söndag 7 juli 2024

Kristendomens nya så kallade ”helige ande”, som är indränkt i mystik.

Så många idag har tagit till sig denna nya kristendom och accepterat den som den äkta varan, när den inte är det, långt därifrån. Denna nya kristendom indränkt i mystik bygger på känslor, upplevelser, eufori, komma in i något sorts trans tillstånd, via upprepade så kallade ”lovsånger” som man håller på med allt från 30 minuter till över 1 timme, för att få folket in i någon sorts rus.

I denna nya mystiska kristendom handlar mycket om att få den ”helige andes” eld, detta trots att eld i bibeln mera handlar om Guds dom, än något annat.

Ett sätt att få denna eld är genom att vara drucken i anden, och detta trots att skriften säger att vi inte ska vara druckna, utan uppfyllda av den Helige Ande. Bara den biten borde få människorna att vakna till liv, över att något är fel. Men så är inte fallet.

Man kan också skrika på Gud om att få mer, mer, mer. Det enda som man ser i dessa sammanhang är att ordningen försvinner och in kommer galenskapen. Att folket inte begriper att detta inte är den äkta Helige Ande, är rent ut sagt skrämmande.

Jag vet att vår före detta pastor ville ha in denna druckenhet i vår församling redan när det kom, men det kom inte, åtminstone inte förrän efter att Gud hade räddat oss ur detta skräp, om det kom överhuvudtaget.

Varför tar jag upp något med hänvisning till ”den helige andes bartender” Rodney Howard-Brown alls, han ska ju inte till Sverige, utan till London? Han var en av de som införde denna galenskap i kyrkorna, med att vara full i denna nya helige ande, som inte alls är helig, utan så ohelig som det kan bli.

Jag tar upp det som exempel för det jag skriver om. Denna nya mystiska ohelige ande behöver folket få upp ögonen för och inse att den inte har någonting alls med den äkta Helige Ande att göra. Detta är demoner / fallna änglar iklädd full mundering som låtsas vara något som de inte är.

Tyskt ordspråk; där spriten går in går vettet ut.

Svensk talesätt; där vinet går in går vettet ut.

Folkbibeln 1998

1917 års översättning

Berusa er inte med vin, sådant leder till ett liv i laster. Låt er i stället uppfyllas av Anden, så att ni talar till varandra med psalmer, hymner och andliga sånger, och sjunger och spelar för Herren i era hjärtan. Ef 5:18-19

Drick er inte druckna av vin, ty därav kommer ett oskickligt leverne. Låt er fastmer uppfyllas av ande, och tala till varandra i psalmer och lovsånger, och andliga visor, och sjung och spela till Herrens ära i era hjärtan. Ef 5:18-19



Det är helt klart från texten ovan att drucken i anden inte existerar, utan att vara uppfylld av den Helige Ande, den äkta varan, handlar om att använda sånger, psalmer och andliga visor för att sjung och spela till Herrens ära, ingenting annat.

Folkbibeln 1998

1917 års översättning

Vem har dimmiga ögon? De som stannar länge vid vinet, de som går för att pröva kryddat vin. Se inte på vinet att det är så rött, att det ger sådan glans i bägaren och rinner ner så lätt. Till slut biter det som en orm, och stinger som en giftorm. Dina ögon får då se konstiga syner,och ditt hjärta talar galen-skaper. Du blir lik en som ligger mitt ute på havet eller svävar i toppen av en mast. "De slår mig, men det gör inte ont, de ger mig stryk, men jag känner inget. När skall jag vakna, så att jag kan få tag i mer?" Ordspr. 23:29-35

Var är ögon höljda i dunkel? Jo, där man länge sitter kvar vid vinet, där man samlas för att pröva kryddade drycker. Så se då icke på vinet, att det är så rött, att det giver sådan glans i bägaren, och att det så lätt rinner ned. På sistone stinger det ju såsom ormen, och likt basilisken sprutar det gift. Dina ögon få då skåda sällsamma syner, och ditt hjärta talar förvända ting. Det är dig såsom låg du i havets djup, eller såsom svävade du uppe i en mast: »De slå mig, men åt vållar mig ingen smärta, de stöta mig, men jag känner det icke. När skall jag då vakna upp, så att jag återigen får skaffa mig sådant?» Ordsrpr 23:29-35



Jag fastnar framför allt i det som ordspråksboken skriver, ”När ska jag vakna så jag kan få tag i mer”, för detta är exakt hur dessa som är druckna i anden, eller skriker om mer, mer, och annat beter sig. Det är som att de går från en druckenhet eller hög, till nästa. Och de måste ha denna eufori, för utan den så fungerar inte denna kristendom.

Behöver jag påpeka att detta är rent ut sagt livsfarligt. Och vad händer med dessa människor som byggt sina liv på känslor och upplevelser, när och om riktig förföljelse kommer? Kommer de då stå pall för det? Det som dessa idag hävdar är förföljelse är att såna som jag påpekar att detta inte är kristet, vilket det ju inte är.

Alla de som är involverade i detta borde åtminstone ta till sig det som icke kristna säger om dem, när de ser hur de beter sig. Men det är som att de är helt blinda inför det löjeväckande beteende som alla utom de själva kan väl notera.

Nu kommer då alltså denna dynga till London, men vi har haft en hel del eld konferenser, även här hemma. Jag betvivlar idag att det kan komma ännu en ny variant av kristendom som så kommer att trollbinda många människor. Många med mig tror att detta är det stora avfall som Jesus har varnat oss för ska komma.

Det är så viktigt att vi idag verkligen testar allting, och ser till att det vi hör verkligen är vad skriften säger. Vi kan inte förlita oss på upplevelser och känslor. Idag behöver vi, om det inte alltid har behövts, vara helt nyktra i allting, och se till att vi inte blir bedragna.

Att förlita sig på eufori, känslor, upplevelser och gå från ett lyckorus till nästa, det är som att föras fram av vartenda nytt vindkast som kommer upp i läran. Nästa nya sak som kan ge ett känslorus, blir det som man rusar efter. Allt för att få tag i den helige ande, som man inte känner. Det äkta hittar man aldrig i det oäkta, det kan verka så, men det blir inte det sanna guldet bara för att det glittrar som det.

Vi är ju trots allt i skriften förbjudna att ta in saker från andra källor, och denna mystiska kristendom är helt klart från andra källor.

Det finns även andra varianter av denna nya mystiska kristendom, som är förknippade med en osund variant av meditation, kontemplation. Så det är på många olika sätt som mystiken har fått inträde i denna nya kristendom.

Så se upp, Du har ett ansvar, att se till att inte falla för detta bedrägeri.

https://vilketevilket.blogspot.com/2024/07/vad-ar-kristen-mystik.html

2 kommentarer: