, jag har redan tagit med mer än jag borde.

Ledare som Bill Johnson Bethel Redding och Steven Furtick Elevation Church, har urusel teologi, och den avspeglar sig i det som de predikar, och när de dessutom för in saker från andra religioner, så blir det ju etter värre.

Givetvis påverkar det som predikanterna undervisar, de som leder lovsången och de olika musikerna/sångarna. Det är en oundviklig effekt av dålig teologi. Så det mesta av det som kommer ut i sång och musikväg, åtminstone textmässigt, blir i bästa fall inte helt sunt, i värsta fall är det ren hädelse.

Många av de sånger som produceras av elevation musik, och Jesus Culture, är också rent jagtillvända, eller har ett romantiskt språk, vilket emellanåt faktiskt går över och blir rent ut sagt, äckligt, då det inte handlar om enkom brud och brudgum, utan man tar denna kärlek längre än så, intimt talat.

Steven Furtick har även tagit tagit in uttryck om att vara små gudar, och tagit det ännu längre, vilket han inte bett om förlåt för. Han har sagt; Jag är Gud allsmäktig, om sig själv. Så mitt råd är, se upp och undvik. Han ger dig inte ett fullt evangelium, han ger ett evangelium +++++.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar