måndag 5 juni 2017

Välståndsförkunnelsen skador

En riktig historia om välståndsförkunnelsens skador
4 juni 2017 828 Ministries Thought/Verse of the Day
"Den som mottar ett sådant barn i mitt namn tar emot mig, men den som gör så att en av dessa små som tror på mig att synda, det skulle vara bättre för honom att ha en stor kvarnsten som fästs om halsen och att drunkna i djupet av Havet. - Matteus 18: 5-6
Jag säger det hela tiden. Det finns verkliga människor som är offer för de falska läror som detta ministerium avslöjar. Jag hör regelbundet från dem som de kommer ut ur mörkret och går in i det härliga ljuset av evangeliets sanning. Jag hör från dem när de äntligen inser att de inte är små gudar med skapelsens kraft i sina tungor. Jag hör från dem när de slutligen slutar att jaga djävulen och hans falska tecken och ljugande underverk. Jag hör från dem när de äntligen ser Gud för vad han har gjort istället för någon temporal skatt som de har blivit lovade av en man. Människor trycker ofta bort urskiljnings tjänsten med den trötta refrängen - vad spelar et för roll? Var är skadan i det? Joel Osteen uppmuntrar bara människor! Joyce Meyer är bara en inspiration för människor! Joseph Prince försäkrar bara människor! Nej älskade, det gör de inte. De ljuger för människor och ljuger specifikt om vad Gud har och inte har sagt. För många kan dessa lögner inte skada dem nu, förhoppningsvis. Förhoppningsvis hör de det verkliga evangeliet och räddas. Många kommer dock att hålla sig under falsk undervisning och en falsk omvändelse och upptäcka att Jesus på den sista dagen aldrig kände dem.


Jag säger detta eftersom det är så slående och smärtsamt att se någon kämpa med en falsk undervisning och hur det verkligen påverkar dem. Igår hade jag ett ögonblick på Facebook. Gud har länge jobbat med mig personligen för att inte engagera sig i fruktlösa argument och ingenting är mer fruktlöst än konversationer på Facebook, särskilt om de handlar om religion eller politik. Något hände som är så oerhört så jag kände mig tvungen att ingripa och förstärka historien med vad det är som verkligen står på spel. Som en med ett offentligt ministerium slutar jag med "vänner" på Facebook som jag inte känner. Människor rekommenderar människor och jag avslår normalt inte ner förfrågningar om det inte är uppenbart ett spamkonto. Resultatet är 650 Facebook-vänner och cirka tre i verkligheten. En sådan kontakt, som jag aldrig hade talat med, var en person som hänvisade till sig själv som "evangelist". Han sa inte att han var en evangelist men hade det i titeln. Hans speciella grej var dock pengar. Han var en välståndsevangelist. Hans inlägg handlade alltid om pengar. Fortfarande höll jag mig borta. Sedan skrev han igår följande:
"Fattigdom är inte för Guds barn." - Evangelist Jag Hr Pengagrabbare (namn ändrat för anonymitet).


Nu, den som vagt förstår Bibeln vet på en gång att, det här är ett absurt och obibliskt uttalande. Apostlarna var inte rika. Jesus lärde mycket specifikt om pengar och den onda kärlek som den medför. Du kan säkert veta att en undervisning är falsk om den faller isär när du lämnar landets stränder. Varför? Eftersom evangeliet är universellt. Det överstiger tid och kultur. Samma evangelium som räddade 4: e årtioendets man är detsamma som räddade 1700-talets man och detsamma som räddade mig. Så kan du ta det här absurda uttalandet och predika det i Irak för kristna som står inför att riskera halshuggning för sin tro? Vad sägs om de som bor i den underjordiska kyrkan i Kina? Vad sägs om våra bröder och systrar som är födda i fattiga länder som erbjuds bokstavligen inget hopp om att någonsin slippa leva i fattigdom? Självklart inte. Fattigdom kan mycket väl vara det vi står inför under denna livstid. Lidande kan verkligen vara vad vi möter under denna livstid. Paulus noterade alla de missförhållanden han lidit och förklarade att genom alla dessa saker kunde han uthärda i Kristus, ändå enligt evangelistens JHrP, är fattigdom inte för Guds barn. Ändå höll jag mig borta.


Sedan kommenterade någon och sa att de måste anta att de inte är frälsta. De sa att de hade följt den här mannen och hans undervisning och även när han gav tionde regelbundet gjorde det ingen skillnad. Han kämpade fortfarande för att betala räkningarna. Han sa att han köpte sitt hus på tro trots att det matematiskt inte gick ihop och nu riskerade han att förlora det, liksom sitt äktenskap på grund av det. Han drog slutsatsen att om fattigdom verkligen inte är för Guds barn som den här mannen med antagen auktoritet säger, då är han inte ett Guds barn. Älskade hur djupt ledsamt! Denna man var antingen genuint ofrälst för att han aldrig hade hört det faktiska evangeliet eller han tvivlade nu på sin frälsning utifrån hur mycket pengar han hade. Jesus hade en sträng varning för människor som skulle leda Guds barn på ett sådant sätt och vi kan se denna varning i våra nyckel vers idag. Ofta är denna passage missförstådd till att vara relaterad till faktiska barn, men en full läsning av sammanhanget avslöjar den bredare punkt som Kristus gjorde. Han talar om kristna som korrekt visar barnets ande. Det är bättre för den som leder dem vilse att ha en kvarn runt halsen, vilket var en form av dödsstraff av många kulturer vid den tiden. Som Barnes anteckningar om bibeln säger:
"Att skada eller orsaka synden, den svagasge kristna, kommer att betraktas av Kristus som ett allvarlig brott, och kommer att straffas i enlighet därmed." - Barnes Noteringar om Bibeln


Så mitt uppriktiga hopp var att Herrens rädsla skulle motivera Evangelist JHrP att rätta till skivan, stödja detta vandrande får och försäkra honom om Guds frälsning och kärlek oavsett hans ekonomiska karaktär. Ja, det hände alltså inte. I stället rättade han honom angående hur han såg tionde. Att det bara var en del av bilden för att uppnå den rikedom som tydligen alla Guds barn var menade att tycka om. Detta trots att tionde förkunnas som en quid prop quo, att han inte borde vänta någonting från tionde. Det här är förstås höjden av hyckleri, eftersom tionde alltid presenteras som en investering som du borde förvänta dig en avkastning från. Hej, du ska skörda men inte om du inte sår först! Gud vill kasta upp dessa fönster i himlen men du måste häva in pengar i pumpen först!


Så han korrigerade felaktigt den skadeskjutna brodern. Därefter gick en av hans evangelistvänner in och dubblade upp det hela genom att få det att låt som om han var förövaren istället för offret. Det var det sista strået för mig. Jag postade i tråden direkt till den skadande mannen och försökte förklara att han hade lärt sig dåligt. Att vi tjänar Kristus för det Han redan har gjort för oss, inte vad vi tror vi kan få från Honom nu. Att våra rikedomar är eviga i naturen och inte världsliga. Att det finns gott om kristna bröder och systrar som kämpar och som är i fattigdom. Jag förklarade slutligen att Gud älskar en glad givare och att tionde var en lögn som inte krävs av kyrkan. Jag fick aldrig höra tillbaka ifrån honom, för att evangelisten JHrP blev o-vän-ade mig och blockerade mig omedelbart. Jag kan bara anta att han också tog bort mitt inlägg. Det är priset för sanningen i dessa dagar där allt som går emot det vi redan tror är avskedat.


Det förutsätter att evangelisten JHrP faktiskt tror på vad han säljer. Det finns alltid en distinkt möjlighet att han bara är en annan lurendrejare som Bibeln varnar oss för, som gör Herrens får till handelsvaror av. Det spelar ingen roll någonstans, för det här mötet förstärker två lektioner vi borde komma ihåg. För det första finns det alltid ett mänskligt pris att betala för falsk undervisning. Joel Osteen tweetar och postar saker hela tiden som är korrekta eller till och med djupa. Jag kommer aldrig att retweeta eller reposta, av rädsla för vem jag kan dra och rikta till honom. Jag kan inte vara med att leda Guds lamm till slakt av vargar. Den andra lektionen är att vargar är vargar. De är inte tänkta att leka med, förhandlas med eller ens att bes för. Bibeln säger att deras förstörelse är avgjort för länge sedan. De har ingen fruktan för Herren. Tänk på den här situationen. Även när han presenterades med en man som tvivlade på hans mycket frälsning, kunde inte vargen få sig att avvika från sitt falska manus. Det fanns inga bekymmer för fåren; Endast för varumärket. Kvarnsten runt min nacke? Jag har ingen fruktan inför Gud inför mig. Du kommer sir. En dag kommer du definitivt att ha det.

Rev. Anthony.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar