fredag 26 juli 2024

Deresse Lakew har nu gästat Arken i Stockholm, han är en trosrörelse och NAR förkunnare som driver ut demoner, även ur kristna.

Deresse Lakew Arken Stockholm 19 aug 2023 Jag tar fjolårets video, för jag hittar inte årets video.

ca 1.22 timme in börjar denna predikan. Jag kommer inte översätta allting, eller ens ordagrant, gitter ärligt talat inte. 


https://www.youtube.com/watch?v=kbeSbkn7ZWs

Deresse kallas sig själv Herrens tjänare och profet. Gunnar Bergling är den som introducerar honom. Han förklarar också att de tror på andens gåvor, Deresse ser någonting utanför kameravinkeln och förklarar att det är en demon som började böja sig så fort som det sjöngs om Jesu namn. Och det enda som vi kan göra är tro honom på hans ord.

Han frågar om han får profetera, predika och be för er, men gensvaret är inte tillräckligt högt, så han ber att de ska tala högre. När han inte hör säger han att de ska skrika högre, Amen, för han är van att folk talar högt.

Det handlar mycket om att han ska få applåder, och även han som översätter, ska det applåderas åt, på Deresses order. Trosrörelsens dravel om att säga efter honom kommer; han säger till dem att de ska röra kärleksfullt vid någon annan och säga till dem att deras tid kommer, Gud kommer välsigna dem, du kommer få se något annorlunda ikväll, för jag tror att Gud kommer besöka dig i kväll. Hur många vill säga Amen, och ett högre AMEN.

Gud är med oss alltid, inte endast när predikanten står på scenen, så varför ska det endast ske något denna kväll?

Ef 6:10 Till sist, bli starka i Herren och i Hans väldiga kraft.

Han vill att alla ska stå upp medans de läser bibelversen. Och han läser endast denna vers, två gånger. Han säger till folket att klappa i händerna åt denna vers och sitt. Paulus har ett gott råd till Efesierna att de ska bli starka i Herren och i Hans kraft. Men innan detta säger Paulus; till sist. Vad betyder till sist? Jo efter att vi har sett mycket mirakler så ska vi efteråt, till sist, vara starka i Herren.

Vad innebär det att vara stark i Herren? Mer korrekt att säga borde vara; Till sist stärk dig i Herren och i Hans väldiga kraft. Med andra ord, vi ska göras kapabel, duglig och skicklig, till att utföra något och vi gör det genom att Herren ger oss kraften till det. I oss själva kan vi ingenting göra, vi är svaga. Vi är helt i beroendeställning av Gud och Hans kraft.

Läs mer utförligt här; https://vilketevilket.blogspot.com/2024/07/vad-innebar-det-att-vara-stark-i-herren.html

Om igen tar han upp dravlet med att säga efter; Säg till din granne var stark, säg var stark, var stark, halleluja. Detta är trosrörelse än så länge, och vi får se om det blir någon mer bibelvers, eller om denna är den enda som vi får. Han påstår att grekiska ordet är indoemao (vet inte hur det är meningen att det ska uttalas). Och att det betyder den osynliga styrkan av Gud. Han uppmanar publiken att säga ”indomao” ett par gånger, förstår inte vitsen alls med det.

Gör jag en snabb sökning på var stark på google translate, så låter det inte alls som det han säger, och det är tre ord på grekiskan enligt den översättning som de ger. Enligt Strongs stora uppslagsbok så står det att ”vara stark = ischuó” och det står inget om att det betyder den osynliga styrkan av Gud. Så vart har han hittat detta.

Söker jag på ordet indomao så finns det på italienska och betyder nästa dag, och indomio betyder okuvlig. Enda sätten som det kommer upp någon som helst översättning på detta.

Han tjafsar om att vi alla behöver detta indomao i våra liv, d.v.s. den osynliga kraften av Gud. När du tappar bort indomao, den osynliga kraften av Gud, så avfaller man. Många förlorar då smörjelsen, när de förlorar indoam, för indomao gör oss starka i Herren.

Ett fascinerande sätt att få ordet stark, att försöka bli något annat, alltså en osynlig styrka från Gud, vilket ju oavsett om han använder ordet indomao eller inte är exakt så som Guds styrka fungerar. Det blir inte starkare för eller mer osynligt för att han använder ordet indomao.

Deresse påstår vidare att de flesta människor inte vet om att denna indomao, denna osynliga kraften arbetar genom dig och mig. Indomao arbetar i oss på ett osynligt sätt.

Rent nonsens, alla kristna vet att Gud rent fysiskt inte syns på jorden, utan är osynlig. Och att hans kraft och styrka inte är möjliga för oss att se med blotta ögat. Gud arbetar i oss på ett osynligt sätt, det har han alltid gjort. Jag behöver inte ordet indomao för att veta det.

Håhåjaja, är nog allt jag kan säga om detta dravel. I flera minuter har han tjafsat om den osynliga kraften indomao, trots att alla kristna borde veta att vi inte kan se Guds kraft med våra fysiska ögon, och trots att Gud hela tiden har verkat i det osynliga. Vet man inte det som kristen, då är det redigt illa ställt.

Det finns många krafter i Guds rike, påstår Deresse, den osynliga kraften, den synliga kraften, den mäktiga Guds handen, men den osynliga indomao… Den synliga kratos, och Guds mäktiga hand är iskos, men jag talar inte om krátos och iskos, för i kväll ska jag tala om indomao.

Söker jag på google translate igen, så kommer det ett krátos upp på grekiska som betyder stat. Skriver jag in iskos så är det disk, skriver jag in iskioó, så blir det skugga. Inget av dessa, (som jag ju kan ha stavat fel) handlar om någon form av Guds kraft.

Nu har jag även gjort en sökning på tre olika varianter av interlinear bibel, vilken har både grekiskan i deras bokstäver, + utskrivet uttal, för oss som inte kan grekiskan, och engelska översättningen. Ingen av dem har ordet indomao. Och jag har testat flera varianter indomeu indomeo,m.m. inget av dessa ord betyder det han säger, men ett som liknade detta betydde hindu.


Han påstår att indomao är en underbar kraft som arbetar genom dig. Indomao är den underbara kraften som verkar i dig. En del av er förstår inte hur ni kan fly fienden och stå i Guds kraft. För de flesta människorna avfaller, genom influenserna från världen. De vill inte höra evangeliet, de har ingen passion för Hans närvaro. Varför är det så? Jo för det finns inget indomao inuti.

Hans tal om indomao inuti, får mig att göra en ny sökning, fast nu på den Helige Ande, det är ju han som ska bo i den kristna. Den Helige Ande = to ágio pnévma, på grekiska, så inte heller detta blir indomao. Jag misslyckas totalt i mitt försök att hitta detta ordet.

Deresse håller på att tjafsa om att vi måste vara starka i Herren, och att vi inte kan vara det utan indomao.

Börjar närma sig 10 minuter om ett enda ord. Tänk om han kunde faktiskt predika Guds ord, så härligt det vore.

Han uppmanar församlingen igen att säga indomao och hävdar att det är ett grekiskt ord. Deresse hävdar att om vi tappar indomao på insidan, så förlorar man kraften och kontakten med Jesus Kristus. De flesta kom inte till det här mötet, men du kom hit för du kände indomao på insidan. Du kom hit p.g.a. indomao, den osynliga kraften på insidan.

Hur länge kan han snacka om ett enda ord? Ja, vi har förstått att du anser att indomao är viktigt, att det handlar om Guds osynliga kraft, vilket vi redan vet att Guds kraft är, just osynlig, för det blotta ögat. Hur kan de sitta och lyssna på detta dravel. Nu börjar jag undra om det var riktigt så här illa i trosrörelsen, när vi var med, för jag har inte för mig att det var riktigt så här dravligt.

Deresse fortsätter med att tala om att om man har indomao så är kärleken så stark. Vilket gör att vi söker Guds närvaro, för indomao är så starkt inom oss. Och här kommer det igen; Säg till din granne, förlora inte indomao.

Han gör allt han kan för att påverka församlingen och få dem att inte checka det han säger. I sanning en ulv i fårakläder, och inte en som är svår att se igenom heller. Han förkunnar myter och fabler om ordet indomao, och för att få folket att helt fastna för denna lära så uppmanas de om och om igen att upprepa ordet indomao.

Vi står så att säga och stampar på ordet indomao. Nu kommer ett annat ord upp i mig; Vad kan väl den här pratmakaren ha att säga? Skillnaden mellan de filosofer, både epikureer och stokier som sade detta om Paulus, var att Paulus faktiskt hade något att komma med.

Jag har bett om hjälp av min före detta bibelskolelärare Björn Teddy* Donobauer, och fått svar.

Verbet Endunamuo betyder att stärkas, bli stark. Men alltså ingenting om något osynligt.

Ordet pratmakare fick jag av Teddy veta är på grekiska spermológos, och google översätter det skvaller. Pratmakare är spermológos och det betyder ordagrant sädpickare, d.v.s. sparvar som plockar i sig osmälta sädeskorn, ur hästskit.

De i Apg 17:18 menade dessa som kallade honom för pratmakare, det som att Paulus hade samlat sina kunskaper på liknande sätt, som sädpickarna. Lite här, lite där, men mest i skithögar som deras tänkare inte bevärdigade med en blick. Paulus predikade ju en ny gudom, d.v.s. Jesus och honom som korsfäst och uppstånden.

Så det sätt som de använde detta om Paulus var ju faktiskt hädiskt. Men så har det ju ofta varit när folk kommit med evangeliet. Atenarna på Paulus tid ägnade sig mycket åt det senaste nya, men var samtidigt rädda för det nya, om det tullade på deras fördomar. T. Donobauer även bibelordena under kommer från honom.”

Se nu fick vi in lite intressant information åtminstone i detta, mesta delen dravel. Dessa verser tar också upp ordet ”endunamuo = Kraft, styrka, stark”. Fascinernade sak är att google inte ens godkänner detta ordet endumamuo som ett grekiskt ord, de ändrar stavningen och språket som anges är Zulu.

Apg 9:22 Men Saulus/Paulus fick allt större kraft och gjorde judarna som bodde i Damaskus svarslösa, när han bevisade att Jesus är Messias.

Rom 4:20 Han tvivlade inte i otro på Guds löfte, utan blev i stället starkare i tron och gav Gud äran.

Fil 4:13 Allt förmår jag i Honom som ger mig kraft.

1 Tim 1:12-13 Jag tackar honom som har gett mig kraft, Kristus Jesus vår Herre, för att han ansåg mig värd förtroende och tog mig i sin tjänst, fastän jag förut var en hädare, förföljare och våldsman.

2 Tim 2:1 Du mitt barn, hämta kraft i den nåd som finns hos Kristus Jesus.

2 Tim 4:17 Men Herren hjälpte mig och gav mig kraft, för att jag skulle fullfölja förkunnelsen och alla folk få höra den. Så blev jag räddad ur lejonets gap.

Hebr 11:33-34 Genom tron besegrade de kungariken, skipade rätt, fick löften uppfyllda, täppte till lejons gap, släckte rasande eld och undkom svärdsegg. De var svaga men blev starka, de blev väldiga i strid och drev främmande härar på flykten.

Dock ingenting om att det ska vara något speciellt osynligt med denna kraft, styrka, starkhet, utan det är ju endast ett av Guds attribut så att säga, att Han är osynlig och jobbar i det osynliga, eller fördolda. Men det är ju inte någon hemlighet. Alla kristna i alla tider har vetat om det, även utan hans hemliga ord, som ska bli en speciell styrka i människorna.

Hoppat fram ca 5 minuter och då säger han att det är en indomao kraft förlöst här i kväll, alltså där på mötet. Du kanske är svag i det andliga eller känner många attacker i ditt liv, men Gud kommer ta bort det från dina axlar, och indomao ska uppväckas i/från ditt liv. Du behöver sammankoppla med den här smörjelsen.

Så nu har denna indomao även blivit en smörjelse, tjohej här går det undan. Hur kan det vara Guds osynliga kraft och en smörjelse?

Deresse går vidare med att berätta att Göran (på arken) vem han än är, var med i en bilolycka och bilen blev förstörd, men inte Göran, och att det berodde på indomao. Om du har indomao så kan din fiende in te kontrollera dig.

Detta är inte en predikan om vad Guds ord säger, utan en berättelse som han har hittat på om ordet indomao.

Ytterligare ett hopp framåt, och Deresse säger att han har den osynliga kraften av Gud, i sig. Hur många av er tror på att ni har en osynlig kraft i er? Här vill han att folket ska lyfta upp sina händer för att visa att de tror på detta. Sedan säger han att den kraften arbetar idag. Den här ingomao kraften sväljer dina sjukdomar och allt ditt onda.

Bill du veta hemligheten med att bli stark, att alltid vara aktiverad med den här kraften? Vill ni veta, jag vill se era händer! Vilket följs av att be i tungor utan uttydning. Detta är en väldigt intressant smörjelse. Vill ni vara starka? Jag ska berätta, säger Deresse.

Mina erfarenheter och skriften säger, träna dig själv i att be i tungor. Mer bön i tungor, mer bön i ande. Han ber folket att lyfta sina händer och börjar rabbla i tungor igen och även översättaren börjar rabbla tillräckligt högt för att kallas hörbart, i tungor.

Det finns ingen bibelvers som säger till oss att vi ska träna i att be i tungor. Så detta är helt falskt. Utöver det så är vi förbjudna att be högt i tungor, men han får här även med sig tolken i att också be högt i tungor.

Inte alla har tungotalets gåva, och därför kan inte alla be i tungor. Att be till gud i Ande och sanning som Jesus säger i Joh 4:22-24, handlar därför inte om att be i tungor. Så be i anden betyder att det kommer djupt inifrån oss, i brist på bättre förklaring, från vårt hjärta i stället för från vårt förstånd. Att be i anden är att be med hjälp av den Helige Ande, helt förlita sig på den Helige Andes hjälp, inte vårt eget förstånd. Be från vårt innersta, med andra ord.

Nu vet jag att många kristna även bland de evangeliska hävdar att det finns två tungotal, vilket jag inte tror på, och det är inte en frälsningsfråga, så kanske inte heller helt viktig. Men vi är förbjudna att använda tungotalet högt, om det inte åtföljs av en uttydning, och då är det som mest två eller tre efter varandra, så det finns regler förknippat med detta.

Deresse går över till att förklara att de två olika tungotalen fungerar olika, det ena kan fiende förstår, men inte det andra, endast himmelens Gud förstår det. Och han gör dig starkare när du använder detta.

Hur ska jag kunna veta vilket av dessa båda som endast Gud kan förstå, och vilket det är som även fienden förstår? Detta är ett rent ut sagt idiotiskt påstående.

Han fortsätter säga att med den osynliga kraften så kan man och så kommer en hel haranger av tungotal. Sedan säger han till alla att de ska be i tungor. Han upprepar minst fyra gånger att de ska tala i tungor, och ljudet av många som gör det kommer igenom klart.Den osynliga kraften omgre dig och skapar ett nytt hjärta.

Att be i tungor högljutt är som jag sagt förbjudet, och det är ett uppror mot skriften och den Helige Gud som andats ut ordet. Så här säger han till alla att öppet göra uppror mot Gud och Guds ord. Det sorgliga här är att det inte skapar att rent hjärta, utan ett som gör uppror mot ett av de bud som vi blivit givna i NT.

Nytt hopp framåt, Deresse pratar om att ingen kan se kapaciteten bakom transformatorn, men om du rör vid den så känner du kraften. När folk ser dig så anser de att du ser ordinär ut, men indomao, (följt av mer tungotalbabbel). Säg indomao högt, (denna gång så repeteras det högt), detta upprepas två gånger till. Kraften, den osynliga kraften ifrån Gud, indomao. Han uppmanar sedan alla att säga Amen högt, ca 4 gånger.

Han ber högt i tungor och säger att vissa av de församlade tar emot smörjelsen. Vart ni än går så kommer ni kunna lägga händerna på och få se mirakler ske, på grund av den här smörjelsen.

Hur ska han ha det, är det en kraft eller en smörjelse? Men det är tydligt att det nu är både ock. Och varför ska endast en del få ta emot denna smörjelse av de församlade?

Mer och mer stämmer beskrivningen av pratmakare in på denna man. Ordbajs eller ordsallad, skulle man också kunna kalla det för. Det finns ingenting alls uppbyggligt i det han säger, och jag stör mig redigt på detta rabblande i tungor för att fylla ut tiden, för han har ju inget att säga.

Gjort nytt hopp framåt, närmar mig eftermötet, vi är 2,20 in i det 3 timmar 10 minuter långa mötet.

Deresse säger att alla ska stå upp, och lyfta sina händer. För mycket folk, för många människor. Han upprepar tre gånger till att de ska lyfta sina händer. Han känner kraften, han känner ära, jag känner Guds mäktiga händer. Han säger, jag känner det, jag känner det, jag känner det.

Han lägger helt upp det för att påverka människorna, och ge dem den bild han vill att de ska ha. Förslaget som han ger om och om igen, är till för att föra dem in i ett mottagligt stadium, även om det inte handlar om lätt trans. Men ord kan påverka de också. Nu kommer det;

Du kanske är bunden av en andlig attack, du kanske är besatt av onda andar. Men idag är dagen, när du ska bli fri i Guds namn. Han ropar om helig eld och helig andes eld. Demonen kommer ge sig av på grund av den här elden. Han går fram till en kvinna och blåser och säger till demonen att gå , gå, gå. Sen försöker han slå henne lätt i pannan för att få henne att ramla, men hon snubblar bara bakåt. Och han fortsätter blåsa tills hon faller.

Usch detta är helt NAR, alltifrån helig eld, helig andes eld, till att blåsa ut demoner. Detta kan få människors tro att gå i kvav. En kristen kan inte ha onda andar och demoner boende i sig. Men det är sånt som de flesta inom NAR skiter (förlåt ordet) högaktningsfullt i.

Han påstår att denna kvinna har en demonisk attack, och att han nu ska be för henne, denna ande ska dö idag säger han sedan.

Hur kan han lova en sådan sak. Inte ens demonerna och de onda andarna på Jesu tid dog. Mannen vid grottan nere vid vattnet med många demoner i sig, där bad demonerna att de skulle få fara in i grisarna. De dog inte. Om de vore döda, så skulle ju inte Gud kunna tortera dem i evighet i eldsjön.

Deresse talar rakt ut mot publiken och säger du orene ande, du demon, som kommer genom drömmar, jag befaller dig, jag befaller dig, lämna henne idag, gå i Jesu namn (han går tillbaka mot där den fallna kvinnan ligger). I Jesu namn, i Jesu mäktiga namn, Genom Jesu blod. Eld, eld. Om igen säger han till alla att lyfta på sina händer och ropa på eld sju gånger.

Vad i hela världen ska det ha för funktion att skrika eld sju gånger? Om demonen eller den onda anden, ifall det nu är vad det är och inte kraften i förslaget, så räckte det för Jesus att säga till en gång. Men det gör det aldrig med dessa, för den verkliga Guds kraften har de inte tillgång till.

Vi kan inte stå och förkunna fabler för folket och sedan förvänta oss att Gud ska ära det med att närvara med sin kraft. Gud är helig. Men detta gör allting till en show.

Deresse säger; jag ropar på eld och alla motsättande/upproriska andar som inte är från Gud, kommer att manifestera sig nu. Sedan upprepar han, du demon, du demon, du demon, du demon jag befaller dig, jag befaller dig, jag befaller dig, eld, eld, eld, eld, eld, eld.

Gode värld vilket dravel. Jag förundras över att folket sitter kvar och inte går upp och går sin väg. Demonerna lyssnar inte mer eller bättre på denna charlatan, för att han skriker om och om igen, du demon, jag befaller dig, eller ropar ner eld sju gånger. Men detta att driva ut demoner ur kristna är ju jätte poppis bland NAR förkunnarna.

Någon av åhörarna faller, och då säger han att detta är en demon.

Jag lägger av nu, för detta är mer än jag gitter eller orkar med. Om man faller utan att det ropas om eld, så är det Gud, och om det ropas eld så är det en demon. Detta är förvillande så det skriker om det. Jag tror jag har gett en skaplig bild av dravlet som pågår i detta möte.











 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar