måndag 12 juni 2017

Steven Furtick listad som en av Oprahs top gurus

Ej heller ska ni bli avgudadyrkare, som somliga av dem blev, så är ju skrivet, Folket satte sig ner för att äta och dricka och därefter stod de upp för att leka… Alltså mina älskade, fly undan avgudadyrkan. 1 Kor 10:7, 10”

Furtick Listed among Top "Oprah-Certified" Gurus

4 aug 2016

The Oprah Winfrey Network namngav Steven Furtick till deras 100 Super Själ påverkare (personen som har inflytande) listad i själs- lärare kategorin tillsammans med andra självhjälps gurus som Deepak Chopra, Eckhart Tolle, Rob Bell, Tony Band, T. D. Jakes och mycket mer.


Steven Furtick s Elevation Church gjorde detta meddelande på Facebook. Läs inlägget noga. Var uppmärksam på vad som betonas och firas.


Today the Oprah Winfrey Network announced the #Super Soul 100 – influencers who are inspiring others to live out an authentic life. And our Pastor Steven Furtick was recogniced in the Soul Teachers category. Join us in celbrating our Pastor & check out here: http:/bit.ly/2awPxsx originalet


Idag meddelade Oprah Winfrey Network #Super Själ 100 - påverkare som inspirerar andra att leva av autentiskt liv. Och vår Pastor Steven Furtick vad erkänd i kategorin Själ lärarna. Följ med oss i vårt firande av vår Pastor och kolla här: http: /bit.ly/2awPxsx


En predikant av evangeliet omfamnar att firas för att hjälpa människor att leva till autentiskt liv. Ett äkta liv? Är inte det språket som självhjälps gurus använder? Vår oförmåga att leva en "äkta liv" är ett av de problem som Jesus kom för att lösa. Vi är syndare i behov av en frälsare, inte studenter som bara behöver en mer effektiv lärare så att vi kan nå vår potential. Denna blandning av kristendomen med totalt hedniska självhjälp utbildningar och ledarskaps-råd är mycket vanligt, och mycket förvirrande.


Skulle det inte ha varit så mycket bättre om hans Facebook tillkännagivande firade hur han kallade människor till omvändelse från deras synder och få dem att sätta tillit till vad Jesus gjorde för dem på korset? Men i stället för att presentera kristendomen som en kontrast till alla andra New Age ´are på listan, gav han bara en "kristen" version av samma vaga "andlighet". Självklart , om Steven Furtick predikade ett bibliskt budskap om omvändelse för syndernas förlåtelse skulle han förmodligen aldrig ha hamnat på Oprah´s lista till att börja med.


Den typiska självhjälp / ledarskaps boken är full av klyschor som "inspirerade andra" och "leva autentiska liv". Furtick s Elevation Church drar vår uppmärksamhet till dessa självhjälps språkbegåvningar.


Låt oss ta en titt på formuleringen Furtick biografi på Oprah´s hemsida:
"Pastor Steven Furtick är grundare och huvud pastor i Elevation Church. Vid 16 års ålder insåg han att Guds plan för hans liv var att starta en livsförändrande kyrka i en storstad. År 2006 blev den visionen verklighet. Steven och hans fru Holly, tillsammans med sju andra familjer, avslutade sina jobb, sålde sina hem och flyttade till Charlotte, NC, för att starta Elevation Church troget tro gjorde Gud skulle använda dem för att nå sin stad.


Under det sista decenniet har Elevation (betyder höjd) vuxit till mer än 20.000 som närvarar varje veckan möte 14 platser i och utanför Charlotte. Genom Guds trofasthet och tillhandahållande har kyrkan sett tusentals människor ge sina liv till Kristus, och hade möjlighet att ge mer än $ 20 miljoner tillbaka till samhället. "


"Hjärtat i Pastor Steven budskap är livsförändrande kraft Jesus Kristus, genom vilken han styrker andra att leva mer, trosfyllda liv till Guds ära. Han har haft förmånen att betjäna en global publik och tala på konferenser och kyrkor runt om i världen.


Dessutom är Pastor Steven en New York Times bästsäljande författare till ”Sun stand still = Solen stå stilla, - Greater = Större, - Crash chatterbox = krasch pratlådan, och hans senaste utgåva, - (Un) qualifird = (O)kvalificerade. "


Biografin har tydliga kristna ord som "ge sina liv till Kristus", "kraften i Jesu Kristi", "Guds härlighet." Men dessa tydliga kristna ord är inte var Oprah och Furtick lägger betoningen. Oprah och Furtick försöker inte er uppmärksamhet på Kristus som korsfäst.


Istället skär de ner betydelsen av dessa kristna ord, så att Steven Furtick verkar vara på linje med självhjälps-gurus ”hall of fame = berömmelse hall” där Oprah ställer honom. Om du observerade från Furtick Facebook post, så var han mer än villiga att följa med sönderfallet så att han kunde passa in.


Återigen drog hans Facebook tillkännagivande uppmärksamhet till att "inspirera andra" och "leva livet på riktigt." Oprahs biografi sida använder "livsförändrande", "når sin stad", ”styrker”, "trosfyllda liv." Den framstående Furtick´s citat handlar om att nå för mål, belöning och tillfredsställelse. Dessa är alla ord som driver vår uppmärksamhet till självhjälp och inte korset.


Det falska evangeliut drar uppmärksamhet till sig själv, och sin egen lycka och ära.

Furtick använde nyligen Jesus Kristus för att dra uppmärksamheten till sg själv på Facebook.

Kristus är i oss, och gjorde tillräckligt. Furtick använder full dragkraft av Kristi namn för att dra uppmärksamheten till sig själv.

Men vi behöver inte göra det, vi behöver veta att Kristus är nog, det är allt.


Återanvända Jesus till en självfokuserad, självhjälpsgurun är tyvärr i linje med mycket av ministeriet för Steven Furtick, och de flesta av mega kyrkornas pastorer av amerikansk Pop Evangeliska.


Kristus nämns av Oprah och Furtick, men det verkliga syftet med Kristus är inte betoningen. Kristus återanvänds till bara ett annat sätt av självhjälp, som fungerar som brödsmulor fulla av kristna klingande ord, som strippats på dess fulla genomslagskraft. Korset är inte ett primärt fokus, det är inte ens en sekundär eftertanke. Snarare är korset gömt tätt bakom redan reducerade kristna ord, utom synhåll, och utom övervägande, allt så att självhjälps meddelanden kan dundra fram från Oprah´s guru berg. Ingen gyllene kalv behövs eftersom självhjälp budskapet i sig är en guldkalv.


Nu vad? Vi har exponerat problemet. Syndens allvar tynger samvetet. Slutar det där? Nej. När vi här på ”Pirate Christian Media = kristna pirat mediet” vill att en pastor ska vara "mer biblisk" så är det inte för att vi vill hålla folk dömda, det är raka motsatsen! Det verkliga, bibliska evangeliets budskap är goda nyheter. Jesus dog inte på korset så att vi kan bli mer framgångsrika eller har en mer givande upplevelse att nå våra mål eller någon av dessa självhjälps / ledarskaps teman. Vi kan inte utföra alla de goda ting vi vet att vi borde utföra, det är därför vi behöver evangeliet. Vi måste ha våra synder förlåtna, inte höra ett annat motiverande budskap fullt av falska förhoppningar i oss själva.


Vad händer om du är skyldig till att följa den här typen av undervisning? Vad händer om du är skyldig till att undervisa det här? Ska du sitta där, överväldigad av din synd, utan hopp, utan lättat samvete? Nej.


Är du trött på att försöka hårdare och hårdare? Är du villig att erkänna att du inte kan göra allt det goda du önskar du kunde göra?


Det finns en nådens tron och förlåtelse öppnad för syndare på grund av vad Jesus gjorde på korset, fritt. Nåd för att ta bort din synd helt. Nåd för att underlätta ditt oroliga samvete. Nåd att ge dig omvändelse. Frivilligt för dig. Det vilar inte på något annat än vad Jesus gjorde på korset. Det är budskapet som människor behöver höra!


Frid lämnar jag efter mig åt er, min frid ger jag er; inte ger jag er den, som världen ger. Era hjärtan ska inte vara oroliga eller försagda. Joh 14:27”




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar