fredag 12 juli 2024

Mormonkyrkans missionärer och hur de lockar in dig till sin tro + lite annat

Vi behöver lära oss att se bortom betet som falska lärare och följeslagare av falska läror använder sig av för att få oss på kroken.

Jag vet inte om det förekommer här i Sverige eller om det över huvud taget är en praktisering hos fler än dessa två, som det handlar om. Men jag fann det intressant, vilket är varför jag väljer att ta upp det.

Spencer Smith krockade med ett par missionärer från mormonkyrkan, vilket för hans del ledde till ett kort samtal, på biblioteket där de var, och de bestämde sig att mötas en andra gång, så att han skulle kunna få ställa lite frågor.


https://www.youtube.com/watch?v=6wWm_jtvKXU

Hej, Spencer här, idag vill jag tala lite om bedrägeriernas natur och hur falsk undervisning och falska läror fungerar. Jag tror att detta kommer vara till nytta för dig, bygga upp dig, och hjälpa dig förstå de teologiska frågorna som vi pratar om.

Jag var på det offentliga biblioteket för ett par veckor sedan med min familj, och medans jag var där så såg jag två unga killar med vit skjorta och slips och svarta namnskyltar, och jag förstod att de var äldste från ”LDS = Latter Day Saints = Sista Dagars Helige” m.a.o. missionärer från mormonkyrkan. Så jag satte mig ner och talade lite med dem och började ställa frågor till dem om mormonernas lära.

Jag ville att de som var i den här religionen skulle förklara lite saker angående vad mormonerna tror på. De var vänliga och talade med mig en liten stund, och svarade på en del av mina frågor. Jag frågade om vi kunde träffas igen, för jag har så många fler frågor, jag vill ställa, vilket de accepterade. Och jag tänkte om de sätter sig ner och talar med mig, så försöker de inte övertyga någon annan att bli en del i deras kyrka.

Så ett par veckor senare möttes vi i biblioteket, och de frågade om vi kunde börja mötet med bön. Jag sa, ni kan göra vad ni vill, jag har inga problem med det, och de bad. De bad den Helige ande att komma och möta oss. Och efter det så började jag ställa frågor om mormonernas lära.

En fråga var; Hur kom ni på idén att Jesus och Lucifer är bröder? För det är vad de tror på, att Satan är Jesu broder, och att de har samma Fader. Vilket är väldigt bisarrt. Och jag fortsatte att fråga frågor som denna.










En av dem stoppade mig vänligt och sa; Vi är inte här för att tala om detta, vi vill inte prata om det här, vi vill prata om en sak. Så jag sa; Vad är denna enda sak? Han svarade; Vi vill att du tar emot Jesus som din Frälsare.

Så jag sa, det är ok, men jag har ett par frågor först, innan vi kommer dit, om du kan vara så vänlig att tillmötesgå mig angående det.

Han har en skrivtavla som han använder för att ge ett par lektioner, jag kommer göra bilder av det och lägga in, och några skärmdumpar.


Jag hoppas att detta kommer ge dig en bild av varför du behöver gå djupare än ytlig teologi. Jag skrev ner och gjorde en cirkel runt ”ta emot Jesus som min frälsare”. Men det finns ett annat lager utanför detta, vilket är det som jag vill ha svar på. Så innan jag går in i den innersta ringen har jag lite frågor i den yttersta ringen.

Ni tror ju på himmelska Fadern, men hur förhåller det sig med den himmelska modern? Mormonerna tror på att det fanns en himmelsk Fader och en himmelsk Moder. Denna rymdgubbe kallade himmelens fader och denna rymdgumma himmelens moder, som tillsammans fick alla dessa rymdungar.










Det skrivna på skärmdumpen ligger under bilden;


















Sista dagars Heliga pratar mer om Himmelens Moder, och det är där som debatterna och divisionerna börjar. Hon (himmelens moder) en gudinna av mysitk. EN del troende, vill ha henne sån. Andre kräver mer svar. Under tiden HBLTQ och enstaka medlemmar frågar; Var passar vi in?













Om igen så ville de inte tala om den frågan, för den var irrelevant. Så jag sa, ni vill att jag ska gå förbi den yttre ringen och raka vägen in i den inre ringen? Det är bara inte relevant, vi vill bara att du ska ta emot Jesus, ignorera frågan och ta emot Jesus som din frälsare.

Hur är det med polygami? Ni tro ju på månggifte och att få flera barn. Ni tror väl också på att i efterlivet så kommer vi vara gifta med samma personer och få mer ande-barn där; Hur hänger det ihop? Kan ni förklara det för mig. De svarade; vi vill inte prata om det just nu, för det är inte relevant, det enda som är relevant är att du tar emot Jesus som din frälsare.


Snälla stå ut med mig angående en fråga till, vilket de gick med på. Jag undrar över Kolab? Vet ni vad Kolab är, har ni hört det förut? Kolab är en planet där den himmelska Faderns kom ifrån eller levde i närheten av.


Spencer sjunger en lite bit på ”Come Thou fount of every blessning = Kom du källan av varje välsignelse”, av Chris Rice

Lägger in texten under, med översättning, och lägger in mormonernas tillägg under det.

Come Thou fount of every blessing Tune my heart to sing Thy grace Streams of mercy never ceasing Call for songs of loudest praise

Teach me some melodious sonnet Sung by flaming tongues above Praise the mount, I'm fixed upon it Mount of Thy redeeming love

Here I raise my Ebenezer
Here by Thy great help I've come
And I hope by Thy good pleasure
Safely to arrive at home

Jesus sought me when a stranger
Wandering from the fold of God
He to rescue me from danger
Interposed His precious blood
(Precious blood)

Oh, that day when freed from sinning I shall see Thy lovely face
Clothed then in blood washed linen How I'll sing Thy sovereign grace

Come my Lord, no longer tarry
Take my ransomed soul away
Send Thine angels now to carry
Me to realms of endless days

Oh, to grace how great a debtor
Daily I'm constrained to be
Let Thy goodness like a fetter
Bind my wandering heart to Thee

Prone to wander, Lord I feel it
Prone to leave the God I love
Here's my heart, oh take and seal it
Seal it for Thy courts above

Here's my heart
Oh take and seal it
Seal it for Thy courts above

Kom Du källan av varje välsignelse Stäm mitt hjärta att sjunga din nåd Strömmar av nåd som aldrig upphör Kallar efter sånger med högljudda lovsång

Lär mig en melodisk sonett Sjungs av flammande tungor ovan Beröm fästet, jag är fast vid den Berget av din återlösande kärlek

Här höjer jag min Ebenezer Här med din stora hjälp har jag kommit Och jag hoppas av Ditt välbehag

Säkert att komma hem Jesus sökte mig när han var främling Vandrar från Guds fålla Han för att rädda mig från fara Han lade in Hans dyrbara blod (dyrt blod)

Åh, den där dagen då befriad från synd Jag ska se ditt vackra ansikte Klädd sedan i blodtvättat linne Hur jag ska sjunga Din suveräna nåd

Kom min Herre, dröja inte längre Ta bort min friköpta själ Skicka dina änglar nu att bära Mig till världar av oändliga dagar

Åh, till nåd vilken stor gäldenär Dagligen är jag tvungen att vara det Låt Din godhet som en boja Bind mitt vandrande hjärta till dig Benägen att vandra, Herre jag känner det

Benägen att lämna den Gud jag älskar Här är mitt hjärta, ta och försegla det Försegla det för dina förgårdar ovan

Här är mitt hjärta Åh, ta och försegla det Försegla det för dina förgårdar ovan

Mormonernas tillägg består inte endast av en vers, verkar det som, så jag lägger in denna också;

If you could hie to Kolob in a twinkling of an eyeAnd then continue onward With that same speed to fly, Do you think that you could ever, Through all eternity, Find out the generation Where Gods began to be?

2.Or see the grand beginning, Where space did not extend? Or view the last creation, Where Gods and matter end?Me thinks the Spirit whispers, “No man has found ‘pure space,’ Nor seen the outside curtains, Where nothing has a place.”

3.The works of God continue, And worlds and lives abound; Improvement and progression Have one eternal round. There is no end to matter; There is no end to space; There is no end to spirit; There is no end to race.

4.There is no end to virtue; There is no end to might; There is no end to wisdom; There is no end to light. There is no end to union; There is no end to youth; There is no end to priesthood; There is no end to truth.

5.There is no end to glory; There is no end to love; There is no end to being; There is no death above. There is no end to glory; There is no end to love; There is no end to being; There is no death above.

Text: William W. Phelps, 1792–1872

Om du kunde gå till Kolab i ett ögonblick Om du kunde gå till Kolob på ett ögonblick
Och fortsätt sedan vidare
Med samma hastighet att flyga,
Tror du att du någonsin skulle kunna Genom all evighet,
Ta reda på generationen
Var började gudarna vara?

2. Eller se den stora början,
Där utrymmet inte sträckte sig?
Eller se den senaste skapelsen,
Var slutar gudar och materia?
Jag tror att Anden viskar,
"Ingen man har hittat "rena rymden", Inte sett de yttre gardinerna, Där ingenting har en plats."

3.Guds gärningar fortsätter,
Och världar och liv finns i överflöd;Förbättring och progression Ta en evig runda. Det finns inget slut på saken;
Det finns inget slut på rymden; Det finns inget slut på anden; Det finns inget slut på loppet.

4. Det finns inget slut på dygden; Det finns inget slut på makten; Det finns inget slut på visheten; Det finns inget slut på ljuset. Det finns inget slut på föreningen; Det finns inget slut på ungdomen; Det finns inget slut på prästadömet; Det finns inget slut på sanningen.

5. Det finns inget slut på äran;
Det finns inget slut på kärleken;
Det finns inget slut på att vara;
Det finns ingen död ovanför.
Det finns inget slut på äran;
Det finns inget slut på kärleken;
Det finns inget slut på att vara;
Det finns ingen död ovan.

Text: William W. Phelps, 1792–1872

Detta är vad de tror på, att himmelens fader är från planeten Kolob och att han bor där. Så jag sa, ni vill att jag ska ta emot Jesus som min frälsare, men jag ska gå rakt igenom den yttre ringen och ta emot den Jesus som erbjuds i den inre ringen? Den Jesus som har en himmelsk moder, polygamins Jesus och en fader som kommer från och bor på planeten Kolob.

Jag frågade dem varför de inte ville tala om detta. De svarade med att det var inte vad de var här för att tala om. Så jag bad dem om frälsningsplanen och sa att jag ville komma till himlen när jag dör. Han svarade att det är enkelt, det är fem steg.

1. Ha tro, 2. Omvänd dig, 3. Bli Döpt, 4. Ta emot den Helige Ande, 5. Härda ut till slutet.

När han sa detta så insåg jag att dessa människor ger ett generiskt evangelium som är nästan identiskt och i många fall är identiskt med många armeniska och evangeliska kyrkor.

Om dessa fem saker, 1. Ha tro, 2. Omvänd dig, 3. Bli Döpt, 4. Ta emot den Helige Ande, 5. Härda ut till slutet, är vad de tror på, så är det samma sak med pingstvänner, metodister och många andra.

I kontexten av detta så är det lätt att förstå att tv program som ”The Chosen = Den Utvalda” fungerar. Mormoner som leder tv serien, med influenser från mormoner och studio under mormoner som gör serien. Och dessa hävdar att de är våra syskon i Kristus, för de tror på samma evangelium.


Bildtext vänster; Skaparen av ”The Chosen = Den Utvalda” pratar om sin kamp med porrmissbruk, och försvarar kommentarer om Mormoner.

Höger; Varför skaparen till ”The Chosen = Den Utvalda” gjorde ett definitivt slutgiltigt påstående om ”Latter Day Saints = Sista Dagars Heliga” och Jesus Kristus.

Vi måste prata om sakerna i den yttre cirkeln, och inte endast ta emot Jesus som vår frälsare.

Just nu har vi ett gäng oberoende baptister som försvarar en Bethel sång om Guds godhet, och givetvis så är Gud god. Det enda som de ser är att Gud är god, vilket han är. Men vi måste också se på läran.


Texten i inlägget lyder;

Låt mig ge dig ett seriöst perspektiv:
När en "oberoende Baptist" försvarar låten "The Goodness of God = Guds godhet" av Bethel Church, en av de mest notoriskt kätterska kyrkorna i världen idag, tar de i huvudsak ställning till musik till vänster om huvudlinjens evangeliska riktlinje. Det betyder att de REDAN har tagit sina första steg in på modernismens och det karismatiska kätteriets hala backe.

De flesta som gillar dessa inlägg är kvinnor och kvinnliga män. Det här handlar inte om musik. Har aldrig handlat om musik. Det handlar om doktrin. Det handlar om renhet. Det handlar om sanning. Vi kan inte vara lustiga i frågor av högsta vikt. Gå och titta på ”Third Adam = Tredje Adam”!

Tredje Adam är en dokumentär som Spencer har gjort med många bilder, på engelska och de är långa. Jag har översatt men kan inte göra videor som honom, så det är ännu längre med mängder av skärmdumpar av bilderna. Jag har inte översatt del 4.

https://monalola62.blogspot.com/2022/06/den-3-adam-del-1.html

https://monalola62.blogspot.com/2022/06/den-3e-adam-del-2.html

https://monalola62.blogspot.com/2022/06/den-3e-adam-del-3.html

Det finns ingen som säger att Gud inte är god, det är jbara ett dumt argument. Vi attackerar inte Gud är God, eller Ta emot Jesus och bli frälst, vi attackerar de falska lärorna runt omkring detta, Bethel Reddings musik och läror, gravsugning och annat galet som de håller på med.

De precis som mormonerna har en konstig(knasig syn på Jesu Kristi gudomlighet, som i själva verket är helt antikristligt. De säger att Jesus gjorde miraklen, inte p.g.a. att han var gudomlig, utan för att han var en människa i samklang med Gud.

De precis som mormonerna tillber inte bibelns Gud, utan Satan, den fallna ängeln. Men p.g.a. att så många vägrar se på den yttre ringen med de falska lärorna, praktiseringarna o.s.v. så är det som står i den inre ringen det enda som dessa människor ser.

Egen bild;


Det handlar inte om Guds godhet, vakna upp, det finns en helt annan nivå bakom och runt hur god Gud är. Det är så mycket mer bakom!

Se t.ex. på Joseph Smith mormons grundare som var frimurare och en mystiker, det senare mystiker stämmer även in på de karismatiska. Det är mycket mer bakomliggande än att ta emot Jesus som din frälsare eller sjunga om Guds godhet. Vi går emot det och attackerar det för att det finns ett annat lager, som ligger i vägen för själva kärnfrågan.

Jag har mitt fiskespö här, ett Zebco 33, världens bästa fiskespö, och jag har en krok på det, som har en gammal uttorkad mask på sig, vilken jag behöver ta hand om. Men när du tappar ner den i vattnet, så är allt som fiskarna ser, masken. Och de tror att det är något gott där, vilket det är för fisken, men det som följer med på köpet är att de oftast fastnar på kroken om de biter tag i masken. Fisken kan inte se spöet, rullen, linan, flötet eller kroken, de ser bara masken. Betet är gott och trevligt, betet ger deras kroppar näring och det kan ju vara en bra sak.

Men vi behöver se mer än bara masken. Vi behöver se spöet, rullen, linan, flötet och fiskaren bakom hela apparaten. Det mormonerna har gjort är lagt betet; ”Ta emot Jesus som din frälsare”, vilket är vad de försöker få folk på kroken med. Och den som håller i spöet i mormons lära och alla falska läror är Satan själv. Men det syns inte.

Men när vi endast ser på betet så missar vi hela bilden. Falska lärare vill inte att du ska se något annat än betet. Vi måste lära oss att se hela bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar