lördag 20 juli 2024

Om Satan skrev bibliskt sunda lovsånger, skulle du sjunga dessa i kyrkan?

Av utgivare 10 juli 2024 Apostasi, Opinion, Religion, Kyrkan

Jag minns att de närvarade vid gudstjänster där gudstjänstledaren och band-medlemmarna tillbringade mer tid med att interagera med publiken och visa upp sitt sångområde och gitarriff, hellre än att peka oss på det sanna föremålet för kristen dyrkan – Jesus Kristus. Det var ett tag sedan, men det fick mig alltid att tänka på hur gränsen mellan en sekulär konsert och en gudstjänst har blivit farligt suddig i modern evangelisering.

På denna glittrande arena av samtida "dyrkan" finner jag mig själv allt mer nedslagen av det jag ser. Rökmaskiner och ljusshower översköljer predikstolen och får mig att ifrågasätta den verkliga fokusen för denna industri. Handlar det genuint om att hedra och förhärliga Gud, eller handlar det mer om att främja artisterna själva?

Tråkigt nog verkar det som att mycket av det som går till dyrkan i dag är inte mycket mer än en plattform för avgudadyrkan av jaget, driven av en omättlig önskan om berömmelse och rikedom. I denna bransch är kommersiell framgång ytterst viktig, och överskuggar nästan alltid äkta hängivenhet till Gud, än mindre teologisk integritet

Dagens scen för tillbedjans-musik är full av exempel där fokus flyttas från Gud till artisten. Många så kallade lovsångsledare skapar låtar som är genomsyrade av känslomässig manipulation, designade för att framkalla en respons från publiken som handlar mer om upplevelsen än om sann tillbedjan.

Charity Gayle , en kommande mycket populär artist inom denna genre, exemplifierar denna trend. Hennes låt "New Name Written Down in Glory = Nytt namn nertecknat i ära" är ett utmärkt exempel, där upprepningen av "I = Jag", "me = mig" och "mine = mitt" dominerar texten och överskuggar alla äkta referenser till Gud.

Detta självcentrerade förhållningssätt till tillbedjan är inte bara en egenhet i modern musik utan en central grundsats i den, och ännu viktigare, ett djupt teologiskt misstag som vänder fokus bort från Gud i all hans härlighet och mot individen och vad "Gud kan göra för mig."

Men tänk om en del av den här musiken verkligen är bibliskt sund? Det är ett hypotetiskt försvar som ofta tas upp av förespråkare för samtida gudstjänstmusik, och det är ett faktum att mycket samtida musik som produceras av sådana människor är solid. Men denna fråga kräver i sig en mer grundlig undersökning - en som för oss till själva kärnan av saken:

Om Satan själv skrev bibliskt sund gudstjänstmusik, skulle du sjunga den i kyrkan?

Det korta svaret på detta är att de förmodligen skulle göra det för de flesta. De bryr sig helt enkelt inte. Men för att den mer förnuftiga kristna, kanske den som faktiskt (flämtar?) tror på Bibeln, för att svara på detta, måste vi först gräva ner oss i exemplen på samtida gudstjänstmusik som, trots att den har sken av doktrinär sundhet, härstammar från källor genomsyrade i teologiska fel och kätteri.

Låt oss ta Charity Gayle igen, vars koppling till ”United Pentecostal Church = UPC = Enade pingstkyrkan” placerar henne utanför gränserna för biblisk kristendom. UPC förnekar den väsentliga doktrinen om treenigheten, en grundläggande hörnsten i ortodox kristendom, och presenterar en fullständigt falsk Gud som är främmande för Hans uppenbarade ord. Därför bär all musik som kommer från den här källan, oavsett dess lyriska innehåll, fläcken av kätteri och bör undvikas av sanna troende.

På liknande sätt har ”Bethel Church = Betelkyrkan” i Redding, Kalifornien, byggt sitt rykte på känsloladdad musik som överskuggar sund teologi. Betels sedvänjor, som ”gravsugning”, främjat det kätterska trosrörelsens evangelium och deras förnekande av olika andra kristna kärndoktriner, avslöjar en djupgående avvikelse från biblisk kristendom. Deras musik, designad för att skapa en känslomässig höjdpunkt, förför lyssnaren till en upplevelse som prioriterar personliga känslor framför tillbedjan av Gud.

Hillsong, en annan jätte i den samtida gudstjänstmusikbranschen, är lika skyldig. Hillsong, känd för sina snygga produktioner och känslomässigt rörande musik, predikar trosrörelsens kätteri – som förvränger evangeliet till sensualitet.

Hillsongs fokus på materiell framgång och personligt välbefinnande, vanligtvis på bekostnad av en sund biblisk sanning, avslöjar en grundläggande felaktig anpassning till Guds ord. Hillsongs musik, även om den ibland låter lyriskt, fungerar intressant nog som en inkörsport till deras bredare teologiska misstag, vilket leder troende vilse.

Till och med Satan själv maskerar sig som en ljusets ängel, som aposteln Paulus varnar för i 2 Kor 11:14. Om den ondaste varelsen som finns kan vilseleda med sken av godhet, hur mycket mer kan då hans anhängare – dessa så kallade tillbedjande ledare – förföra med sin till synes sunda musik? Snaran av känslomässiga höjdpunkter och den ytliga dragningskraften hos samtida gudstjänstsånger maskerar det underliggande andliga giftet och de falska lärorna hos deras skapare.

Argumentet att en del av musiken kan ha bibliskt sanna texter är omtvistat. Det spelar egentligen ingen roll och det används bara som en rökridå av dessa avvikande rörelser för att få trovärdighet samtidigt som de förför troende till sina falska läror. Genom att sjunga deras sånger stöder vi oavsiktligt deras lära och ger dem fotfäste i våra församlingar.
Faran ligger inte i själva texterna utan i de associationer och influenser som kommer med dem. Och slutsatsen är att genom att släppa in deras musik i
ra kyrkor och liv, sjunger och tillber vi faktiskt till musik skriven av Satan.

https://disntr.com/2024/07/10/if-satan-wrote-biblically-sound-worship-music-would-you-sing-it-in-church/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar