måndag 29 juli 2024

Olympiska spelens öppningsceremoni kontrovers ur biblisk synvinkel






Av Anthony Wade

En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt. Den andliga människan däremot bedömer allt, men själv kan hon inte bedömas av någon. Ty vem har lärt känna Herrens sinne, så att han kan undervisa honom? Men vi har Kristi sinne. 1 Kor 2:14-16

Den kristna Twittersfären sprängdes i dag. Det verkar som om världen betedde sig som världen och klagomålsmaskinen från NAR gick in i fullt flippa ur-läge, liksom deras arbetssätt.

Älskade vi måste inse den sanna andliga dynamiken bakom detta. De av oss som känner Herren får bara en sak i uppdrag tills han kommer tillbaka. Det för inte kulturkrig. Det är inte att spela offret för de förlorade. Det representerar Jesu Kristi evangelium eftersom vi ska ha Kristi sinne, som nyckelverserna lär oss. Gud påminner oss också i dessa verser om att Guds ting är galenskap eller fullkomlig dårskap för de förlorade.

Förstår vi vad Gud säger här och varför han sa det? Huvudtanken är att vi inte ska agera förvånade när världen beter sig som att Guds ting är dårskap för dem. Vi ska inte bli förolämpade. Vi ska inte låta andra människor som har politiska motiv påverka oss negativt. Fiendens strategi är att få kyrkan att hata just de människor som behöver evangeliet mest. Förstår vi det än idag?

Jag förstår varför ledarna för NAR, avfälliga kyrkan och alla de falska kristna politikerna inte bryr sig om dessa saker. Det beror på att det som hör Gud till, också är fullkomligt dårskap för dem. Inse att NAR ständigt säljer klagomål och offerskap till kyrkan. Fienden är inte längre Satan utan snarare människorna på utsidan av frälsningen som tittar in. Det är vad de öppet säljer. Det är ett nollsummespel där Herren får ingenting.

Så låt oss ta itu med vad som hände. Tydligen under öppningsceremonierna var det någon slags bisarr uppvisning inklusive en naken person målad blå ackompanjerad av dansare och drag queens. Det sätt som det presenterades på påminde tydligen många människor om Leonardo da Vincis berömda målning, Nattvarden.

NAR krävde att kristna skulle explodera i upprördhet och de var alla för ivriga att göra det. Men när beskedet kom tillbaka till arrangörerna av ceremonierna förnekade de att det fanns några dåliga avsikter. Det officiella OS-kontot hade faktiskt twittrat om prestationen:

"Tolkningen av den grekiska guden Dionysos gör oss medvetna om det absurda i våld mellan människor."

Det låter verkligen inte som att de försökte håna da Vinci, eller på något sätt indirekt, kristendomen. Den konstnärliga ledaren sa att det inte fanns någon avsikt att vara subversiv, de menade inte att håna eller chockera. De insisterade alla på att de bara ville inkludera alla.

NAR kunde dock inte låta det stå sig så den omedelbara stöten är att helt enkelt avfärda vad försvaret var. Men är det någon mening med det? Om avsikten var att håna, varför skulle de inte bara erkänna det utan skryta om det? De har inget att frukta genom att göra det och kom ihåg att Guds ting är dårskap. Det verkar för mig som att de förmodligen talar sanning.

Låt oss dock för argumentets skull låtsas att NAR-klagomålshandlarna har rätt. Påminn mig igen varför skall vi bry oss? Leonardo da Vinci målade Nattvarden; han var faktiskt inte vid den sista måltiden. Han målade den först över 1400 år efter att Kristus vandrade på jorden. Jag är villig att slå vad om att det inte är i närheten av vad som faktiskt hände i det övre rummet. Så, i bästa fall, om de av någon konstig anledning antar att de alla ljuger, när vi vet att de skulle skryta, hånade de en deist-målare från 1400-talet, inte Gud.

Men även om du avfärdar allt detta på något sätt, frågar jag igen, vad förväntar du dig? Hur förväntar du dig att människor som inte delar din tro ska bete sig? Hur mycket hånade ditt liv Gud innan du blev frälst? Detta är också en mästarklass i selektiv upprördhet. Gör mig en tjänst, gå till Google Bilder och sök efter "da Vinci sista måltid parodi." Varsågod, jag väntar. Hittade du det jag hittade?


* Deltagarna var seriefigurer; Jesus är överste Sanders och de äter KFC

* Deltagarna var alla hundar och maten var hundkex

* Deltagarna var filmkaraktärer och Jesus var ET

* Deltagarna var alla klassiska manliga filmstjärnor och Jesus var Marilyn Monroe

* Deltagarna är alla stormtroopers och Darth Vader med kejsaren som Jesus

* Deltagarna var alla frukostflingskaraktärer med Cap'n Crunch som Jesus

* En annan uppsättning flingfigurer med faster Jemima som Jesus

* Och det fanns oändliga andra exempel

Förstår vi poängen här? Var fanns den kollektiva upprördheten för dessa? Varför plötsligt, fyra månader efter ett val, skriker NAR blodigt mord? Varför försöker de få dig att hata de förlorade istället för att gråta över dem som Kristus skulle ha gjort? Det är dessa frågor vi måste ställa. Jag såg många "Gud kommer inte att låta sig hånas" -citat idag och det är sant, men låt oss ta en titt på Matthew Henrys kommentar om detta för en sekund:

"Många ursäktar sig själva från religionens arbete, även om de kan göra en föreställning och bekänna den. De kan påtvinga andra, men de bedrar sig själva om de tänker påtvinga Gud, som känner deras hjärtan lika väl som handlingar; och som han kan inte bli lurad, så han kommer inte att bli hånad." - Matthew Henry

Ja, Gud kommer inte låta sig hånas men jag tror att de som förespråkar det i dag missar poängen. Det vi såg idag från NAR var människor som gjorde en show och försökte påtvinga andra vad de tror på. Gud känner våra hjärtan och våra handlingar älskade. Vi måste komma ihåg att det finns agenter som försöker sälja dig selektiv upprördhet, kränkning och klagomål.

Dessa vill att du blir arg på just de människor som behöver Guds nåd precis som vi en gång gjorde. De har en baktanke för detta som är helt köttslig. De är inte riktigt upprörda för Gud. När vi ser människor som är förlorade för Gud och agerar som det, borde vi känna medkänsla, sorg och visa barmhärtighet. Istället får vi Donald Trump Jr som säger:

"'Förhoppningsvis en dag kommer tillräckligt många människor äntligen att ha fått nog av ”BS = BullShit = Skitsnack”. Tills dess kan du fortsätta att se allt bra och anständigt och allt du håller kärt brännas ner till grunden. Valet är ditt.'" - Donald Trump Jr.

Sedan har du Elon Musk, republikanska partiets agent, som twittrade att kristendomen idag är tandlös. Som om vår tro skulle ha tänder. Som om Jesus inte gav sitt liv villigt som Lammet. Jesus lärde oss inte att vi skulle blotta tänderna för de vilsna. Den teologin är direkt från NAR.

Tänk efter, om den dekadenta uppvisningen från öppningsceremonin avskräckte dig och du känner att du inte kan titta längre, okej. Vi har den rätten. Låt bara inte folk manipulera dig, berätta att du är ett offer på något sätt, att folk bränner ner allting till "till grunden", eller att din tro behöver tänder på något sätt. Som vanligt när NAR skriker upprördhet är sanningen knappast så upprörande som de säljer dig.

Jag är benägen att tro att människorna som koordinerade detta på något sätt försökte tolka den grekiska guden Dyonysus, men även om de inte var det, så hånade de bara en da Vincis målning, som har hånats en miljon gånger förr, utan en viskning av klagomål . Även om vi på något sätt avfärdar allt detta har vi fortfarande nyckelverserna kvar.

Bibeln befaller oss inte att vara upprörda över eller mot de förlorade älskade. Den gör det bara inte. Korinthierbrevet instruerar oss faktiskt att vi inte ens ska döma dem.

Allt jag såg idag var en hel del dömande som utfördes av avfälliga kyrkoledare och politiker, som öppet hånar Gud varje dag genom falsk NAR-teologi. Inget omnämnande av evangeliet. Inget omnämnande av Guds barmhärtighet och nåd. Bara ett kollektiv, "hur vågar de!" Sedan undrar vi varför världen inte vill ha något med Gud att göra.

Pastor Anthony Wade - 27 juli 2024

odkänd minister för evangeliet för Guds församlingar. Ägare och grundare av 828 departement. Vice VD för Goodwill Industries. Kom alltid ihåg att Gud i allt verkar till det bästa för dem som älskar honom och är kallade enligt hans avsikt.

https://www.828ministries.com/articles/Olympic-Games-Opening-Cere-Christianity-240727-273.html

Han har rätt i det han skriver, utan tvekan, även om jag själv när jag såg det blev upprörd och inte tyckte att det hörde hemma i öppningen av OS, där många satt och såg spektaklet i direktsändning, även med barnen bredvid sig.

I det förra jag översatt la jag in en kort video på engelska, jag lägger in den om igen, för jag ansåg att tjejen talade uppriktigt från hjärtat. Och hon tog upp Guds ord och hans kärlek.


https://www.youtube.com/watch?v=98iA0EaPyhg

Det sagt så vill jag ta upp en sak som jag fann under ett inlägg från Dagen om detta. I kommentarsfältet så hade en person lagt in en bild av ett twitterinlägg från den kraftiga damen, på bilden i OS gay parodi, som kallar sig Barbara ”butch = karlaktig lesbisk”.


Under bilen så står det ”OH, YES ! OH YES ! THE NEW GAY TESTAMENT ! = OH, JA ! OH, JA ! DET NYA HOMOSEXUELLA TESTAMENTET !

Helt klart är alltså att en del av de medverkande helt såg kopplingen och att de gillade det hela. Men alla dessa behöver det bes för. Gud kan nå även dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar