måndag 5 juni 2017

När tar vi emot den Helige Ande





Aposteln Paulus lärde oss tydligt att vi mottar den Helige Ande när vi mottar Jesus Kristus som vår Frälsare.

1 Kor12:13 förklarar, "för vi blev alla döpta av en ande i en kropp - vare sig judar eller greker, slava eller fria - och vi alla gavs den ena anden att dricka "svenska Bibeln; Ty i en och samma Ande är vi alla döpta till att utgöra en och samma kropp, vare sig vi är judar eller greker, vare sig vi är trälar eller fria, och alla har vi fått en och samma Ande utgjuten över oss.”

Rom 8: 9 säger oss att om en person inte har den Helige Ande, tillhör den inte Kristus: "Du styrs emellertid inte av den syndiga naturen utan genom Anden, om Guds Ande bor i dig. Och om någon inte har Kristi Ande hör han inte till Kristus. ”svenska Bibeln; Ni åter är inte i ett köttsligt väsende, utan i ett andligt, om eljest Guds Ande bor i er; men den som inte har Kristi Ande, han hör inte honom till.”

Efesierna 1: 13-14 lär oss att den Helige Ande är frälsningslösningen för alla som tror:" Tror du, du var markerad i Honom med en sigill, den utlovade Helige Ande, vilken är en insättning som garanterar vårt arv tills de är återlämnade till dem som är Guds ägo, till hans ära pris. " svenska Bibeln; I honom har jämväl ni, sedan ni har fått höra sanningens ord, er frälsnings evangelium, ja i honom har ni sedan ni också har kommit till tro, som ett insegel fått den utlovade Helige Ande, vilken är en underpant på vårt arv, till att förvissning om hans egendomsfolk ska förlossas, hans härlighet till pris.



Dessa tre passager klargör att Heliga Anden får vi ta emot när vi blir frälsta. Paulus kunde inte ha sagt att vi alla döptes av anden och alla fick den Helige Ande utgjuten över sig om inte alla troende i Korint hade fått den Helige Ande. Rom 8: 9 är ännu starkare och säger att om en person inte har Anden, hör han inte till Kristus. Därför är innehavet av Anden en identifierande faktor för besittning av frälsning. Vidare kunde den Helige Ande inte vara "frälsningens insegel" (Ef 1: 13-14) om han inte blivit mottagen vid frälsningstidpunkten. Många skrifter gör det rikligt klart att vår frälsning är säkrad när vi tar emot Kristus som Frälsare.



Denna diskussion är kontroversiell eftersom den Heliga Andes förkunnare ofta är förvirrade. Andens mottagande / inbäddning inträffar vid frälsningstidpunkten. Andens så kallade påfyllning är en pågående process i det kristna livet. Medan vi håller fast att Andens dop också uppträder vid frälsningens ögonblick, så gör en del kristna inte det. Detta resulterar ibland i att Andens dop förvirras med att "ta emot Anden" som en handling efter frälsning.




Sammanfattningsvis, hur tar vi emot den Helige Ande? Vi tar emot den Helige Ande genom att helt enkelt ta emot Herren Jesus Kristus som vår Frälsare (Joh 3: 5-16). När tar vi emot den Helige Ande? Den Helige Anden blir vår fasta ägodel när vi tror.


3 kommentarer:

  1. Fråga. Det finns så många konstiga sätt att beskriva i bibeln och bland Guds folk. Därför kommer lite frågor som kanske är självklara för andra. Ta emot den Helige Anden,ta emot frälsning. Jag har alltid känt att ta emot den Helige Anden är ett annat synsätt där de helige ande hjälper mig att förstå. Även om jag inte fått någon nådegåva än. Liknande när jag tar emot frälsning. Det är ett konstigt begrepp. Frälsning måste förklaras bättre
    Tycker i alla fall jag. Det är förvirrande. Någon säger nu är du frälst.många tänker kanske okej vad bra nu är alla mina problem lösta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frälsning kommer av predikan, predikan genom Guds ord. Så när vi hör bibeln på ett korrekt sätt förklaras, vad som menas med det som sägs, så kan det föda tro i oss, alla vill inte tro, varför jag använder, kan. När detta har hänt så behöver man omvända sig från synden, be Gud om förlåt för att man följt sina egna vägar, och börja med att förändra sig till att bli mer och mer lik Jesus. När vi så blir frälsta, då får vi på en gång den Helige Ande,, som en hjälpare, vilket är vad den Helige Ande är.

      Radera
  2. Förklaringen måste också komma. Du har ändrat inriktning får en annan förståelse i ditt liv vilket gör att du inte känner för att göra vissa saker som du tidigare ansett självklara. Förutsatt att du läser bibeln där du ser bilder liknelser osv. Sedan är det bra att ha en stödjande gemenskap och kanske något som påminner om vad som hänt. I alla fall har jag det så.Jag har ett kors och en liten porslinstavla som visar en vit bok där det står skrivet Tryggare kan ingen vara. Varför skriver och säger man ta emot som begrepp?

    SvaraRadera