tisdag 6 juni 2017

Vad är sund doktrin


Vad är sund doktrin
By Scott Swain jan 27 2017



När jag var ung tänkte jag bara på min framtid: Vem jag skulle gifta mig med? Vilket yrke skulle jag utöva? Var jag skulle bo? Nu när jag är fyra barns far tänker jag bara på deras framtid.

När han närmade sig de sista dagarna i sin tjänst, handlade aposteln Paulus tankar om Timothys framtida välbefinnande, hans "älskade barn" i tron (2 Tim 1:2). Han skrev till honom om de saker som är mest viktiga för livet och tjänsten. Paulus lovade inte bara sin unga protegé Guds härliga evangelium (vers 8-10) och de gudomligt inspirerade skrifterna (3:16-17), utan han instruerade också Timoteus om vikten av en sund doktrin: "Följ mönstret av de sunda ord som du har hört från mig, i den tro och kärlek som finns i Kristus Jesus. Genom den Helige Ande som bor i oss, bevaka den goda insättningen som tilldelats dig "(1:13-14). Enligt Paulus är läran bland de saker som är mest viktiga för de kristnas och kyrkans välbefinnande. Sund eller "hälsosam" doktrin ger ett mönster som, när det följs, främjar sund tro och kärlek. Den sunda läran är ett värdefullt arv som ska värderas i denna generation och överföras troget till nästa (2:2).


Vad är doktrin? I sin grundläggande mening är läran någon form av undervisning. Bibeln talar exempelvis om människornas läror (Mark 7:7-8), demoners läror (1 Tim 4:1, Upp 2:24) och Guds läror (Joh 6:45, 1 Tess 4: 9; 1 Joh 2:27). Här är vi bekymrade över gudomlig undervisning, Guds undervisning. Enligt en definition lärs läran från Gud om Gud som leder oss till Guds ära. Denna definition ger en användbar anatomi av sund doktrin, identifierar doktrins källa, objekt och slutändan. Vi kommer att överväga dessa element av sund doktrin.


KÄLLAN TILL SUND DOKTRIN
Den treeniga Guden är den ultimata "doktorn" eller läraren när det gäller kristen doktrin. Guden som känner och älskar sig själv i Treenighetens fullkomliga gemenskap har nådigt låtit göra sig känd för oss och älskade av oss (Matt 11: 25-27; 1 Kor 2: 10-12). Denna doktrin, som lärs av Fadern genom sonen i den Helige Ande, informerar oss om vår tro och styr vår kärlek.

Trots att den treenige Guden är den ultimata källan till doktrinen har han valt att betjäna läran åt oss genom sina profeter och apostlar i den heliga skriften. Tills den dag då Gud talar till oss ansikte mot ansikte i sitt eviga rike, är den heliga skriften källan och normen för sund doktrin (2 Tim 3:16, se Mark 7:7-8). Läran är hämtad från Heliga Skriften som från en fontän. Läran mäts av den Heliga Skriften som med en regel. Vidare leder läran oss tillbaka till Skriften genom att utrusta oss för att bli bättre läsare. Faktum är att de som inte är "lärda" i sund doktrin är de som är mest benägna att vrida skrifterna "till sin egen förstörelse" (2 Pet 3:16).



OBJEKTET SUND DOKTRIN
Den kristna doktrinen har ett dubbelt objekt. Det främsta syftet med läran är Gud; Det sekundära objektet är allt i förhållande till Gud. Läran lär oss att se Gud som den från vilken och genom vilken och till vilken allt finns till och läran riktar våra liv till denna Guds ära (Rom 11:36, 1 Kor 8: 6).

När vi undersöker det dubbla lärobjektet som det presenteras för oss i den Heliga Skriften, kommer ett bestämt mönster fram (Rom 6:17; 2 Tim 1:13). Mönstret för sund doktrin är:
1) Trinitarian = av eller relaterad till tron om läran om treenigheten” (1 Kor 8: 6, Ef 4: 4-6; Tit 3: 4-7)
2) skapelsens bekräftande (1 Tim 2:13-15; 4:1-4)
3) evangelium centrerat (1 Tim 3:16; Tit 2:11-14)
4) kyrk- orienterad (1 Tim 3:14-15).
Bibelns särskiljande doktrinära mönster har lagt märke till några av de mest accepterade sammanfattningarna av kristen undervisning, såsom apostlarnas trosbekännelse och Heidelberg katechismen, och har informerat formen av historisk kristen tillbedjan.



DEN SUNDA DOKTRINENS SLUT
Läran främjar ett antal ändamål:
Den sunda läran sätter oss fria från den falska undervisningen (2 Tim 2: 24-26, Tit 1:9-11), som annars hotar att hejda vår andliga utveckling (Ef 4:14) och att främja kyrklig disharmoni (Rom.16:17).
Läran tjänar Guds fräsningsarbetet både inuti (1 Tim 4:16) och utanför kyrkan (Matt 5:13-16; Tit 2:9-10; 1 Pet 3:1-6). Framför allt främjar läran Guds ära.
Läran skiner igenom som ett av Guds evangeliums strålande strålar (1 Tim 1: 10-11) och genom att rikta vår tro och kärlek mot Gud i Kristus låter det oss gå i hans närvaro och ge honom den ära Han förtjänar (1 Pet 4:11; 2 Pet 3:18).

Gud älskar oss och i sin godhet har han gett oss doktrinens goda gåva (Ps 119:68) som vi kan lära av honom och hans evangelium, och att vi skulle behaga honom i vår vandring. Läran är vår himmelske Faders undervisning, uppenbarad i Jesus Kristus och överförd till oss av den Helige Ande i Heliga Skriften, och den skall mottas, bekännas och följas i kyrkan till Guds namn ära.


http://www.ligonier.org/blog/what-doctrine/





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar