måndag 8 juli 2024

Apostle Johnson Suleman till Stockholm Sverige 27-28 Aug, 2024.

Denna apostel var tydligen förut profeten Johnson Suleman, födelsenamnet är Johsnon Sule, han håller till i Nigeria och är en televisions-evangelist och förste pastor över Omega ”fire = eld” kyrkans ministerier. Den som startat Omega kyrkan är Chubuzor Gift Chinyere även han en nigeriansk pastor.

Vilken utbildningsbakgrund har aposteln Johnson Suleman?

Akademiskt hade han sin första examen i masskommunikation. Han tog sin magisterexamen i ”Human Resource Management = Personalavdelning”. Han har också två doktorsexamina i personalavdelning och teologi. Redan som 19-åring var han miljonär, ser jag på wikipedia.

Nigerianske pastorn Enoch Adeboye är hans andliga fader. Han anses vara en predikant av välståndsevangeliet, med andra ord trosrörelsen.

När jag nu gör en snabbsökning på denna pastor, profet, apostel, så hittar jag detta;

En gång i tiden var en ockultist som hatade kristendomen. Han fick sin kallelse 1989: Enligt honom hade han ett gudomligt ingripande som förändrade hans livs gång. Pappan var muslim, mamman kristen, vilket ledde till skilsmässa.

Jag gick och la mig den 24 december och jag vaknade den 26 december. Jag såg inte juldagen. Jag sov hela tiden. Mitt i det såg jag helvetet, himlen och en röst sa till mig att jag skulle bli predikant. Jag vaknade och gick för att träffa en Mallam och han sa att jag skulle gå och göra några recitationer. Men när jag gick tillbaka kände jag mig slagen. Detta ledde så småningom till grundandet av hans kyrka 2004.

När det gäller prestationerna har vi flera dagliga, veckovisa, månatliga, årliga prestationer men det största av allt är att vi har den Högste Guden med oss på alla våra sätt."

Guds män som är kallade att förkunna Kristi evangelium i sanning kan inte skiljas från att ha utmaningar i sina olika uppdrag eftersom utmaningar är en del av kallelsen. . Den allmänna utmaningen i respektive kallelse är köttet och djävulen. Om dessa två saker tas bort kommer det inte att finnas någon utmaning. https://www.pulse.ng/communities/religion/apostle-johnson-suleman-9-things-you-dont-know-about-controversial-man-of-god/y24lctk

På en annan sida hittar jag att han har insinuerat att bibelns Paulus skulle ha kunna sagt emot Jesus själv.

7 mars 2024 av Paul Dada

Den allmänna tillsyningsmannen för Omega ”Fire = Eld” Ministries och en av Nigerias kontroversiella kristna präster, Johnson Suleman väckte nyligen en allvarlig kontrovers på sociala medier och i den nigerianska kristna kretsen när han antydde att det var möjligt för aposteln Paulus i Bibeln att ha motsagt Jesus Kristus.

Sulemans kommentarer väckte ilska hos många nigerianska kristna troende. Men en oförskämd Suleman i en viral video upprepade sin ståndpunkt.

Han sa: Ärligt talat, jag kommer inte att svara på detta om det inte är för profetsönerna som talar om det. Jag predikade här och någon ringde mig också. Och jag sa något som jag står fast vid. Jag är inte någon som säger något och skakar överallt (och säger), jag ska nu byta mun (ståndpunkt). Faktum är att när allting skakar, kommer jag att förstärka det jag sa mer, så att allting kan skaka mer.

Jag sa något på det här altaret och jag upprepar det och står vid det. Jag pratade om dem som predikar nåd och säger att när du är frälst, så är du frälst. Jag predikade alla dessa saker förut tills jag förlorade en vän. Jag förlorade en vän som också var en nådens predikant och jag fick reda på "vad (som) är på gång?".

Så jag gick iväg för att be. Och Herren sa till mig att 'Du predikar Paulus, du predikar inte mig. Och du fokuserar på Korintierbrevet. Vem skrev brevet till korintierna? Vem skrev till tessalonikerna?

Gud sa till mig att Paulus läror inte kommer från Jesu läppar. De är från Pauls läppar. De är Kristi uppenbarelser som Paulus hade. Men Matteus, Markus, Lukas och Johannes var berättelserna om vad Jesus sa och gjorde.

Och han sa till mig att prioritet och fokus borde ligga på Jesu liv. Det Paulus sa är sekundärt. Paul lärde sig faktiskt utifrån vad han fick höra. Han var inte där. Jag kommer att fokusera mer på vad Jesus sa än vad Paulus sa. Om Jesus sa och jag tittar på vad Paulus sa och det strider mot vad Jesus sa. Då skulle jag inte ta det Paulus sa utan vad Jesus sa”.

Genom att citera 2 Pet 3:15-16 fortsatte Suleman att hävda att Petrus, en frontlinjeapostel i Bibeln, rådde kristna att vara försiktiga med Paulus brev. Han förklarade sedan "Jag skulle välja vad Jesus sa framför vad Paulus sa vilken dag som helst".

Kan Paulus ha undervisat i motsats till vad Kristus lärde, utifrån skriftmässiga och historiska bevis?

Den Paulinska bakgrunden

Bibeln visar att Paulus före sin omvändelse var en välutbildad jude som hatade kristna och deras tro. Han stod bland andra ut som en ledande förföljare av kristna. Han fick dem arresterade och fängslade. Han stödde och konspirerade med den upprörda pöbeln som mördade Stephen, en kristen diakon och predikant.

På en av sina resor för att släppa lös skräck hos Kristi efterföljare, hörde han Jesu röst från himlen. I det dramatiska mötet blev han omvänd. Paulus blev snart ett av den kristna trons ledande ljus. Han var en obeveklig missionär som planterade många kyrkor. Han reste brett med sitt team för att sprida kristendomen och blev en mentor för tusentals kristna i sin tid. Paulus skrev åtminstone 13 av de 27 böckerna i hela kanonen i Nya testamentets skrifter.”

https://pmnewsnigeria.com/2024/03/07/fact-check-was-it-possible-for-the-biblical-paul-to-contradict-jesus-as-insinuated-by-johnson-suleman/#google_vignette

Även en annan sida tar upp detta och hur farligt det är att lyssna på någon som går emot vad Paulus skrivit och att det inte skulle vara från Jesus Kristus, eller i enlighet med Jesu undervisning.

Akta dig för predikanter som attackerar aposteln Paulus läror

Av Oscar Amaechina, Op-ed Contributor den 21 mars 2024

Aposteln Paulus läror och brev har inte tagits emot väl av människor vars märke av kristendom inte är i överensstämmelse med evangeliet.

Attacken mot Paulus och hans läror började inte idag utan började redan på hans tid när judarna bekämpade honom och hans läror till den punkt där de försökte döda honom. "Så när vi predikar att Kristus blev korsfäst, blir judarna förolämpade och hedningarna säger att allt är nonsens" (1 Kor 1:23).

Den så kallade aposteln Johnson Suleman, grundaren och övervakaren av Omega Fire Ministry, väckte nyligen kontroverser på sociala medier och i den nigerianska kristna världen. Han sa att Jesus sa till honom direkt att det Paulus skrev inte var från honom.

Detta är på allvar ett fall av falska apostlar som kämpar mot gudomlig uppenbarelse. Vi vet alla hur Paulus förmanade den korintiska kyrkan att vara försiktig med falska apostlar:

Jag vill också i fortsättningen handla som jag gör, för att inte de som söker efter tillfälle att vara som vi i fråga om berömmelse skall lyckas med det. Sådana som de är falska apostlar, ohederliga arbetare, och uppträder som Kristi apostlar. Och det är inget att förvåna sig över. Satan själv gör sig lik en ljusets ängel. 2 Kor 11:12-14.

Det är inte förvånande att predikanter av välståndsevangelium attackerar Paulus - hans undervisning är en stötesten för deras varor. De vet att de som följer Paulus läror är immuna från falska apostlars, profeters och lärares bedrägerier. Evangelisten Wendell Winkler beskrev Paulus som en mästerpredikant bredvid Kristus. Enligt honom;

Den största och mest effektiva predikanten som någonsin levt var aposteln Paulus. Han evangeliserade tre kontinenter och skrev två tredjedelar av Nya testamentets epistlar – heliga dokument som har revolutionerat världen”.

Falska apostlar som är fiender till Jesu Kristi kors har en anledning till att de attackerade och fortsätter att attackera Paulus. De vill hålla sina fångar i evig träldom. De vet att förståelsen av Paulus läror är ett verkligt verktyg som gör fångarna fria. Att misskreditera Paulus läror och brev är inte bara vilseledande utan skadligt för kristendomen. Det är ett försök som syftar till att förtala Bibeln av själviska skäl. Kristna bör vara medvetna om dem som påstår sig predika evangeliet men som arbetar för sin egen vinning.

Oscar Amaechina är president för Afri-Mission and Evangeliserande Nätverket, Abuja, Nigeria. Hans kallelse är att föra evangeliet dit ingen har varken predikat eller hört talas om Jesus. Han är författare till boken ”Mystery Of The Cross Revealed = Korset mysterium avslöjat”.

https://www.christianpost.com/voices/beware-of-preachers-who-attack-apostle-pauls-teachings.html

Tyvärr kunde jag inte dela den sak som kom upp på FB, och inte hitta det på hans FB sida heller. Men enligt den lilla filmsnutt som följde med denna påannonsering för hans vistelse på en kvinnokonferens i Stockholm i augusti, så såg man människor som föll i anden, låg och vred sig på golvet, och betedde sig allmänt som om de var mer eller mindre besatta.

Och det faktum att han är involverade i denna nya mystiska kristendom, där de blir höga eller berusade på anden och där elden tar tag i dem, och att han kallar sig både profet och apostel, så vet vi att han har tagit till sig ”NAR = Nya Apostoliska Reformationens” läror och praktiseringar.

I den video jag sitter och lyssnar på så använder han sig av tankestoppps-metoden att säga till församlingen att de ska säga till åtminstone 6 stycken att de inte ska dö före sin tid, vilket är vad han har talat om.

Jag hittar en video där han ska ha fått motta en ”impartation = överföring” från Benny Hinn. Han gick till det hotell som Benny Hinn var på, med först lyckades han endast träffa hans yngre bror, men senare lyckades han få till ett möte mellan sig själv och Benny. Verkar som om han tagit efter lite av Bennys maner, både i predikostil, och annat.

Jag har tittat på flera snuttar, och för att få fram saker så skriker han, det verkar ge mest respons. Sanningen att säga så finner jag denna man obehaglig, även om han, när han talar med normal röst verkar trevlig. Jag går inte djupare in än så här på denne mannen,

Han har trosrörelser i botten, och NAR har han om inte annat hämtat apostel och profet ifrån. Men jag skulle säga att NAR även gäller manifestationerna. Det mest bekymmersamma är att han inte har någon som helst bibelskola bakom sig, utan han har lärt sig av andra kättare. Han ber även i tungor utan att det följs av en uttydning, i den jag gluttar på nu.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar