lördag 10 juni 2017

Vi kan inte undkomma problemen

Ingen flykt undan vedermödan!

Vi har alla hört domedagsprofeterna. Vi har alla hört talas om den kommande vedermödan. Vi har alla hört talas om ett kommande världskrig, en meteor som ska falla från himlen, eller en global pandemi, men vad vi inte hört är vad som händer nu. Mycket lite talas om prövningar och vedermödor som påverkar världen just nu, där de flesta står inför mycket tragiska omständigheter utöver vad de kan hantera eller ett liv i slaveri som tar bort av allt hopp. Kampen är stor.
Många undrar hur mycket mer de kan ta. Rädsla har gripit världen. Islamisk terrorism, mord, upplopp, regionala krig och naturkatastrofer är bara toppen av isberget på vad som verkligen påverkar mänskligheten . Mänskligheten är på väg att explodera och det finns inget de kan göra åt det. Vi kan skylla det på den nuvarande administrationen eller flera andra saker. liknande den globala uppvärmningen, men den verkliga skulden är mycket djupare än vad de flesta kommer erkänna.
Våra nuvarande prövningar och vedermödor är djupare än vad vi kommer erkänna. Världen är i en brytpunkt, som få inser. Tecken på det kan vi se när människor börjar sticka andra människor i halsen eller kör över dem med en lastbil. Tecken på det kan ses när de flesta av befolkningen inte längre litar på personerna i makthavande positioner. Inte bara president Donald Trump, utan hela hans personal kommer under granskning. Inte bara Trump, utan många andra världsledare har fått sin integritet ifrågasatt.
Anklagelser flyger med ljusets hastighet. Det verkar som alla är mot någon annan, och orsakar inte bara enorma kontroverser, men slitna nerver och oräkneliga andra demonstrationer. Tecken på det kan ses när de flesta människorna inte längre litar på vad som rapporteras. Den lokala nyheter har blivit den falska nyheter och nästan allt ifrågasätts på internet eller sociala medier nu. Världen har blivit galen och det blir bara bli värre.
Kära vänner, det finns en massa människor som har ont och det blir bara värre. Vi behöver inte alla katastrofer för att framkalla prövningar och vedermödor, för de allra flesta, de r redan här. Så, vad är det som orsakar allt tumult? Även om mycket av det kan tillskrivas Satan som står bakom scenen och rycker på tanke strängarna hos alla världens ledare och leder dem till att ta irrationella beslut och skapa en miljö som vill föreviga synd och omoral, så är det är inte hela historien.
Många inte längre litar på Gud till att befria dem från deras lidande och kaos och har försökt i sin egen styrka, sökt få världens råd och psykiatriska droger för att lösa många av deras problem. I sin stora styrka, har de nu blivit svaga fångade i ett nät av bedrägeri och slaveri till artister som Satan. Bibeln säger: "Ynglingar kan bli trötta och ge upp, och unga män kan falla. Jes 40:30.” De har fallit eftersom de inte längre lita på att Gud ska befria dem från deras självpåtagna slaveri.
De litar inte längre på Gud till att ge dem vad de behöver för att stå, under deras smärta och lidande som till stor del orsakat att världen blivit galen. De inte längre litar på Gud att befria dem ifrån synd. Många kristna i världen idag känner det som om Gud har glömt bort dem, så de har tagit saken i egna händer för att lösa sina många problem. För dem som vill ta saken i egna händer, utan att vänta på Herren, kommer att falla platt på sina ansikte ..
Jag har goda nyheter. Gud har inte glömt dig. Han vet om dina strider. Han ser de obetalda räkningarna, Han ser de medicinska problemen, Han förstår dina känslomässiga problem, Han vet om din rädsla; Gud har inte glömt dig. Bibeln säger: "De som väntar på Herren, ska få ny kraft, de ska få nya vingfjädrar precis som örnarna. ; De skall springa och inte vara trötta. Och de ska gå framåt utan att bli trötta Jesaja 40:31.” Detta är ett underbart löfte från Bibeln för dem som väntar på Herren. Frågan är hur vi väntar på Herren? Det är en tvådelad fråga. Den första delen är att vi inte rusar framåt i egen kraft och försöker lösa problemet på egen hand. När tragedier slår till, är det vanligtvis det vi gör om vi ska vara ärliga, när omständigheterna är utom kontroll, försöker vi lösa problemet på egen hand. Vi kan erbjuda en kort bön, men sällan väntar vi på ett svar innan beslut fattas. Vänta är svårt!
Svaret på den andra delen av frågan är att inte ge upp, utan att fortsätta genom försök och prövningar. Men låt dessa prövningar inte vara ett resultat av vårt eget arbete. Vi förvärrar ofta saken genom att fatta fel beslut. Varje beslut att begå en omoralisk handling, som att ljuga, för att övervinna vedermöda och prövningar, kommer bara att förvärra saken, för det utesluter Gud. Att utesluta Gud ställer oss på väldigt skakig mark, inte bara i strid med Gud, utan också med att etablissemangets uppgift att upprätthålla lagen. Att möta prövningar och besvär utan Gud får dig ansikte mot ansikte med många frestelser från en ond värld. Frestelser som om de följs, kommer driva dig längre bort från Gud och ensam för att hantera ditt lidande. Det är svårt att vänta på Gud, men inte omöjligt. Det tar tro för att tro att Gud inte har glömt dig. Att i Hans tid innan du prövats mer än du kan hantera, så kommer han att vara där.
Vi måste lära oss att ta tag i Guds styrka för att uthärda rättegången. Att ta till oss Guds styrka är att tro att inget kan förstöra oss. Ingenting kan ta bort vårt pris. Ingenting kan skilja oss från Guds kärlek och allt han har planerat för oss. Det är när vi tror på detta, verkligen tror på det, som styrkan förnyas. Kom ihåg vad Bibeln säger, "Men de som väntar på Herren, får sin styrka förnyad, de ska stå upp med nya örn vingar; De skall springa utan att ge upp. Och de ska framåt utan att bli trötta Jesaja 40:31.”
Mirakulöst kommer styrkan komma när vi vänder oss tillbaka till Gud och litar på Honom ensam. Du kommer att känna dig så stark att du kan ställa dig upp med vingar som örnar, att flyga (metaforiskt talat) över dina svårigheter. När vi gör det, ser vi att svårigheterna inte är så illa som vi ursprungligen trodde. Faktum är, att från Guds perspektiv är de inte alls svåra. Om han kan hålla allt ihop, vilket han kan, så kan han säkert lösa våra svåraste problem.
Bibeln säger: "Vi ska springa och inte vara trötta, och vi ska gå och inte bli svaga." Försök och prövningar har ett sätt att slå oss ner. Som sorg förvandlas till depression och stress blir till ångest, är de flesta inte i stånd att tänka klart ännu mindre lösa problemen. Den enklaste vägen ut för många är att vända sig till världens rådgivare för att få recept på det senaste sinnes-förändrande läkemedlet, där tänkande inte längre blir en nödvändighet. Varför springa när du kan sitta? Varför gå när du kan lägga dig, i din säng hela dagen. Kära barn, det här är inte Guds sätt. Han vill få dig att möta dina motgångar och prövningar som en man.
Omgjorda dina ben och möt all den motgång som kommer din väg. Om det är förföljelse, så har Kristus lovat att ge oss orden att tala i det ögonblicket. Bibeln säger också: "Så omgjorda nu dina länder och stå upp och tala till dem allt vad jag bjuder dig. Var inte förfärad rädd för dem, för deras ansikten, jag inte förvirrar dig inför dem Jeremia 1:17.” Vänner, när vi inte tillåter det att övervinna oss då ska vi springa och inte vara trötta, och vi ska gå och inte vara svaga. Vänner, prövningar och vedermödor är här, det går inte att fy undan detta faktum, vi måste lära oss att stå upp mitt i dem.
by Rev. Daniel Blair,




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar