tisdag 30 juli 2024

Klagomålshandlare som säljer himmelsk eld från kyrkan över OS

Av Anthony Wade

När tiden för hans bortgång var inne, vände han sitt ansikte mot Jerusalem fast besluten att gå dit upp. Han sände budbärare framför sig, och de gav sig i väg och gick in i en samaritisk by för att förbereda hans ankomst. Men folket tog inte emot honom, eftersom han var på väg till Jerusalem. När hans lärjungar Jakob och Johannes såg det, sade de: "Herre, vill du att vi skall kalla ner eld från himlen som förtär dem?" Men Jesus vände sig om och tillrättavisade dem. Och de gick vidare till en annan by. Lukas 9:51-56

Det är så synd att kyrkobesökare så lätt manipuleras för att känna sig utsatta och kränkta. Jag vill så desperat att vi ska vakna upp och kunna urskilja när vi matas med en berättelse utformad för att få oss att hata just de människor som vi borde föra evangeliet till. De förlorade är inte din fiende älskade. Även om de är oförskämda. Även om de är intoleranta, homosexuella, eller drag queens.

Kristna beter sig som om vi kommit ut ur vår moders mage, som pånyttfödda. Vi gjorde inte. Kanske har vi övertygat oss själva om att de synder vi ser i världen idag på något sätt är värre än de vi genomsyrades av när Kristus fann oss. Låt mig försäkra er, vi var lika eländiga och lika vilsna. Vilken rättfärdighet vi än har tillhör Kristus ensam. Ändå blir vi ofta så lätt arroganta mot människor som inte är bättre än vi var.

Jag hoppades idag att många kristna skulle ta ett stort steg tillbaka från de selektiva upprörda köpmännen som sålde invigningsceremonin från OS som en slags målmedveten smäll i ansiktet på kristendomen. Istället verkar det som att vi alla har fördubblat vår offerkofta medan världen skrattar åt oss eftersom vi inte kan se skillnad på en fransk målning av Dionysos och en italiensk målning av den sista måltiden.

Världen skakar på huvudet i misstro eftersom det vi bekänner oss vara så upprörda över är en skildring av den sista måltiden, som redan har parodierats tusentals gånger. Även om Guds ting är dårskap för dem, kan de lätt upptäcka hyckleri.

Låt oss nu vända oss till Bibeln eftersom Gud har gett oss ett exempel på denna arrogans och hyckleri som verkar inom Jesu efterföljare, i nyckel-verserna ovan. Vi ser Jesus komma genom en by i Samarien. Innan vi går in i texten måste vi komma ihåg att samariterna blev utskällda av judarna. De var hatade. De ansågs vara halvblod fyllda med hednisk tro. Låter det bekant?

Så när Jesus kom igenom, visade det sig att samariterna förkastade honom. Jakob och Johannes, "Åskans söner", gjorde sina smeknamn fullt synliga genom att fråga om de skulle regna eld från himlen på samariterna och förtära dem. Ingen nåd.

Ingen nåd. Ingen förståelse för vem Kristus är. Bara arrogans, hyckleri och tydlig partiskhet mot de föraktade samariterna. Jesus tillrättavisade dem naturligtvis, eftersom de endast tjänade det egna köttet.

Om Jesus hade tittat på ceremonierna igår tror du ärligt talat att han skulle beklaga att kyrkans tillrättavisning inte var tillräckligt hård? Eller tror du att han skulle tillrättavisa oss som han gjorde åskans söner?

Vi tillhör inte en social klubb där vi är skeptiska till nya medlemmar. Jesus kom för att rädda oss alla, inte bara människor vi tycker om. Med dessa skriftställen i handen, låt oss vända oss till kommentarer från Barnes anteckningar om Bibeln:

"Ni vet inte vilket slags ande ni är av - Ni antar att ni påverkas av en riktig kärlek till mig, men ni känner inte er själva. Det är snarare en kärlek till hämnd; snarare hämndlystna känslor mot "samariterna" än riktiga känslor för "mig."

1. Denna "skenbara" iver för Gud kan bara vara ett otillbörligt motstånd mot våra medmänniskor.

2. Att människor, när de vill ära Gud, bör undersöka sin ande och se, om det inte ligger i botten av deras bekände iver för Gud, någon dålig känsla mot sina medmänniskor.

3. Att det högsta motstånd som Jesus mötte inte var oförenligt med "hans" att älska dem som stod emot honom och med hans försök att göra dem gott." - Barnes' Noteringar om Bibeln

Amen! Jakob och Johannes trodde att de ropade på eld från himlen från en plats av riktig kärlek till Jesus, men som Jeremia påminner oss om är hjärtat ondskefullt bedrägligt. De visste inte att de verkligen var motiverade av en hämndlust. De blev kränkta. De kände sig förolämpade och de skulle rätta till det. De motiverades av ett otillbörligt motstånd mot sina medmänniskor. Det var inte alls sann rättfärdig iver.

Jesus tillrättavisar dem genom att säga att de måste undersöka sin ande, för om de gjorde det, skulle de finna sin sanna motivation under det faner av självrättfärdighet som de verkade under.

Vi glömmer, som åskans söner gjorde den dagen, att oavsett hur högt motstånd Jesus mötte, så misslyckades han aldrig med att älska dem. De ingick i människorna han visste att han skulle dö för. Till slut ville han bara det som var bäst för dem, dig och mig.

Använd nu dessa skriftställen och tolkningar på detta påhittade brott i Paris. Kanske tror många i kyrkan som har blivit så upprörda verkligen att de kommer från en plats av kärlek till Jesus, men skriftmässigt vet vi att detta inte är korrekt. Vårt bedrägliga hjärta ljuger för oss om brottet och skyller på de människor som behöver Kristi kärlek. Den bedömning som vi försöker döma över dem är inte vår att utöva.

Vi har fått höra av politiska verksamma och politiker att vi borde bli kränkta. Vi har sålts en varuförteckning av ”NARs = Nya Apostoliska Reformationens”-klagomålshandlare. Jag är ledsen men vår motivation är ren köttslighet. Ren revansch. Ren partiskhet. De människor som vi har betingats att avsky är våra medmänniskor och vi bör inte så snabbt glömma att vår position en gång var deras men tack och lov predikade människor fortfarande evangeliet för oss.

Tack och lov försökte de inte aktivt kalla ner himmelsk eld över oss. Om vi gräver djupt, under ”dominionistiska = herraväldiska” predikningar och NAR-twitterflöden som vi tillåter att mata oss med, skulle vi upptäcka att vi egentligen inte gör något av detta för Jesus.

Hur svag är den Gud du påstår att du tjänar som han behöver dig att försvara Honom?

De människor du tror på något sätt hånade dig, förtjänar samma kärlek som Kristus visade till byn i Samarien den dagen eftersom han också dog för dem. Vi är fortfarande i nådens tidsålder, men vi agerar utan en flik av det. Kristus kommer tillbaka men tills dess vill han fortfarande bara det som är bäst för dig, mig och just de människor som vi får höra är på något sätt bortom förlösning.

Älskade, sluta upp med att bli förolämpade. Angrepp tjänar bara fienden. Gud bad oss inte att försvara hans ära. Han sa inte till oss att kalla ner eld från himlen på människor som vi redan har fördomar mot, bara för att de inte är där vi är när det gäller frälsning.

Du används. Du blir manipulerad. Det finns inget nytt under solen. Det som hände igår är detsamma som dagen innan och dagen efter. Människor är vilse och agerar som det. Liksom samariterna före dem förkastar de Jesus. Det riktigt tråkiga är att en av anledningarna är att vi agerar som ”åskans söner”.

Vi agerar som om det faktum att de är vilse överraskar oss, förolämpar oss och gör oss arga. Vi vet inte vilken ande vi är av eftersom våra bedrägliga hjärtan har övertygat oss om att vi har rättfärdig vrede. Vi gör detsamma som Jakob och Johannes gjorde den dagen. Vi har partiskhet. Vi har hat. Vi har tagit på oss offerkoftan. Vi har de sakerna eftersom vi har köpt dem från de klagomål handlare som vi tillåter in i våra liv. Det är dags att vi slutar köpa det de säljer.

Pastor Anthony Wade - 28 juli 2024

Godkänd minister för evangeliet för Guds församlingar. Ägare och grundare av 828 departement. Vice VD för Goodwill Industries. Kom alltid ihåg att Gud i allt verkar till det bästa för dem som älskar honom och är kallade enligt hans avsikt.

https://www.828ministries.com/articles/NAR-Grievance-Merchants-Se-Christianity-240728-627.html?fbclid=IwY2xjawEVkd5leHRuA2FlbQIxMAABHTTdaPLWFBqmTmy_wGgcuGBJy1W9xOPzkC_whZb_1-fTGso2yiSRT9C7Eg_aem_63LL42Mc7_B1P8MnBkoy3Q



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar