måndag 8 juli 2024

Myten kallad den "Helige Andes Eld"

Av Gavin Aleogho

Här har vi ett annat sätt som den Helige Andes eld kommer in. Olika kulturer kan använda samma uttryck på olika sätt. Men detta var för mig en ny variant, som åtminstone inte jag hört förut. I det allra mesta så instämmer jag helt i det han skriver. Vilket är varför jag brytt mig om att översätta det. Jag har försökt få svar om han är ok med att jag översätter och lägger in, men har inte lyckats med det, så jag lägger in det ändå.

Om det finns en fras som vanligtvis används av afrikanska kristna, särskilt under bön, är det frasen "Holy Ghost Fire = Helige Andes Eld". Har du någonsin stannat upp för att fråga dig själv vad är meningen med den här frasen "Helig Ande Eld"? Vad är dess ursprung? Är det bibliskt? För att vara uppriktig använde jag också den här frasen tidigare.

I genomsnitt används denna fras för att döma eld mot en uppfattad fiende. Precis som jag hörde en granne säga att "alla som skvallrar om henne, den Helige Andes eld kommer att bränna dem".

Finns det någon plats i skriften där den Helige Andens eld sägs vara vårt krigsvapen mot våra fiender? Eller är den Helige Andes eld ett förmodat krigsvapen i krigsbön?

Okej, låt oss gå till Bibeln som är grunden och vägledningen till vårt kristna liv. Jag har flera gånger läst Bibeln från Första Moseboken till Uppenbarelseboken och jag kan djärvt säga er att det inte finns någon plats där frasen "Helig Ande Eld" dök upp!

Så, var kom det ifrån?Det finns inga uppgifter som visar att våra trosfäder någonsin använde den här frasen. Ännu i dag har den västerländska och östliga världen där kristendomen spred sig aldrig använt den här frasen.
Jag förstod att många människor som ber med sådana fraser tenderar att följa Elias exempel i Gamla testamentet där han vid två tillfällen kallade ner eld.

En av gångerna var under hans möte med Baals profeter (1 Kung 18:21-40). Om du studerar berättelsen om Elia och Baals profeter, kommer du att inse att Elia aldrig kallade ner eld på de falska profeterna. Faktum är att Elias kallade ner eld på det förberedda altaret och syftet var att bekräfta att Jehova Gud är den sanna och enda Guden som bör dyrkas och inte tvärtom som vissa kanske vill tro.

Det andra tillfället var med kaptenerna och deras respektive arméer på femtio som profeten Elia kallade ner eld för att förtära. Ja, det stod i Bibeln (2 Kung 1:9-14). Men var det den förmodade "Holy Ghost Fire = Helige Ande Elden" han kallade ner? Skriften säger inte det.

Trots det, när ni snabbar fram till Nya testamentet, när Johannes och Jakob, Jesu lärjungar ville göra fel i detta avseende; de ville göra det som Elia gjorde (precis som många kristna gör idag). Jesus tillrättavisade dem. Han rättade dem och sa att hans uppdrag (precis som det borde vara varje kristens uppdrag) inte är att förstöra människors liv, utan att rädda dem.

När hans lärjungar Jakob och Johannes såg det, sade de: "Herre, vill du att vi skall kalla ner eld från himlen som förtär dem?" Men Jesus vände sig om och tillrättavisade dem. Och de gick vidare till en annan by.

Folkbibeln 1998

När de båda lärjungarna Jakob och Johannes förnummo detta, sade de: »Herre, vill du att vi skola bedja att eld kommer ned från himmelen och förtär dem?» Då vände han sig om och tillrättavisade dem. Och de gingo till en annan by. sv. 1917

And when his disciples James and John saw this, they said, Lord, wilt thou that we command fire to come down from heaven, and consume them, even as Elias did? But he turned, and rebuked them, and said, Ye know not what manner of spirit ye are of. For the Son of man is not come to destroy men's lives, but to save them. Luke 9:54-56. King James Version

Och när hans lärjungar Jakob och Johannes såg detta, sade de: Herre, vill du att vi befaller eld att komma ner från himlen och förtära dem, precis som Elias gjorde? Men han vände sig om och tillrättavisade dem och sade: "I veten inte av vilken ande ni är."Ty Människosonen har inte kommit för att förstöra människors liv, utan för att rädda dem. Lukas 9:54-56.

Tillägg av översättaren; Vi ser här att en del har tagits bort i den svenska översättningen, så jag lägger in en bild med grekiska, engelska och hur det uttalas, så att vi kan se att originaltexten stämmer bättre överens med engelskans översättning.

Tror du att du är så rättfärdig nog att kalla ner eld på en annan människa? Vem godkänner det eller vad gör dig kvalificerad att tro att du kan gå i Elias fotspår när Herren inte ens någonsin godkände en sådan handling? Tror du att du skulle ha levt idag om, innan du kände Kristus, om andra kristna bad ner eld mot dig?

Tillväxt i kristendomen är oundviklig. När du växer i din kristna vandring måste du lära dig att röntga varje undervisning och doktrin i ljuset av Bibeln, Guds ord som är den slutliga auktoriteten i alla ämnesområden. Vi måste lära oss att upprätthålla Bibelns grundsatser och bortse från allt som är obibliskt som är vilket jag skulle kalla "andliga överdrifter".

Om jag verkligen ser på det; är det fel att använda en fras som inte är biblisk? Jag tror inte det. Det som verkligen är viktigt är motivet bakom att använda det. Är motivet bibliskt? När det gäller detta ämne använder många det med en tankeställare att de sätter eld på sin upplevda fiende.

Jesus lärde aldrig ut att den Helige Anden skulle vara en "eld" som bör användas för att bränna och förgöra våra fiender.

Översättarens inlägg, jag instämmer inte, för jag tror att om vi gör saker som inte finns i bibeln, d.v.s. tillägg till bibeln, så är det förbjudet, precis som det är förbjudet att ta ifrån saker ifrån skriften.

Att be med en sådan fras är vanligt under förmodad "krigföringsbön". Är jag emot krigföringsbön? Nej! Jag tror att det finns krigföringsbön som vi kanske vill kalla det. Men du bör veta att detta krig inte är mot människor utan mot djävulen och hans demoner.

Dessutom tror jag att "Fire Judgement = Eld domen" är exklusivt reserverad för Gud att använda. Det finns ingen plats i Bibeln där en person (vare sig israeliterna, profeterna, prästerna eller apostlarna) använde eld mot sina uppfattade fiender förutom profeten Elia. Nämndes dessa människor ha fiender då? Ja! Israeliterna var omgivna av nationer som hatade dem. Apostlarna hade romarna och några judar som förföljde dem. Ändå bad ingen i Nya testamentet att eld skulle komma ner över deras fiender.

Den Helige ”Ghost = Spöket”, även känd som den Helige ”Spririt = Anden”; är den tredje personen i treenigheten. Skriften visar att den Helige Anden vid olika tillfällen symboliskt hänvisas till som antingen en duva, vind, olja, moln, vatten eller till och med eld (Apg 2:3). Men den Helige Ande är inte duva, vind, vatten eller eld utan en person. Den Helige Ande är Gud. Att fästa eld på honom för att få Helig Ande Eld förvandlar inte automatiskt den Helige Anden till en destruktiv eld som kan användas för att bränna vad eller vem vi vill.

Gud är verkligen en förtärande eld (Hebr 12:29). Och vad tror du kännetecknar Guds typ av eld i förhållande till människan? Om det faktiskt finns en Helig Andes eld; det betyder att elden måste vara helig, med egenskaperna för vad som krävs för att vara helig och rättfärdig. Det blir rent med rent motiv. Guds typ av eld är till för rening, dop, helgelse och kan också vara till för dom som i fallet Sodom och Gomorra.

Jesus lovade den helige Ande innan han gick bort från jorden. Den Helige Andes syften är att vara vår Hjälpare, Tröst, Rådgivare, Guide, Förespråkare, Beredskap och Förebedjare. Som du kan se är hans syften alla vänliga egenskaper. Han är inte en ond Ande utan en mild person. Så, hur kan han vara ett hämndvapen på våra medmänniskor?

Jesus är vårt exempel. Han använde aldrig eld från den Helige Ande mot fariséerna och sadducéerna som vi kan anta var hans fiender. Jesus använde aldrig någon form av eld för att be eller driva ut demoner och onda andar. Jesus lärde oss att älska och be för (inte mot) våra fiender.

Det största vapnet som Jesus gav oss är hans namn, Jesus. Namnet Jesus är tillräckligt för att hantera alla utmaningar som sannolikt kommer i din väg. Dra nytta av namnet "Jesus" i dina böner. Namnet är alltid kraftfullt och relevant.

"Ty var och en som åkallar Herrens namn (Jesus; inte Helig Andes Eld) skall bli frälst."Rom 10:13.

Upplagt av Gavin Aleoghos ”World = Värld” 4/03/2016 12:37:00

Etiketter: Apologetiska, kyrkliga frågor

https://gavinaleoghoworld.blogspot.com/2016/04/the-myth-call-holy-ghost-fire.html




2 kommentarer:

  1. ”Ingen kan lägga en annan grund än den som redan är lagd, och den grunden är Jesus Kristus själv. På den grunden kan man bygga med guld, silver och ädelstenar, eller med trä, gräs och halm, och det ska visa sig vad man har byggt, när den dagen kommer som ska avslöja det. Hur vars och ens verk är ska elden pröva. Den vars bygge består ska få lön för sitt arbete. Men den vars verk brinner ner blir utan lön. Själv ska han dock bli räddad, men som ur eld.”
    ‭‭1 Korintierbrevet‬ ‭3‬:‭11‬-‭15‬ ‭NUB‬‬

    SvaraRadera